Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (341)

Vierailija
261/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten millään mene jakeluun. 

Ne sun "hyvät tavarat" ei kelpaa edes sinulle itsellesi Ap, joten miksi ihmeessä kuvittelet, että ne kelpaisivat jollekin toiselle? 

Miksi kuvittelet, että joku köyhä niitä voisi myydä, kun et edes itse saa niitä annettua eteenpäin edes ilmaiseksi? 

Tuskinpa niitä pelastusarmeijakaan huolii. Varmasti kaatopaikkakamaa tyrkytät muitten riesaksi! 

Vierailija
262/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missäpäin nämä tavarat ovat ja mitä ne ovat? Itse tykkään tuunata ja myydä eteenpäin tiettyjä asioita. Autokin löytyy. Joskus tulee vastaan ilmoituksia, jossa velvoitetaan ottamaan kaikki kerralla ja tavaraa on ladollinen. Kovin moni ei tähän pysty, mutta henkilöautoon mahtuvat kyllä pystyn hakemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki köyhät joukolla pyytelemään naapureita kuskaamaan teitä ja roskalavalöytöjänne! Ihan mielellään lähtevät ajelemaan työpäivän päälle toiseen kaupunginosaan tai naapurikuntaan. Eikä sulla ole mitään vastineeksi antaa, mut ei naapuria ei haittaa, ne on niin hyväsydämisiä ihmisiä! 

Ilman muuta näin ja pakastamiakin ihan mielellään antajat tuovat. Ei tarvitse kuin kysyä lahjoittajalta. Näin mammapalsta tietää meille kertoa. 

Vierailija
264/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi ottaa vastaan edes ilmaista tavaraa jos ei sitä tarvitse?

Vierailija
265/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla niin köyhällä on autoa, että pääsisi hakemaan.

No mun äiti ei hirveän köyhä ole,mutta jos tarvii apua,niin soittaa ja minä hurautan sinne autolla avuksi. Olkoot sitten vaikka multasäkkien haku. Ja hän tietää työvuoroni, että osaa mahdolliset isommat menot sopia niin, et olen auttamassa auton kanssa. Ja kyllä minäkin vaikka omilta naapureilta uskallan pyytää ihan mitä tahansa apua ja hekin uskaltaa meiltä pyytää. Sitten on eri asia erakoitua täysin, eikä ole edes puhelimessa yhtään puhelinnumeroa jonne soittaa kun apua tarvii jossain asiassa.

Joo, anna kun mä mietin mun naapureita. Ei olla sillä tavalla geneeristä porukkaa, että kaikilla olis samat mahdollisuudet auttaa muita. Yläpuolella asuu venäjää puhuvia komennusmiehiä, en lähtis kyytejä kyselemään, siinä yläpuolella joku heppu, jota en tunne, sillä on kyllä paku, mutta ei ole nyt ollut viikkoon paikalla, en tiedä missä menee. Hän ei katso edes tarpeelliseksi tervehtiä, niin aika vaikeaa kysellä kyytejä. Sitten onkin nuori mies , jolla ei ole autoa ja toinen nuori mies, jolla ei autoa. Sitten vanhempi naisihminen, jonka tunnen jopa nimeltä, mutta ei olla sillä tavalla tuttuja, että tohtisin kyytejä kysellä. Säästä jutellaan ja muuten pidetään kohteliaan etäiset välit. Sitten naapurirappu, siellä on auto yhdellä tyypillä, jolta en todellakaan kysele kyytejä. Yritti kerran iskeä mua taloyhtiön grillipaikalla ja alkoi lääppiä, yöks. Sitten yksi denso, joka ei ole selvää päivää nähnyt kymmeniin vuosiin ja juoppopariskunta ja noi yhdet, jotka eivät edes tervehdi. Niillä on kyllä uudenkarhea hybridi. Sit on yksi poikamies, ei autoa. 

Ketä pyytäis? 

Vierailija
266/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä uutinen, jos ihmisten tavaranhimo on vähentynyt.

Vierailija
267/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi köyhä, jos oisin työ- ja toimintakykyinen. Tavaroiden haaliminen, myyntiin laittaminen, itse myyntitapahtumat jne vaatisi toimintakykyä, joka ehkä kohdallani vastaisi ainakin osatyökykyä. Jos minulla olisi sitä, menisin työhöni, josta saan varman keskituloisen tuntipalkan. Vaaditaanko lusäselvitystä, vai riittääkö tämä?

Aloituksesta tuli hieman purramaiset vibat: kapasiteetti ei vaan riitä ymmärtämään tilanteiden monisyisyyttä vaan yksinkertaistetaan omasta ideasta aivopieruksi.

Vierailija
268/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka köyhille lällättelee ei varmaan tajua, että se voi olla yksi silmänräpäys, kun on itse samassa tilanteessa. Vaikkapa juuri se työtapaturma, lääkärilaskut ja byrokratiaviidakko, mistään ei saa rahaa pitkiin aikoihin, täytyy muuttaa, joka sekin maksaa, ja kuoppa vain syvenee, kunnes sieltä ei enää pääse pois. 

Vähän pitempi sairaalajakso ja kappas, milläpä maksat? Vakuutusyhtiöiden viivytyskampanja, jotta tapaturmasta ei tarvitsisi maksaa ja sen jälkeen Kelan lääkärit tyrmäävät kaikki muiden lääkärien lausunnot. Työkyvyttömänä työttömäksi, muista hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa! 

Vierailija
269/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vetoketju-tyyppi täällä kirjoitti, että siitä vois joku köyhä saada talvitakin alle 20 eurolla. Mulla ei todellakaan olisi varaa 20 e talvitakkiin, tai edes kympin! Ja ei, en ole päihdeongelmainen tms, vaan mulla on pitkäaikaissairaus, mutta kelan lääkäri kumoaa toistuvasti lääkärinlausunnot. Ei siihen sen kummempaa tarvita ollakseen köyhä Suomessa. Työtapaturma voi olla toinen tapa menettää kaikki. Jos vamma ei parane tarpeeksi nopeasti, vakuutusyhtiö katsoo sen olevan synnynnäinen tai ei tapaturmasta johtuva, vaikka kyse olisi raajan murtumisesta työtehtävässä. Kyllä täällä köyhiä vaan on. Tuskin kukaan huvikseen jonottaa ruokajonoissa koko päivän ja saattaa vielä jäädä ilman, kun ruokaa ei riitä kaikille. 

Joo jos joku vaate maksaa 20 euroa, niin siihen pitää säästää ja se on pois muusta. Sillä ostaa ruokaa parhaillaan pariksi viikoksi.

Ja Suomessa ei ole luokkaeroja 👍

Jotenkin surkuhupaisaa, että ihmiset ei tosiaan osaa ajatella tälläistä kun itsellä menee se parikymppiä aamiaiseen.

Vierailija
270/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Tämä on tietysti totta. Mutta jos ihminen on aidosti sellaisessa tilanteessa, että joutuu nälässä olemaan (tällaisia tarinoita saa lukea mediasta), niin jos saa myytyä muutamankin tuotteen niistä kaikista ja tienaa vaikka 10e niin sillä tekee yhden kauppareissun ja saa paljon ruokaa. Se tässä ihmetyttää.

Suomessa on "nälässä" vain mt/päihdeongelmaiset ja paperittomat tmv. maahantulijat, jotka täällä tajuavat etteivät saakaan töitä. 

Ne hyvin harvnaiset tapaukset, jotka ovat esim. ylivelkaantumisen vuoksi ahdingossa, yrittävät varmasti kaikin tavoin saada rahaa. 

Ylivelkaantuneet eivät ole mikään pieni joukko. Puoli miljoonaa ihmistä on ulosotossa.

Joista suurin osa kuuluu edellä mainittuun joukkoon mt/Päihdeongelmaiset.

Vierailija
271/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Tämä on tietysti totta. Mutta jos ihminen on aidosti sellaisessa tilanteessa, että joutuu nälässä olemaan (tällaisia tarinoita saa lukea mediasta), niin jos saa myytyä muutamankin tuotteen niistä kaikista ja tienaa vaikka 10e niin sillä tekee yhden kauppareissun ja saa paljon ruokaa. Se tässä ihmetyttää.

Suomessa on "nälässä" vain mt/päihdeongelmaiset ja paperittomat tmv. maahantulijat, jotka täällä tajuavat etteivät saakaan töitä. 

Ne hyvin harvnaiset tapaukset, jotka ovat esim. ylivelkaantumisen vuoksi ahdingossa, yrittävät varmasti kaikin tavoin saada rahaa. 

Ylivelkaantuneet eivät ole mikään pieni joukko. Puoli miljoonaa ihmistä on ulosotossa.

Joista suurin osa kuuluu edellä mainittuun joukkoon mt/Päihdeongelmaiset.

Ja? 

Vierailija
272/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ois (vähän) käytettyä vessapaperia. Miten nii ei kelpaa!?

Vierailija
273/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvotonta krääsää ei kaipaa kukaan.

Vierailija
274/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei kelpaa ilmaiseksikaan, niin miksi ihmeessä oletat, että joku vielä maksaisi siitä? 

Vierailija
275/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain haluaa, ja halpaa tai ilmaista on, niin aivan varmasti on joku tuttu tai kaveri, joka lähtee kyyditsemään. Ei paljon persusta kirvele, jos vaikka pullakaffet tarjoo siitä hyvästä (itse leipoo tietenkin tai vaikka pannaria tekee), ellei matka ole kovin pitkä. Jokunen kilsa on ok. 

Eikä paljoo kustanna jos pottuja ja makkarasoosia syöttää. Monet yksinäiset ukot rakastaa sitä kun saa kotiruokaa einesten sijaan.

Bussillakin pääsee yleensä, ja kevyemmän jaksaa kantaa.

Itse olen huomannut ihan saman, Kelan tuet on näköjään ruhtinaalliset. Myin täysin uutta toppatakkia (heräteostos, uutta mallia) viidellä eurolla, niin ei kukaan kysellyt. Arvoltaan about 50e alun perin.

Vierailija
276/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi saada kunnollista ruokaa, ennekuin voi kiinnostua ilmaisesta rojusta.

Nykyisellä perusturvalla kuolee ravinnon käyhyyteen tai muuttuu kaalirotaksi.

Vierailija
277/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirpparipöytä maksaa.  Tavaran kaupaksimeno epävarmaa.  Vuokra-ajan jälkeen jamat on sitten seuraavan riesana.

Ihan hyviä pointteja. Nykyään voi onneksi myydä ilmaiseksi netissä.

Miten ne menisi kaupaksi, kun kukaan ei halua edes ilmaiseksi?

Vierailija
278/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun äiti ei hirveän köyhä ole,mutta jos tarvii apua,niin soittaa ja minä hurautan sinne autolla avuksi. Olkoot sitten vaikka multasäkkien haku. Ja hän tietää työvuoroni, että osaa mahdolliset isommat menot sopia niin, et olen auttamassa auton kanssa. Ja kyllä minäkin vaikka omilta naapureilta uskallan pyytää ihan mitä tahansa apua ja hekin uskaltaa meiltä pyytää. Sitten on eri asia erakoitua täysin, eikä ole edes puhelimessa yhtään puhelinnumeroa jonne soittaa kun apua tarvii jossain asiassa.

Joo, anna kun mä mietin mun naapureita. Ei olla sillä tavalla geneeristä porukkaa, että kaikilla olis samat mahdollisuudet auttaa muita. Yläpuolella asuu venäjää puhuvia komennusmiehiä, en lähtis kyytejä kyselemään, siinä yläpuolella joku heppu, jota en tunne, sillä on kyllä paku, mutta ei ole nyt ollut viikkoon paikalla, en tiedä missä menee. Hän ei katso edes tarpeelliseksi tervehtiä, niin aika vaikeaa kysellä kyytejä. Sitten onkin nuori mies , jolla ei ole autoa ja toinen nuori mies, jolla ei autoa. Sitten vanhempi naisihminen, jonka tunnen jopa nimeltä, mutta ei olla sillä tavalla tuttuja, että tohtisin kyytejä kysellä. Säästä jutellaan ja muuten pidetään kohteliaan etäiset välit. Sitten naapurirappu, siellä on auto yhdellä tyypillä, jolta en todellakaan kysele kyytejä. Yritti kerran iskeä mua taloyhtiön grillipaikalla ja alkoi lääppiä, yöks. Sitten yksi denso, joka ei ole selvää päivää nähnyt kymmeniin vuosiin ja juoppopariskunta ja noi yhdet, jotka eivät edes tervehdi. Niillä on kyllä uudenkarhea hybridi. Sit on yksi poikamies, ei autoa. 

Ketä pyytäis? 

Ihmeellisen tarkkaan tiedät naapureistasi sen, kenellä on auto ja kenellä ei.

Vierailija
279/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus itse asiassa osui asian ytimeen, vaikka päätelmä "köyhät eivät ole oikeasti köyhiä" meneekin metsään.

Se on vähän jännä yhtälö. Tavaraköyhyyttä ei tosiaan enää ole, koska halpakrääsää tursuilee joka tuutista. Mutta paradoksaalista kyllä, usein ne tavarat, joita "kukaan ei huoli ilmaiseksikaan", ovat sata kertaa laadukkaampia kuin se nykyinen halpakrääsä. Esimerkiksi itse ostaisin heti kirppikseltä vaikkapa 90-luvun taikinakulhon, joka on edelleen vuosikymmenten jälkeenkin erinomaisessa kunnossa. Nykyinen kaupasta ostettu kun on jo muutaman käytön jälkeen naarmuinen.

Yleinen tavarasokeus on iskenyt, ja monet eivät näe enää mitään eroa halpakrääsän ja laadukkaan tuotteen välillä. Sellainen "miksi mä maksaisin tästä hilavitkuttimesta kirpputorilla 2 euroa, kun saan hilavitkuttimen Temusta eurolla" -ilmiö. Toisaalta kaikessa on pihistelty laadussa nykyään, kallis tuote ei välttämättä olekaan enää laadukkaampi kuin halpa, vaan brändinimistä saa maksaa ihan turhaan lisää. Ei ihme, ettei laatua tunnisteta enää.

Tämän tavarasokeuden takia kirpputorillakaan ei enää kannata myydä kuten ennen. Joskus 10 vuotta sitten aloittajan ilmaistavarat olisivat olleet vielä loistava diili vähävaraiselle kirppistelijälle. Se ei enää maksa vaivaa, kun on hankaluuksia saada edes paikkavuokraa kasaan.

Vierailija
280/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka köyhille lällättelee ei varmaan tajua, että se voi olla yksi silmänräpäys, kun on itse samassa tilanteessa. Vaikkapa juuri se työtapaturma, lääkärilaskut ja byrokratiaviidakko, mistään ei saa rahaa pitkiin aikoihin, täytyy muuttaa, joka sekin maksaa, ja kuoppa vain syvenee, kunnes sieltä ei enää pääse pois. 

Tämä höpinä on yleistynyt nykyään, että kaikki ollaan muka samassa veneessä.

Ei olla, weetee on ja pysyy.