64-vuotiasta kutsuttiin tv-ssä vanhukseksi
Muutama 60 vuotta täyttänyt kansalainen otti taas itseensä toissa iltana, kuulemma. Tv-uutisissa kun puhuttiin 64-vuotiaasta vanhuksesta hiirilavantautijutun yhteydessä ja tietty, että moni tuossa iässä on vielä kaukana kumarasta harmaahapsesta.
Kypsää keski-ikäistä edustavat sanovat, että tiedotusvälineissä on ilmeisesti pelkkiä teini-ikäisiä, kun tällaista kuulee.
Seuraavassa uutislähetyksessä sama tunnettu uutistenlukija, vähän vanhempi kuin teini-ikäinen, sitten puhuikin 64-vuotiaasta mieshenkilöstä. Nuorten kypsä väestömme oli tainnut jo soitella.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 61 v ja sanon itseäni ikääntyneeksi, joskus vanhaksikin ja muutkin voivat sanoa niin. Sinänsä ihan sama.
Mutta... suomen kielen us-pääte on kielteinen, joten vanhus kuulostaa myös ikävältä.
Vanhus, nahjus, lurjus, ohjus, pahus jne.
Samaa sarjaa myös rumilus, vätys, tylsimys...
Aina löytyy poikkeus joka vahvistaa säännön: Kuopus. Se ei liene negatiivinen sana.
Nuoruus sointui kauniisti aikanaan, mutta vanhuus on nyt niin ruma...
Vierailija kirjoitti:
Oikea luokittelu on
0-17 lapsi
18-39 aikuinen
40-59 varhaisvanhus
60- vanhus
Varhaisvanhus. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 eteenpäin alkaa vanhuus
Voit olla itse vanhus vaikka 50-vuotiaanakin jos niin haluat, mutta suo jollekin toiselle aloittaa ikä-ihmisenä oleminen siinä iässä, kun hän niin itse tuntee olevansa sellaisen ikäinen vaikka se sitten olisi vasta 90 v. ja risat.
Ei ihmisen ikä ole tunne, vaan ihanyksinkertainen ja selkeästi määriteltävä fakta.
Onko ylipäätään joka paikassa ja kaikissa yhteyksissä tarpeen nimitellä, määritellä ja luokitella ihmisiä iän mukaan. Itse en halua olla hyväkuntoinen vanhus vaan hyvässä kunnossa oleva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit olla itse vanhus vaikka 50-vuotiaanakin jos niin haluat, mutta suo jollekin toiselle aloittaa ikä-ihmisenä oleminen siinä iässä, kun hän niin itse tuntee olevansa sellaisen ikäinen vaikka se sitten olisi vasta 90 v. ja risat.
Ei ihmisen ikä ole tunne, vaan ihanyksinkertainen ja selkeästi määriteltävä fakta.
40- ja 50-luvuilla syntyneiden mielipiteet ovat faktoja! Kysy vaikka heiltä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipäätään joka paikassa ja kaikissa yhteyksissä tarpeen nimitellä, määritellä ja luokitella ihmisiä iän mukaan. Itse en halua olla hyväkuntoinen vanhus vaan hyvässä kunnossa oleva ihminen.
Ollessasi 70v et ole hyvässä kunnossa oleva ihminen. Katsos tähän vaadittaisiin se, että olisit verrattaen paremmassa kunnossa, kuin kaikki ihmiset. Ja se on vanhuksena tilastollinen mahdottomuus. Sen sijaan voit olla hyvässä kunnossa ikäiseksesi, siis hyvässä kunnossa oleva vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40- ja 50-luvuilla syntyneiden mielipiteet ovat faktoja! Kysy vaikka heiltä :D
Kyllä. Vanhuskin on nuori ja sillä sipuli. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä joka paikassa tehdä. On kuitenkin tilanteita, joissa puhutaan lapsista, nuorista, keski-ikäisistä ja vanhuksista. Ei siinä ole mitään pahaa.
Muistan sen, kun olin 15-vuotias, ja jouduin onnettomuuteen. Lehdessä kirjoitettiin, että auto tönäisi naista.
Minusta se oli loukkaavaa. En minä kokenut olevani nainen, vaan tyttö.
Nainen tarkoittaa minusta aikuista ihmistä. 15-vuotias ei ole aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko sanoa mitään muuta kuin että on 64-vuotias? Mitään leimakirvestä tai korvamerkkiä ei tarvita.
Mikäs leimakirves tai korvamerkki se vanhus nyt on? Lapset on lapsia, nuoret nuoria, aikuiset aikuisia (keski-ikäisiä) ja vanhukset ovat vanhuksia. Normaaleita sanoja ja ilmaisuita.
Minä minä sukupolven ongelma. Minä en vanhene, koska minä niin sanon.
Tämä on kyllä totta. Ei vanheneminen heitä edeltäville sukupolville ollut ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko sanoa mitään muuta kuin että on 64-vuotias? Mitään leimakirvestä tai korvamerkkiä ei tarvita.
Mikäs leimakirves tai korvamerkki se vanhus nyt on? Lapset on lapsia, nuoret nuoria, aikuiset aikuisia (keski-ikäisiä) ja vanhukset ovat vanhuksia. Normaaleita sanoja ja ilmaisuita.
Tämä on kyllä totta. Ei vanheneminen heitä edeltäville sukupolville ollut ongelma.
Niinpä. Oma mummoni oli vanha ja viisas. Samaa ei voi sanoa äitini ikäluokasta.
Trump täyttää tänä vuonna 80, Sauli kahden vuoden kuluttua. Nuoria miehiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä seuraavaöle sukupolvelle.
T. 44v kaikkea muuta kuin nuori tai nuorekas
59 vuotias nainen itse olen ja vartalo ei näytä vanhalta eikä kasvot, olen siis varhaisvanhus, hauska nimi mutta elokuussa on iso synttärit ja juhlitaan aamusta seuraavaan aamuun, teltat käytössä takapihalla kun tulee niin paljon juhlijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi? Kun sukupuolenkin voi määritellä ihan itse sen mukaan miltä tuntuu ja vaihtaa sitä vaikka päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessasi 70v et ole hyvässä kunnossa oleva ihminen. Katsos tä
Itse asiassa sitten kukaan ei ole hyvässä kunnossa oleva ihminen, koska sitten pitäisi olla tosiaan hyvässä kunnossa verrattuna kaikkiin ihmisiin. Ja kukaan ei ole. Kaksikymppisenäkään et ole hyvässä kunnossa oleva ihminen, koska kymmenvuotiaat on parempikuntoisia. Ne jaksaa hyppiä ja heilua paljon enemmän kuin sinä.
Ja kun on olemassa itsensä sukupuolettomiksi määritteleviä niin sitten on oltava olemassa myös iättömiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi? Kun sukupuolenkin voi määritellä ihan itse sen mukaan miltä tuntuu ja vaihtaa sitä vaikka päivittäin.
Jep. Meitä vanhemmat haluaa itse päättää ikänsä ja meitä nuoremmat sukupuolensa. Kyllä me milleniaalit olemmekin niin tylsää porukkaa..
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on 64:sta silti yhtä lähellä, vaikka sanavälttelisivät kuinka.
Voihan hän elää vsikka 104- vuotiaaksi. Periaatteessa mahdollista. 40 vuotta ei ole kovin lähellä.
"Itse asiassa sitten kukaan ei ole hyvässä kunnossa oleva ihminen, koska sitten pitäisi olla tosiaan hyvässä kunnossa verrattuna kaikkiin ihmisiin. Ja kukaan ei ole. Kaksikymppisenäkään et ole hyvässä kunnossa oleva ihminen, koska kymmenvuotiaat on parempikuntoisia. Ne jaksaa hyppiä ja heilua paljon enemmän kuin sinä."
Siksi onkin syytä puhua lapsista, kun on kyse lapsista sekä puhua vanhuksista, kun kyseessä on vanhus.
Vastaus, rakkaus, ajatus, opetus, harrastus, uutuus, hyvyys.