Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (1178)
Mulla on lyhyessä ajassa mennyt yli 500 euroa omaan harrastukseeni, viherkasveihin. En tiedä tarkkaa summaa, voi olla 700 euron nurkissa. Useita viherkasveja, osa harvinaisempia, ja lisäksi tarvikkeita ja aineita.
Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat, ja viimeksikin mies ehdotti maksavansa mun 200 euron kasvini. On kuulemma niin kauhean suloista nähdä, miten iloinen olen kun vihdoin sain jonkun kauan etsimäni kasvin. Tai innoissani siitä, kun kasviin tulee uusi lehti, ja odotan tohkeissani, millainen siitä lehdestä tulee 😂
Ja ei, meillä ei ole isoja tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hyvä esimerkki siitä että jos yhteiset rahat on, niin täytyy sen puolisonkin harrastukset ja hankinnat ymmärtää. Tälläkin naisella kyllä meni rahaa kynsiin, ripsiin, hiustenvärjäyksiin ym."
Miksi olla parisuhteessa jos ei hyväksy puolisoa ja hänen harrastuksia tekemusiä?
No sitäkin on hyvä miettiä. Ketjussa useampi ihminen sanoo ettei todellakaan ymmärrä että puolisolla rahaa menee asiaan X, eikä suostuisi euroakaan siitä maksamaan. Siksi omat rahat.
Minusta on outoa ettei ymmärretä asioita jotka on sille puolisolle tärkeitä.
Oma mies kalastaa. Viime vuonna hän osti uuden kaikuluotaimen ja sähköperämoottorin. Tänä vuonna hankintalistalla on uusi perämoottori, venekin pitäisi vaihtaa lähivuosina. Sen lisäksi kaikki vavat, uistimet, siimat, haavit ja ties mitkä kuluvat tavarat. Polttoainettakin menee paljon vuosittain. Ymmärrän oikein hyvin, että kyseessä on miehelle tärkeä harrastus, josta saa kalaakin ruokapöytään. En vaan itse halua maksaa miehen harrastuksesta euroakaan.
Minä tykkään neulomisesta ja olen tehnyt perheenjäsenille sukat ja lapaset. Ihan itse minä olen harrastusvälineet hankkinut enkä ole veloittanut miehen villasukista euroakaan.
Outo käsitys että yhteinen talous tai yhteinen/yhteiset tilit tarkoittaisi että minä kustantaisin miehen harrastuksia.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin yhteisiä rahoja on hyvin harvassa tilanteessa. Vaikka meillä yhteiset tilit ja talous tietyllä tavalla onkin on minun tulot minun tuojani ja miehen tulot miehen tuloja. Minä päätän siitä ohjaanko rahat yhteiselle tilille vai en, samoin mies pättää siitä miten hänen tulonsa käytetään. Kyse on enemmänkin käytännöistä kuinka taloutta hoidetaan. Mitää kiveen hakattuja noi käytännöt harvoin on. Jos käytäntö osoittaa että asioita olisi hankala hoitaa yhteisiltä tilileitä ei sitä kovin vaikea ole muuttaa. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta vaan tosiaan yli 30 vuotta asioita on hoidettu "yhteisistä rahoista".
Vierailija kirjoitti:
Outo käsitys että yhteinen talous tai yhteinen/yhteiset tilit tarkoittaisi että minä kustantaisin miehen harrastuksia.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin yhteisiä rahoja on hyvin harvassa tilanteessa. Vaikka meillä yhteiset tilit ja talous tietyllä tavalla onkin on minun tulot minun tuojani ja miehen tulot miehen tuloja. Minä päätän siitä ohjaanko rahat yhteiselle tilille vai en, samoin mies pättää siitä miten hänen tulonsa käytetään. Kyse on enemmänkin käytännöistä kuinka taloutta hoidetaan. Mitää kiveen hakattuja noi käytännöt harvoin on. Jos käytäntö osoittaa että asioita olisi hankala hoitaa yhteisiltä tilileitä ei sitä kovin vaikea ole muuttaa. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta vaan tosiaan yli 30 vuotta asioita on hoidettu "yhteisistä rahoista".
No, kun ketjun otsikossa jo lukee että "Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?", eli täysin, niin ei se tarkoita että "yhteisiä rahoja on harvassa tilanteessa".
"Yksi tärkeimmistä taloudellisista päätöksistä, joka pariskunnan tulee tehdä, on se, kuinka pankkiliikenne hoituu suhteen vakavoituessa. Jotkut suosivat tapaa, jossa pariskunnalla on yksi yhteinen tili, jonne molempien palkat tulevat ja josta maksetaan kaikki talouden kulut. Usein tällaisissa tapauksissa kaikki pariskunnan talous on täysin yhteistä säästöjä ja velkoja myöten. Toinen ääripää ovat pariskunnat, joilla on täysin erilliset taloudet, joita kumpikin hoitaa täysin itsenäisesti. Suurin osa pariskunnista on luonut itselleen sopivan ratkaisun näiden vaihtoehtojen väliltä."
Kun kummallakin on omat tilit ja joko taloustili tai muulla tavoin sovitusti ja oikeudenmukaisesti maksetaan kotiin liittyvät yhteiset kulut niin silloinhan se on selvintä. Ei tarvitse miettiä kontrollointia tai kysellä toiselta, kun omat menot maksetaan omalta tililtä. Minusta se on reilu ja selvä peli molemmille. Mikään ei estä, etteikö silti voi kustantaa toiselle jotain omalta tililtään niin halutessaan. Ei tämä systeemi yhteisiä rahoja vaadi tai toisen tilille pääsyä.
Mielenkiintoisinta rahasta riitelyssä on se että siitä saadaa täysin vieraiden ihmisten kanssakin näin suuria erimielisyyksiä. Minulle on ainakin ihan se ja sama miten muut parit raha-asiansa hoitavat ja mikä malli heidän elämäntilanteeseensa sopii.
1050, täällä on tarkoitus juuri keskustella. Ei keskustelua synny jos kaikki sanovat, että ihan sama tai ei kiinnosta.
Meillä molemmat jättää palkastaan 900 euroa kuussa henkilökohtaisiin, mitä ikinä ne ovatkin. Mulla kosmetiikkaa ja miehellä nuuskaa tms. Kaikki loput laitetaan yhteisiin siitä huolimatta, että miehellä on isompi palkka. Toimii hyvin. Koskaan ei tule riitaa.
Vierailija kirjoitti:
1050, täällä on tarkoitus juuri keskustella. Ei keskustelua synny jos kaikki sanovat, että ihan sama tai ei kiinnosta.
Tympeää on kyllä sellainenkin "keskustelu", että joku vieras ihminen kuvittelee tietävänsä tarkkaan, millainen suhde muilla on 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympeää on kyllä sellainenkin "keskustelu", että joku vieras ihminen kuvittelee tietävänsä tarkkaan, millainen suhde muilla on 😅
Vaikuttaa vähän sille että halutaan kontrolloira muidenkin kuin vain oman puolison elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapailin kerran varattua miestä. Hänen vaimonsa maksoi laskut ja näki tilitapahtunat, kun kuulemma tykkäsi muutenkin hoitaa asioita. Mies nosti aina käteistä kun joskus osti minulle kukkia tai viinipullon tms.
Vähän aihetta sivuten, ihmettelin joskus kun mieheni tilille (minulla käyttöoikeus) oli talletettu 2000 euroa rahaa, ja maksettu samantien 2000 euron moottoripyöräremontti.
No, kyseessä oli hänen työkaverinsa rahat ja moottoripyörä 😄 Työkaverin vaimo ei hyväksynyt miehensä mp-harrastusta lainkaan, eikä pyörään saanut rahaa mennä. Siispä tyyppi oli nostellut pieniä määriä käteistä vähän kerrallaan ettei vaimo huomaa, ja pyytänyt että mieheni maksaa huoltolaskun hänen puolestaan 😄
Hyvä esimerkki siitä että jos yhteiset rahat on, niin täytyy sen puolisonkin harrastukset ja hankinnat ymmärtää. Tälläkin naisella kyllä meni rahaa kynsiin, ripsiin, hiustenvärjäyksiin ym.
Miksi menit katsomaan miehen tiliä?
Ei ole. Mulla on kallis hevosharrastus ja puolison ei tarvitse siihen osallistua. Sen takia yhteinen taloustili ja omilta tileiltä maksetaan omat menot.
Hieno homma jos toimii tavoitteen mukaan. Riidaton ja selkeä yhreissaldo. Minä kokeilin sellaista systeemiä, että yhteistä rahaa kaikki ja luototkin samaan yhteiseen menokuluun. Oli emännän pankkikortit mulla hetken kourissaln, ja avoinna kaikki portit. Ei sw sitten tykännyt jatka aviodda, Irmeli tulistui kun pankkisalat selvisi. Onneksi ei nostanut syytettä. Petoksesta kun tulee.. Mainehaitta ja muuta harmia, tiies vaikka linnareissu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapailin kerran varattua miestä. Hänen vaimonsa maksoi laskut ja näki tilitapahtunat, kun kuulemma tykkäsi muutenkin hoitaa asioita. Mies nosti aina käteistä kun joskus osti minulle kukkia tai viinipullon tms.
Vähän aihetta sivuten, ihmettelin joskus kun mieheni tilille (minulla käyttöoikeus) oli talletettu 2000 euroa rahaa, ja maksettu samantien 2000 euron moottoripyöräremontti.
No, kyseessä oli hänen työkaverinsa rahat ja moottoripyörä 😄 Työkaverin vaimo ei hyväksynyt miehensä mp-harrastusta lainkaan, eikä pyörään saanut rahaa mennä. Siispä tyyppi oli nostellut pieniä määriä käteistä vähän kerrallaan ettei vaimo huomaa, ja pyytänyt että mieheni maksaa huoltolaskun hänen puolestaan 😄
Hyvä esimerkki siitä että jos yhteiset rahat on, niin täytyy sen puolisonkin harrastukset ja hankinnat ymmärtää. Tälläkin naisella kyllä meni rahaa kynsiin, ripsiin, hiustenvärjäyksiin ym.
Miksi menit katsomaan miehen tiliä?
Muistaakseni kävin tarkistamassa, milloin joku tietty lasku on maksettu. Se nyt ei kuitenkaan ollut tuon kirjoituksen pointti ollenkaan 😄
Omat tilit ja tulot mutta molemmat maksavat laskuja
Meillä on aina ollut miehellä vieraasta työstä saatu palkka ja maatalouden tulot. Maataloustyöt +muut työt tein minä. Minä käytin lapsilisät, ja jos sain sairaspäivärahaa, niin niillä huolehdin kodin-.ja vaatehankinnat. Kun raha ei milloin riittänyt niin, silloin mies antoi vähän. Nyt minä hoidan minun omat kulut verot, sähköt ym. maksut ja ostan ruuat juhlapyhiksi eläkkeelläni ja mies ostaa vain itselleen ruokaa,mitä ei muille tarjoa. Yhteinen maataloustili oli josta nosto-oikeus miehellä. Tavallaan olen ollut ilmainen piika.
Tämä. Ja toisaalta jos toisella on hirveä tarve kytätä toisen rahanmenoa, tulee siitä ongelmia vaikka olisi omat rahat.