Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

64-vuotiasta kutsuttiin tv-ssä vanhukseksi

Vierailija
28.02.2026 |

Muutama 60 vuotta täyttänyt kansalainen otti taas itseensä toissa iltana, kuulemma. Tv-uutisissa kun puhuttiin 64-vuotiaasta vanhuksesta hiirilavantautijutun yhteydessä ja tietty, että moni tuossa iässä on vielä kaukana kumarasta harmaahapsesta.

Kypsää keski-ikäistä edustavat sanovat, että tiedotusvälineissä on ilmeisesti pelkkiä teini-ikäisiä, kun tällaista kuulee.

Seuraavassa uutislähetyksessä sama tunnettu uutistenlukija, vähän vanhempi kuin teini-ikäinen, sitten puhuikin 64-vuotiaasta mieshenkilöstä. Nuorten kypsä väestömme oli tainnut jo soitella.

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 51 v. Enpä usko, että seuraavan 13 vuoden aikana muutun vanhukseksi. 

Vierailija
122/128 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

59 vuotias nainen itse olen ja vartalo ei näytä vanhalta eikä kasvot, olen siis varhaisvanhus, hauska nimi mutta elokuussa on iso synttärit ja juhlitaan aamusta seuraavaan aamuun, teltat käytössä takapihalla kun tulee niin paljon juhlijoita.

Eihän ikääntymistä itse huomaa, kun vartalon ja kasvot näkee päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 51 v. Enpä usko, että seuraavan 13 vuoden aikana muutun vanhukseksi. 

Minä olen 53-vuotias, eikä minua haittaa, jos joku minua tulee kymmenen vuoden päästä vanhukseksi kutsumaan. Eihän se mitään muuta. Elän sellaista elämää kuin haluan ja voin. Oma äitini on 84-vuotias ja hän elää omakotitalossaan yksin ja hoitaa kaiken itse. Kyllä hän silti on vanhus. 

Vierailija
124/128 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

59 vuotias nainen itse olen ja vartalo ei näytä vanhalta eikä kasvot, olen siis varhaisvanhus, hauska nimi mutta elokuussa on iso synttärit ja juhlitaan aamusta seuraavaan aamuun, teltat käytössä takapihalla kun tulee niin paljon juhlijoita.

Minkä arvion uskoisit saavasi 20-vuotiaalta ulkonäöstäsi? 

Eipä silti, vanhuus ei liity ulkonäköön, ei hiihtämiseen eikä juhlimiseen. Se liittyy ikään.

Vierailija
125/128 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemänkymmentäviisi vuotias tuttavani hokee aina kun tavataan, että nuoriahan me ollaan, vaikka ihan ikäisemme näköisiä ollaan ja kyllä puheetkin on ihan eri kuin silloin nuorena. Yleensä  sairaudet, tuttujen kuolemat, lapsenlapset. Mutta nuoriahan me ollaan.

Vierailija
126/128 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan muutama vuosikymmen sitten kun opettaja näytti lehtijuttua joka silloin parin vuosikymmenen takaa. Siinä luki 49v vanhus jäi auton alle suojatietä ylittäessään. Naurettiin  uutiselle, että joku keskeseräinen kesätoimittaja oli asialla.  Toki ennen ostettiin 50v täyttävälle kiikkustuoli, kun vanhuus alkoi siitä. Itse olen nyt 79 v N  ja en tunne vielä olevani vanhus. Lenkkeilen paljon, pääsen lattialta ylös ilman käsiä jne. Tietotekniikka on myös hallussa. 

Vierailija
127/128 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinistökin vierastaa vanhus käsitettä ja sanoi muutama vuosi sitten kun kysyttiin asiasta,  että pitääkin puhua ikäihmisestä. Miten se muuten olisikaan kun eduskunnassakin on useita vanhuksia ja presidentti itse siinä iässä. Toki joku on " vanhus" vaikkei olisi vanhuusiässä jos kunto on raihnainen, ja toinen ei vanhus koska kunto ja järki pelaavat. Ihminen on fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen sekoitus.

Vierailija
128/128 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jaahas, en omasta mielestä vanhus on 74-ikäisenä, mutta kaipa se teknisesti sitten on, jos pelkillä numeroilla mennään. Sukulaiseni on 82-ikäinen ja rakennutti talon omaan saareen, on nyt siellä vuoden asustellut  ja joka päivä käy omalla autolla kaupungissa moikkaamassa kavereita. Ei tunne hänkään itseään vanhukseksi.

Eikä tarvi takertua sanayhdistelmään auto ja saari, saareen menee tie

Kronologinen ikä voi näyttää, että on vanhus, mutta ihminen on muutakin kuin nunero, eli ikä on vaan numero. Noin sanoi lääkärini pari viikkoa sitten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme