Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (341)

Vierailija
241/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie sitten kirppikselle tai kierrätyskeskukseen. Kyllä ne niissä kaupaksi menee eikä tarvitse säätää kenenkään kanssa. 

Ja esimerkiksi Pelastusarmeija saa rahaa toimintansa ylläpitoon! Hakevat vielä kotoa ne tavarat! Käyttökelpoinen tavara ei kuulu roskikseen eikä kaatopaikalle! 

Vierailija
242/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvin vähän yrittäjähenkisiä ihmisiä, joten monille ei varmasti tule edes mieleenkään, että voisi hommata jotain halvalla/ilmaiseksi, mahdollisesti vähän jalostaa/fiksata ja myydä sitten kalliimmalla eteenpäin.

No jos on niin köyhä, että on toimeentulotuella, niin ei kannata myydä mitään, koska ne myyntivoitot lasketaan tuloksi. Miksi nähdä myymisen vaiva, jos ei mitään taloudellista hyötyä siitä saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että moni köyhä elää pienessä asunnossa (esim. Me kolmen lapsen kanssa kaksiossa). Nurkat ja kaapit on täynnä ihan omaa käytettävää tavaraa. Myyn kyllä Vintedissä kaiken myyntikelpoisen meiltä käytöstä jääneen, mutta myyntiajat voivat olla viikkoja, joten kauhean montaa kirppiskassia ei voi pitää nurkissa roikkumassa. 

Toki tilanne on toinen vaikka työttömillä, mutta moni köyhä on ihan työssäkäyvä, ja vielä vuorotöissä. Sitä kuuluisaa aikaa, joita varakkaammat kuvittelevat köyhillä olevan, ei silloin liikaa ole. Jos yrittää hankkia lisätuloja käytetyn tavaran myynnillä, kannattaa silloin koittaa keskittyä hyvin myyvään ja kappalehinnaltaan vähintään kympin arvoiseen tavaraan. 

Huonoimmassa asemassa ovat tt-tukiköyhät, joille pienetkin tilille tulevat rahasummat vaikuttavat tukeen. Olen myös tori-myyntiä harrastavana huomannut, että moni ei halua maksaa käteisellä vaan MobilePaylla tai Toridiilin kautta ja tämä on ongelma niille, joilla pienetkin summat tilillä tutkitaan Kelan toimesta.

Mä aloin myymään yli 10 v sitten, kun tuli ekat yt.t ja lasten kasvaessa käytännössä jatkuvasti. Nyt lapset ovat muuttaneet pois. Mun omaisuus mahtuu muutamaan Ikean kassiin.

Otan lahjoituksia jatvasti vastaan. Vien ne kirppikselle, jossa on täyspalvelu.

Myyminen on jatkuvas työtä, kunnes lapset ovat muuttaneet pois

Vierailija
244/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, erilainen kokemus. Tyhjensin äitini kuolinpesää ja osa tarvikkeista oli meille lapsille tarpeettomia, kun kaikilla on jo kaikkea. Tarjosin pyykinkuivatustelinettä jne. Telineen tuli hakemaan nainen, joka kertoi, että lapsensa on muuttamassa omilleen. Kysyin häneltä, että olisiko kiinnostusta tulla katsomaan, mitä meillä on ylimääräisenä. Ja kyllä, hänelle kelpasi ihan kaikki. Yksittäiset lasit ja mukit. Että se on tuurista kiinni myös. Itselle tuli hyvä mieli, kun nuori sai tarvitsemansa ja pääsimme eroon tavaroista ilman, että olisivat menneet vain hukkaan. 

Vierailija
245/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä päin ainakin menee roskalavaryhmistä tavara heti ja on useita jono- viestejä alla, vaikkei olisi priimakuntoistakaan, esim huonekalut, joissa pöydän pinnat naarmuiilla tai tarroja tms. Harvoin ehtii kiinni mihinkään. 

Vierailija
246/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun romusi ei kiinnosta ketään! Mee hoitoon!

Vierailija
247/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla niin köyhällä on autoa, että pääsisi hakemaan.

Voi vettu. Autonhan se tarvii jos pikkutavaraa haet 😄 Näillä ei varmaan ole edes bussikorttia, tai pyörää, tai lieneekö edes jalkoja. Seliseliseliseliseliseli...

Ei kukaan ole velvollinen ottamaan vastaan toisen tavaroita, joten mitä ihmettä skitsoatte? Sp voisi itse miettiä omia kulutustottumuksia jos kaapit on täynnä roinaa ja rompetta mistä pitää päästä eroon. 

Koska vıtuttaa tämä ihmisten ainainen ruikutus köyhyydestä. Totuus on se, että itseä pidetään köyhänä jos ei ole varaa siihen mitä keskimäärin on muillakin. Monen kulutustottumuksen ajatellaan olevan ikään kuin perusoikeus sosiaaliluokkaan katsomatta. Eihän se maailma nyt jumalauta niin toimi.

"Totuus on se, että itseä pidetään köyhänä jos ei ole varaa siihen mitä keskimäärin on muillakin."

Niin, sitähän köyhyys nimenomaan on, ei se ole vain jonkun ajatus tai kokemus. 

Vai mitä sinä ajattelet köyhyyden olevan? Sitä, että on varaa enemmän kuin muilla keskimäärin? :)

Vierailija
248/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie sitten kirppikselle tai kierrätyskeskukseen. Kyllä ne niissä kaupaksi menee eikä tarvitse säätää kenenkään kanssa. 

Ja esimerkiksi Pelastusarmeija saa rahaa toimintansa ylläpitoon! Hakevat vielä kotoa ne tavarat! Käyttökelpoinen tavara ei kuulu roskikseen eikä kaatopaikalle! 

Paljonko tuo muuten maksaa, jos Pelastusarmeija hakee?

Vierailija
249/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kaltaisten ihmisten "hyvä tavara" on yleensä reikäistä ja kusista paskaa tai tyyliin osteriveitsiä ja etanalautasia tai muuta höttöä, joilla kukaan normaali ei tee yhtään mitään.

Joo menin itse kerran katsomaan nojatuoleja, jota nainen oli hyvää hyvyyttään antamassa pois. No, kuvissa ei näkynyt, että tuoleissa oli kummassakin pahasti pinttynyttä likaa. Nainen ei jostain syystä nähnyt tätä likaa, lienee tarvitseeko laseja tai jotain.

Jostain syystä köyhät nähdään sellaisina, että heille pitäisi kaikki kelvata, se roskakin, ja heidän vaan pitäisi nöyränä sanoa kiitos, kun ottavat roskan vastaan.

Vierailija
250/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvin vähän yrittäjähenkisiä ihmisiä, joten monille ei varmasti tule edes mieleenkään, että voisi hommata jotain halvalla/ilmaiseksi, mahdollisesti vähän jalostaa/fiksata ja myydä sitten kalliimmalla eteenpäin.

No jos on niin köyhä, että on toimeentulotuella, niin ei kannata myydä mitään, koska ne myyntivoitot lasketaan tuloksi. Miksi nähdä myymisen vaiva, jos ei mitään taloudellista hyötyä siitä saa.

Voi myydä tori.fissä käteisellä.

Vierailija
251/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein Malmin torille 46 tuumasin telkkarin, johon laitoin lapun toimii, saa ottaa viime kesänä. Oli siinä koko päivän eikä kukaan tarvinnut. Muutama kävi katsoo mut sanoi ett ei oo tarvetta vaikka tarjouduin kantaa himaan. Luulin tekeväni hyvän työn, mut ei, kaikilla on jo.

Onpas erilaisia kokemuksia! Itse olin kantamassa roskakatokseen lapulla saa ottaa. En ehtinyt edes lähelle katosta, kun meni jo. :D 

Vierailija
252/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myydä tori.fissä käteisellä.

Se taas tarkoittaa, että täytyy asua jossain, missä on paljon ihmisiä eli keskustan tuntumassa. Itse en saa menemään edes lahjoitustavaraa, kun asun syrjemmässä, ei täältä kukaan lähde hakemaan mitään. Pitäis kuskata bussilla ilmaista tavaraa kymmeniä kilometrejä, ei kiitos. 

Vierailija
253/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vetoketju-tyyppi täällä kirjoitti, että siitä vois joku köyhä saada talvitakin alle 20 eurolla. Mulla ei todellakaan olisi varaa 20 e talvitakkiin, tai edes kympin! Ja ei, en ole päihdeongelmainen tms, vaan mulla on pitkäaikaissairaus, mutta kelan lääkäri kumoaa toistuvasti lääkärinlausunnot. Ei siihen sen kummempaa tarvita ollakseen köyhä Suomessa. Työtapaturma voi olla toinen tapa menettää kaikki. Jos vamma ei parane tarpeeksi nopeasti, vakuutusyhtiö katsoo sen olevan synnynnäinen tai ei tapaturmasta johtuva, vaikka kyse olisi raajan murtumisesta työtehtävässä. Kyllä täällä köyhiä vaan on. Tuskin kukaan huvikseen jonottaa ruokajonoissa koko päivän ja saattaa vielä jäädä ilman, kun ruokaa ei riitä kaikille. 

Vierailija
254/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka köyhille lällättelee ei varmaan tajua, että se voi olla yksi silmänräpäys, kun on itse samassa tilanteessa. Vaikkapa juuri se työtapaturma, lääkärilaskut ja byrokratiaviidakko, mistään ei saa rahaa pitkiin aikoihin, täytyy muuttaa, joka sekin maksaa, ja kuoppa vain syvenee, kunnes sieltä ei enää pääse pois. 

Vierailija
255/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun äiti ei hirveän köyhä ole,mutta jos tarvii apua,niin soittaa ja minä hurautan sinne autolla avuksi. Olkoot sitten vaikka multasäkkien haku. Ja hän tietää työvuoroni, että osaa mahdolliset isommat menot sopia niin, et olen auttamassa auton kanssa. Ja kyllä minäkin vaikka omilta naapureilta uskallan pyytää ihan mitä tahansa apua ja hekin uskaltaa meiltä pyytää. Sitten on eri asia erakoitua täysin, eikä ole edes puhelimessa yhtään puhelinnumeroa jonne soittaa kun apua tarvii jossain asiassa.

Vierailija
256/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun äiti ei hirveän köyhä ole,mutta jos tarvii apua,niin soittaa ja minä hurautan sinne autolla avuksi. Olkoot sitten vaikka multasäkkien haku. Ja hän tietää työvuoroni, että osaa mahdolliset isommat menot sopia niin, et olen auttamassa auton kanssa. Ja kyllä minäkin vaikka omilta naapureilta uskallan pyytää ihan mitä tahansa apua ja hekin uskaltaa meiltä pyytää. Sitten on eri asia erakoitua täysin, eikä ole edes puhelimessa yhtään puhelinnumeroa jonne soittaa kun apua tarvii jossain asiassa.

Joo, mäkin voin toki pyytää isältäni kyydin, eikä hänellä ole mitään tekemistä päivisin, eläkeläisellä, mutta hän on jo vanha. En viitsisi rissata pyytelemällä turhia kyytejä, kun joskus on pakollisiakin. Enkä missään tapauksessa olisi niin tökerö, että sopisin jotain kuskauksia ensin häneltä kysymättä. Ja siinä tullaankin siihen, että se autollinen tavaran hakija on jo sopinut tavaran hakemisen siinä vaiheessa. Moni tavaran antajahan ei enää varaile mitään, vaan antaa ekalle hakijalle ja ymmärrän sen, mutta silloin se autoton jää yleensä ilman. 

Vierailija
257/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki köyhät joukolla pyytelemään naapureita kuskaamaan teitä ja roskalavalöytöjänne! Ihan mielellään lähtevät ajelemaan työpäivän päälle toiseen kaupunginosaan tai naapurikuntaan. Eikä sulla ole mitään vastineeksi antaa, mut ei naapuria ei haittaa, ne on niin hyväsydämisiä ihmisiä! 

Vierailija
258/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Commu apin oon ladannut eipä sielläkään kelpaa ilmatteeks hyviä tavaroita vaikka samalla paikkakunnalla on. 

Vierailija
259/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kortiton, autoton ja suvuton milläs haen sun tavaraa ap? 

Vierailija
260/341 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mäkin voin toki pyytää isältäni kyydin, eikä hänellä ole mitään tekemistä päivisin, eläkeläisellä, mutta hän on jo vanha. En viitsisi rissata pyytelemällä turhia kyytejä, kun joskus on pakollisiakin. Enkä missään tapauksessa olisi niin tökerö, että sopisin jotain kuskauksia ensin häneltä kysymättä. Ja siinä tullaankin siihen, että se autollinen tavaran hakija on jo sopinut tavaran hakemisen siinä vaiheessa. Moni tavaran antajahan ei enää varaile mitään, vaan antaa ekalle hakijalle ja ymmärrän sen, mutta silloin se autoton jää yleensä ilman. 

Ai niin, on mulla siskokin, mutta päivätyön lisäksi tekee toista työtä ja kaksi lasta harrastaa. En kehtaa kyllä pyydellä siltä mitään, kun kalenterinsa on niin täynnä, ettei ehdi ikinä edes puhelimessa juttelemaan. 

Naapureiden kanssa olen jutteluväleissä, mutta en sellaisissa, että kehtaisin apua pyytää. Kerrostaloalueella ihmiset ovat hieman tarkempia yksityisyydestään ensinnäkin siksi, että asutaan niin lähekkäin. Tiettyä etäisyyttä on kohteliasta pitää, toisekseen siksi, että asukkaat vaihtuvat ja kaikista ei aina tiedä ketä ja millaisia ovat.