Työttömäksi jääminen pelottaa niin että oksettaa
Asuntolainaa vielä toista sataa tuhatta. En tiedä miksi tämä koko homma niin ahdistaa kun ei ole ennenkään ahdistanut, kaikesta on aina selvitty. Yyteet oli ja meni hiljattain eikä osuneet minuun tällä kertaa. Mietin onko nämä nyt jotain pakkoajatuksia kun en pääse näistä eroon. Minulla on säästöjä reilu 10K ja vaikka jäisin työttömäksi niin pärjäisin monta kuukautta. Kuitenkin ahdistaa niin että oksettaa ja välillä tuntuu että saan paniikkikohtauksen. Heräilen öisin ja nämä asiat koko ajan muutenkin mielessä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Minä työtön. Puoliso töissä. Säästetään eikä mitään osteta. Salkku 28 kiloa. Näin mennään eläkkeelle asti eli 8 vuotta. Verot ei niin pelota kun mitään ei osteta eikä kuluteta. Kyllä tällä Suomi nousuun lähtee. Missään tapauksessa ei oteta velkaa.
Näinhän se menee. Suomessa ei ole erikseen työttömiä ja työttömiä perheitä. Isotuloinenkin elää säästöbudjetilla, jos puoliso on työtön ja uutta työtä ei saa, kun ikää 45+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettelet elämään vähemmällä.
Hankkiudu nyt siitä ylihintaisesta autosta jo eroon!! Varaudu. Ei oo tyhmää varautua etukäteen..
Kaikki mistä joutuu maksamaan joka kuukausi eriä tai lyhennyksiä, kannattaa lopettaa hyvissä ajoin, ennen kuin ne työt lähtee alta, niitä maksuja ei saa heti poikki kuitenkaan ja sitten tulee kaikki ulosotot ja erot ja kaikki kerralla niskaan.
Työttömyyskorvaus poistuu 1.5. ja tilalle jää käytännössä toimeentulotuki. Se vasta oksettaa. Maa hanmuuttoon kuitenkin on varaa.
Mulla on käynyt hyvä tuuri, että olen saanut lahjoina paljon sellaista materiaa jota käytän päivittäin. Eipähän tarvitse ostella koko aikaa. Käytän rahaa lähinnä HSL-matkakorttiin ja ruokaan asumisen lisäksi. Kuumottaa kesä! Olen hakenut moneen paikkaan töihin, mutta mistään ei ole kuulunut vastausta vielä. Se, että käyttää rahaa vain välttämättömyyksiin ja elää pienemmällä rahalla mitä saa auttaa yllättävän paljon. Olen tosiaan opiskelija. Ja ennen kuin joku Purran tai Urpon kaltainen persehirviö tätä lukee: Ei, kaikkien ei todellakaan tulisi elää näin!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole valmis kärsimään puolestasi, varsinkaan työnantajasi. Jos työnantaja toteaa, ettei saa antamastasi työpanoksesta riittävästi niin se on menoa, kuluerän poistoa.
Älä syyllistä! Aikalailla menee pärstäkertoimen mukaan irtisanomiset YT:ssä. Ei tarvitse irtisanotun tuntea huonommuuden tunnetta.
Jos saisi jostain selvästi halvemman kämpän, niin olisi vähemmän jos ollenkaan enää velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa äkkiä mitoittaa ne omat kulut sen mukaan, että työttömänäkin pärjää. Liian iso ja kallis asunto pois, kulutus minimiin. Omaa identiteettiä ei kannata rakentaa työn varaan. Työt voi mennä nykyään keneltä vaan.
Nyt ei kannata omaisuutta menettää. Eletään sellaista aikaa, ettet enää ikinä saa uutta tilalle. Paras on maksaa mahdollisimman nopeasti lainat pois, kasvattaa puskurirahastoa ja lopettaa kaikki kulutus, mikä ei ole aivan pakollista. Ihan sama vaikkei kaulahuivin väri sovi takin kanssa yhteen.
Kun joku ovi sulkeutuu, uusia avautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kulttuurialalla ja ensi kauden 10 mrd leikkaukset tulossa. Mitenkähän on, poljetaanko suomalainen kulttuuri tälläkin kertaa maan rakoon. Moni alalla on jo vaihtanut alaa.
Itsellä on vakityö, mutta synkät on tulevaisuudennäkymät. Koska olen tiennyt alan epävarmuuden, en ole koskaan oikein uskaltanut törsätä rahaa. SIksi säästöissä ja sijoituksissa onkin sen verran rahaa, että pärjään kolmisen vuotta vaikka tuloja ei tulisi mistään (asuntolaina, vastikkeet, auto ja perhe mukaanluettuna).
Että eiköhän sitten siinä ajassa ehdi tehdä suunnitelmia.
Kulttuuriala ei kyllä ole hyvä, siitä tulisikin säästää kun se ei ole mitenkään pakollista tai välttämätöntä kenellekään. Paluu harrastajateattereihin sitten niillä joilla intoa sellaiseen riittää joko yleisöksi tai esiintyjäksi. Verovaroin sitä ei voida enää tukea kun ihmiset
Jos emme halua edistää, opettaa ja tukea suomalaista kulttuuria, miksi edes ylläpitää valtiota joka ei ole kiinnostunut itsestään?
Esimerkiksi taiteen, musiikin ym. opetus kehittää lapsia niin monella tavalla, että ei uskoisikaan. Oikeiston lyhytnäköiset leikkaukset vain pahentavat asiaa ja maksavat yhteiskunnalle enemmän kuin mitä säästöissä saadaan. Nuoret pysyvät poissa pahanteosta, saavat kehittävää tekemistä, oppivat luovuutta, matemaattisia taitoja, kehittävät kognitiivisia taitoja, esiintymisvarmuutta, järjestelmällisyytäm organisointia..eli kaikkea sitä mistä on työelämässä huutava pula. Jännä, että esimerkiksi ruotsi takoo miljoonia viihde/musiikkialalla, meillä juntit ölisevät että kulttuuri on p***aa. EI ihme, että suomi on tässä tilassa.
Kesällä taitaa tulla potkut ja olen jo alan vaihtaja, että en enää 3 kertaa jaksa aloittaa kaikkea taas nollasta, joten en usko enää työllistyväni tai todennäköisyys sille on äärettömän pieni.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku ovi sulkeutuu, uusia avautuu.
Lopeta valehtelu. Suomessa satoja tuhansia työttömiä ja kaikki eivät työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettelet elämään vähemmällä.
Millä vit un vähemmällä, pihalla vai? Säästöjä kyllä yritetään kerryttää kaikella mikä voidaan mutta ei ne palkat nyt niin isoja ole ja hinnat todella kalliita nykyään jo ruuassa ja kaikessa asumiseen liittyvässä että hidasta se on. Pitää vaan toivoa että pystyy vielä vuoden tai kaksi kärvistelemään ennenkuin jatkuvasti toistuvat yt:t osuvat itseen.
Ohis Vähemmllä todella voi elää, kun ap:lla on yli 100 000 velkaa
Hahaa siinähän kärvistelette lainoinenne
t.elämäntapatyötön
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus poistuu 1.5. ja tilalle jää käytännössä toimeentulotuki. Se vasta oksettaa. Maa hanmuuttoon kuitenkin on varaa.
Anssista puhutaan niiden kohdalla, jotka ovat työssä jäädessään työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole valmis kärsimään puolestasi, varsinkaan työnantajasi. Jos työnantaja toteaa, ettei saa antamastasi työpanoksesta riittävästi niin se on menoa, kuluerän poistoa.
Älä syyllistä! Aikalailla menee pärstäkertoimen mukaan irtisanomiset YT:ssä. Ei tarvitse irtisanotun tuntea huonommuuden tunnetta.
No siitähän nimenomaan pitää tuntea huonommuutta jos potkut saa omasta syystään pärstänsä takia eikä siksi että firmalla menee huonosti.
Ap, tuo kuulostaa eksistentiaaliselta pelolta. Ei pelkältä huolelta työttömyydestä vasn siltä, että hermostosi kokee, ettei se ole turvassa ja koko elimistön olemassaolo on uhattuna.
Mitä muita turvatekijöitä elämässäsi on kuin työ? Jotain? Ei mitään?
Anna ahdistuksen ja paniikin olla ja tulla, älä tappele vastaan. Se menee kyllä ohi nopeammin kuin arvaatkaan, jos antaudut sille. Silloin elimistösi pääsee puristuksesta eikä joudu lähettämään sinulle jatkuvaa hätäviestiä.
Sinun pitää lisätä turvallisuudentunnetta. Olemassaolon uhkaa kokeva hermosto tarvitsee jotain rakenteita. Jos ei muuta ole niin päivittäin toistuvat rutiinit ja aikataulu. Herää samaan aikaan, samalla tavalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myydä kämppä ennen potkuja.
Joo, ja muuttaa vuokralle :DD
Meditaatio voi auttaa. Keskityt siihen, että nyt juuri kaikki on hyvin. Eikä muita hetkiä ole. Ja jos tulevaisuudessa tuleekin haasteita, se on sen ajan murhe. Sitä ennen voi tulla vaikka ydinpommista, joten cheer up, it might never happen!
Puhun nyt ihan yleisellä tasolla.
Eli, olen itse tehnyt sellaisen huomion kuinka moni ei halua elää vaatimattomammin. Autoa pidetään, vaikka julkinen liikenne olisi toimiva. Asutaan liian kalliisti, eli on otettu iso asuntolaina, vaikka halvemmalla olisi saanut vähän vaatimattomamman kodin. Vaatteita ostellaan, vaikka niitä ei oikeasti tarvitsisi. Käydään ulkomaanreissuilla tai hiihtolomilla laskettelureissuilla, vaikka oikeasti sitä ylimääräistä rahaa ei olisi ns. humputteluun.
Onko tuossa sitten sosiaalinen paine sen verran suuri, että täytyy näyttää muille, että meilläkin menee hyvin, vaikka ei oikeasti mene.
En yhtään ihmettele miksi keskiluokalla ei ole juurikaan säästöjä. Moni ei edes osaa budjetointia. Ilmankos ollaan hätää kärsimässä, kun työttömyys iskee. Ja kuitenki se liiton raha voi olla samansuuruinen jonka perusduunari tienaa ja elää elämäänsä.
Jäin syksyllä työttömäksi. Häpeän tätä leimaa!!! Esitän muille, että teen edelleen etätöitä. Ehkä kesän korvalla kerron, että jäin omasta halusta pois töistä, kun eläkkeeseen enää vajaa 2 vuotta.
Tsemppiä sinulle AP, nuorena kyllä toivoa on uudelleentyöllistymiselle.
N63