Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (201)

Vierailija
141/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on ilmeisesti joku sellainen päähänpinttymä, että "oikean" köyhyyden pitäisi olla jotain parin vuosisadan takaista tasoa tai samanlaista kuin alkeellisimmissa kehitysmaaoloissa. Että ihminen omistaa korkeintaan päällään olevat vaatteet ja nekin on rikki. Ja joku jo ketjussa komppasi että kengätkin on oikeasti rikkaan merkki. Perus vauvalautameno. 

Vierailija
142/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa köyhiä ole, on vain valittajia ja valehtelijoita.

Niin ja ärsyttäviä k-päitä niin, kuin tässäkin ketjussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun alueella missä on opiskelija-asuntoja. Olen laittanut paikallisella fb-kirppiksellä tavaraa kiertoon ilmaiseksi. Kaikki on mennyt.

Vierailija
144/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei, tavaroita ei voi syödä, mutta niitä voi myydä jotta olisi sitten ensi kuussa rahaa siihen ruokaan.

ap

Vierailija
145/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei selvästi tajua tätä kertakäyttökulttuurin ja ylikulutuksen peruskuviota, että KAIKILLA länsimaissa on jo nurkat täynnä aivan kaikkea, mitä ei tarvita. Mukaan lukien köyhillä. Katsokaas kun se kama ei häviä tästä maailmasta siinä vaiheessa kun keskiluokan edustaja päättää että pari vuotta palvellut esine saa vaihtua uuteen. Tuolla ne sitten kiertää vaivalloisesti Torissa ja Facebookissa, määrä kasvaa koko ajan ja arvo on aina vaan vähäisempi. Olen huomannut että mm. sohvia annetaan Torissa todella paljon jo ihan ilmaiseksi. Ainoa, mistä köyhillä on puutetta, on välttämättömyysasiat jotka kuluu käytössä nopeasti loppuun ja joita ei näin ollen myöskään saa mistään roskalavaryhmistä.

Vierailija
146/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa köyhiä ole, on vain valittajia ja valehtelijoita.

Niin ja ärsyttäviä k-päitä niin, kuin tässäkin ketjussa.

Suomessa on köyhiä. Jos elää alle 600€/kk tuloilla, ilman oikeutta toimeentulotukeen, niin silloin on kyllä köyhä. 

Omaisuuttaan voi toki aina yrittää saada hätätilanteessa kaupaksi, jos sellaista on ja niin moni yrittääkin. 

Jos on lapsia, niin lapsen omaisuutta ei noin vain voikaan myydä ja säästöjä käyttää, mutta ne vaikuttavat toimeentulotukeen silti. 

Suomessa elää myös vähintäänkin satoja ihmisiä kaduilla. Kodittomat nukkuu pakkasilla mm. ostoskeskusten käytävillä. Osa kodittomista on työssäkäyviä ja opiskelijoita, kun taas osa oman asunnon ja kesämökin omistavista on työttömiä, joilla ei ole oikeutta toimeentulotukeen. 

Vierailija
147/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei, tavaroita ei voi syödä, mutta niitä voi myydä jotta olisi sitten ensi kuussa rahaa siihen ruokaan.

ap

Miksi sä kuvittelet että joku muu voi myydä ne jos sä et pääse niistä eroon edes ilmaiseksi? Oletko aivan vajaa? 

Vierailija
148/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele hyvä tavara : onko 30 vai 40 vuotta vanhaa? Muovia, puuta, tekstiiliä? Kaikessa on muotitrendit ja koko ajan tulee parempia versioita. 

Vierailija
149/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikken itse ole köyhä, mihin köyhät tarvitsee sinun ylijäämä roinaa? Miksi kukaan kuvittelee että köyhälle vaan kaikki mitä ei itse tarvitse ? 

Vierailija
150/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua toisten tavaroita. Tiedä mitä niillä on tehty tai mitä lutikoita etc .

En kyllä valita köyhyyttäkään. Mutta nämä "Ihan hyvää tavaraa"... No. Riippuu keneltä kysytään.

Vierailija
151/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan näitä ryhmiä ja tarvitsisin kyllä moniakin asioita, mutta pikku kopperossani ei ole säilytystilaa! Eikä autoa hakea, julkisilla hgin toiselle kestää hakea 2h edestakaisin.

ja sinulla työnvälttelijäloisella ei ole 2h aikaa?

Vierailija
152/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikken itse ole köyhä, mihin köyhät tarvitsee sinun ylijäämä roinaa? Miksi kukaan kuvittelee että köyhälle vaan kaikki mitä ei itse tarvitse ? 

Mä olen itse ollut köyhä ja jopa toimeentulotuella, joten tiedän millaista kitkuttamista se on. Halusin vaan tarjota jollekin mahdollisuuden tienata vähän rahaa, mutta kiittämättömyys on maailman palkka ja tavarat lähtee tänään lahjoituksena SPR:lle.

Vierailija
153/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi sä kuvittelet että joku muu voi myydä ne jos sä et pääse niistä eroon edes ilmaiseksi? Oletko aivan vajaa? 

Yksitellen myymällä nämä tavarat kyllä menisivät kaupaksi. Itselläni ei ole siihen nyt aikaa. 

Vierailija
154/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava kun taas tullaan oikein joukolla lynkkaamaan ja haukkumaan. Yritän vain herättää asiallista keskustelua tästä tilanteesta, jota itse ihmettelen.

ap

Sinä ihmettelet, koska sinulla ei ole kokemusta, mitä on olla köyhä, sairas ja loppuun asti väsynyt. Jokapäiväisen elämän kamppailu on vienyt kaikki voimat. Jälleenmyynnillä saisi muutaman roposen, jotka KELA vähentäisi tuista, mitä ihmettä se minua hyödyttäisi?

Vierailija
155/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:lla siellä avaamaton playkkari 5? Tai käyttämätön puhelin tms, jos ne ei mene niin. Joo, ihmettelen.

Mitä nämä käyttämättömät joululahjat on? Joku kynttilä? 5v vanha pandan konvehtirasia?

Itse kun muutin aikoinani laitoin muutaman tavaran häkkikomeroon ja lapun,että saa ottaa häkkikomerosta nro se ja se. Hissin seinään. Jo ne muutama oikeasti toimiva ja hyvä tavara oli hävinnyt. En sinne mitään rojuja vienyt. Ne "rojut" vein kaatopaikalle.

Vierailija
156/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen itse ollut köyhä ja jopa toimeentulotuella, joten tiedän millaista kitkuttamista se on. Halusin vaan tarjota jollekin mahdollisuuden tienata vähän rahaa, mutta kiittämättömyys on maailman palkka ja tavarat lähtee tänään lahjoituksena SPR:lle.

Heh. "Kiittämättömyys on maailman palkka". Sinä vain haluat romusta eroon helposti. Älä jaksa.

Kiinnostaa kyllä ottaako spr:ään näitä vastaan...

Vierailija
157/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Tämä on tietysti totta. Mutta jos ihminen on aidosti sellaisessa tilanteessa, että joutuu nälässä olemaan (tällaisia tarinoita saa lukea mediasta), niin jos saa myytyä muutamankin tuotteen niistä kaikista ja tienaa vaikka 10e niin sillä tekee yhden kauppareissun ja saa paljon ruokaa. Se tässä ihmetyttää.

Suomessa on "nälässä" vain mt/päihdeongelmaiset ja paperittomat tmv. maahantulijat, jotka täällä tajuavat etteivät saakaan töitä. 

Ne hyvin harvnaiset tapaukset, jotka ovat esim. ylivelkaantumisen vuoksi ahdingossa, yrittävät varmasti kaikin tavoin saada rahaa. 

Vierailija
158/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulta on nyt jo monta kertaa kysytty että miksi luulet että joku muu saa myytyä tavarat, joita sinä et saa kiertoon edes ilmaiseksi. Mikä kapinen trollinkuvatus olet kun et kykene edes tähän vastaamaan? 

Vierailija
159/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meilläpäin roskalavaryhmässä melkein mikä vaan kama löytää ottajan. 

Vierailija
160/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sun romut eivät kelpaa edes ilmaiseksi annettuna. Kuinka helppoa luulet niiden jälleenmyynnin olevan?

No jos et saa esim. uutta muoveissa olevaa isoa palapeliä myytyä, niin kyllä se ongelma on sinussa eikä mun tavaroissa.

Mitä jostain palapelistä edes pyydetään? 20 - 50 senttiä? Sen rahan saa helpommin ja nopeammin kun käy keräämässä tölkkejä. Samalla saa myös liikuntaa ja luonto kun kiittää.

Kukaan ei lähde toiselle puolen kaupunkia ostamaan tuntemattomalta euron palapeliä. En edes tunne ketään, joka tekisi palapelejä. Edes lasten laadukkaat palapelit (uudenveroiset) ei mennyt kirppiksellä kaupaksi ennen kuin hinta oli 2 euroa.