Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (1175)

Vierailija
1081/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiselle tilille kuukausittain saman verran asuntolainaan ja laskuihin pl. omien autojen kulut, yhteisellä kortilla päivittäisostokset. Yhteensä noin 4000 €/kk. Loput on omaa rahaa, mihin toisella ei ole osaa eikä arpaa. Onneksi asuntolaina on kesään mennessä loppu, niin tuostakin jää reilu tonni kummallekin kuukaudessa lisää, vaikka ei erityisesti tarvitse. No eläkesäästöihin ja lapsien opintojen alkuun buustausta.

Vierailija
1082/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siihen sanat löytyi, ihan helposti: Laitettaisko käyttötilille käyttöoikeudet niin mä pääsen maksamaan noi sunkin laskut samalla kuin omat. Puoliso ei siis ole kovin kiinnostunut tietotekniikasta ja mä hoidan suurimman osan maksuliikenteestä. Meillä siis omat rahat omilla tileillä ja yhteinen budjetti yhteisille menoille. Laitoin samalla puolisolle käyttöoikeuden mun käyttötiliin, ei hän sitä koskaan ole tarvinnut, mutt reilua niin.

Edelleen en tajua, mitä hoitamista maksuliikenteessä on. Ilmeisesti laskuja ei makseta eräpäivinä, vaan niitä vekslaillaan muihin päiviin tms. Tämä tosin tuo varmasti lisäkuluja, sillä on älytöntä maksaa laskut ennen eräpäivää ja eräpäivän mentyä tulee sakkoja.

En tajua tätä ollenkaan, sillä kk-budjetti on ainakin meillä tehty niin, että palkasta yhteiselle tilille menevä osa kattaa kuukauden menot, erääntyi lasku minä päivänä hyvänsä = voi rauhassa mennä tililtä suoraveloituksena. 

Se, että aikuinen ihminen ei jaksa/osaa maksaa laskujaan, koska "ei ole kiinnostunut tietotekniikasta" on kyllä itselleni aikamoinen red flag. Minne sellaisen ihmisen edes uskaltaisi päästää koskaan yksin minnekään, lähes joka paikassa kun vaaditaan jo "tietotekniikan" osaamista. 

Lapsen asemassahan tuollainen ihminen on, jonka laskuja makselemaan tarvitaan aikuinen.

No mä maksan ne laskut samalla kun palstailen täällä, puoliso saattaa samaan aikaan vaihtaa mulle renkaita tai laakereita autoon, mua ei ne hommat kiinnosta vaikka laakerinkin osaan teoriassa vaihtaa.  Ei siikään ole mitään järkeä että molemmat tekee samaa asiaa.

Vaikka suurin osa laskuista tulee eenä,en periaattesta laita suoraveloitukseen, tarkistan laskut ja siirrän eräpäivän tilipäivään, loppusaldo on sitten käytettävissä ostoksiin. Ja aina välillä on jotain normaalista poikkeavia laskuja, lapsen harrastukseen yms.

Tällä palstalla ei yhtään ymmärretä sitä, että joskus voi jotain tehdä puolison puolesta. Nämä ovat niin "yli-itsenäisiä" 😉

Ja sitä paitsi minäkin tykkään nähdä laskut, kun ne tulee. Ja samalla kun katson mm. kaikki asumisen laskut, maksan ne myös pois. En yhtään tykkäisi että menevät automaattisesti, enkä ainakaan että menisivät vasta eräpäivänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut puolison kanssa omat pankkitilimme eikä mitään yhteistä taloustiliä.

Rahankäyttö ei ole koskaan ollut meillä ongelma. Hän maksaa kuka ensin ehtii. Käytännössä rahamme ovat siis yhteisiä. Myös aikuiset lapset saavat niistä tasapuolisesti osansa.

Vierailija
1084/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että aikuinen ihminen ei jaksa/osaa maksaa laskujaan, koska "ei ole kiinnostunut tietotekniikasta" on kyllä itselleni aikamoinen red flag. Minne sellaisen ihmisen edes uskaltaisi päästää koskaan yksin minnekään, lähes joka paikassa kun vaaditaan jo "tietotekniikan" osaamista. 

Mun mies on IT-alalla joten tietotekniikka lienee hallussa mutta raha-asiat ei kiinnosta joten minä saan (en joudu) hoitaa:D

Vierailija
1085/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan sama kumpi ne pariskunnan laskut hoitaa, kunhan ne hoidetaan. 

Vierailija
1086/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aviomiehen kanssa omat rahat ja yhteinen tili, jonne siirretään 50/50 rahaa ja maksetaan talouden pakolliset menot. 

Omilla rahoilla saa perjaatteessa tehdä mitä tykkää, mutta tavallaan miehen mielestä ei. Se johtuu siitä, että miehellä on pari tonnia parempi palkka ja hän on todella säästeliäs.

Vierailija
1087/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siihen sanat löytyi, ihan helposti: Laitettaisko käyttötilille käyttöoikeudet niin mä pääsen maksamaan noi sunkin laskut samalla kuin omat. Puoliso ei siis ole kovin kiinnostunut tietotekniikasta ja mä hoidan suurimman osan maksuliikenteestä. Meillä siis omat rahat omilla tileillä ja yhteinen budjetti yhteisille menoille. Laitoin samalla puolisolle käyttöoikeuden mun käyttötiliin, ei hän sitä koskaan ole tarvinnut, mutt reilua niin.

Edelleen en tajua, mitä hoitamista maksuliikenteessä on. Ilmeisesti laskuja ei makseta eräpäivinä, vaan niitä vekslaillaan muihin päiviin tms. Tämä tosin tuo varmasti lisäkuluja, sillä on älytöntä maksaa laskut ennen eräpäivää ja eräpäivän mentyä tulee sakkoja.

En tajua tätä ollenkaan, sillä kk-budjetti on ainakin meillä tehty niin, että palkasta yhteiselle tilille menevä osa kattaa kuukauden menot, erääntyi lasku minä päivänä hyvänsä = voi rauhassa mennä tililtä suoraveloituksena. 

Lapsen asemassahan tuollainen ihminen on, jonka laskuja makselemaan tarvitaan aikuinen.

No mä maksan ne laskut samalla kun palstailen täällä, puoliso saattaa samaan aikaan vaihtaa mulle renkaita tai laakereita autoon, mua ei ne hommat kiinnosta vaikka laakerinkin osaan teoriassa vaihtaa.  Ei siikään ole mitään järkeä että molemmat tekee samaa asiaa.

Vaikka suurin osa laskuista tulee eenä,en periaattesta laita suoraveloitukseen, tarkistan laskut ja siirrän eräpäivän tilipäivään, loppusaldo on sitten käytettävissä ostoksiin. Ja aina välillä on jotain normaalista poikkeavia laskuja, lapsen harrastukseen yms.

Tällä palstalla ei yhtään ymmärretä sitä, että joskus voi jotain tehdä puolison puolesta. Nämä ovat niin "yli-itsenäisiä" 😉

Ja sitä paitsi minäkin tykkään nähdä laskut, kun ne tulee. Ja samalla kun katson mm. kaikki asumisen laskut, maksan ne myös pois. En yhtään tykkäisi että menevät automaattisesti, enkä ainakaan että menisivät vasta eräpäivänä. 

Miksi et tykkää siitä että laskut menee vasta eräpäivänä, mikä järki niitä on etukateen maksaa? Musta taas on todella "leppoisaa" että kaikki laskut menee suoraan e-laskuna ilman mitään hyväksymisiä, eräpäivinä. 

Vierailija
1088/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat tulee omille tileille josta siirretään suhteessa 40/60 yhteiselle tilille josta maksetaan yhteiset kulut. Sen lisäksi yhteiselle säästötilille jonne kerätään pientä ylimääräistä jos tulee yllättäviä kuluja esim kodinkoneista ja säästetään rahaa niin että voidaan olla ulkomailla 3-6 kk vuodessa. Säästäminen budjetoitu kululaskelman mukaan hintojen nousu ennakoiden.Tälle tilille laitetaan myös veronplautukset kokonaisuudessaan. Toimii meillä hyvin.

Lisäksi annamme jo nyt perintoveroa huomioiden säännöllisesti isompia rahalahjoja lapsille ja heidän perheilleen ja myös tuttujen lapsille ja Ukrainaan.

Vierailija
1089/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tykkää siitä että laskut menee vasta eräpäivänä, mikä järki niitä on etukateen maksaa? Musta taas on todella "leppoisaa" että kaikki laskut menee suoraan e-laskuna ilman mitään hyväksymisiä, eräpäivinä. 

Siis miten niin "mikä järki"?? Miksi niitä ei yhtä hyvin maksaisi pois heti, kun ne tulee? 😂 Ei ne pienene, vaikka kuinka odottaisi. En minä aikanaan paperilaskujakaan säästellyt ja lipaston laatikosta ihaillut, pois ne maksoin 😂

Vierailija
1090/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään tykkäisi että menevät automaattisesti, enkä ainakaan että menisivät vasta eräpäivänä. 

Haluat siis maksaa ylimääräistä firmoille, koska et halua pitää rahaa omalla tilillä kartuttamassa omaa saldoa ja bonuksia, vaan siirrät ne firmojen tilille sitä tekemään? OK, kukin tavallaan. Minä maksan tasan eräpäivänä, en päivää ennen enkä jälkeen. Ajallekin on parempaa käyttöä kuin tutkailla asioita, jotka itsestäänkin hoituvat.

En tahtoisi elää symbioosielämää, jossa mies on aina kaikesta samaa mieltä. Rahaa laitetaan maksutilille niin runsaasti, että ei tarvitse jännittää riittääkö rahat eräpäivinä laskuihin. 

Ainakin meillä puoliso arvostaa sitä, että en puutu hänen raha-asioihinsa, joita erinomaisen taitavasti hoitaa.

Vierailija
1091/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten täällä aina nämä symbioosieläjät alkavat mäkättää, miten muut ovat noloja. Jonnekin puolustustarpeeseen se aina menee näiden kanssa.

Vierailija
1092/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en pidä suoraveloituksesta. E-laskut maksan palkkapäivänä, silloin näen heti miten paljon rahaa jää yli ja siirrän vaikka sijoituksiin tai jemmatilille. Sitten asiaa ei tarvitse miettiä kuukauteen.

Vierailija
1093/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en pidä suoraveloituksesta. E-laskut maksan palkkapäivänä, silloin näen heti miten paljon rahaa jää yli ja siirrän vaikka sijoituksiin tai jemmatilille. Sitten asiaa ei tarvitse miettiä kuukauteen.

Mitä teet, jos eräpäivät on aikaisemmin kuin palkkapäivä? Silloinhan lasku on myöhässä ja siitä menee seuraavassa sakkoa. Me olemme päätyneet laittamaan sen verran runsaasti rahaa taloustilille, että siellä on aina varmasti tarpeeksi. Tämän lisäksi saamme aina muutaman saturaisen korkoa tililtä vuosittain, koska siellä on rahaa. Ja siis tilihän automaattisesti toimii myös jemmatilinä.

En jaksaisi joka kuukausi vekslata samoja säännöllisiä laskuja, kun helpommallakin voi päästä.

Vierailija
1094/1175 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten täällä aina nämä symbioosieläjät alkavat mäkättää, miten muut ovat noloja. Jonnekin puolustustarpeeseen se aina menee näiden kanssa.

Neiti menee nyt lukemaan, mikä sitä noloa on 😊 Vai ehditkö, kun pitää vaan haukkua niitä joilla on yhteiset rahat tai joilla toinen hoitaa laskut? Sua selvästi ahdistaa ihan hirveästi, vaikka kukaan ei pakota sinua samaan. Ihan oikeasti, ei pakota. Saat päättää itse, mitä rahoillasi teet.

Vierailija
1095/1175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neiti menee nyt lukemaan, mikä sitä noloa on 😊 Vai ehditkö, kun pitää vaan haukkua niitä joilla on yhteiset rahat tai joilla toinen hoitaa laskut? Sua selvästi ahdistaa ihan hirveästi, vaikka kukaan ei pakota sinua samaan. Ihan oikeasti, ei pakota. Saat päättää itse, mitä rahoillasi teet.

Olen rouva, ollut rouva jo vuodesta 1993. Minä saan päättää, mitä rahoillani teen, koska olen aikuinen ihminen. Aikuisuuden yksi määritelmä on olla taloudellisesti kykenevä hoitamaan omat asiansa. Jos se susta on noloa, etkä ymmärrä, miten lapsen asemassa ihminen joka näin ei tee on, se on sun noloutta. Jatka sinä symbioosia niin kauan kuin toinen sen sallii. Aika monet jossain vaiheessa myös kyllästyy ja seuraavassa suhteessa sitten toisin.

Vierailija
1096/1175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri tilit. Minä käyn töissä ja hoidan että kaikki mikä putää tulee maksettua. Mies on enimmäkseen työttömänä, käyttää kaiken heti ja miten haluaa, ja valittaa kavereille, että hänellä ei ole rahaa syödä (vaikka aina on ruokaa tarjolla)

Oli toisenlaisiakin aikoja, mutta sillon huomasin että minulla ei olkut rahaa syödä, tai jouduin käyttämään säästöjä. Säästöt haluan pitää pahan päivän varalle, jos vaikka itseltäkin menee työt

Vierailija
1097/1175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajauduin nuorempana suhteeseen, jossa vakuuteltiin, että kannattaa yhdistää rahat ja antaa toisen hoitaa. Huomasin, että seurasi muutakin kontrollointia, milloin mikäkin menoni oli turha ja voidaan jättää pois. Usein se tarkoitti tietysti sitä, että niitä harrastuksia tms. ei myös kannattanut olla.

Voi olla, että jotkut oikeasti ovat niin samanmielisiä, että ikinä ei ajattele, että tuokin olisi voinut olla ostamatta ja oltaisiin ostettu jotain muuta tilalle. Tai sitten niin rikkaita, että molempien mieliteot voidaan aina toteuttaa. Mutta niin kauan kun näin ole niin kyllä pidän omat rahat enkä halua ees ajatella, miten toinen omansa käyttää. 

Parempi suhde on tämä kyllä kaikin muutenkin puolin kuin aikaisempi, siis puolison luonteen kannalta.

Vierailija
1098/1175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri, mutta kyllä tuo neidittely ja hymiön käyttö kertoo sinusta aika paljon. Jos samalla ylimielisyydellä kohtelet puolisoa, ei ihme, että et pidä häntä kykenevänä edes laskujaan maksamaan. Sua tarvitaan, mies rassatkoon vaikka autoa, kun parempi ihminen hoitaa rahat!

Vierailija
1099/1175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin, miten rikkaita nämä on, keitä ei ikinä harmita, että toinen on ostanut vaikka jonkun 600 e maksaneen jutun tässä kuussa mun tietämättä ja joudun itse nyt miettimään, että ostankin halvemman naamarasvan vaikka, koska eihän tilillä ole rahaa? Vai missä menee se "isommista ostoksista" raja, josta toisen kanssa puhutaan?

Minä säästän omalla tilillä isompiin hankintoihin ja toisen ei tarvitse tinkiä yhtään mistään, koska hän hoitelee oman tilinsä rahoja oman mielen mukaan. Toisaalta en jaksaisi etukäteen neuvotella jokaisesta isommasta ostoksesta, että koska ostetaan ja miten on varaa ja onko varaa. En omistani enkä etenkään toisen jaksaisi miettiä, että mikä hetki olisi hyvä hänen ostaa sitä tai tätä.

Vierailija
1100/1175 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisaalta en jaksaisi etukäteen neuvotella jokaisesta isommasta ostoksesta, että koska ostetaan ja miten on varaa ja onko varaa. En omistani enkä etenkään toisen jaksaisi miettiä, että mikä hetki olisi hyvä hänen ostaa sitä tai tätä."

Itsellä tämä myös! Meillä jää jonkun verran, mutta ei kovin paljon elämiskustannusten jälkeen rahaa kummallekin. En jaksaisi, jos elämä olisi yhtä rahasta neuvottelua, paljonko nyt on tilillä, voiko ostaa sen ja sen, mitä toinen on aikonut ostaa, paljonko toiselta jää tässä kuussa, paljonko minulta, kokeeko toinen, että tämä on tarpeeksi tarpeellista, näenkö minä, että hänen ostoksensa kannattaa nyt...ahistaa pelkkä ajatuskin!

Mutta ehkä joidenkin mielestä juuri tämä on kivaa, niin oudolta kun se omaan korvaan kuulostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi