Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (116)
Meillä on kuin vasemmistolla. Minun rahat minun ja puolison rahat yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat.
Aika monella tuntuu olevan. On omat tilit ja yhteinen taloustili ja monimutkaisia järjestelyjä, miltä tililtä mitäkin maksetaan.
Sehän on ihan selvä asia, jos on perhettä. Ei tarvi kiistellä rahoista. Mutta pitää olla sitte sopimus, miten rahaa käytetään. Meillä on lapset jo aikuisia, mutta edelleen yhteiset rahat, mutta kuitenki eri tilit. Joku kukkahattutäti tulee nyt tähän vinkumaan, mutta kyllä: mies käy minun pankkikortilla kaupassa tai tankkaamassa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan selvä asia, jos on perhettä. Ei tarvi kiistellä rahoista. Mutta pitää olla sitte sopimus, miten rahaa käytetään. Meillä on lapset jo aikuisia, mutta edelleen yhteiset rahat, mutta kuitenki eri tilit. Joku kukkahattutäti tulee nyt tähän vinkumaan, mutta kyllä: mies käy minun pankkikortilla kaupassa tai tankkaamassa autoa. Lisäys tähän, että toimii myös toisinpäin.
Minulla ja puolisollani on aina ollut eri tilit, eikä ole ollut tarvetta riidellä rahasta. Yhteiset menot maksetaan suurinpiirtein puoliksi.
Minulla menee enemmän rahaa vaatteisiin ja kenkiin ja mies puolestaan käyttää rahojaan veikkauksiin ja urheiluun. Kumpikin ostaa omillaan mitä ostaa, ei kuulu toiselle.
35 vuotta avoliitossa, yhteiset rahat mutta eri tileillä.
Meillä raha tulee ja menee yhteisen tilin kautta. Helppoa. Ei ole koskaan ollut tarvetta eritellä tuloja ja menoja, normaalissa avioliitossa kun ollaan.
Varmaan se toimii jos on suurin piirtein samanlaiset tavat käyttää rahaa. Jos toinen törsää ja toinen pihistää niin voisin kuvitella että ennemmin tai myöhemmin se alkaa kiristää.
Itse en haluaisi yhteisiä rahoja. Mulla olisi aina sellainen tunne että mun pitää hyväksyttää kaikki ostot mun puolisolla. Ei hän sellaista vaatisi, enkä muutenkaan ole mikään tuhlari, mutta silti mulla olisi tuollainen olo. Haluan että mulla on aina omaa rahaa jolla saan kysymättä tehdä ihan mitä haluan hyvällä omallatunnolla.
No, meillä ei ole täysin yhteiset rahat, mutta ei olla silti koskaan riidelty rahasta. Ei kai se siitä ole kiinni.
Mikä on vaimon on vaimon ja mikä on minun on vaimon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat.
Aika monella tuntuu olevan. On omat tilit ja yhteinen taloustili ja monimutkaisia järjestelyjä, miltä tililtä mitäkin maksetaan.
Yhteinen tili on yleensä sitä varten, että ei nimenomaan tarvita niitä monimutkaisia systeemejä. Perheen menot maksetaan yhteiseltä tililtä ja omat omalta, helppo homma!
Meillä on edelleen samat omat tilit kuten jo nuoruudessa, mutta molemmilla käyttöoikeudet. Käytännössä rahat on yhteisiä, olleet ihan alusta saakka. Koskaan ei mitään olla puoliteltu. Eikä laskuissa ole koskaan ollut väliä kumpi maksaa mitäkin, se on maksanut joka ehtii tai jolla on rahaa.
Ikinä, koskaan ei olla rahasta riidelty.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on edelleen samat omat tilit kuten jo nuoruudessa, mutta molemmilla käyttöoikeudet. Käytännössä rahat on yhteisiä, olleet ihan alusta saakka. Koskaan ei mitään olla puoliteltu. Eikä laskuissa ole koskaan ollut väliä kumpi maksaa mitäkin, se on maksanut joka ehtii tai jolla on rahaa.
Meillä ihan sama. Rahasta kyllä puhutaan, yhteisiä haaveita on aina ollut ja yhteiset tavoitteet yhdessä mietitään, milloin säästetty lomamatkaa varten, nyt " vanhoina" eläköitymistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tarkoituksella joka toinen kerta ehtimättä.ensin, koska molemmilla on rahaa.
Avoliitossa ja yhteiset rahat. Rahat eri tileillä, mutta käytännöissä käytetään rahat yhteiseen hyvään--> Laskut, ruuat ja vaatteet.
Meillä on yhteiset menot, mutta omat rahat. Me kokeiltiin joskus yhteisiä rahoja, mutta se ei toiminut meille. En myöskään halua rahoittaa miehen kalliita harrastuksia, kun itse käytän omiin alle satasen vuodessa. Ei me riidellä rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että ei kumpikaan ymmärretä myöskään ajatusta "toiselle ei kuulu mihin toinen rahansa käyttää". Meillä kyllä jutellaan hankinnoista ihan vaan juttelun vuoksi 😀 ei ole salaisuuksia.
Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?