Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Master Chef Suomi 2026 - OFFICIAL

Vierailija
03.03.2026 |

Tänään alkoi Master Chef Suomi 2026. 

Tuomareina Henri Alén, Helena Puolakka ja Vappu Pimiä.

Formaatti on hieman muuttunut edellisiltä kausilta. Toivotaan, että se tuo lisäpotkua tälle kaudelle!

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Masterchef Suomi - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1639)

Vierailija
1561/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kausi osoitti, että Suomessa pärjää sabotoimalla muita muun muassa rohmuamalla parhaat raaka aineet, yrtit yms, niin että kanssakilpailijoilleen ei jää mahdollisuutta toteuttaa annettua tehtävää. Kuka tarvitsee esim kahta kokonaista kahden kilon kalaa annokseensa, paitsi tämä voittaja, joka käytti nistä säälittävän palan ja senkin huonosti. No ehkä todistaa sen, että voittaja asunut kauan muissa kuin luterilaisen kulttuurin maissa. 

Mitä ihmettä kenenkään luterilaisessa kulttuurissa asumisella tai asumattomuudella on tekemistä ruuan kanssa?!

Oikein hieno ja tiukka finaali. Se, että kahdessa tunnissa ja paineessa ei ehdi tehdä täydellistä, on inhimillistä. Jos kisaajilla olisi ollut erikseen edes vähän suunnitteluaikaa, olisi se voinut edistää kokonaisuuden hallintaa.

Kisa on oikeasti ratkennut ja finaali kuvattu lokakuussa. Tänään on (muistaakseni Iltasanomat) voittajan haastattelu. Ja hänellejän näyttää nyt tulevan ruuasta tulevaisuus. Onnittelut kaikille finalisteille.

Ei ole koskaan (aikaisemmin) kuulunut ruoan haaskaaminen suomalaisuuteen (luterilaisuuteen) eikä sota-ajan kokeneiden perheissä seuraavassakaan sukupolvessa. Toisissa kulttuureissa on maan tapa, että ruokaa pitää jättää, sellainen osoitus, että on vaurautta, että on varaa jättää osa syömättä. Lapsillekin lastataan lautasellinen, josta saa vapaasti jättää niin paljon kuin haluaa sen sijaan että otettaisiin ja pyydettäisiin lisää.

Vierailija
1562/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roosa pilasi Millan finaalin. Mutta miksi otti Roosan, koko kilpailun ajan heikoimpien  tai keskinkertaisien joukossa. Vai oliko paine liian kova? Oikea voitti , vaikka kukaan ei ollut huippu.

Mari oli vahva läpi koko kisan mutta siitä huolimatta toivoin voittoa Millalle tai Jarille. Millan olisi ehkä kannattanut valita pariksi joku lihamestari, ehkä peltiseppä. Ja keskittyä itse jälkkäriin.

Eihän se peltiseppä onnistunut kuin siinä piirakassa. Melkein kaikesta muusta sai noottia.

Noottiapa hyvinkin, koska häntä kohdeltiin kaltoin. Aivan kuin jotain syrjintää, kun on "vain" peltiseppä eikä selitä haaveilevansa ruokaohjelmasta tai -ravintolasta. Varmaan tulevaisuuden suunnitelma ruoan suhteen vaikutti jatkoon pääsyyn, ehkä jopa voittoon. Autettiin toiveen toteutumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menee kallis ensimmäisen ammatillisen tutkinnon koulutus taas kerran hukkaan, jos joku keksii alkaa vaihtaa ammattia, vaikka onkin vasta 42-vuotias, kuten Mari Toivanen, sosiologian tutkijan tai vastaavasta ammatistaan (onpa alalla miten huono työllisyys hyvänsä).

Vai niin: "Mietin, miten haluan käyttää loppuaikani tietämättä, paljonko sitä on jäljellä.”. Noin ei tätä yhteiskuntaa pidetä pystyssä ja rakenneta.

Vierailija
1564/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee kallis ensimmäisen ammatillisen tutkinnon koulutus taas kerran hukkaan, jos joku keksii alkaa vaihtaa ammattia, vaikka onkin vasta 42-vuotias, kuten Mari Toivanen, sosiologian tutkijan tai vastaavasta ammatistaan (onpa alalla miten huono työllisyys hyvänsä).

Vai niin: "Mietin, miten haluan käyttää loppuaikani tietämättä, paljonko sitä on jäljellä.”. Noin ei tätä yhteiskuntaa pidetä pystyssä ja rakenneta.

Taisi päästä kaudelle ja voittajaksi aivan säälipistein, miten hyvin hakemuksensa on osannut kirjoittaakaan, maku meni näistä lehtijutuista, joita nyt armottomasti syytää ihmisille eri medioiden kautta.

Vierailija
1565/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvänen aika sentään. Ei kai Suomessa saa ryhtyä pitopalvelua pitämään vailla mitään alan koulutusta:
"Alkuvuodesta Mari oli kuvaamassa puolisonsa, näyttelijä Jari Virmanin, kanssa ruokasarjansa demoa Istanbulissa. 10 000 euron palkintopotin hän aikoo käyttää oman pitopalvelun perustamiseen.".

Ellei aio olla vain toimitusjohtaja ja palkata ammattilaisia töihin.

Vierailija
1566/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roosa pilasi Millan finaalin. Mutta miksi otti Roosan, koko kilpailun ajan heikoimpien  tai keskinkertaisien joukossa. Vai oliko paine liian kova? Oikea voitti , vaikka kukaan ei ollut huippu.

Mari oli vahva läpi koko kisan mutta siitä huolimatta toivoin voittoa Millalle tai Jarille. Millan olisi ehkä kannattanut valita pariksi joku lihamestari, ehkä peltiseppä. Ja keskittyä itse jälkkäriin.

Eihän se peltiseppä onnistunut kuin siinä piirakassa. Melkein kaikesta muusta sai noottia.

Noottiapa hyvinkin, koska häntä kohdeltiin kaltoin. Aivan kuin jotain syrjintää, kun on "vain" peltiseppä eikä selitä haaveilevansa ruokaohjelmasta tai -ravintolasta. Varmaan tulevaisuuden suunnitelma ruoan suhteen vaikutti jatkoon pääsyyn, ehkä jopa voittoon. Autettiin toiveen toteutumista.

Höpö höpö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1567/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Marin mies näyttää niin tutulta? Onko esim. joku muusikko? Tietääkö kukaan?

Sanovat, ettei olisi ainakaan kokki Toni Toivanen (Mari on siis Toivanen). "Mari on pitänyt yksityiselämänsä poissa julkisuudesta, eikä hänen mahdollista puolisoaan ole tuotu esille ohjelmassa tai mediassa" joka tietysti ei siis pidä paikkaansa, kun joku sinne oli rahdattu suutelemaan aivan suulle.

Marin mies on näyttelijä Jari Virman.

Ja "Entisen kumppanin perhe opetti tekemään libanonilaista tabbouleh-salaattia, työkaverit tutustuttivat muiden maiden keittiöihin", kun joku muisteli sitä, että ulkomaalainenkin on ollut kuvioissa mukana.

Vierailija
1568/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee kallis ensimmäisen ammatillisen tutkinnon koulutus taas kerran hukkaan, jos joku keksii alkaa vaihtaa ammattia, vaikka onkin vasta 42-vuotias, kuten Mari Toivanen, sosiologian tutkijan tai vastaavasta ammatistaan (onpa alalla miten huono työllisyys hyvänsä).

Vai niin: "Mietin, miten haluan käyttää loppuaikani tietämättä, paljonko sitä on jäljellä.”. Noin ei tätä yhteiskuntaa pidetä pystyssä ja rakenneta.

Ehkä osoittaisin tämä sormen tonne kansanedustajille ja heidän alkuperäisille ammateille. Siinä sitä on haaskattu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1569/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Marin pakko kertoa miten alkeellisista oloista on kotoisin: "”Pariisissa maistoin ensimmäistä kertaa tuoretta ananasta.”, (nuorena) aikuisena siis.

Vierailija
1570/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee kallis ensimmäisen ammatillisen tutkinnon koulutus taas kerran hukkaan, jos joku keksii alkaa vaihtaa ammattia, vaikka onkin vasta 42-vuotias, kuten Mari Toivanen, sosiologian tutkijan tai vastaavasta ammatistaan (onpa alalla miten huono työllisyys hyvänsä).

Vai niin: "Mietin, miten haluan käyttää loppuaikani tietämättä, paljonko sitä on jäljellä.”. Noin ei tätä yhteiskuntaa pidetä pystyssä ja rakenneta.

Taisi päästä kaudelle ja voittajaksi aivan säälipistein, miten hyvin hakemuksensa on osannut kirjoittaakaan, maku meni näistä lehtijutuista, joita nyt armottomasti syytää ihmisille eri medioiden kautta.

Eiköhän tuo Mari voittanut omalla osaamisella. Eikä millään säälipisteillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1571/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että Mari voitti. Hän on kyllä osaava, mutta jokin hänessä hiukan ärsyttää. Ehkä ihan huenoiben ylimielisyys? Olusin toivonut Millan tai Jarin voittoa, molemmat aivan huippuja koko kisan ajan. Ja ihanaa, kuinka Jari uskalsi näyttää tunteensa avoimesti ja jopa itkeä, vaikka on körmy paperimies.

Vierailija
1572/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, että Mari voitti. Hän on kyllä osaava, mutta jokin hänessä hiukan ärsyttää. Ehkä ihan huenoiben ylimielisyys? Olusin toivonut Millan tai Jarin voittoa, molemmat aivan huippuja koko kisan ajan. Ja ihanaa, kuinka Jari uskalsi näyttää tunteensa avoimesti ja jopa itkeä, vaikka on körmy paperimies.

En näe Marissa mitään ylimielisyyttä. Rauhallisen oloinen eikä hössötä keittiössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1573/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apukokin valinnalla merkitystä. Mari valitsi parhaiten vaikka sai valita viimeisenä. Juuli olisi ollut parempi valinta kuin Roosa tai Outi.

Minusta Milla ei oikein onnistunut suunnittelussakaan, vähän hölmöä että lihaa on sekä alkuruuassa että pääruuassa.

Aivan. Jotenkin pisti silmään, ettei tuomaristo kommentoinut mitenkään sitä, että sekä alku- että pääruoka oli noin tuhdin lihaisa. Tietysti eivät voineetkaan kommentoida, koska jokainen osio arvioitiin itsenäisesti. Jotenkin jäi puolitiehen se näkökulma, kun piti tehdä kokonaisuus. Kokonaisuudelle olisi voinut antaa omat pisteensä, nollasta/ko kymmeneen.

Minulle jäi vaikutelma että tuomarit tiesivät mitkä ruuat kuuluivat mihinkin kokonaisuuteen, samassa järjestyksessä ne esiteltiin. Toki niin että ne arvosteltiin kaikki erikseen. Samaa mieltä siis kanssasi että parhaimmasta kokonaisuudesta olisi voinut antaa edes yhden + pisteen lisäksi.

Vierailija
1574/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Marin pakko kertoa miten alkeellisista oloista on kotoisin: "”Pariisissa maistoin ensimmäistä kertaa tuoretta ananasta.”, (nuorena) aikuisena siis.

Jos se kerran on tämän vuoden voittajan eräs ruokamuisto niin minkä vuoksi siitä pitäisi vaieta? Sinunko takia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1575/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Marin pakko kertoa miten alkeellisista oloista on kotoisin: "”Pariisissa maistoin ensimmäistä kertaa tuoretta ananasta.”, (nuorena) aikuisena siis.

Jos se kerran on tämän vuoden voittajan eräs ruokamuisto niin minkä vuoksi siitä pitäisi vaieta? Sinunko takia? 

Sitäpaitsi ei tuo kerro mistään alkeellisista oloista vaikkei ollut maistanut tuoretta ananasta. Olen Marin ikäinen ja ei meilläkään syöty aikoinaan kuin purkkiananasta. Mutta oli kyllä hirvenlihaa ja kuhafileitä, kerättyjä sieniä ja marjoja, onko se sitten alkeellista? 

Vierailija
1576/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finaaliannokset (, vaikka jokainen itsekin pystyy googlettamaan, uutisverkkoisivulta, heh-heh, tosi uutinen, enemmän viihdeuutinen):
o) Jari < www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/masterchef-suomi-jarin-finaal… >
o) Mari < www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/masterchef-suomi-marin-finaal… >

o) Milla < www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/masterchef-suomi-marin-finaal… >.

Jossain vaiheessa ne on siis rakennettu valokuvaustakin varten ja ehditty valokuvata, ehkeivät siitä sitten enää kuumina tuomaristolle... .

Kilpailijoiden piti tehdä 4 annosta. 3 meni tuomareille. 

Vierailija
1577/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roosa pilasi Millan finaalin. Mutta miksi otti Roosan, koko kilpailun ajan heikoimpien  tai keskinkertaisien joukossa. Vai oliko paine liian kova? Oikea voitti , vaikka kukaan ei ollut huippu.

Katsoin finaalijakson uudestaan. Toki Roosan sähläys vei aikaa, mutta lopullisen sählyksen teki Milla ihan itse ottamalla karitsan liian aikaisin uunista. Jos kerran kypsyminen oli täpärällä, oli ihan turhaa ottaa liha vetäytymään 10 minuutiksi! Olisihan se ehtinyt hyvin vetäytyä ennen tarjoilua. 

Koko kisan ajan Millalla oli vaikeuksia ajanhallinnassa, ei oikein hahmottanut, mikä on liian monimutkaista milloinkin. Selvisi monta kertaa voittajaksi, mutta nyt paine oli liikaa. 

Vierailija
1578/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee kallis ensimmäisen ammatillisen tutkinnon koulutus taas kerran hukkaan, jos joku keksii alkaa vaihtaa ammattia, vaikka onkin vasta 42-vuotias, kuten Mari Toivanen, sosiologian tutkijan tai vastaavasta ammatistaan (onpa alalla miten huono työllisyys hyvänsä).

Vai niin: "Mietin, miten haluan käyttää loppuaikani tietämättä, paljonko sitä on jäljellä.”. Noin ei tätä yhteiskuntaa pidetä pystyssä ja rakenneta.

Kyllä yhteiskuntaa rakennetaan nimenomaan siten, ettei jumiuduta ensimmäiseen valintaan. Varsinkin jos on valmiutta vaihtaa verovaroista palkkansa saavasta yrittäjäksi, jopa muitakin palkkaavaksi yrittäjäksi.

Vierailija
1579/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roosa pilasi Millan finaalin. Mutta miksi otti Roosan, koko kilpailun ajan heikoimpien  tai keskinkertaisien joukossa. Vai oliko paine liian kova? Oikea voitti , vaikka kukaan ei ollut huippu.

Katsoin finaalijakson uudestaan. Toki Roosan sähläys vei aikaa, mutta lopullisen sählyksen teki Milla ihan itse ottamalla karitsan liian aikaisin uunista. Jos kerran kypsyminen oli täpärällä, oli ihan turhaa ottaa liha vetäytymään 10 minuutiksi! Olisihan se ehtinyt hyvin vetäytyä ennen tarjoilua. 

Koko kisan ajan Millalla oli vaikeuksia ajanhallinnassa, ei oikein hahmottanut, mikä on liian monimutkaista milloinkin. Selvisi monta kertaa voittajaksi, mutta nyt paine oli liikaa. 

Pleittaus kuitenkin piti tehdä sallitussa ajassa. Mutta +25 lisää lämpöä, lihat uunista 5 min. ennen ajan loppumista, sitten vaan nopeasti annoksen päälle AMC tyyliin, kaksi kyljystä, korkeasti, luut ristikkäin.

Vierailija
1580/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko finaalissa muidenkin kuin voittajan puolisot? Ettei vain olisi voittaja päätetty etukäteen ja kappas vaan puoliso paikalla näyttäytymässä ( ja miksi näyttäytymässä😲). Mulle sama kuka voitti, itse en vakuuttunut kenenkään finaalityöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi