Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömäksi jääminen pelottaa niin että oksettaa

Vierailija
02.03.2026 |

Asuntolainaa vielä toista sataa tuhatta. En tiedä miksi tämä koko homma niin ahdistaa kun ei ole ennenkään ahdistanut, kaikesta on aina selvitty. Yyteet oli ja meni hiljattain eikä osuneet minuun tällä kertaa. Mietin onko nämä nyt jotain pakkoajatuksia kun en pääse näistä eroon. Minulla on säästöjä reilu 10K ja vaikka jäisin työttömäksi niin pärjäisin monta kuukautta. Kuitenkin ahdistaa niin että oksettaa ja välillä tuntuu että saan paniikkikohtauksen. Heräilen öisin ja nämä asiat koko ajan muutenkin mielessä. 

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke on 986 netto. Jos asuntoon tulee putkiremontti niin vastikkeet yhteensä 500. Rahoitusvastike ei ole meno toimeentulotuessa joten sitä ei saa tilalle.

Vierailija
102/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuueläke on 986 netto. Jos asuntoon tulee putkiremontti niin vastikkeet yhteensä 500. Rahoitusvastike ei ole meno toimeentulotuessa joten sitä ei saa tilalle.

Eläkeläiselle jäisi 486.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysapuun menee yli miljardi. Sen voisi lopettaa kokonaan.

Vierailija
104/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi levität väärää tietoa? Ansiosidonnainen jatkuu entisenä. Muuhun tulee ihan marginaalinen muutaman euron muutos.

Niin jatkuukin, mutta ennenhän ansiosidonnaiselta pudottiin työmarkkinatuelle tai työttömyyspäivärahalle. Nyt niitä ei enää jatkossa ole. Ensin ne yhdistetään yleistueksi, johon tulot vaikuttaa kuten soviteltuun. Sitten tähän liitetään asumistuki jossain kohtaa tätä vuotta. Seuraavaksi siihen tulee harkinnanvarainen osa, joka muuttaa sen käytännössä toimeentulotueksi, koska siihen voidaan kokonaisuudessaan soveltaa tarveharkintaa. Viimeisimmän kohdan toteutuksen ajankohdasta ei ole vielä tietoa, mutta siltähän tuo nyt vähän näyttää, että mennään kohti ansiosidonnaiselta suoraan pohjalle. Suomi tuhoaa keskiluokkansa ja kansalaistensa turvallisuuden tunteen.

Vierailija
105/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun oon eläkkeellä en jaksa olla palstalla enää usein. Rahaa on paremmin nyt. Heippa. Kirjoitellaan joku toinen päivä vähän jotain.

Vierailija
106/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi tuet, menin lääkäriin ja sain pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen. Kävin magneettikuvissa.

Jos hallitus ei olisi leikannut olisin varmaan edelleen työkkärin listoilla pätkätöitä tekemässä.

Kukaan ei edes huomannut, että olin palstalta pois kuukauden.

Kyllä minä sinua kaipasin. Kiva kun tulit takaisin.

Vierailija
107/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on parempi olla työttömänä. Töissä ollessani rahaa oli, mutta voi jessus että sitä myös meni. Naisiin ja humppaamiseen meni kaikki mitä tuli. Nykyään nuo ovat jääneet, mutta aikansa kutakin. Nykyään vaan nautin pelkästä olemisesta ilman mitään työstressiä.

Vierailija
108/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo valtavat asuntolainat on ne mitkä nostaa kylmän hien pintaan ja valvottaa. Jos aloittajalla olisi velaton asunto tai velkaa vaan joku parikymmentä tonnia tai asuisi vuokralla niin tuskin hän niin kauhuissaan olisi. Aina pärjäisi

Vierailija
109/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne pankitkin on osansa tehneet, kun 10 vuotta sitten annettiin 200 -  300 000 euron lainoja nuorille perheille omakotitaloihin ja nyt ei saa lainaa neljäsosaan siitä maaseudun omakotitaloon itse rempattavaksi, ettei tule pankille menetyksiä. 

Vierailija
110/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä myydä kallis asuntosi pois heti oli aika radikaali neuvo, melkein alapeukutin, mutta jäin miettimään sitä. Lainasummasi on todella suuri.

Jos leikitään ajatuksella että saisitkin asunnon myytyä ja lainat kuitattua, niin muuttaessasi vuokralle, voit työttömäksi jäätyäsi hakea vuokraan asumistukea. Kannattaa vain tarkistaa nuo kuntakohtaiset rajat mitkä Kela on antanu. Noin 400 e on edullinen asunto joka paikassa. 

Taloudellisesti tulet selviämään, pankkilainaa ei tarvitse lyhentää työttömyysaikana, vaikket asuntoasi kaupaksi saisikaan, ja tuet kattavat vuokrat - tärkeintä on ottaa joku tavoite työelämän ulkopuolelta. Niin saat pidettyä pääsi kasassa.

Vierailija
111/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä on tehty sitten sellaista maailmanlopun meininkiä ja köyhyysloukku. Ei ole järkeä. Voi toisinkin olla, inhimillinen elämä kaikille. 

Vierailija
112/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kulttuurialalla ja ensi kauden 10 mrd leikkaukset tulossa. Mitenkähän on, poljetaanko suomalainen kulttuuri tälläkin kertaa maan rakoon. Moni alalla on jo vaihtanut alaa.

Itsellä on vakityö, mutta synkät on tulevaisuudennäkymät. Koska olen tiennyt alan epävarmuuden, en ole koskaan oikein uskaltanut törsätä rahaa. SIksi säästöissä ja sijoituksissa onkin sen verran rahaa, että pärjään kolmisen vuotta vaikka tuloja ei tulisi mistään (asuntolaina, vastikkeet, auto ja perhe mukaanluettuna).

Että eiköhän sitten siinä ajassa ehdi tehdä suunnitelmia.

Olet kyllä poikkeus kulttuurialalla, vakityö ja säästöjä ja sijoituksia, wau! Mutta sius hyvä että jollain on näin. 

Suurin osa meistä elää kädestä suuhun, ei suurempia säästöjä, kaikki työt epämääräistä pätkää ja silppua. Ei mitään turvaa tulevaan, ja kaikki aina epävarmaa, usein kuukausien- toisinaan noin vuoden akselilla.

Vierailija
113/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla ei oikeasti todella ole mitään akuuttia hätää!

Mutta oletko herkkä ihminen, ja luet signaaleja ympärilläsi? Monella on nyt aito hätätilanne toimeentulosta päällä, ja koko maailma tilanne synkkä.

Vierailija
114/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi levität väärää tietoa? Ansiosidonnainen jatkuu entisenä. Muuhun tulee ihan marginaalinen muutaman euron muutos.

Niin jatkuukin, mutta ennenhän ansiosidonnaiselta pudottiin työmarkkinatuelle tai työttömyyspäivärahalle. Nyt niitä ei enää jatkossa ole. Ensin ne yhdistetään yleistueksi, johon tulot vaikuttaa kuten soviteltuun. Sitten tähän liitetään asumistuki jossain kohtaa tätä vuotta. Seuraavaksi siihen tulee harkinnanvarainen osa, joka muuttaa sen käytännössä toimeentulotueksi, koska siihen voidaan kokonaisuudessaan soveltaa tarveharkintaa. Viimeisimmän kohdan toteutuksen ajankohdasta ei ole vielä tietoa, mutta siltähän tuo nyt vähän näyttää, että mennään kohti ansiosidonnaiselta suoraan pohjalle. Suomi tuhoaa keskiluokkansa ja kansalaistensa turvallisuuden tunteen.

Voisiko joku kertoa pitääkö tämä oikeasti paikkansa?

Vierailija
115/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ap tässä. Hurjasti kiitoksia kaikille vastauksista ja monista eri näkökulmista asiaan. 

Joku kysyi olenko herkkä ympäristön signaaleille, toinen olenko kokenut lapsena turvattomuutta. Kyllä molempiin.  Olen lama-ajan lapsi ja muistan 90 alussa aikuisten puheet konkursseista ja ulosottoon joutuneista. Myös lapsuuden kasvuympäristö oli jokseenkin epävakaa ja arvaamaton. 

Olen aina ollut kiinnostunut maailman menosta ja seuraan paljon uutisia, jonkin verran myös politiikkaa. Täytyy nyt laittaa puhelin sivuun ja unohtaa muu maailma, kaikki se mikä ei itseeni vaikuta ja keskittyä aivan muuhun. Joku totesi aivan oikein että ihmiset rypevät maailmanlopun meiningissä vaikka hyviä ja huonoja aikoja on ollut aina. Tästä noustaan ! :)

Vierailija
116/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin juuri työttömäksi. Onneksi asun vuokralla eikä ole paljoa velkaa, mutta ei tämä mitään herkkua ole. Mihinkään ei ole varaa ja musta tuntuu että en elä enää itseni näköistä elämää.

Vierailija
117/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kulttuurialalla ja ensi kauden 10 mrd leikkaukset tulossa. Mitenkähän on, poljetaanko suomalainen kulttuuri tälläkin kertaa maan rakoon. Moni alalla on jo vaihtanut alaa.

Itsellä on vakityö, mutta synkät on tulevaisuudennäkymät. Koska olen tiennyt alan epävarmuuden, en ole koskaan oikein uskaltanut törsätä rahaa. SIksi säästöissä ja sijoituksissa onkin sen verran rahaa, että pärjään kolmisen vuotta vaikka tuloja ei tulisi mistään (asuntolaina, vastikkeet, auto ja perhe mukaanluettuna).

Olet kyllä poikkeus kulttuurialalla, vakityö ja säästöjä ja sijoituksia, wau! Mutta sius hyvä että jollain on näin. 

Suurin osa meistä elää kädestä suuhun, ei suurempia säästöjä, kaikki työt epämääräistä pätkää ja silppua. Ei mitään turvaa tulevaan, ja kaikki aina epävarmaa, usein kuukausien- toisinaan noin vuoden akselilla.

En halu lietsoa riitaa, mutta taitaa oll VOSsilaisia tuo kirjoittelija :) 

Vierailija
118/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurin tukeminen tulee lopettaa kokonaan. Taiteilijat ovat ällöttävää tietämätöntä pro-palestiinasakkia.

Vierailija
119/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys ja työttömyys on tahdottu tila kansalle. Köyhyys on talousmalli.

Vierailija
120/127 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurin tukeminen tulee lopettaa kokonaan. Taiteilijat ovat ällöttävää tietämätöntä pro-palestiinasakkia.

Sinua vain harmittaa, kun et saanut tehdä työksesi taidetta, vaikka olisit halunnut ja olit siinä ihan hyväkin. Aina ei mene nallekarkit tasan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi