Master Chef Suomi 2026 - OFFICIAL
Tänään alkoi Master Chef Suomi 2026.
Tuomareina Henri Alén, Helena Puolakka ja Vappu Pimiä.
Formaatti on hieman muuttunut edellisiltä kausilta. Toivotaan, että se tuo lisäpotkua tälle kaudelle!
Katso lähetysajat : Masterchef Suomi - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1639)
Vierailija kirjoitti:
Miks kukaan ei valinnut seppää apukokikseen? 😂
Koska kaikki on niin käsikirjoitettua ja yhdessä sovittua johonkin rajaan asti. MTV:n (?) Summitissa se paljastettiin, että määrätään jopa miten lyhyitä tai pitkiä puheita kuvaus edellyttää. Love Islandista on sanottu, että se mitä katsojat näkevät, on moneen kertaan kuvattua, totta tai tarua, kun hyvinkin tottakin menettelytavoista voi olla, kun ammattilaisia sentään ei olla kuvaamassa.
Miten pettymys sekin kuulla, että kun tuomaristo lausahtelee annoksista, he ovat maistelleet ne jo aikaisemmin (tuoreeltaan, lämpiminä tai vastaavaa) ja tuossa vain näyttelevät maistelemista. Voivat sopia keskenään kuka päästetään jatkoon ja kuka tiputetaan tai finaalissakin millaiset pisteet annetaan, jotta saadaan draamaa ja se voittamaan kenen halutaan voittavan vaikkapa koko kauden perusteella, jonka voisi rehellisesti sanoa ääneen, että siitä on kyse, tasaisesta osaamisestako vai kehityskaaresta, jota tietyissä sarjoissa niin toitotetaan.
Finaaliannokset (, vaikka jokainen itsekin pystyy googlettamaan, uutisverkkoisivulta, heh-heh, tosi uutinen, enemmän viihdeuutinen):
o) Jari < www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/masterchef-suomi-jarin-finaal… >
o) Mari < www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/masterchef-suomi-marin-finaal… >
o) Milla < www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/masterchef-suomi-marin-finaal… >.
Jossain vaiheessa ne on siis rakennettu valokuvaustakin varten ja ehditty valokuvata, ehkeivät siitä sitten enää kuumina tuomaristolle... .
Kaudesta jää mieleen supersympaattinen Jari. Kiitos Jari ja onnittelut hyvästä kisasta. Mieleen jää myös täysin epäonnistunut Vappu tuomaroimassa, eikähän hän osaa juontaakaan, puhe on oudosti painotettua ja jaksotettua. Normaali puhe olisi noin pienessä ryhmässä asiallista ja selvää. Helena on siitä hyvä esimerkki, myös Henri puhuu tilanteeseen sopivasti. Helena on kyllä ohjelman sielu, vahva ammattitaito on hyvä perusta, katsojakin jaksaa seurata tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa vähän hölmö finaali. Pudonneet päästettiin tyrimään finalistien annoksia kuten nyt millalle kävi. Joutui itse lopulta tekemään jälkkärin kun jälkkäri "spesialisti" tyri sen ja se vei aikaa niin ettei pääruokaa ehtinyt fiksata tarpeeksi saati kypsentään sen. Oma moraalinen voittaja oli milla. Teki parhaat annokset kokonaisuutena ohjelman aikana.
Kuka haluaa raakana syötävän raakapihvin edes alkuruoaksi. Ei varmasti kovinkaan moni. Oliko Millan tartar(i)pihvi hakatusta raavaanlihasta edes upeasti muotoiltu? Olisi voinut käyttää jauhettuakin lihaa, jos siten olisi säästynyt aikaa. Millä hän höysti sen, sisälsikö se raakaa keltuaista ja hienonnettua sipulia. Tuon tyyppistä ruokalajia ei suuresti saa alkaa muokata.
Kuka haluaa raakapihvin edes alkuruuaksi? Ihmeen paljon, omaan makuun ihan liiaksi, olen törmännyt viime aikoina tähän listoilla. Noussut jotenkin uudelleen muotiin, ja kun joku on trendissä, sitä on sitten vähän joka paikassa. Esimerkiksi Suomen kymmenen parhaan ravintolan joukkoon rankatun ravintolan yllätysmenussa. Siitä olisi voinut etukäteen esittää toiveitakin, mutta eipä tullut mieleen, että eteen tulee raakaa nautaa.
Mä tilaan aina alkupalaksi tartaria, jos meen ravintolaan ja sitä on listalla.
Ei sinua ainakaan uutuuksien kokeilunhalusta voi syyttää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apukokin valinnalla merkitystä. Mari valitsi parhaiten vaikka sai valita viimeisenä. Juuli olisi ollut parempi valinta kuin Roosa tai Outi.
Minusta Milla ei oikein onnistunut suunnittelussakaan, vähän hölmöä että lihaa on sekä alkuruuassa että pääruuassa.
Aivan. Jotenkin pisti silmään, ettei tuomaristo kommentoinut mitenkään sitä, että sekä alku- että pääruoka oli noin tuhdin lihaisa. Tietysti eivät voineetkaan kommentoida, koska jokainen osio arvioitiin itsenäisesti. Jotenkin jäi puolitiehen se näkökulma, kun piti tehdä kokonaisuus. Kokonaisuudelle olisi voinut antaa omat pisteensä, nollasta/ko kymmeneen.
Katsoin kahteen kertaan sen finaalijakson. Tuomarit kyllä tiesivät menu kokonaisuuden näissä annoksissa. Puhuivat pariin otteeseen kokonaisuudesta.
Sääli, että Milla? ei saanut lampaanlihaa kypsennettyä.
Vierailija kirjoitti:
Kaudesta jää mieleen supersympaattinen Jari. Kiitos Jari ja onnittelut hyvästä kisasta. Mieleen jää myös täysin epäonnistunut Vappu tuomaroimassa, eikähän hän osaa juontaakaan, puhe on oudosti painotettua ja jaksotettua. Normaali puhe olisi noin pienessä ryhmässä asiallista ja selvää. Helena on siitä hyvä esimerkki, myös Henri puhuu tilanteeseen sopivasti. Helena on kyllä ohjelman sielu, vahva ammattitaito on hyvä perusta, katsojakin jaksaa seurata tapahtumia.
Minä kiinnitin kyllä selkeään ulosantiin eilen kun katsoin ohjelman. Vappu puhuu erittäin selkeästi
Vierailija kirjoitti:
Kaudesta jää mieleen supersympaattinen Jari. Kiitos Jari ja onnittelut hyvästä kisasta. Mieleen jää myös täysin epäonnistunut Vappu tuomaroimassa, eikähän hän osaa juontaakaan, puhe on oudosti painotettua ja jaksotettua. Normaali puhe olisi noin pienessä ryhmässä asiallista ja selvää. Helena on siitä hyvä esimerkki, myös Henri puhuu tilanteeseen sopivasti. Helena on kyllä ohjelman sielu, vahva ammattitaito on hyvä perusta, katsojakin jaksaa seurata tapahtumia.
Helenan takia tätä ohjelmaa lähinnä katsoinkin. On niin ammattitaitoinen henkilö ruoka-asioissa. Vappu juonsi selkeäkielisesti. Henriä on mukava kuunnella.
Jari olis voinut pitää hikipantaa kisassa kun se pää valui niin paljon useissakin jaksoissa hikeä. Finaalissakin nenänpäästä tipahti hikipisara.
Vierailija kirjoitti:
Miks kukaan ei valinnut seppää apukokikseen? 😂
Miks kukaan ei valinnut Jayta apukokikseen?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon Jarin hirvijuttuun olisi sopinut jokin kirkas valkosipuli-voi-yrttikastike (esim ruskistettu voi , vs, persilja) ja hummerin päälle tuo terästettynä esim persilja -tilli-emulsiolla. Perunaa ei ollenkaan vaan esim vaikkapa jotain haudutettua paksoita tai lehtikaalta . Ei olisi ollut niin raskas. Muuten fanitin Jaria kyllä ihann kympillä. Ihana mies.
Cowboy-^ voikastike (1500/1550| 16.06.2026 | 22:17), sopii myös (juhannuksen grillilihalle) dipiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kausi osoitti, että Suomessa pärjää sabotoimalla muita muun muassa rohmuamalla parhaat raaka aineet, yrtit yms, niin että kanssakilpailijoilleen ei jää mahdollisuutta toteuttaa annettua tehtävää. Kuka tarvitsee esim kahta kokonaista kahden kilon kalaa annokseensa, paitsi tämä voittaja, joka käytti nistä säälittävän palan ja senkin huonosti. No ehkä todistaa sen, että voittaja asunut kauan muissa kuin luterilaisen kulttuurin maissa.
Mitä ihmettä kenenkään luterilaisessa kulttuurissa asumisella tai asumattomuudella on tekemistä ruuan kanssa?!
Oikein hieno ja tiukka finaali. Se, että kahdessa tunnissa ja paineessa ei ehdi tehdä täydellistä, on inhimillistä. Jos kisaajilla olisi ollut erikseen edes vähän suunnitteluaikaa, olisi se voinut edistää kokonaisuuden hallintaa.
Kisa on oikeasti ratkennut ja finaali kuvattu lokakuussa. Tänään on (muistaakseni Iltasanomat) voittajan haastattelu. Ja hänellejän näyttää nyt tulevan ruuasta tulevaisuus. Onnittelut kaikille finalisteille.
Vierailija kirjoitti:
879
Minä mielenkiinnolla seurasin tätä Maria, hän vaikutti aluksi melko vaatimattomalta tähän kisaan, luulin jopa että hän putoaa jo alkuvaiheessa, mutta hänen olemuksensa vaan on niin vaatimaton, ei tyrkytä itseänsä esille ja siellä työnsä ääressä hän työskentelee hiljaisesti, rauhallisesti, käyttää saamiansa oppeja, vinkkejä eikä yritä fiinistellä. Hänessä näkyy kauniisti suomalainen nainen, osaa, pärjää ja se palkittiin !! Hyvä Marjo ja onnea !!
Maria oli tosiaan mukava seurata, hän oli koko kilpailun ajan hyvin tasapainoinen, osaava, tehokas, vaatimaton ja ihana hymy uloittui silmiin saakka!
Eikä tarvinnut katsojan ”pelätä”, että hän saa sydärin jännityksen takia. Onnea Mari ja onnea finaalikolmikko!
Roosa pilasi Millan finaalin. Mutta miksi otti Roosan, koko kilpailun ajan heikoimpien tai keskinkertaisien joukossa. Vai oliko paine liian kova? Oikea voitti , vaikka kukaan ei ollut huippu.
Roosa ja Zahra putosivat viimeisessä pudotuksessa. Oli ihan luonnollista valita heidät apukokeiksi. Milla oli oikein hyvä koko kisan ajan, luulen, että olisi pärjännyt finaalin paremmin kokonaan yksin, ilman ketään. Finaalitappio ei ollut Roosan syy.
Vierailija kirjoitti:
Kaudesta jää mieleen supersympaattinen Jari. Kiitos Jari ja onnittelut hyvästä kisasta. Mieleen jää myös täysin epäonnistunut Vappu tuomaroimassa, eikähän hän osaa juontaakaan, puhe on oudosti painotettua ja jaksotettua. Normaali puhe olisi noin pienessä ryhmässä asiallista ja selvää. Helena on siitä hyvä esimerkki, myös Henri puhuu tilanteeseen sopivasti. Helena on kyllä ohjelman sielu, vahva ammattitaito on hyvä perusta, katsojakin jaksaa seurata tapahtumia.
Eihän Vapulla ollut mitään saumaa menestyä, ainakaan niiden silmissä jotka ovat ohjelmaa seuranneet pidempään. Oliko kyse sitten siitä että häntä pyydettiin, tai että hän tyrkyttäytyi mukaan, on sivuseikka. Kyse on siitä että joko ohjelma on nyt loppumassa suomi-versiona tai sitten se nostetaan vaputta uuteen arvoon ensi kaudella. Omasta puolestani odotan mieluummin Top Chef Suomen seuraavaa kautta.
Koska TV ohjelma niin kilpailijoiden ulkonäköön pitäisi kiinnittää huomiota. Kuka haluaa katsoa rumia ihmisiä? Valitkaa kauniita, laittakaa heille kauniit vaatteet ja hiukset ja meikit. Katosjalle ei ole väliä onko kilpailu reilu peli. katsojaa katsoo ja näkee, kaunista, taitavaa. Ihan sama vaikka ruuat tekisi joku muu. Ja lisätkää huumoria ja iloisuutta. Nyt ei enää jaksanut katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Roosa pilasi Millan finaalin. Mutta miksi otti Roosan, koko kilpailun ajan heikoimpien tai keskinkertaisien joukossa. Vai oliko paine liian kova? Oikea voitti , vaikka kukaan ei ollut huippu.
Mari oli vahva läpi koko kisan mutta siitä huolimatta toivoin voittoa Millalle tai Jarille. Millan olisi ehkä kannattanut valita pariksi joku lihamestari, ehkä peltiseppä. Ja keskittyä itse jälkkäriin.
Vappu oli koko ohjelman ajan onneton. Taisteli ulkoa opittuja matkoja. Täysin väärä henkilö ko ohjelmaan. Hän on liikaa ollut esillä j häneen on jo täysin kyllästytty.
Vierailija kirjoitti:
Koska TV ohjelma niin kilpailijoiden ulkonäköön pitäisi kiinnittää huomiota. Kuka haluaa katsoa rumia ihmisiä? Valitkaa kauniita, laittakaa heille kauniit vaatteet ja hiukset ja meikit. Katosjalle ei ole väliä onko kilpailu reilu peli. katsojaa katsoo ja näkee, kaunista, taitavaa. Ihan sama vaikka ruuat tekisi joku muu. Ja lisätkää huumoria ja iloisuutta. Nyt ei enää jaksanut katsoa.
Harva ulkonäölleen hirveesti voi mitään, mutta ehkä semmonen asianmukainen pukeutuminen telkkariin. Varsinkin kokatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roosa pilasi Millan finaalin. Mutta miksi otti Roosan, koko kilpailun ajan heikoimpien tai keskinkertaisien joukossa. Vai oliko paine liian kova? Oikea voitti , vaikka kukaan ei ollut huippu.
Mari oli vahva läpi koko kisan mutta siitä huolimatta toivoin voittoa Millalle tai Jarille. Millan olisi ehkä kannattanut valita pariksi joku lihamestari, ehkä peltiseppä. Ja keskittyä itse jälkkäriin.
Eihän se peltiseppä onnistunut kuin siinä piirakassa. Melkein kaikesta muusta sai noottia.
Häntä tosiaan jäi kaipaamaan. Kaiken kaikkiaan, hyvä tyyppi, puhumaan ja tekemään. Taisi möhlätä pahemman kerran, kun tiputettiin, sääli.