Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan useasti yhteinen tarkoittaa sitä että mies käy töissä ja nainen sitten käyttää nämä "yhteiset rahat", usein mm semmoisiin asioihin kuten kynsien laittaminen/hoito 6-8 krt/v, kampaajalla käynti 2-4 kertaa kk ja sitten kaiken maailman hajusteet ja meikit... sitten jos jotain jää niin sitten käydään vähän kahvioloissa ja shoppaamassa uusia kenkiä/laukkuja... ja sitten viikon päästä mäkätetään kun ei ole varaa mihinkään. Tämä on siis ihan oman kokemukseni pohkalta, loukkaamatta ketään erityisesti, kokemukset voivat olla jollain muulla erinlaisia.
Ja miksi nainen käyttää rahaa kynsiin, kampaajiin, hajusteihin ja meikkeihin? Suurella todennäköisyydellä siksi, että hän uskoo niiden olevan tarpeen, jotta hän kelpaisi miehelleen.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan useasti yhteinen tarkoittaa sitä että mies käy töissä ja nainen sitten käyttää nämä "yhteiset rahat", usein mm semmoisiin asioihin kuten kynsien laittaminen/hoito 6-8 krt/v, kampaajalla käynti 2-4 kertaa kk ja sitten kaiken maailman hajusteet ja meikit... sitten jos jotain jää niin sitten käydään vähän kahvioloissa ja shoppaamassa uusia kenkiä/laukkuja... ja sitten viikon päästä mäkätetään kun ei ole varaa mihinkään. Tämä on siis ihan oman kokemukseni pohkalta, loukkaamatta ketään erityisesti, kokemukset voivat olla jollain muulla erinlaisia.
Johan naisesta näkee ensitapaamisella miten innokkaasti hän käyttää rahaa ulkonäköönsä. Me vaatimattoman näköiset naiset saamme miehiltä pilkkaa, kun näytämme vaatimattomilta.
"Kaikki tulot menevät yheiselle tilille (nimellisesti vaimon) josta maksetaan kaikki menot. Emme ole tilivelvollisia toisillemme rahankäytöstä, mutta neuvottelemme isoista hankinnoista. Ylijäämää hillotaan yhteiselle säästötilille (nimellisesti minun)."
Mitä tämä oikein tarkoittaa? Tarkoittaako tämä sitä, että vaimon tililtä (nimellisesti vaimon) siis maksetaan kaikki menot ja miehen tilille (nimellisesti miehen) menee säästöt.
Tai-tili (tai-tili) on yhteinen pankkitili, jota molemmat omistajat voivat käyttää itsenäisesti (maksaa laskuja, nostaa rahaa). Se on yleisin muoto yhteiskäytössä, ja kuolemantapauksessa käyttöoikeus säilyy eloonjääneellä. Ja-tili vaatii puolestaan molempien osapuolten suostumuksen jokaisessa maksutapahtumassa.
"Viranomaiset jäädyttävät kuolleen henkilön tilit. Siksi kannattaa olla yhteisten tilien lisäksi oma tili, johon puolisolla ei ole käyttöoikeutta."
Mikä viranomainen se on kun tulee yhteiset tilit jäädyttämään kun toinen kuolee?
Vierailija kirjoitti:
"Viranomaiset jäädyttävät kuolleen henkilön tilit. Siksi kannattaa olla yhteisten tilien lisäksi oma tili, johon puolisolla ei ole käyttöoikeutta."
Mikä viranomainen se on kun tulee yhteiset tilit jäädyttämään kun toinen kuolee?
En osaa sanoa, mutta eräs leski kertoi tästä. Ei tästä montaa vuotta ole, kun se tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa olevan. Akka rahamme aina laittaa menemään shoppaillen yms, itse osallistun tienaamalla yhteiset rahamme.
"Meitä miehiä ei kiinnosta naisen, koulutus, ammatti eikä tulotaso."
Jos tienaa edes muutaman satatuhatta vuodessa, ei vaimon tienestit kiinnosta pätkääkään. Mun puolesta saa tienata tai olla tienaamatta. Kunhan on viehättävä, mukava, välittää perheestä ja lapsista, niin ihan sama. Saa kaiken mitä haluaa ja rahat yhteisiä meillä. Rennompaa on kaikilla, jos vaimo kotona. Tämä edellyttää ettei ole avioehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, mutta eräs leski kertoi tästä. Ei tästä montaa vuotta ole, kun se tapahtui.
Poliisiviranomainen, veroviranomainen, sosiaali - ja terveysviranomainen...?
Vierailija kirjoitti:
Viranomainen ei jäädytä mitään, mutta sen sijaan pankki jäädyttää yhteisen ja-tilin, kun toinen kuolee. Lisäksi (toisin kuin moni kuvittelee) pankki jäädyttää myös yhteisen tai-tilin, jos yksikin kuolinpesän osakkaista (käytännössä usein vainajan lapsi) sitä vaatii. Tähän kannattaa varautua erityisesti silloin, jos lapset eivät ole yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?
Jos minä nyt päättäisin ostaa 60 000 euron auton säästöilläni, se olisi minun asia.
Jos tekisin sen yhteiseltä tililtä, syntyisi paskamyrsky.
Meillä maksetaan autotkin yhteiseltä tililtä yhteisellä päätöksellä. Ei pääse tästäkään riitaa syntymään, ja auton hankinnassakin ollaan hyvin yksimielisiä. Eikä auton väristäkään tule kiistaa :D.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat.
- Jo ajatuksena oksettava, että olisi ihan yhteiset rahat.
Vierailija kirjoitti:
Miten te muut puoliksi kulut jakajat toimitte, jos esim loma suunnitteilla, ja toisella ei ole varaa lomailla? Meillä on nyt tällainen tilanne edessä.
No se maksaa joka pystyy. Minä tienaan yli tuplasti sen mitä mieheni ja minä rahoitan perheen reissut, sillä muuten ei reissattaisi, ainakaan siinä mittakaavassa mitä nyt.
Todellakin omat tilit ja omat tulot. Yhteinen taloustili, mihin yhteinen kortti.
Tietty jos mun mies tienaisi 10 000 e ja minä 2 000 e, niin vaatisin yhteisen tilin ;) Eikös?
Ainakin meidän (todella, todealla ison kv finanssiyrityksen) talousasiantuntija kehotti tekemään juuri noin kuin minä teen. Omat rahat ja yhteinen taloustili. Ei tarvi selitellä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin omat tilit ja omat tulot. Yhteinen taloustili, mihin yhteinen kortti.
Tietty jos mun mies tienaisi 10 000 e ja minä 2 000 e, niin vaatisin yhteisen tilin ;) Eikös?
Ainakin meidän (todella, todealla ison kv finanssiyrityksen) talousasiantuntija kehotti tekemään juuri noin kuin minä teen. Omat rahat ja yhteinen taloustili. Ei tarvi selitellä mitään.
Sanot että: Tietty jos mun mies tienaisi 10 000 e ja minä 2 000 e, niin vaatisin yhteisen tilin ;) Eikös?
Niin ei, ei mene noin. Minä tienaan sen 2000e ja mies 10-15 000e. Meillä on omat tilit ja tulee aina olemaan. Meidän pienituloisten naisten ei todellakaan kannata yhdistää rahoja, vaan varmistaa että itselle jää omaa rahaa säästöön joka kuukausi. Muuten jäät tyhjän päälle kun ero tulee, silloin nimittäin mies sanoo että on maksanut kaikesta enemmän suhteen aikana eikä varmasti anna sinulle sieltä mitään pesämunaa lähtiessä.
AINA omat rahat ja säästöön joka kuukausi, mies maksaa meidän kuluja silti enemmän vaikka on omat tilit. Itsekin toki osallistun meidän kuluihin, en ole mitään lokki.
Vierailija kirjoitti:
DVVltä menee tieto pankkiin ja pankki sulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DVVltä menee tieto pankkiin ja pankki sulkee.
Tai- tiliä ei suljeta. Perunkirjoituksessa vainajan osuudeksi katsotaan kuolinpäivän saldo. Ja oikeasti, ei kai kenelläkään ole hirveän suuria summia käyttelytilillä. Kummallakin kannattaa olla yhteisenkin säästötilin ohella omat säästötilit. Meillä laitetaan kummankin säästötilille 500€/kk, niillä ostetaan pörssiosakkeita tai laitetaan rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot että: Tietty jos mun mies tienaisi 10 000 e ja minä 2 000 e, niin vaatisin yhteisen tilin ;) Eikös?
Niin ei, ei mene noin. Minä tienaan sen 2000e ja mies 10-15 000e. Meillä on omat tilit ja tulee aina olemaan. Meidän pienituloisten naisten ei todellakaan kannata yhdistää rahoja, vaan varmistaa että itselle jää omaa rahaa säästöön joka kuukausi. Muuten jäät tyhjän päälle kun ero tulee, silloin nimittäin mies sanoo että on maksanut kaikesta enemmän suhteen aikana eikä varma
Jos ei ole kaiken poissulkevaa avioehtoa, niin eron tullessa varallisuus lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella.
Meilläkin on yhteiset rahat. Mitäpä niitä jakamaan, kun menotkin ovat yhteisiä ja luottamus on 100%
"Meitä miehiä ei kiinnosta naisen koulutus, ammatti tai tulotaso. "