Työttömäksi jääminen pelottaa niin että oksettaa
Asuntolainaa vielä toista sataa tuhatta. En tiedä miksi tämä koko homma niin ahdistaa kun ei ole ennenkään ahdistanut, kaikesta on aina selvitty. Yyteet oli ja meni hiljattain eikä osuneet minuun tällä kertaa. Mietin onko nämä nyt jotain pakkoajatuksia kun en pääse näistä eroon. Minulla on säästöjä reilu 10K ja vaikka jäisin työttömäksi niin pärjäisin monta kuukautta. Kuitenkin ahdistaa niin että oksettaa ja välillä tuntuu että saan paniikkikohtauksen. Heräilen öisin ja nämä asiat koko ajan muutenkin mielessä.
Kommentit (127)
Teet vaan sinne kaupan osa-aikatyöhön hyvän video cv:n. Lisäksi on ryhmähaastattelu ja yksilöhaastattelu sekä työnäyte. Olin itse nimittäin ison marketin työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Töitä on, vaikka kuinka paljon. Etsit uuden, jos vanha loppuu. Palkkakin voi olla pienempi kunhan heti etsii sen uuden työn eikä heittäydy yhteiskunnan elätiksi. Voi vaihtaa sitten myöhemmin parempaan. Pitkäaikaistyötön ei kelpaa yhtään minnekään.
Missä kuplassa sä elät? Töitä ei todellakaan ole vaikka kuinka paljon, varsinkaan sellaisia jolla oikeasti elättää itsensä niin että ei tarvitse mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Teet vaan sinne kaupan osa-aikatyöhön hyvän video cv:n. Lisäksi on ryhmähaastattelu ja yksilöhaastattelu sekä työnäyte. Olin itse nimittäin ison marketin työhaastattelussa.
Haastatteluihin ja työnäytteeseen menee melkein koko päivä. Noin kymmenen valitaan haastatteluun ja ryhmähaastattelun jälkeen odotetaan omaa vuoroa yksilöhaastatteluun + työnäyte.
Aina voi hakea saikkua jos jää työttömäksi ja ahdistaa noin kovin.
Liityin ytk:hon, että pääsisin sinne työttömyyskorvaukselle, ennenkuin tuo yleistuki tulee kaikessa älyttömyydessään voimaan.
Olenko siis ymmärtänyt oikein, että tässä muutetaan systeemi vähitellen sellaiseksi, että ansiosidonnaisen päätyttyä ihmisen on pakko käyttää ensin kaikki muu omaisuus, ennen kuin voi saada yhteiskunnalta tukea työttömyyden aikana elinkuluihin ja asumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei tarvii edes hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa!
Kyllä sen kuuluukin pelottaa, eikä kannata tottua siihen. Jos jotain kadun elämässäni, niin juuri sitä, etten suhtautunut tarpeeksi vakavasti pitkäaikaistyöttömyyden uhkaan ja sen lukuisiin kerrannaisvaikutuksiin, kun en osannut pelätä sitä. Ajattelin vain rennosti, että kyllä se siitä aikanaan sitä hoituu. No ei se hoidu, ellet sinä itse ajoissa hoida.
Sinne se nuoruus sitten meni ja käteen jäi onneton elämä ja vielä onnettomampi tulevaisuus. Toki mulla on mt-ongelmaa, enkä mikään penaalin terävin kynä ole, että mitään menestystarinaa ei tästä olisi varmaan kovallakaan yrittämisellä tullut. Mutta mikä tahansa huonompikin työpaikka on esim. parisuhteen, itsekunnioituksen ja elämänlaadun kannalta parempi kuin työttömänä kituuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei välttämättä myönnä sairaspäivärahaa, mutta yrittää voi.
Yli 40-vuotiaat ei pääse työhaastatteluun.
Mutta toivoa on. Huhtikuusta alkaen saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella ja potkulaki on voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ero tietysti, että itsellä ainakin on oikeastikin häikkää, joka vaatii välillä sairaslomaa. Silloin kun olet niin masentunut, ettet pääse sikiöasennosta liikkeelle, lohduttaa sentään, ettei tarvitse hakea neljää työpaikkaa samallaa kun koitat punnertaa itseäsi kylpyhuoneeseen.
"Kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella, huhtikuusta alkaen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ero tietysti, että itsellä ainakin on oikeastikin häikkää, joka vaatii välillä sairaslomaa. Silloin kun olet niin masentunut, ettet pääse sikiöasennosta liikkeelle, lohduttaa sentään, ettei tarvitse hakea neljää työpaikkaa samallaa kun koitat punnertaa itseäsi kylpyhuoneeseen.
Kela ei silti välttämättä myönnä sairaspäivärahaa, vaikka on lääkärintodistus.
"Eduskunta hyväksyi potkulain."
Minusta Suomessa on jopa sairas asenne työttömyyttä kohtaan. Ihminen nähdään viallisena ja "huonompana", vaikka olisi sitä ennen ollut moitteeton työntekijä, ja ei olisi omasta halustaan työtön jne.
Halveeraavia uutisia, kommentteja jopa hallituksen taholta työttömiä kohtaan ja ei ollnkaan ymmärrystä tai myötätuntoa vaikeassa tilanteessa. Ei mikään ihme että sinua oksettaa.
Tässä on jotenkin outoa se, että nyt hyvinvoiva keskiluokka meinaa oksentaa joutuessaan samaan tilanteeseen, missä kulttuurialalla ja akateemisessa prekariaatissa on oltu koko ajan. Ei mitään varmuutta toimeentulosta, ketjutettavia määräaikaisuuksia, ei työterveydenhuoltoa, maksat itse kaikki työntekoon liittyvät kustannukset välineistä matkoihin ja työtilaan, joudut itse kantamaan kaiken vastuun työn löytämisestä.
En ole iloinen, että muillakin on nyt sitten sama juttu, mutta ihmettelen, ettei meitä ollenkaan kuunneltu ja sanottiin, että valitamme turhasta ja nyt nousee haloo, että eihän tämä ole inhimillistä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Suomessa on jopa sairas asenne työttömyyttä kohtaan. Ihminen nähdään viallisena ja "huonompana", vaikka olisi sitä ennen ollut moitteeton työntekijä, ja ei olisi omasta halustaan työtön jne.
Halveeraavia uutisia, kommentteja jopa hallituksen taholta työttömiä kohtaan ja ei ollnkaan ymmärrystä tai myötätuntoa vaikeassa tilanteessa. Ei mikään ihme että sinua oksettaa.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun, ne pitää myydä. Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa ja puolison tulot vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei silti välttämättä myönnä sairaspäivärahaa, vaikka on lääkärintodistus.
Noo, sinulla ei sitten ole ollut sille oikeaa tarvetta.
No. On Suomessa ulosottolaitos, jos rahat ei riitä laskuihin.
Mulla otettiin magnettikuva sairaspäivärahaa varten.
Valtiolla yhtä paikkaa haki 1000 ja kaupan osa-aikatyötä 200.
Mutta työkkäri järjestää kyllä työnhakukurssin.