Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (341)

Vierailija
341/341 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tehnyt oikean havainnon. Suurin osa suomalaisesta köyhyydestä ja pienituloisuudesta johtuu ihan vaan laiskkuudesta ja opitusta avuttomuudesta. Minkään eteen ei haluta nähdä vaivaa. Tarjosimme opiskeluaikana ruokajonossa olevien perheiden lapsille ilmaista matematiikan, fysiikan ja kemian opetusta yliopiston tiloissa. Olimme itse matematiikan yliopisto-opiskelijoita. Ketään ei kiinnostanut, vaikka se olisi voinut mahdollistaa lapselle hyvän tulevaisuuden. 

Sama koskee aikuisia. Täällä päin pääsisi kansalaisopistossa kielten kursseille työttömien Kaiku-kortilla ilmaiseksi. Eipä ole ollut työttömiä kursseilla koskaan. Vain eläkeläisiä ja työssäkäyviä. 

Olen aivan varma siitä, että jos tarjoaisin vuoden ilmaista koulutusta, jonka läpäisemällä saisi täysiaikaisen ja vakituisen työpaikan, kukaan köyhä ei tulisi paikalle.

Se on osin totta, että näköalattomuus ja lamaannus lisääntyy köyhyyden myötä. Vanhempien koulutustaso ja arvomaailma jossain määrin periytyy lapsille. Itse olen akateemisen kodin lapsi, ja opin lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan peruslaskutoimitukset 5-vuotiaana. Vanhemmat puhuivat useaa kieltä, myös kotona "huvikseen", ja samalla me lapsetkin opimme.

Näköalattomuudesta ei kuitenkaan voi syyttää vain "laiskuutta", koska kyllä ihmisen älykkyystaso ja sosiaalinen pääoma vaikuttavat myös resursseihin.

Ei kuitenkaan kannata vetää suoria johtopäätöksiä jos "ruokajonon lapset" eivät tule ilmaiseen luonnontieteiden opetukseen. Sinulla taitaa olla melko kovat arvot, matemaattisten aineiden opiskelijana. Et näe asiaa laajemmin. Ehkä heillä ei ole autokyytiä, tai aikataulut eivät sovi. On myös vaikea motivoida nykyajan lapsia mihinkään ylimääräiseen opiskeluun, koska valitettavasti some ja pelit hallitsevat lapsia. Tämä ei aina edes korreloi vanhempien varallisuustason kanssa. Monet lapset harrastavat myös liikuntaa, eikä aikatauluihin mahdu muuta.

Vapaaehtoistyönä annettu matemaattisten aineiden opetus kannattaa sopia yhteistyössä perusopetuksen ko. aineiden opettajien kanssa. Heillä on näkemys siitä, ketkä lapset hyötyisivät siitä eniten.

Kovia arvojasi heijastaa myös tekstisi loppuosa.

Kansalaisopistossa käyminen ei ole ilmaista, koska jollain kulkuvälineellä sinne täytyy mennä. Itselläni ei ainakaan ole rahaa ajella bussilla. Sairauden vuoksi en voi ajaa pyörällå, enkä myöskään kävellä kuin muutaman sata metriä. Usean fyysisen sairauden vuoksi olenkin työtön. Ei kukaan palkkaa vajaakuntoista lähes 60v ikäistä. 

Nykyaikana työttömät eivät ole "kielitaidottomia ja matemaattisesti osaamattomia". Valtaosalla on useita tutkintoja, myös korkeakoulusta, millä en tarkoita amk:ta. 

Kirjoituksessasi tuli esiin kaksi isoa työllistymisen estettä: vajaakuntoisuus ja ikä. Jos vielä lisätään Suomen kielen osaamattomuus, niin aika vähän on pitkäaikaistyöttömiä näiden ryhmien ulkopuolella. Näistä syistä on suht helppo vaikuttaa vain omaan kielitaitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla