64-vuotiasta kutsuttiin tv-ssä vanhukseksi
Muutama 60 vuotta täyttänyt kansalainen otti taas itseensä toissa iltana, kuulemma. Tv-uutisissa kun puhuttiin 64-vuotiaasta vanhuksesta hiirilavantautijutun yhteydessä ja tietty, että moni tuossa iässä on vielä kaukana kumarasta harmaahapsesta.
Kypsää keski-ikäistä edustavat sanovat, että tiedotusvälineissä on ilmeisesti pelkkiä teini-ikäisiä, kun tällaista kuulee.
Seuraavassa uutislähetyksessä sama tunnettu uutistenlukija, vähän vanhempi kuin teini-ikäinen, sitten puhuikin 64-vuotiaasta mieshenkilöstä. Nuorten kypsä väestömme oli tainnut jo soitella.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Käytiin eilen moikkaamassa appiukkoa. Hän oli käynyt kaupassa omalla autolla ja tehnyt lumityöt omakotitalonsa pihasta. Hänellä on ikävuosia 92. Mahtaa siis olla noin keski-ikäinen korkeintaan?
Jos appiukkosi vielä hiihtäisi tai pyöräilisi, hän olisi varmaankin nuori?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jaahas, en omasta mielestä vanhus on 74-ikäisenä, mutta kaipa se teknisesti sitten on, jos pelkillä numeroilla mennään. Sukulaiseni on 82-ikäinen ja rakennutti talon omaan saareen, on nyt siellä vuoden asustellut ja joka päivä käy omalla autolla kaupungissa moikkaamassa kavereita. Ei tunne hänkään itseään vanhukseksi.
Eikä tarvi takertua sanayhdistelmään auto ja saari, saareen menee tie
Hyvä tuo kommentti tiestä. Mekin 7-kymppisinä rakennettiin kakkoskoti saareen, mutta sinne menee vain talvella tie.
Kaikki muut ihmiset ovat päivitelleet tekemisiämme ja ovat muka huolissaan😅
Pidätte vain huolen siitä, että lapsenne eivät joudu kannattelemaan teidän ikinuoruutenne illuusiota. On nimittäin tuttua, että 70+ ihmiset laittaa mökkejä ja omako
Miksi kuvittelet, että ne lapset ja heidän lapsensa eivät halua viettää lomiaan täydellisessä mökissä puhtaan järven rannalla. Tähän asti ovat kaikki lomansa siellä viihtyneet. Miksi se loppuisi minun kuolemaani?🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli uutisjuttu Helsingistä, jonka aiheena oli katujen liukkaus ja mitä kenkiä ihmiset sillä kelillä pitää. Joku nuorehko henkilö sanoi, ettei nyt sentään vielä siinä iässä ole, että ostaisi goretex-kengät 😂 Onko tuokin ikäkysymys? Ehkä ennemmin järkevyys ja raha.
Kaikilla teineillä ja nuorilla aikuisilla on haikumisaappaat, joten ei jalkojen kuivana pitäminen voi mikään ikäjuttu olla!
Tämäpä mielenkiintoista. Minunkin nuoruudessani 60 vuotta sitten hai-saappaat olivat suurinta hottia. Silloin myös niiden varret käännettiin kaksinkerroin.
Vierailija kirjoitti:
Geriatrian professori kirjoitti Hesarissa, että ennen vanhuuden rajana pidettiin 75 vuoden ikää. Nykyään se on siirtynyt jo yli 80-vuotiaisiin eli aikaan, jolloin toimintakyky alkaa heiketä. Eli vanha voi olla, muttei vanhus.
Mun lapsen eläkeiäiksi laskettiin viime viikon artikkelin mukaan 71 vuotta. Tanskassa jo kolmannes on töissä 70-vuotiaaksi, kun alin eläkeikä on 68v.
Eli toimintakyky alkaa heiketä samassa iässä kuin keskimäärin kuollaan.
Sanokoot miksi sanovat, kunhan pysyvät loitolla.
M.69
Vierailija kirjoitti:
Olen 61 v ja sanon itseäni ikääntyneeksi, joskus vanhaksikin ja muutkin voivat sanoa niin. Sinänsä ihan sama.
Mutta... suomen kielen us-pääte on kielteinen, joten vanhus kuulostaa myös ikävältä.
Vanhus, nahjus, lurjus, ohjus, pahus jne.
Samaa sarjaa myös rumilus, vätys, tylsimys...
Vierailija kirjoitti:
60 eteenpäin alkaa vanhuus
Voit olla itse vanhus vaikka 50-vuotiaanakin jos niin haluat, mutta suo jollekin toiselle aloittaa ikä-ihmisenä oleminen siinä iässä, kun hän niin itse tuntee olevansa sellaisen ikäinen vaikka se sitten olisi vasta 90 v. ja risat.
Ihmismieli on jännä laitos. Mitä lähempänä olemisen lakkaaminen on, sitä kovemmin se keksii itseperusteluja miksi loppu ei olisi käsillä.
Oikea luokittelu on
0-17 lapsi
18-39 aikuinen
40-59 varhaisvanhus
60- vanhus
Pitääpä näyttää tämä ketju 84-vuotiaalle isälleni. Hän aina naureskelee,että äitisi vain nuortui ja nuortui, kunnes kuoli vanhuuteen
Onko pakko sanoa mitään muuta kuin että on 64-vuotias? Mitään leimakirvestä tai korvamerkkiä ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko sanoa mitään muuta kuin että on 64-vuotias? Mitään leimakirvestä tai korvamerkkiä ei tarvita.
Mikäs leimakirves tai korvamerkki se vanhus nyt on? Lapset on lapsia, nuoret nuoria, aikuiset aikuisia (keski-ikäisiä) ja vanhukset ovat vanhuksia. Normaaleita sanoja ja ilmaisuita.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen aihe on kopioitu Helsingin Sanomien "50 vuotta siiten" -palstalta.
Samoihin aikoihin oli juttu miehestä joka oli "vireä vanhus joka aivan itse yhä pyöräili asioilleen ja oli muutenkin reipas ja omatoiminen". Tämä oli vireän vanhuksen 50-vuotispäivän kunniaksi tehty haastattelu.
Ajat tosiaan olivat tyystin toiset kuin nyt, ei kukaan järkevä (paitsi lapset ja teinit) näe/pidä viisikymppisiä vanhuksina. Eikä 64-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs leimakirves tai korvamerkki se vanhus nyt on? Lapset on lapsia, nuoret nuoria, aikuiset aikuisia (keski-ikäisiä) ja vanhukset ovat vanhuksia. Normaaleita sanoja ja ilmaisuita.
Minä minä sukupolven ongelma. Minä en vanhene, koska minä niin sanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 61 v ja sanon itseäni ikääntyneeksi, joskus vanhaksikin ja muutkin voivat sanoa niin. Sinänsä ihan sama.
Mutta... suomen kielen us-pääte on kielteinen, joten vanhus kuulostaa myös ikävältä.
Vanhus, nahjus, lurjus, ohjus, pahus jne.
Samaa sarjaa myös rumilus, vätys, tylsimys...
Aina löytyy poikkeus joka vahvistaa säännön: Kuopus. Se ei liene negatiivinen sana.
Vierailija kirjoitti:
Oikea luokittelu on
0-17 lapsi
18-39 aikuinen
40-59 varhaisvanhus
60- vanhus
Eikö se 40-59 ole ennemminkin keski-ikä kuin mikään keinotekoinen varhaisvanhuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 eteenpäin alkaa vanhuus
Voit olla itse vanhus vaikka 50-vuotiaanakin jos niin haluat, mutta suo jollekin toiselle aloittaa ikä-ihmisenä oleminen siinä iässä, kun hän niin itse tuntee olevansa sellaisen ikäinen vaikka se sitten olisi vasta 90 v. ja risat.
Ei ihmisen ikä ole tunne, vaan ihanyksinkertainen ja selkeästi määriteltävä fakta.
Miksi iän takia itseään pitäisikään muuttaa kun kerran rajoitteita ei ole? Silti olet vanhus ei ole sama asia kuin sairaus. Meinaatteko että teini pääsee teiniydestään tekemällä jotain asioita? Niinpä, sama koskee vanhuksia.