Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (341)

Vierailija
321/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla niin köyhällä on autoa, että pääsisi hakemaan.

Kukaan ei ole edes kysynyt näistä. Voisin viedäkin pihaan sellaiselle, jolla ei ole autoa.

On kokemusta siitä että kun vie HSY:n kierrätysautoihin romua, niin ennen kuin pääsee autoille, on porukkaa sun kantamuksia repimässä käsistä. Yhtä meinasin vetää pataa kun tuli selän takaa repimään kantamuksiani. Eli.... jopa romu kelpaa.

Ei mulla muuta. 

Vierailija
322/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon ihmisiä, jotka ei halua ylimääräistä krääsää tai kunnollistakaan tavaraa, eivätkä halua myöskään olla tukemassa sellaisen levittämistä. Vaikka olisivatkin köyhiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon ihmisiä, jotka ei halua ylimääräistä krääsää tai kunnollistakaan tavaraa, eivätkä halua myöskään olla tukemassa sellaisen levittämistä. Vaikka olisivatkin köyhiä. 

Millainen ihminen ei halua tukea kierrättämistä?

Siis eihän kaikkia tietenkään kiinnosta, tai ehdi. Mutta en osaa kuvitella sellaista, että olisi periaatteesta kierrätystä vastaan.

Vierailija
324/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on kelvannut?

Ei AP:kään paljon jaksa panostaa, kun ei jaksa markkinoida tuotteitaan sellaisissa yhteyksissä että ne menisivät tarvitseville.

Vai onko niin, että niitä ei tarvitse kukaan, ja siten niitä on myös mahdoton myydä? Elleivät ole esim jalometalleja? Jolloin niillä on ns. materiaalin arvo. 

Vierailija
325/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti sitä vaan välillistä kulua tulee, vaikka netin ns. maksuttomilla kauppapaikoilla myyntiä harrastaisi. Jos ei muusta, niin ilmoitusten tekoon sekä myyntien ja maksuliikenteen seurantaan kuluvuvan ajanmenetyksen muodossa. Plus se kaikenlainen hienosäätö, mikä liittyy pakettilähetyksiin tai noutojen valmisteluihin.

Joten vaikka myyntiinlaitettavat saisi ilmaiseksi, ei siitä puuhastelusta ihmeesti tienaa.

Vierailija
326/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse koskaan yrittänyt myydä mitään esim tori.fi? Se on ihan tuskaa, siellä on jos minkälaista kadun tallaajaa ostelemassa. Siinä oikeasti menee mielenterveys kun saa vastailla viesteihin, varailla tuotteita, joita ei sitten kumminkaan tulla hakemaan ja taas ilmoitella niistä uudelleen, kiikutella tavaroita tapaamispaikkoihin (jos ei halua että tuntemattomat käy hakemassa niitä kotiovelta).  Siksi itse vien kaiken turhan kierrätykseen ja UFF laatikkoihin. Menevät sieltä asianmukaisesti eteenpäin.

Vierailija
327/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei selvästi tajua tätä kertakäyttökulttuurin ja ylikulutuksen peruskuviota, että KAIKILLA länsimaissa on jo nurkat täynnä aivan kaikkea, mitä ei tarvita. Mukaan lukien köyhillä. Katsokaas kun se kama ei häviä tästä maailmasta siinä vaiheessa kun keskiluokan edustaja päättää että pari vuotta palvellut esine saa vaihtua uuteen. Tuolla ne sitten kiertää vaivalloisesti Torissa ja Facebookissa, määrä kasvaa koko ajan ja arvo on aina vaan vähäisempi. Olen huomannut että mm. sohvia annetaan Torissa todella paljon jo ihan ilmaiseksi. Ainoa, mistä köyhillä on puutetta, on välttämättömyysasiat jotka kuluu käytössä nopeasti loppuun ja joita ei näin ollen myöskään saa mistään roskalavaryhmistä.

No mä olen ollut niin pitkään köyhä, että on pulaa jo ihan perusasioista. Ei ole myöskään kaikki paikat tavaraa täynnä. Otökkäkammoisena en uskalla miään hakea mistään roskalavoilta yms. ja rahaa ei ole ostaa uutena esim. huonekaluja joita tarvitsisin. 

Mitä tarviisit? Jos multa tai joltain muulta täältä löytyis. 

Vierailija
328/341 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse koskaan yrittänyt myydä mitään esim tori.fi? Se on ihan tuskaa, siellä on jos minkälaista kadun tallaajaa ostelemassa. Siinä oikeasti menee mielenterveys kun saa vastailla viesteihin, varailla tuotteita, joita ei sitten kumminkaan tulla hakemaan ja taas ilmoitella niistä uudelleen, kiikutella tavaroita tapaamispaikkoihin (jos ei halua että tuntemattomat käy hakemassa niitä kotiovelta).  Siksi itse vien kaiken turhan kierrätykseen ja UFF laatikkoihin. Menevät sieltä asianmukaisesti eteenpäin.

Tori.fissä kokoontuu vaan persaukiset renkaanpotkijat. Huuto.net oli ainakin aiemmin paljon parempi, uudistuksen jälkeen en sielläkään ole kauppaa tehnyt.

Vierailija
329/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tehnyt oikean havainnon. Suurin osa suomalaisesta köyhyydestä ja pienituloisuudesta johtuu ihan vaan laiskkuudesta ja opitusta avuttomuudesta. Minkään eteen ei haluta nähdä vaivaa. Tarjosimme opiskeluaikana ruokajonossa olevien perheiden lapsille ilmaista matematiikan, fysiikan ja kemian opetusta yliopiston tiloissa. Olimme itse matematiikan yliopisto-opiskelijoita. Ketään ei kiinnostanut, vaikka se olisi voinut mahdollistaa lapselle hyvän tulevaisuuden. 

Sama koskee aikuisia. Täällä päin pääsisi kansalaisopistossa kielten kursseille työttömien Kaiku-kortilla ilmaiseksi. Eipä ole ollut työttömiä kursseilla koskaan. Vain eläkeläisiä ja työssäkäyviä. 

Olen aivan varma siitä, että jos tarjoaisin vuoden ilmaista koulutusta, jonka läpäisemällä saisi täysiaikaisen ja vakituisen työpaikan, kukaan köyhä ei tulisi paikalle.

Ai jaa. Mun lapsilla ei ole ikinä ollut vaikeuksia matematiikassa tai kielissä, mitä ne siellä olis tehneet? Omalla kohdallani en pidä kieltenopiskelua mitenkään kiinnostavana tai relevanttina asiana, en tarvitse kieliä mihinkään ja kehitän itseäni muissa asioissa.

Jos vaikka ensin kysyisitte, että mitä ne työttömät ja köyhät tarvitsevat? Harvemmin se toimii niin, että " Me nyt päätettiin, että te tarvitsette tällaista". 

Toi viimeinen on ihan sitä itseään ja vaikutat sen verran fiksulta, että tiedät sen itsekin. 

Olisivat oppineet lisää ja edenneet oppimäärää nopeammin. SE olisi mahdollistanut hyvät työt tulevaisuudessa.

Niin no, kun toinen kirjoitti L-arvosanan ja toinen E:n niin en mä tiedä kuinka paljon paremmin olisi pitänyt mennä 😂

Et tiedä kuinka paljon paremmin olisi voinut mennä?

Mitäpä jos molemmat olisivat kirjoittaneet laudaturin, olisko siinä ratkaisu?

Vierailija
330/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tehnyt oikean havainnon. Suurin osa suomalaisesta köyhyydestä ja pienituloisuudesta johtuu ihan vaan laiskkuudesta ja opitusta avuttomuudesta. Minkään eteen ei haluta nähdä vaivaa. Tarjosimme opiskeluaikana ruokajonossa olevien perheiden lapsille ilmaista matematiikan, fysiikan ja kemian opetusta yliopiston tiloissa. Olimme itse matematiikan yliopisto-opiskelijoita. Ketään ei kiinnostanut, vaikka se olisi voinut mahdollistaa lapselle hyvän tulevaisuuden. 

Sama koskee aikuisia. Täällä päin pääsisi kansalaisopistossa kielten kursseille työttömien Kaiku-kortilla ilmaiseksi. Eipä ole ollut työttömiä kursseilla koskaan. Vain eläkeläisiä ja työssäkäyviä. 

Olen aivan varma siitä, että jos tarjoaisin vuoden ilmaista koulutusta, jonka läpäisemällä saisi täysiaikaisen ja vakituisen työpaikan, kukaan köyhä ei tulisi paikalle.

Ai jaa. Mun lapsilla ei ole ikinä ollut vaikeuksia matematiikassa tai kielissä, mitä ne siellä olis tehneet? Omalla kohdallani en pidä kieltenopiskelua mitenkään kiinnostavana tai relevanttina asiana, en tarvitse kieliä mihinkään ja kehitän itseäni muissa asioissa.

Jos vaikka ensin kysyisitte, että mitä ne työttömät ja köyhät tarvitsevat? Harvemmin se toimii niin, että " Me nyt päätettiin, että te tarvitsette tällaista". 

Toi viimeinen on ihan sitä itseään ja vaikutat sen verran fiksulta, että tiedät sen itsekin. 

Olisivat oppineet lisää ja edenneet oppimäärää nopeammin. SE olisi mahdollistanut hyvät työt tulevaisuudessa.

Niin no, kun toinen kirjoitti L-arvosanan ja toinen E:n niin en mä tiedä kuinka paljon paremmin olisi pitänyt mennä 😂

Et tiedä kuinka paljon paremmin olisi voinut mennä?

Mitäpä jos molemmat olisivat kirjoittaneet laudaturin, olisko siinä ratkaisu?

Mikä ratkaisu? Mihin? Molemmat opiskelevat haluamiaan tutkintoja haluamillaan aloilla. 

Kuten todettua, niin ylhäältä annettu apu ei ole mikään ratkaisu, jos se ei ole sitä ihmiset oikeasti tarvitsevat. Meitä auttoi ihan puhdas raha eniten. Ilman sitä lapsilla ei olisi ollut mahdollisuutta käydä lukiota, en olisi pystynyt heitä yksin elättämään. Tiukkaa oli silti, mutta selvittiin. 

Vierailija
331/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti sitä vaan välillistä kulua tulee, vaikka netin ns. maksuttomilla kauppapaikoilla myyntiä harrastaisi. Jos ei muusta, niin ilmoitusten tekoon sekä myyntien ja maksuliikenteen seurantaan kuluvuvan ajanmenetyksen muodossa. Plus se kaikenlainen hienosäätö, mikä liittyy pakettilähetyksiin tai noutojen valmisteluihin.

Joten vaikka myyntiinlaitettavat saisi ilmaiseksi, ei siitä puuhastelusta ihmeesti tienaa.

Joo, mulla on aikaa kyllä, että se ajan menetys ei sinällään harmita, mutta kustannuksia tulee tavaran kuskailusta ja toisaalta kirppisten kiertelystä, kun bussilla joudun operoimaan. Eilen ostin Prismasta seitsemän euron jesarin, joka osoittautui huonoksi, liima ei pidä. Jo kolmas vika ostos teipeissä. Saa suositella idioottivarmaa teippiä. 

Totta puhuen aion lopettaa myymisen, koska ei tämä vain oikeasti toimi. Jos tavaralleen haluaa näkyvyyttä, niin sitä on lisättävä koko ajan ja nytkin on jo nurkat täynnä kaikkea, kun kaikki ei mene kaupan millään hinnalla. Kuitenkin puhutaan muutamista kympeistä kuukausitasolla, mitä tällä voi tienata. Vähemmällä pääsen, kun säästän sen ruoasta. 

Vierailija
332/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin roskalava on ainakin täälläpäin toiminut (keskisuuri kaupunki). usein heti samana päivänä, kun on ilmoituksen laittanut, on hakija ilmaantunut, on haettu hyväkuntoista sohvaa, sohvapöytää, ulkoterassikalusteita, telkkaria sun muuta. Etenkin nyt kun esim monet vanhuutta lähestyvät  muuttavat omakotitaloista pienempiin keskustan asuntoihin, aika hyvälaatuistakin tavaraa on saatavilla.

Itse ajattelin päästä kahdesta pyörästäni eroon siten ,että jätän ne lukitsemattomana jonnekin kaupungille, lienee kaikkein  helpoin tapa ( :

Vierailija
333/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän kaikkia tietenkään kiinnosta, tai ehdi. Mutta en osaa kuvitella sellaista, että olisi periaatteesta kierrätystä vastaan.

No siis persullehan tuo on ihan ideologinen periaate, että ongelmajätekin pitää heittää johonkin lähimetsään vain siksi että muu olisi viherpiipertämistä. 

Vierailija
334/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat haki tänään sairaslomalla oleva nainen, joka kertoi pitävänsä kirppispöytää tienatakseen vähän ekstraa. Hän oli tosi iloinen tavaroista.

Tässä keskustelussa on valitettavasti tosi paljon typeriä kommentteja ja monelta mennyt aloituksen pointti kokonaan ohi.

Vielä lisätietona, noissa tavaroista ei ollut vaatteita ollenkaan koska tiedän miten huonosti ne liikkuu kirpparilla. Lisäksi olin karsinut muutkin "huonommat" tavarat roskiin eli kaikki oli hyvin myyntikelpoisia.

Ap

Vierailija
335/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kelpaa, ei. Tarjosin mm. aikuisten housuvaippoja laatikkokaupalla (käyttämättömiä, tietty), haavanhoitotarvikkeita, jättipehmoleluja, liinavaatteita, käyttämättömiä mattoja, käytettyjä ja pestyjä mattoja. Lisäksi vaatteita - niitä isokokoisia, joita ei kuulemma löydy - ja paljon muuta (mm. Arabian astioita!). Ei yhteydenottoja. Turussa kaikilla näyttää olevan kaikkea. En pysty toimittamaan, ei kyllä yhtään kyselyäkään.

Vierailija
336/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaako joku oikeesti myydä takkia jossa vetoketju rikki? Itse sain lahjoituksena ja kyllä sen vetskan sai vaihdettua kun ei avannut saumaa vaan leikkeli vanhan irti.  Uusi vetska jää nappilistan alle piiloon kun ei mikään varsinainen taidonnäyte mutta hyvin se kestää kylmyyttä..kympin maksoi ketju mutta kyllä meni aikaa ja tupakkia

Vierailija
337/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaako joku oikeesti myydä takkia jossa vetoketju rikki? Itse sain lahjoituksena ja kyllä sen vetskan sai vaihdettua kun ei avannut saumaa vaan leikkeli vanhan irti.  Uusi vetska jää nappilistan alle piiloon kun ei mikään varsinainen taidonnäyte mutta hyvin se kestää kylmyyttä..kympin maksoi ketju mutta kyllä meni aikaa ja tupakkia

No juu, en itsekään kehtaisi rahaa pyytää rikkinäisestä vaikka on kuinka arvokas ehjänä. Kiitos ilostuttavasta kommentista. T. Leevi-fani ap :)

Vierailija
338/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ottaa vastaan tavaraa jolle ei ole käyttöä, vaikka se olisi ilmaista??

Vierailija
339/341 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse yhtään ylimääräistä tavaraa nurkkiin koska Kelan takia pitää muuttaa aina halvempaan asuntoon kun vuokra nousee. En omista edes pesukonetta, koska joudun muuttamaan kaikki yksin ja bussia käyttäen. 

Vierailija
340/341 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Tämä on tietysti totta. Mutta jos ihminen on aidosti sellaisessa tilanteessa, että joutuu nälässä olemaan (tällaisia tarinoita saa lukea mediasta), niin jos saa myytyä muutamankin tuotteen niistä kaikista ja tienaa vaikka 10e niin sillä tekee yhden kauppareissun ja saa paljon ruokaa. Se tässä ihmetyttää.

Suomessa on "nälässä" vain mt/päihdeongelmaiset ja paperittomat tmv. maahantulijat, jotka täällä tajuavat etteivät saakaan töitä. 

Ne hyvin harvnaiset tapaukset, jotka ovat esim. ylivelkaantumisen vuoksi ahdingossa, yrittävät varmasti kaikin tavoin saada rahaa. 

Ylivelkaantuneet eivät ole mikään pieni joukko. Puoli miljoonaa ihmistä on ulosotossa.

Joista suurin osa kuuluu edellä mainittuun joukkoon mt/Päihdeongelmaiset.

Ja? 

Heidän ensimmäinen ongelmansa ei ole rahan vaan elämänhallinnan puute. Siksi heidän ongelmiaan ei pysty auttamaan rahaa lappamalla , vaan he tarvitsevat ensi sijaisesti muuta apua.