Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

64-vuotiasta kutsuttiin tv-ssä vanhukseksi

Vierailija
28.02.2026 |

Muutama 60 vuotta täyttänyt kansalainen otti taas itseensä toissa iltana, kuulemma. Tv-uutisissa kun puhuttiin 64-vuotiaasta vanhuksesta hiirilavantautijutun yhteydessä ja tietty, että moni tuossa iässä on vielä kaukana kumarasta harmaahapsesta.

Kypsää keski-ikäistä edustavat sanovat, että tiedotusvälineissä on ilmeisesti pelkkiä teini-ikäisiä, kun tällaista kuulee.

Seuraavassa uutislähetyksessä sama tunnettu uutistenlukija, vähän vanhempi kuin teini-ikäinen, sitten puhuikin 64-vuotiaasta mieshenkilöstä. Nuorten kypsä väestömme oli tainnut jo soitella.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielessä vanhus on aina eläkeikäinen. Oma eläkeikäni näyttää olevan tällä hetkellä melkein 67 vuotta, joten en ehkä ole vanhus vielä sitten, kun olen 64-vuotias.

Vierailija
62/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

Käyn lähes päivittäin salilla ja lenkkeilen 10 kilometriä sen yhteydessä. Kesäisin pyöräilen 50- 60 kilometriä. T: 75 vuotias " vanhus"🤔🤭😁

Melkoinen itsepetos on päällä jos seiskavitonen kuvittelee olevansa jotain muuta kuin vanhus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

Mun kanssa samassa harrastusryhmässä käy tällainen vireä 69v, ei ehtisi eläkkeellekään paitsi pakolla. Mutta totuus on, että ryhmä junnaa samoja asioita useasti, koska kaikki pitää selittää uudestaan ja uudestaan tälle vanhukselle.  Kyllä hän on vanhus, muut huomaa, paitsi hän itse.

Juuri noin. Jokaisella ihmisellä on päässään se oma pieni maapallonsa,jota hän kuvittelee hallitsevansa.

Vierailija
64/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-vuotias ja oikein mielelläni vanhus. Kipuja ja liikkuminen välillä hankalaa. Olen ikäiseni näköinen. En kaipaa ikinuoruutta värjätyillä hiuksilla, lisukkeilla ja täyteaineilla. Eniten huvittaa nämä 'simpsakat' muka-nuoret vanhukset. Täysin sopimaton vaatetus, väärät värivalinnat niin ehostuksessa kuin hiusväreissä. Ou ja nou.  Paistaa läpi kauhu iän lisääntymisestä.  Let it be eli relaa ja elä. 

Tämä. Vanhenemisen ja kuolemanpelko on käsin kosketeltavaa joidenkin kohdalla.

Vierailija
65/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jaahas, en omasta mielestä vanhus on 74-ikäisenä, mutta kaipa se teknisesti sitten on, jos pelkillä numeroilla mennään. Sukulaiseni on 82-ikäinen ja rakennutti talon omaan saareen, on nyt siellä vuoden asustellut  ja joka päivä käy omalla autolla kaupungissa moikkaamassa kavereita. Ei tunne hänkään itseään vanhukseksi.

Eikä tarvi takertua sanayhdistelmään auto ja saari, saareen menee tie

Hyvä tuo kommentti tiestä. Mekin 7-kymppisinä rakennettiin kakkoskoti saareen, mutta sinne menee vain talvella tie. 

Kaikki muut ihmiset ovat päivitelleet tekemisiämme ja ovat muka huolissaan😅

Vierailija
66/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ikä ainakaan viisautta tuo, jos pitää noin kamalasti pelätä yhtä sanaa. 

Vierailija
67/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin silloin kun täytin 65 vuotta, että nyt kuulun vanhus-ryhmään ja voin mennä kaikkiin vanhuksille suunnattuihin  tapahtumiin. Vanhusten viikolla esim menin kaupungin järjestämään tilaisuuteen. Hämmästyin kun siellä ei ollut ketään ikäisiäni. Suurin osa todella vanhoja. Kävin kuitenkin usean vuoden ajan monet tapahtumat ja olivat ihan mielenkiintoisia. Nyt olen jo niin vanha, ettei kyseiset tilaisuudet enää kiinnosta. Tulipahan käytyä "nuorena".

Vierailija
68/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

Hiihdetyt kilometritkö ovat nuoruuden mittari?"

Ei nuoruuden mittari, mutta näyttö hyvästä kunnosta ja terveellisestä elämäntavasta!

Nykyiset nuoret ovat huolestuttavan veteliä ja rapakuntoisia!!

Vanhuuteen kuuluu olennaisesti nuorempien sukupolvien vähättely ja mollaaminen.

Vierailija
69/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jaahas, en omasta mielestä vanhus on 74-ikäisenä, mutta kaipa se teknisesti sitten on, jos pelkillä numeroilla mennään. Sukulaiseni on 82-ikäinen ja rakennutti talon omaan saareen, on nyt siellä vuoden asustellut  ja joka päivä käy omalla autolla kaupungissa moikkaamassa kavereita. Ei tunne hänkään itseään vanhukseksi.

Eikä tarvi takertua sanayhdistelmään auto ja saari, saareen menee tie

Hyvä tuo kommentti tiestä. Mekin 7-kymppisinä rakennettiin kakkoskoti saareen, mutta sinne menee vain talvella tie. 

Kaikki muut ihmiset ovat päivitelleet tekemisiämme ja ovat muka huolissaan😅

Pidätte vain huolen siitä, että lapsenne eivät joudu kannattelemaan teidän ikinuoruutenne illuusiota. On nimittäin tuttua, että 70+ ihmiset laittaa mökkejä ja omakotitaloja korpeen ja muutaman vuoden päästä kaikki kaatuu työssäkäyvien lasten niskaan etenkin, kun mistään ei osata luopua.

Vierailija
70/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen oli uutisjuttu Helsingistä, jonka aiheena oli katujen liukkaus ja mitä kenkiä ihmiset sillä kelillä pitää. Joku nuorehko henkilö sanoi, ettei nyt sentään vielä siinä iässä ole, että ostaisi goretex-kengät 😂 Onko tuokin ikäkysymys? Ehkä ennemmin järkevyys ja raha.

Kaikilla teineillä ja nuorilla aikuisilla on haikumisaappaat, joten ei jalkojen kuivana pitäminen voi mikään ikäjuttu olla!

Vierailija
71/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn lähes päivittäin salilla ja lenkkeilen 10 kilometriä sen yhteydessä. Kesäisin pyöräilen 50- 60 kilometriä. T: 75 vuotias " vanhus"🤔🤭😁

Hyväkuntoinen vanhus.

Vierailija
72/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 75 v ja teen ihan kaikkea, mitä 30 vuotiaanakin, paitsi norm. työtäni, koska olen eläkkeellä. Tosin vielä 7-kymppisenä tein keikkaa, mutta lopetin, kun nuorille tuli paha mieli.

😅

Vierailija
73/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen itsepetos on päällä jos seiskavitonen kuvittelee olevansa jotain muuta kuin vanhus.

Todennäköisesti hänellä on hataria muistoja nuoruudestaan,jota hän yrittää nyt epätoivoisesti tuoda julki.

Vierailija
74/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 75 v ja teen ihan kaikkea, mitä 30 vuotiaanakin, paitsi norm. työtäni, koska olen eläkkeellä. Tosin vielä 7-kymppisenä tein keikkaa, mutta lopetin, kun nuorille tuli paha mieli.

😅

Niin? Olet aktiivinen vanhus.

Vierailija
75/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä 70 kymppinen on jo vanhus. Tämmönen että pitää luetella tekemisiään on myös vanhuuden merkki. Vanhuskin voi olla hyväkuntoinen.

Vierailija
76/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei terve 64-vuotias ole vanhus tänä päivänä. Veljeni täyttää pian 65, minä olen kolme vuotta nuorempi. Kumpikin meistä luultavasti hakkaa aika kevyesti kuntotesteissä sipsikaljanuorison. Minä muutama vuosi sitten kävin UKK testin ja olin kurssini vanhimpia mutta samalla paraskuntoisia. En paras, mutta moni huomattavasti nuorempi sai paljon huonomman tuloksen.  Tosin minun tulokseni oli kuulemma ikäisteni keskiarvoa huomattavasti parempi.  

Kuntoilun määrästä ja kunnosta riippumatta geeneihisi on kirjoitettu solujesi tuhoutumisaika.

Olisi vanhukselle arvokkaampaa hyväksyä että takalaita näkyy, kuin lapsellisesti piilottaa päätä santaan.

Vierailija
77/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 61 v ja sanon itseäni ikääntyneeksi, joskus vanhaksikin ja muutkin voivat sanoa niin. Sinänsä ihan sama.

Mutta... suomen kielen us-pääte on kielteinen, joten vanhus kuulostaa myös ikävältä.

Vanhus, nahjus, lurjus, ohjus, pahus jne.

Vierailija
78/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin eilen moikkaamassa appiukkoa. Hän oli käynyt kaupassa omalla autolla ja tehnyt lumityöt omakotitalonsa pihasta. Hänellä on ikävuosia 92. Mahtaa siis olla noin keski-ikäinen korkeintaan? 

Vierailija
79/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geriatrian professori kirjoitti Hesarissa, että ennen vanhuuden rajana pidettiin 75 vuoden ikää. Nykyään se on siirtynyt jo yli 80-vuotiaisiin eli aikaan, jolloin toimintakyky alkaa heiketä. Eli vanha voi olla, muttei vanhus.

Mun lapsen eläkeiäiksi laskettiin viime viikon artikkelin mukaan 71 vuotta. Tanskassa jo kolmannes on töissä 70-vuotiaaksi, kun alin eläkeikä on 68v.

Vierailija
80/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten,kun teet iltasanomien testejä tyyliin "testaa aivojesi ikä" ja haluat kertoa kaikille, että aivosi ovat 33-vuotiaat, olet virallisesti vanhus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme