64-vuotiasta kutsuttiin tv-ssä vanhukseksi
Muutama 60 vuotta täyttänyt kansalainen otti taas itseensä toissa iltana, kuulemma. Tv-uutisissa kun puhuttiin 64-vuotiaasta vanhuksesta hiirilavantautijutun yhteydessä ja tietty, että moni tuossa iässä on vielä kaukana kumarasta harmaahapsesta.
Kypsää keski-ikäistä edustavat sanovat, että tiedotusvälineissä on ilmeisesti pelkkiä teini-ikäisiä, kun tällaista kuulee.
Seuraavassa uutislähetyksessä sama tunnettu uutistenlukija, vähän vanhempi kuin teini-ikäinen, sitten puhuikin 64-vuotiaasta mieshenkilöstä. Nuorten kypsä väestömme oli tainnut jo soitella.
Kommentit (88)
Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä. Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.
jaahas, en omasta mielestä vanhus on 74-ikäisenä, mutta kaipa se teknisesti sitten on, jos pelkillä numeroilla mennään. Sukulaiseni on 82-ikäinen ja rakennutti talon omaan saareen, on nyt siellä vuoden asustellut ja joka päivä käy omalla autolla kaupungissa moikkaamassa kavereita. Ei tunne hänkään itseään vanhukseksi.
Eikä tarvi takertua sanayhdistelmään auto ja saari, saareen menee tie
Vierailija kirjoitti:
64-vuotias vanhus, tekoälykö ne tekstit muokkaa.
Aloitus oli Hs 50 v sitten.
Olen 64 ja teknisesti ottaen olen vanhus. Eipä tuollainen demografinen kategorisointi muuta sitä että olen akriivinen ja liikunnallinen ja kaikin puolin skarppi, sillä kohta jään elälkeelle ja sitten rapistun seuraavan parinkymmenen vuoden aikana ja luultavasti kuolen seuraavan 30 vuoden aikana. Kuulun valtion menopuolelle, edustan eläkepommia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä. Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.
Käyn lähes päivittäin salilla ja lenkkeilen 10 kilometriä sen yhteydessä. Kesäisin pyöräilen 50- 60 kilometriä. T: 75 vuotias " vanhus"🤔🤭😁
Onhan yli 60 vuotias jo vanhus:D vai nuoreksiko olis pitänyt valehdella?
Aloituksen aihe on kopioitu Helsingin Sanomien "50 vuotta siiten" -palstalta.
Olen 60+. Kävelen joka päivä 4-7 kilometriä, käyn salilla 4-5 kertaa viikossa. Opiskelen kieliä. Syön monipuolisesti ja pidän yhteyttä ystäviini.
Vierailija kirjoitti:
Mun kanssa samassa harrastusryhmässä käy tällainen vireä 69v, ei ehtisi eläkkeellekään paitsi pakolla. Mutta totuus on, että ryhmä junnaa samoja asioita useasti, koska kaikki pitää selittää uudestaan ja uudestaan tälle vanhukselle. Kyllä hän on vanhus, muut huomaa, paitsi hän itse.
Vierailija kirjoitti:
Hiihdetyt kilometritkö ovat nuoruuden mittari?
Täällä 60+ tiiviisti työelämässä oleva "vanhus". Tuli lapsuusmuistot esiin avauksesta, kun kotona aikuiset puhuivat hiirilavantaudista ja pikkulavantaudista. Silloin jäi mysteeriksi, mitä ne oikein olivat. Nyt toki "vanhus" osaa googlettaa tiedon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kanssa samassa harrastusryhmässä käy tällainen vireä 69v, ei ehtisi eläkkeellekään paitsi pakolla. Mutta totuus on, että ryhmä junnaa samoja asioita useasti, koska kaikki pitää selittää uudestaan ja uudestaan tälle vanhukselle. Kyllä hän on vanhus, muut huomaa, paitsi hän itse.
Eipäs. Hän on sairastunut muistisairauteen.
Et vaan tajua eroa.
Kaikki yli kuusikymppiset eivät sairastu muistisairauteen.
Kyllä ikänsä puolesta on vanha, eikä nuori. Moni vanha kyllä voi muuttua lapseksi jälleen. Mutta ehkä fiksuinta on puhua ihan vaan henkilöstä, ettei kukaan loukkaannu.
Kuudenkympin ja kuoleman väliltä.
Kuolema on 64:sta silti yhtä lähellä, vaikka sanavälttelisivät kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Vale, itsepetos.
Keski-ikä kestää kuulemma nykypäivänä yli 50 vuotta.
Olen minäkin keski-ikäinen huolimatta siitä, miltä minusta tuntuu. Olen 43-vuotias ja tilastollisesti olen puolivälissä, eli keskellä elämääni. Tunnen olevani nuori, mutta nuoruuteni on ohi, joten en ole nuori.
64-vuotiaana en siis mitenkääm voi olla enää keski-ikäinen. Joten mikäs sitten seuraavana tulee ellei vanhuus? Lapsuus, nuoruus, aikuisuus (keski-ikä), vanhuus. Noihan se menee.
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin keski-ikäinen huolimatta siitä, miltä minusta tuntuu. Olen 43-vuotias ja tilastollisesti olen puolivälissä, eli keskellä elämääni. Tunnen olevani nuori, mutta nuoruuteni on ohi, joten en ole nuori.
64-vuotiaana en siis mitenkääm voi olla enää keski-ikäinen. Joten mikäs sitten seuraavana tulee ellei vanhuus? Lapsuus, nuoruus, aikuisuus (keski-ikä), vanhuus. Noihan se menee.
Jos luet yllä olevat viestit, niin tajuat että kysymys ei ole ikävuosista, vaan hiihdetyistä ja kävellyistä kilometreistä.
64-vuotias vanhus, tekoälykö ne tekstit muokkaa.