Työttömäksi jääminen pelottaa niin että oksettaa
Asuntolainaa vielä toista sataa tuhatta. En tiedä miksi tämä koko homma niin ahdistaa kun ei ole ennenkään ahdistanut, kaikesta on aina selvitty. Yyteet oli ja meni hiljattain eikä osuneet minuun tällä kertaa. Mietin onko nämä nyt jotain pakkoajatuksia kun en pääse näistä eroon. Minulla on säästöjä reilu 10K ja vaikka jäisin työttömäksi niin pärjäisin monta kuukautta. Kuitenkin ahdistaa niin että oksettaa ja välillä tuntuu että saan paniikkikohtauksen. Heräilen öisin ja nämä asiat koko ajan muutenkin mielessä.
Kommentit (46)
Pahin tulee olemaan vielä edessä. Ensi hallituskaudella on suuret leikkaukset ja veronkorotukset edessä
Itse kulttuurialalla ja ensi kauden 10 mrd leikkaukset tulossa. Mitenkähän on, poljetaanko suomalainen kulttuuri tälläkin kertaa maan rakoon. Moni alalla on jo vaihtanut alaa.
Itsellä on vakityö, mutta synkät on tulevaisuudennäkymät. Koska olen tiennyt alan epävarmuuden, en ole koskaan oikein uskaltanut törsätä rahaa. SIksi säästöissä ja sijoituksissa onkin sen verran rahaa, että pärjään kolmisen vuotta vaikka tuloja ei tulisi mistään (asuntolaina, vastikkeet, auto ja perhe mukaanluettuna).
Että eiköhän sitten siinä ajassa ehdi tehdä suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Opettelet elämään vähemmällä.
Millä vit un vähemmällä, pihalla vai? Säästöjä kyllä yritetään kerryttää kaikella mikä voidaan mutta ei ne palkat nyt niin isoja ole ja hinnat todella kalliita nykyään jo ruuassa ja kaikessa asumiseen liittyvässä että hidasta se on. Pitää vaan toivoa että pystyy vielä vuoden tai kaksi kärvistelemään ennenkuin jatkuvasti toistuvat yt:t osuvat itseen.
Kannattaa myydä kämppä ennen potkuja.
Kuuluthan liitoista irralliseen työttömyyskassaan? Ilmoita tilanteestasi työmarkkinatorille heti, koska jokainen tyhjä päivä on pois tulostasi. Heiltä tulee aika "keskusteluun", joskus menet paikalle, joskus he soittavat. Jos sinulla on tulevaisuudensuunnitelmia, niitä kannattaa miettiä nyt. oma yritys, siirtyminen ulkomaille jne. Nyt nimittäin sinulla on vielä rahaa.
Seuraavan päivärahan saat vasta 6-9 viikon kuluttua riippuen kassastasi. Rahavarat ja omaisuus hupenevat työttömyyden pitkittyessä, 3 vuotta työttömänä olleet ovat yleensä jo sosiaalipalveluiden piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Hankkiudu nyt siitä ylihintaisesta autosta jo eroon!! Varaudu. Ei oo tyhmää varautua etukäteen..
Itse pelkäsin myös työttömyyttä ja luulin että kuolisin tylsyyteen. Nyt työttömänä 3 kk ja aika mennyt todella nopeasti ja olen jo tottunut tähän. Tulot tippuivat 2000 eurosta 1000 euroon mutta pärjään kun en osta mitään ylimääräistä. Ennen olin kova tuhlaamaan ja shoppailemaan. En enää. Tässähän tämä menee, on ainakin vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vit un vähemmällä, pihalla vai? Säästöjä kyllä yritetään kerryttää kaikella mikä voidaan mutta ei ne palkat nyt niin isoja ole ja hinnat todella kalliita nykyään jo ruuassa ja kaikessa asumiseen liittyvässä että hidasta se on. Pitää vaan toivoa että pystyy vielä vuoden tai kaksi kärvistelemään ennenkuin jatkuvasti toistuvat yt:t osuvat itseen.
Kämppä myyntiin ja asumaan pienempään asuntoon vuokralle. Elämä työttömyyteen lopu. Jos älliä riittää keksiä jotain muuta tekemistä niin hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Itse kulttuurialalla ja ensi kauden 10 mrd leikkaukset tulossa. Mitenkähän on, poljetaanko suomalainen kulttuuri tälläkin kertaa maan rakoon. Moni alalla on jo vaihtanut alaa.
Itsellä on vakityö, mutta synkät on tulevaisuudennäkymät. Koska olen tiennyt alan epävarmuuden, en ole koskaan oikein uskaltanut törsätä rahaa. SIksi säästöissä ja sijoituksissa onkin sen verran rahaa, että pärjään kolmisen vuotta vaikka tuloja ei tulisi mistään (asuntolaina, vastikkeet, auto ja perhe mukaanluettuna).
Että eiköhän sitten siinä ajassa ehdi tehdä suunnitelmia.
Kulttuuriala ei kyllä ole hyvä, siitä tulisikin säästää kun se ei ole mitenkään pakollista tai välttämätöntä kenellekään. Paluu harrastajateattereihin sitten niillä joilla intoa sellaiseen riittää joko yleisöksi tai esiintyjäksi. Verovaroin sitä ei voida enää tukea kun ihmiset ovat oikeasti hätää kärsimässä ja moni joutuu jopa häädetyksi pihalle. Irvokasta suorastaan lappaa tukea silloin joillekin kalliille teattereille tai muihin puuhasteluihin tai näyttelyihin. Osalle niistä löytyy kyllä maksaja hyväosaisista joiden palkka ja pääomatulot kasvavat nytkin koko ajan yletöntä vauhtia, joten kaikkien ei sielläkään tarvitse huolta kantaa.
Olen työtön ja eipä okseta ollenkaan. Jännä kuvitella että joku pitää elämääni niin ankeana, että meinaa oksennella.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja eipä okseta ollenkaan. Jännä kuvitella että joku pitää elämääni niin ankeana, että meinaa oksennella.
Perintö?
Minä työtön. Puoliso töissä. Säästetään eikä mitään osteta. Salkku 28 kiloa. Näin mennään eläkkeelle asti eli 8 vuotta. Verot ei niin pelota kun mitään ei osteta eikä kuluteta. Kyllä tällä Suomi nousuun lähtee. Missään tapauksessa ei oteta velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintö?
Perintö menee kokonaisuudessaan ulosottoon eikä se riitä mihinkään. Pelkästään korkokustannuksiin menis nekin rahat eli täytyy perinnöstäkin kieltäytyä. Täytyy toivoa, että perinnön saajat antavat rahaa jonkun verran käteisenä.
Stressi laskee vasta kun menetät työsi. Sen jälkeen työn menettäminen ei enää ole mahdollista ja siitä stressaaminen on ohi.
Nyt kannattaa äkkiä mitoittaa ne omat kulut sen mukaan, että työttömänäkin pärjää. Liian iso ja kallis asunto pois, kulutus minimiin. Omaa identiteettiä ei kannata rakentaa työn varaan. Työt voi mennä nykyään keneltä vaan.
Toivottavasti asuntosi on sellaisella alueella, jossa olisi mahdollista saada myytyä, jos kova paikka tulee. Niillä on nyt paha tilanne, jotka asuvat muuttotappioalueilla, kun ei pääse ehkä eroon ilmaiseksikaan kämpästään.
Kukaan ei ole valmis kärsimään puolestasi, varsinkaan työnantajasi. Jos työnantaja toteaa, ettei saa antamastasi työpanoksesta riittävästi niin se on menoa, kuluerän poistoa.
Olisi mukavaa kun pääsisi viimeinkin töistä pois.