Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömäksi jääminen pelottaa niin että oksettaa

Vierailija
02.03.2026 |

Asuntolainaa vielä toista sataa tuhatta. En tiedä miksi tämä koko homma niin ahdistaa kun ei ole ennenkään ahdistanut, kaikesta on aina selvitty. Yyteet oli ja meni hiljattain eikä osuneet minuun tällä kertaa. Mietin onko nämä nyt jotain pakkoajatuksia kun en pääse näistä eroon. Minulla on säästöjä reilu 10K ja vaikka jäisin työttömäksi niin pärjäisin monta kuukautta. Kuitenkin ahdistaa niin että oksettaa ja välillä tuntuu että saan paniikkikohtauksen. Heräilen öisin ja nämä asiat koko ajan muutenkin mielessä. 

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla otettiin magnettikuva sairaspäivärahaa varten.

Hui! Miten selvisit?

Vierailija
82/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut tässä kohta työttömänä vuoden päivät. Täytyy myöntää, että tämä on parasta aikaa elämässäni. Ei ole mitään kiinnostusta palata työelämään. Kolkyt vuotta tuli oltua oravanpyörässä. Toki vielä olen ansiosidonnaisella, mutta kun se loppuu, niin aion jatkaa työttömänä. Hömpötyksiä on tullut karsittua aikalailla ja ei tule reissattua enää pahemmin, mutta ilman niitäkin pärjään ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kulttuurialalla ja ensi kauden 10 mrd leikkaukset tulossa. Mitenkähän on, poljetaanko suomalainen kulttuuri tälläkin kertaa maan rakoon. Moni alalla on jo vaihtanut alaa.

Itsellä on vakityö, mutta synkät on tulevaisuudennäkymät. Koska olen tiennyt alan epävarmuuden, en ole koskaan oikein uskaltanut törsätä rahaa. SIksi säästöissä ja sijoituksissa onkin sen verran rahaa, että pärjään kolmisen vuotta vaikka tuloja ei tulisi mistään (asuntolaina, vastikkeet, auto ja perhe mukaanluettuna).

Että eiköhän sitten siinä ajassa ehdi tehdä suunnitelmia.

Kulttuuriala ei kyllä ole hyvä, siitä tulisikin säästää kun se ei ole mitenkään pakollista tai välttämätöntä kenellekään. Paluu harrastajateattereihin sitten niillä joilla intoa sellaiseen riittää joko yleisöksi tai esiintyjäksi. Verovaroin sitä ei voida enää tukea kun ihmiset

Kuka se taiteilija olikaan, suomalainen, Ranskassa asuva, joka ei ottanut taiteilija-apurahaa vastaan vaikka olisi saanut? Koska on sitä mieltä, että jos ei taiteellaan elä vapailla markkinoilla, on parasta tehdä jotain muuta elääkseen. Ja harrastella sitä taidetta. 

Saisimme luultavasti laadukkaampaa taidettakin, kun taiteilijat tekisivät oikeita töitäkin ja näkisivät muitakin ihmisiä, eivätkä eläisi omassa vihervassaritaidekuplassaan jossain taiteilijatalossa, mistä oli Koiramme-lehdessäkin juttua. Hyi yrjö. Miksei meillä ole insinööritalojakin? Lääkäritaloja? Kirjanpitäjätaloja? 

Vierailija
84/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeelle voi päästä magneettikuvien perusteella.

Vierailija
85/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla otettiin magnettikuva sairaspäivärahaa varten.

Hui! Miten selvisit?

Sain työkyvyttömyyseläkkeen.

Vierailija
86/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän jo säikähdin, olenko itse aloittanut tämän ketjun, olen vielä täysin samanikäinen kuin ap (45). En muista, että nuorempana olisin ollut näin ahdistunut, vaikka taloudellinen tilanteeni oli silloin paljon huonompi. Mutta pelkään työttömyyttä todella paljon juuri tällä hetkellä! 

Ja mun tilanne on oikeasti hyvä. Säästöjä on pitkälle yli 90 000 ja asunto velaton. Pärjäisin pitkään ilman tuloja.

En uskalla tällä hetkellä ostaa oikein mitään. En tiedä, onko tämä enää edes normaalia. Tänään katsoin ostoskoriani kaupassa ja mietin, että mulla on samat ostokset kuin opiskelijalla. Xtra kaurapuuroa, maitoa, kaupan halvinta leikkelettä. Ja pahinta on, että jotenkin ahdistaa muidenkin rahankäyttö. Tänään työkaveri osti työpaikan ravintolasta sämpylän (3 euroa) ja kauhistelin mielessäni, kuinka voi tuollaiseen turhuuteen tuhlata, kun työt voi lähteä milloin vain alta. 

Ole kuukausi lukematta uutisia ja pysy pois somesta. Jos ei helpota, mene lääkäriin. Tuo EI ole normaalia. 

Ei tämä ole maailman ensimmäinen tai pahin huono taloustilanne, ja itsepä ammattitaitosi tiedät. Ihmiset vaihtaa edelleen lennosta työpaikkoja, vaihtaa alaa, tienaa, pärjää jne. 

Vierailija
87/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi tuet, menin lääkäriin ja sain pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen. Kävin magneettikuvissa.

Jos hallitus ei olisi leikannut olisin varmaan edelleen työkkärin listoilla pätkätöitä tekemässä.

Vierailija
88/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi tuet, menin lääkäriin ja sain pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen. Kävin magneettikuvissa.

Jos hallitus ei olisi leikannut olisin varmaan edelleen työkkärin listoilla pätkätöitä tekemässä.

Kukaan ei edes huomannut, että olin palstalta pois kuukauden.

Vierailija
89/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin tulee olemaan vielä edessä. Ensi hallituskaudella on suuret leikkaukset ja veronkorotukset edessä

www.hs.fi/politiikka/art-2000011848497.html

Miksei niitä voi tehdä jo nyt???????

Vierailija
90/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa moni vasemmiston kannattaja kehottaa kulutuslakkoon. Työssäolevat ihmettelevät kuinka laajaa tällainen maan tuhoamiiskulttuuri vasemmalla laidalla oikein on kun kärsivät vaalitappion. SAKn poliittiset lakot veivät jo paljon työpaikkoja mutta mikään ei riitä kun kansa äänesti väärin.

Vierailija
91/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän niistä pitäisi näkyä?

Vierailija
92/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelet elämään vähemmällä.

Onneksi tuli opittua tuo jo nuorena. Ei ole paljon työttömyysjaksot ja pitkät sairastelut painaneet, kun rahat riitti myös tulojen laskiessa, kun ei ole nostanut elintasoa tappiin.

Vierailija
93/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahin tulee olemaan vielä edessä. Ensi hallituskaudella on suuret leikkaukset ja veronkorotukset edessä

www.hs.fi/politiikka/art-2000011848497.html

Miksei niitä voi tehdä jo nyt???????

"Vanhuspalveluiden hintoja saatetaan nostaa."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011809847.html

Vierailija
94/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa joukkoon, olen ollut 10 vuotta elämässä työttömänä, kaksi ammattitutkintoa ja 15 vuotta töissä. Semmoista se on meno nykyään täällä suomessa, mikään ei oo ikuista ja varmaa.

Vierailija
95/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän niistä pitäisi näkyä?

Sairauksia.

Vierailija
96/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla yksin tuo laina vai puolison kanssa? Myy asunto pois, jos se laina noin ahdistaa. Sun sijassa en hermoilisi. 

Vierailija
97/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus meinaa leikata 11 miljardia. Työttömyyskorvauksia maksetaan 4 miljardia ja toimeentulotukea 800 miljoonaa.

Mitä luulette, lähteekö eläkeläisiltä asumistuki omistusasunnoista?

Vierailija
98/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä osa-aikaisesti työttömänä. Sivutyöt täydentävät toimeentuloa. Ennen työttömäksijäämistä tulot olivat jotain 2700 kuussa, nyt 1200 kuussa. Säästöillä mennään. 

Jos vain saisi uuden työn taas, niin voisi säästää lisää kun sitten taas joutuu työttömäksi.

Tänään katsoin, että energian hinta nousee leviävän sodan takia ja laitoin saman tien uuden sähkösopimuksen jo menemään nykyisen jatkoksi, ennen kuin senkin hinta nousee. Tilasin ennakkoon vähän tuotteita, joita tiedän käyttäväni varmasti, ennenkuin hinnat nousevat. Inflaatio kyllä vituttaa, koska sitä ei voi millään ottaa etukäteen huomioon. 

Vierailija
99/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi levität väärää tietoa? Ansiosidonnainen jatkuu entisenä. Muuhun tulee ihan marginaalinen muutaman euron muutos.

Vierailija
100/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

99 jatkaa, ei siis lainoja, vuokralla, säästössä 18 000, joka auttaa pahimpaan paniikkiin, mutta silti pelottaa vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi