Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Master Chef Suomi 2026 - OFFICIAL

Vierailija
03.03.2026 |

Tänään alkoi Master Chef Suomi 2026. 

Tuomareina Henri Alén, Helena Puolakka ja Vappu Pimiä.

Formaatti on hieman muuttunut edellisiltä kausilta. Toivotaan, että se tuo lisäpotkua tälle kaudelle!

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Masterchef Suomi - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1639)

Vierailija
1581/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roosa pilasi Millan finaalin. Mutta miksi otti Roosan, koko kilpailun ajan heikoimpien  tai keskinkertaisien joukossa. Vai oliko paine liian kova? Oikea voitti , vaikka kukaan ei ollut huippu.

Katsoin finaalijakson uudestaan. Toki Roosan sähläys vei aikaa, mutta lopullisen sählyksen teki Milla ihan itse ottamalla karitsan liian aikaisin uunista. Jos kerran kypsyminen oli täpärällä, oli ihan turhaa ottaa liha vetäytymään 10 minuutiksi! Olisihan se ehtinyt hyvin vetäytyä ennen tarjoilua. 

Koko kisan ajan Millalla oli vaikeuksia ajanhallinnassa, ei oikein hahmottanut, mikä on liian monimutkaista milloinkin. Selvisi monta kertaa voittajaksi, mutta nyt paine oli liikaa. 

Pleittaus kuitenkin piti tehdä sallitussa ajassa. Mutta +25 lisää lämpöä, lihat uunista 5 min. ennen ajan loppumista, sitten vaan nopeasti annoksen päälle AMC tyyliin, kaksi kyljystä, korkeasti, luut ristikkäin.

Tottakai piti tehdä pleittaus määräaikaan  mennessä, mutta hänhän otti lihan pöydälle 10 minuutiksi seisomaan ja sitten leikkasi sen. Joku aivopieru hänelle sattui. 

Eikö hänellä ollut mittaria? 

Olisi pitänyt tehdä just niinkuin sanoit. 

Vierailija
1582/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko finaalissa muidenkin kuin voittajan puolisot? Ettei vain olisi voittaja päätetty etukäteen ja kappas vaan puoliso paikalla näyttäytymässä ( ja miksi näyttäytymässä😲). Mulle sama kuka voitti, itse en vakuuttunut kenenkään finaalityöstä.

Ja kukaan ei arvannut, että juuri Sinä katsot finaalia ja huomaat, että siellä oli vain voittajan puoliso. Ei sentään useampia kuten kirjoitit.

Mutta yhtä kaikki -kiinni jäivät😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Marin pakko kertoa miten alkeellisista oloista on kotoisin: "”Pariisissa maistoin ensimmäistä kertaa tuoretta ananasta.”, (nuorena) aikuisena siis.

Jos se kerran on tämän vuoden voittajan eräs ruokamuisto niin minkä vuoksi siitä pitäisi vaieta? Sinunko takia? 

Minäkin tiedän vaikka kuinka monta ihmistä jotka tykkäävät ananaksesta mutta ostavat sitä purkissa. Itsekkin useimmiten. Eikä tässä erityisen alkeellista oloista olla. Ihme juttuja taas.

Vierailija
1584/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roosa pilasi Millan finaalin. Mutta miksi otti Roosan, koko kilpailun ajan heikoimpien  tai keskinkertaisien joukossa. Vai oliko paine liian kova? Oikea voitti , vaikka kukaan ei ollut huippu.

Katsoin finaalijakson uudestaan. Toki Roosan sähläys vei aikaa, mutta lopullisen sählyksen teki Milla ihan itse ottamalla karitsan liian aikaisin uunista. Jos kerran kypsyminen oli täpärällä, oli ihan turhaa ottaa liha vetäytymään 10 minuutiksi! Olisihan se ehtinyt hyvin vetäytyä ennen tarjoilua. 

Koko kisan ajan Millalla oli vaikeuksia ajanhallinnassa, ei oikein hahmottanut, mikä on liian monimutkaista milloinkin. Selvisi monta kertaa voittajaksi, mutta nyt paine oli liikaa. 

Pleittaus kuitenkin piti tehdä sallitussa ajassa. Mutta +25 lisää lämpöä, lihat uunista 5 min. ennen ajan loppumista, sitten vaan nopeasti annoksen päälle AMC tyyliin, kaksi kyljystä, korkeasti, luut ristikkäin.

Tottakai piti tehdä pleittaus määräaikaan  mennessä, mutta hänhän otti lihan pöydälle 10 minuutiksi seisomaan ja sitten leikkasi sen. Joku aivopieru hänelle sattui. 

Eikö hänellä ollut mittaria? 

Olisi pitänyt tehdä just niinkuin sanoit. 

Ohjelmaa katsoessani ymmärsin sen niin, että hän  otti lihan ulos uunista vetäytymään 10 minuutiksi juuri ennen aikarajaa. Eli se 10 min sisälsi vetäytymisen ja pleittaamisen. Liha näytti uunista otettaessa jopa hieman harmaalta, joten kovempi lämpö uunissa olisi voinut olla parempi.

Vierailija
1585/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko finaalissa muidenkin kuin voittajan puolisot? Ettei vain olisi voittaja päätetty etukäteen ja kappas vaan puoliso paikalla näyttäytymässä ( ja miksi näyttäytymässä😲). Mulle sama kuka voitti, itse en vakuuttunut kenenkään finaalityöstä.

Ja kukaan ei arvannut, että juuri Sinä katsot finaalia ja huomaat, että siellä oli vain voittajan puoliso. Ei sentään useampia kuten kirjoitit.

Mutta yhtä kaikki -kiinni jäivät😄

Eikä tuotanto mitenkään vaikuta siihen mitä ohjelmassa lopulta näytetään.

Vierailija
1586/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vaikka tässä kisassa pyritäänkin hienoihin annoksiin ja uuden oppimiseen, olisi mukava jos hävikki huomioitaisiin jokaisessa kisassa miinuspisteinä. 

Kuten joku kirjoittikin aiemmin, kaksi iso kalaa josta otetaan pari pientä palaa ja loppu roskiin? Kokonainen kana ja siitä otetaan vain rintapalat? Lihapala, josta viskataan pois yli puolet? Kasvikset jotka keitellään liemeen mutteivat koskaan päädy itse annokseen, vaan heitetään biojätteeseen? Miten tällaista tuhlausta voidaan pitää hyväksyttävänä? Eikö Master Chefin tasoisen kokkausohjelman olisi hyvä muistuttaa hävikin vähentämisestä ja opettaa, miten erilaisia "rippeitä" voi käyttää hyväkseen? 

 

Samoin toivoisin isoimpien arvostelujen menevän sokkoarvosteluina. Välillä tuomareista paistaa tiettyjen kilpailijoiden suosiminen, joten antaisi objektiiviseman kuvan annoksista, jos ne arvosteltaisiin sokkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1587/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut vielä viimeistä jaksoa, mutta voittaja oli kyllä ainakin minulle yllätys. 

Vierailija
1588/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole katsonut vielä viimeistä jaksoa, mutta voittaja oli kyllä ainakin minulle yllätys. 

Kun Milla meni ja möhläsi pahemman kerran. Ei lihaa kerta kaikkiaan voi jättää liian raa'aksi ja tiesi itsekin tehneensä sen virheen. Pettikö aikataulu, ihan sama, pieleen meni. Vaikka tartariin en koskisikaan, sekin vielä, yritti tietysti sillä hurmata tuomariston, kun se on valtava trendi bistroissa ja hienostuneissa ravintoloissa. Olisi tehnyt tartarinsa edes hevosenlihasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1589/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni vaikka tässä kisassa pyritäänkin hienoihin annoksiin ja uuden oppimiseen, olisi mukava jos hävikki huomioitaisiin jokaisessa kisassa miinuspisteinä. 

Kuten joku kirjoittikin aiemmin, kaksi iso kalaa josta otetaan pari pientä palaa ja loppu roskiin? Kokonainen kana ja siitä otetaan vain rintapalat? Lihapala, josta viskataan pois yli puolet? Kasvikset jotka keitellään liemeen mutteivat koskaan päädy itse annokseen, vaan heitetään biojätteeseen? Miten tällaista tuhlausta voidaan pitää hyväksyttävänä? Eikö Master Chefin tasoisen kokkausohjelman olisi hyvä muistuttaa hävikin vähentämisestä ja opettaa, miten erilaisia "rippeitä" voi käyttää hyväkseen? 

 

Samoin toivoisin isoimpien arvostelujen menevän sokkoarvosteluina. Välillä tuomareista paistaa tiettyjen kilpailijoiden suosiminen, joten antaisi objektiiviseman kuvan annoksista, jos ne arvosteltaisiin sokkona.

Sokkoarviointi jatkossa, ilman muuta ja pisteiden annon jälkeen tietysti paljastetaan tuomareille mikä kenenkin on. Silloin vain eivät voisi seurata keittiötyöskentelyä, muttei se pisteissä edes paina. Toisinaan tietysti antavat ohjeita tai kyseenalaistavat jotain, antavat vihjeitä. Juontaja voisi tehdä sen ja yrittää johtaa vaikkapa harhaan. Kuka ei kuulu joukkoon, no, Vappu ei tietenkään. Juontaja tulee eriyttää tuomaristosta.

Vierailija
1590/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole katsonut vielä viimeistä jaksoa, mutta voittaja oli kyllä ainakin minulle yllätys. 

Kun Milla meni ja möhläsi pahemman kerran. Ei lihaa kerta kaikkiaan voi jättää liian raa'aksi ja tiesi itsekin tehneensä sen virheen. Pettikö aikataulu, ihan sama, pieleen meni. Vaikka tartariin en koskisikaan, sekin vielä, yritti tietysti sillä hurmata tuomariston, kun se on valtava trendi bistroissa ja hienostuneissa ravintoloissa. Olisi tehnyt tartarinsa edes hevosenlihasta.

K menun jauhelihasta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1591/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomarit varmaan oppivat tuossa kilpailun aikana tunnistamaan kilpailijoiden kokkaustyylit aika hyvin. Itse olisin melko varmasti arvannut kenen keitoksista oli finaalissa kyse. Jarilla selvästi tuhdimmat annokset kuin Marilla ja Millalla.

Vierailija
1592/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla sanoi toivoneensa ankkaa, mutta kun sitä ei ollut, niin otti sitten karitsan. Suunnitelma muuttui ja kun sitten jälkiruoka meni uusiksi, niin aikataulu petti ja pahasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1593/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milla sanoi toivoneensa ankkaa, mutta kun sitä ei ollut, niin otti sitten karitsan. Suunnitelma muuttui ja kun sitten jälkiruoka meni uusiksi, niin aikataulu petti ja pahasti. 

Kare on muutenkin vaikea kilpailussa. Tekiköhän kukaan muuten risottoa koko kaudella?

Vierailija
1594/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs minä sanoin jo ekan jakson jälkeen -Mari voitti!! Tasaisuus, vaatimattomuus ja rauhallisuus kunniaan. Hienoa työtä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1595/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koitui Zahran kohtaloksi, missä vaiheessa hän putosi??

Vierailija
1596/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milla sanoi toivoneensa ankkaa, mutta kun sitä ei ollut, niin otti sitten karitsan. Suunnitelma muuttui ja kun sitten jälkiruoka meni uusiksi, niin aikataulu petti ja pahasti. 

Kare on muutenkin vaikea kilpailussa. Tekiköhän kukaan muuten risottoa koko kaudella?

Olikohan siinä joukkuejaksossa risotto

Vierailija
1597/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä koitui Zahran kohtaloksi, missä vaiheessa hän putosi??

Putosi viimeisimmässä pudotuksessa. 

Vierailija
1598/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakaa, siivotonta lihaa FINAALISSA. Suomen MC-taso on surkea Australiaan verrattuna. Yksikään voittajakolmikosta ei selviytyisi Australiassa varsinaisten kisaajien joukkoon. Niitä taisi olla tämänvuotisen koitoksen alkaessa 24, nyt enää jäljellä 20.

Vierailija
1599/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raakaa, siivotonta lihaa FINAALISSA. Suomen MC-taso on surkea Australiaan verrattuna. Yksikään voittajakolmikosta ei selviytyisi Australiassa varsinaisten kisaajien joukkoon. Niitä taisi olla tämänvuotisen koitoksen alkaessa 24, nyt enää jäljellä 20.

Andy ois ollut aika pettynyt, jos olisi ollu tuomaroimassa tätä finaalia…

Vierailija
1600/1639 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fine dining jakso oli rimanalitus. Pahan kerran. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä