Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (1178)

Vierailija
1061/1178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole koskaan aikuisikäisenä ollut tilejä, joihin joku muu olisi päässyt katsomaan tai käyttämään. Samoin kahdessa eri liitossa ei miehen kanssa olleet hänen tilinsä minun käytössäni tai katsottavissa. Hyvin silti sujuivat talousasiat ja huveistakin päästiin yhteisymmärrykseen.  Ero tuli ihan muista syistä. Yhteiset tilit ja rahat eivät olisi mitenkään suhdetta auttaneet, päinvastoin ehkä. Jos menisin jostain syystä, tuskin menen, yhteiseen talouteen niin sama tyyli edelleen. 

Vierailija
1062/1178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan yhteisiä rahoja puolison kanssa. Älykäs ja fiksu puolisoni saa ja kykenee käyttämään rahansa itse, samoin teen minä. Molemmat olemme täysijärkisiä aikuisia ja osaamme hoitaa taloutemme ilman että toista tarvitsisi holhota kuin pikkulasta. Ei olla riidelty rahasta koskaan, eikä ole muistakaan asioista tarvinnut riidellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ollut yhteisiä rahoja 20 vuoden avioliiton aikana, eikä olla kertaakaan rahasta riidelty. Kumpikin tienaa hyvin ja käyttää minkä käyttää.  En edes tiedä puolison rahatilannetta. 

Vierailija
1064/1178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan yhteisiä rahoja puolison kanssa. Älykäs ja fiksu puolisoni saa ja kykenee käyttämään rahansa itse, samoin teen minä. Molemmat olemme täysijärkisiä aikuisia ja osaamme hoitaa taloutemme ilman että toista tarvitsisi holhota kuin pikkulasta. Ei olla riidelty rahasta koskaan, eikä ole muistakaan asioista tarvinnut riidellä. 

Tämä on kunnioittavaa toista kohtaan. Menee tosiaankin ikäänkuin holhouksen puolelle ja ei tulisi mieleenikään sellaisia sanoja miten ehdottaa yhteisiä rahoja, tilejä tai käyttöoikeuksia toistemme tileille. 

Jos joku mies sitä olisi ehdottanut tai ehdottaisi niin olisin kyllä ihmeissäni. 

Tämä yhteiset rahat ja tilit-systeemi vaatii sen, että on ihan nuoresta oltu yhdessä ja sen yhden ja ainoan kumppanin kanssa ja toinen on alussa ollut aktiivinen hoitamaan raha-asioita. Toiselle se "kaikki on meille yhteistä" on sitten myös sopinut ja sopii (tai ei) liiton loppuun saakka. 

Vierailija
1065/1178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut täysi katastrofi, mikäli olisi ollut yhteiset rahat edesmenneen puolisoni kanssa. Hänellä oli isompi palkka kuin minulla, mutta tuhlasi kaikki rahansa eikä säästöön jäänyt mitään. Minä taas olen säästäväinen ja olen nuoresta asti säästänyt ensin asp-tilille ja asunnon oston jälkeen pahan päivän varalle. Olisi mennyt minunkin rahani taivaan tuuliin, mikäli kaikki rahat olisi ollut yhteisessä käytössä.

Vierailija
1066/1178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuo akka on päättäny. 

Vierailija
1067/1178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sun on pakko totella?

Jos meillä ukko olisi noin päättänyt niin keskenään olis saanut pitää yhteiset rahat ja minä olisin pitänyt omani.

Onneksi aina on ollut selvää, että molemmilla on omat rahat ja nuoresta on yhdessä oltu.

Todella outoa, että joku käyttäisi minun tiliä ja minun rahoja. Tai, että minä käyttäisin miehen rahoja, kuin omiani.

Vierailija
1068/1178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pysty huolehtimaan raha-asioista tai tekemään itsenäisiä päätöksiä.

Vierailija
1069/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kunnioittavaa toista kohtaan. Menee tosiaankin ikäänkuin holhouksen puolelle ja ei tulisi mieleenikään sellaisia sanoja miten ehdottaa yhteisiä rahoja, tilejä tai käyttöoikeuksia toistemme tileille. 

Jos joku mies sitä olisi ehdottanut tai ehdottaisi niin olisin kyllä ihmeissäni. 

Tämä yhteiset rahat ja tilit-systeemi vaatii sen, että on ihan nuoresta oltu yhdessä ja sen yhden ja ainoan kumppanin kanssa ja toinen on alussa ollut aktiivinen hoitamaan raha-asioita. Toiselle se "kaikki on meille yhteistä" on sitten myös sopinut ja sopii (tai ei) liiton loppuun saakka. 

Tämä. Meillä on varmuuden vuoksi suljetussa kuoressa tallessa tilinumerot ja salasanat että pääsee tileille sitten jos vaikka sattuu joku onnettomuus ja pitää päästä hoitamaan toisen pankkiasioita. 

Vierailija
1070/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siihen sanat löytyi, ihan helposti: Laitettaisko käyttötilille käyttöoikeudet niin mä pääsen maksamaan noi sunkin laskut samalla kuin omat. Puoliso ei siis ole kovin kiinnostunut tietotekniikasta ja mä hoidan suurimman osan maksuliikenteestä. Meillä siis omat rahat omilla tileillä ja yhteinen budjetti yhteisille menoille. Laitoin samalla puolisolle käyttöoikeuden mun käyttötiliin, ei hän sitä koskaan ole tarvinnut, mutt reilua niin.

Vierailija
1071/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on meidän yhteisiä rahoja ja vaimon rahoja.

Vierailija
1072/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siihen sanat löytyi, ihan helposti: Laitettaisko käyttötilille käyttöoikeudet niin mä pääsen maksamaan noi sunkin laskut samalla kuin omat. Puoliso ei siis ole kovin kiinnostunut tietotekniikasta ja mä hoidan suurimman osan maksuliikenteestä. Meillä siis omat rahat omilla tileillä ja yhteinen budjetti yhteisille menoille. Laitoin samalla puolisolle käyttöoikeuden mun käyttötiliin, ei hän sitä koskaan ole tarvinnut, mutt reilua niin.

Edelleen en tajua, mitä hoitamista maksuliikenteessä on. Ilmeisesti laskuja ei makseta eräpäivinä, vaan niitä vekslaillaan muihin päiviin tms. Tämä tosin tuo varmasti lisäkuluja, sillä on älytöntä maksaa laskut ennen eräpäivää ja eräpäivän mentyä tulee sakkoja.

En tajua tätä ollenkaan, sillä kk-budjetti on ainakin meillä tehty niin, että palkasta yhteiselle tilille menevä osa kattaa kuukauden menot, erääntyi lasku minä päivänä hyvänsä = voi rauhassa mennä tililtä suoraveloituksena. 

Se, että aikuinen ihminen ei jaksa/osaa maksaa laskujaan, koska "ei ole kiinnostunut tietotekniikasta" on kyllä itselleni aikamoinen red flag. Minne sellaisen ihmisen edes uskaltaisi päästää koskaan yksin minnekään, lähes joka paikassa kun vaaditaan jo "tietotekniikan" osaamista. 

Lapsen asemassahan tuollainen ihminen on, jonka laskuja makselemaan tarvitaan aikuinen.

Vierailija
1073/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut aina yksi yhteinen tili jonne meni palkat, nyt eläkkeet.

Ikinä ei ole rahasta riidelty. Kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia. Ei tarvitse kysellä voinko ostaa jotakin, tietysti isoista hankinnoista jutellaan. Kumpikin olemme säästäväisiä.

Minun s-tililleni ei voi lisätä miestä käyttäjäksi mutta yhdessä nekin rahat käytämme, kohta ikkunaremppaan.

Sijoitukset on mieheni nimissä mutta yhteisiin juttuihin niitäkin käytämme.

Lapsettomina ei tarvitse perintöasioita ajatella ja tili on tai-tili joten leskelle jää käytettäväksi.

Vierailija
1074/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä yhteiset tilit onnistuu jos paljon rahaa tai molemmat on jotain pennin venyttäjiä. Tavallisilla tuloilla on kyllä todella vaikeaa löytää paria, joka on just samaa mieltä, että tässä kuussa meidän kannattaa ostaa kalliimpaa kosmetiikkaa tai uusi kallis porakone. Parempi meillä, että kumpikin ostaa tuommoiset omilla rahoilla, joskus joutuu johonkin itse säästämään, niin sitten toista ei harmita, kun parin kuun ostot on minimissä kun toinen säästää johonkin omaan.

Vierailija
1075/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan molemmat myös semmoisia, että ei tuhlailla älyttömästi, mutta samalla on kummallakin ostoksia, jossa ostetaan laatua ja saattaa olla kalliimpaa kuin mitä toinen tähän asiaan sijoittaisi. Joten ihan älytöntä kiusata itseä ja toista, molemmilla omat rahat, joten ei toisen tarvitse päätään vaivata. Yhteiset maksetaan yhdessä mekin suoramaksuilla.

Vierailija
1076/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen en tajua, mitä hoitamista maksuliikenteessä on. Ilmeisesti laskuja ei makseta eräpäivinä, vaan niitä vekslaillaan muihin päiviin tms. Tämä tosin tuo varmasti lisäkuluja, sillä on älytöntä maksaa laskut ennen eräpäivää ja eräpäivän mentyä tulee sakkoja.

En tajua tätä ollenkaan, sillä kk-budjetti on ainakin meillä tehty niin, että palkasta yhteiselle tilille menevä osa kattaa kuukauden menot, erääntyi lasku minä päivänä hyvänsä = voi rauhassa mennä tililtä suoraveloituksena. 

Se, että aikuinen ihminen ei jaksa/osaa maksaa laskujaan, koska "ei ole kiinnostunut tietotekniikasta" on kyllä itselleni aikamoinen red flag. Minne sellaisen ihmisen edes uskaltaisi päästää koskaan yksin minnekään, lähes joka paikassa kun vaaditaan jo "tietotekniikan" osaamista. 

Lapsen asemassahan tuollainen ihminen on, jonka laskuja makselemaan tarvitaan aikuinen.

Lopeta nyt jo, alat olla jo tosi nolo 😂 Tässä alkaa jo miettiä, millainen lapsi sinä oikein olet. 

Tiedätkö, on olemassa ihmisiä ja jopa parisuhteita, jotka ovat saaneet alkunsa jo ihan ennen ATK:ta. Ja yhteiset rahat on toimineet siitä saakka oikein hyvin. Ihan kahden AIKUISEN suhteessa.

Vierailija
1077/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä yhteiset tilit onnistuu jos paljon rahaa tai molemmat on jotain pennin venyttäjiä. Tavallisilla tuloilla on kyllä todella vaikeaa löytää paria, joka on just samaa mieltä, että tässä kuussa meidän kannattaa ostaa kalliimpaa kosmetiikkaa tai uusi kallis porakone. Parempi meillä, että kumpikin ostaa tuommoiset omilla rahoilla, joskus joutuu johonkin itse säästämään, niin sitten toista ei harmita, kun parin kuun ostot on minimissä kun toinen säästää johonkin omaan.

Niin, voit puhua nimenomaan teistä itsestänne, et kenestäkään muusta. Et sinä tiedä onko "todella vaikeaa löytää paria, joka on just samaa mieltä, että tässä kuussa meidän kannattaa ostaa kalliimpaa kosmetiikkaa tai uusi kallis porakone", etkä sillä tiedolla edes tee mitään. Sinä tiedät että teillä se ei onnistuisi, mutta mm. meillä sitten taas onnistuu oikein hyvin. 

Vierailija
1078/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä maksan ne laskut samalla kun palstailen täällä, puoliso saattaa samaan aikaan vaihtaa mulle renkaita tai laakereita autoon, mua ei ne hommat kiinnosta vaikka laakerinkin osaan teoriassa vaihtaa.  Ei siikään ole mitään järkeä että molemmat tekee samaa asiaa.

Vaikka suurin osa laskuista tulee eenä,en periaattesta laita suoraveloitukseen, tarkistan laskut ja siirrän eräpäivän tilipäivään, loppusaldo on sitten käytettävissä ostoksiin. Ja aina välillä on jotain normaalista poikkeavia laskuja, lapsen harrastukseen yms.

Vierailija
1079/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut aina yksi yhteinen tili jonne meni palkat, nyt eläkkeet.

Ikinä ei ole rahasta riidelty. Kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia. Ei tarvitse kysellä voinko ostaa jotakin, tietysti isoista hankinnoista jutellaan. Kumpikin olemme säästäväisiä.

Minun s-tililleni ei voi lisätä miestä käyttäjäksi mutta yhdessä nekin rahat käytämme, kohta ikkunaremppaan.

Sijoitukset on mieheni nimissä mutta yhteisiin juttuihin niitäkin käytämme.

Lapsettomina ei tarvitse perintöasioita ajatella ja tili on tai-tili joten leskelle jää käytettäväksi.

Sä maksat sitten perintöverot niistä kaikista sijotuksista jos puolisosi kuukahtaa ensin.

Vierailija
1080/1178 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mies ei ole koskaan opetellut tietotekniikkaa, kun sitä ei ollut hänen kouluvuosinaan eikä hän työssäkään tarvinnut tietokonetta. Kun ostin meille tietokoneen, opetin miehelle miten sillä hoidetaan pankkiasiat. Hän ensin yritti josko minä hoitaisin ne, mutta en antanut periksi. Jotkut asiat täytyy jokaisen osata, ei siinä aina ole joku vieressä neuvomassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän