Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Eihän se naisia haittaa kun on yhteinen tili paitsi sit siinä kohtaa kun nainen tienaakin enemmän niin se alkaa kummasti haitata emäntiä. kokonaan Yhteinen tili on typerää. Mielummin omat tilit tai sitten joku yhteinen tili mihin kummatkin siirtää rahaa yhteisiä hankintoja varten. Se mihin omia rahojani käytän ei muijalle kuulu, yhteiset hankinnat maksetaan puoliksi ja mitään ei jää hankkimatta, lapset saa ruuan, vaatteet, lelut jne
Arvostus (tai oikestaan sen puute) näkyy jo sanavalinnoissa. vaimo on muija.
Vihjeeksi vaan, että se elämänkumppani pitäisi olla se tärkein ja rakkain, ei mikään vihamies.
Vierailija kirjoitti:
^^ Juuri näin! Mitä väliä sillä on että miehellä on kallis harrastus ja minulla ei, kun en muutenkaan halua harrastaa mitään sellaisia asioita jotka sattuvat maksamaan paljon? Pääasia että molemmat saamme elää juuri sellaista elämää, joka hyvältä tuntuu.
Entä jos keksit itsellesi kalliin harrastuksen eikä teidän talous kestä kahta kallista harrastusta? Vaihtaako miehesi omansa halvempaan?
Muistathan kumminkin kartuttaa itsellesi "erorahastoa" yllättävän tilanteen varalle,ihan toiseen pankkiin tili tai edes nostat rahaa ja jemmakirjekuori!
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa olevan. Akka rahamme aina laittaa menemään shoppaillen yms, itse osallistun tienaamalla yhteiset rahamme.
Tienaako se akka, vain onko se tämän palstan miesten kovasti toivoma kotiäiti?
Ja jos vaimo niillä sinun rahoilla ostaa sulle ja kersoille ruuan ja vaatteet, paskapaperit ym niin eihän hän silloin itselleen shoppaile.
Katsos, kun ne kaikki kodin välttämättömätkin hankinnat pitää shoppailla. Ei muuten ole kotona ruokaa, eikä lapsilla vaatteita ja kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa olevan. Akka rahamme aina laittaa menemään shoppaillen yms, itse osallistun tienaamalla yhteiset rahamme.
"Meitä miehiä ei kiinnosta naisen, koulutus, ammatti eikä tulotaso."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^^ Juuri näin! Mitä väliä sillä on että miehellä on kallis harrastus ja minulla ei, kun en muutenkaan halua harrastaa mitään sellaisia asioita jotka sattuvat maksamaan paljon? Pääasia että molemmat saamme elää juuri sellaista elämää, joka hyvältä tuntuu.
Entä jos keksit itsellesi kalliin harrastuksen eikä teidän talous kestä kahta kallista harrastusta? Vaihtaako miehesi omansa halvempaan?
En ole koskaan harrastanut mitään kallista, enkä varmasti tule myöskään harrastamaan. Mutta jos nyt vaikka sairastuisin ja siihen menisi rahaa niin kyllä, mies lopettaisi kalliin harrastuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkä mä sit pahis, kun jo vuosikymmeniä sit olin päättänyt sijoittaa perintörahani. No muutama vuosi sitten perintö tuli luonnollisella tavalla ja suunnilleen ajallaan. Vaimo ei tienny päätöksestäni ja oli pettynyt, kun vain noin 5% käytin heti hyväksemme ja loput sijoitin. Yhteiseksi hyväksi toki, rakastan vaimoani.
Mutta nyt (tai siis ehkä 20v päästä) minulla on ekaa kertaa elämässäni mahdollisuus tulla vauraaksi. En halua menettää sitå mahdollisuutta.
Sain itse kymmenisen vuotta sitten perinnön, oma-aloitteisesti maksoin siitä minun ja puolison unelmamatkan, lopun laitoin sijoitukseen. Ei puoliso olisi odottanutkaan, että olisin enempää laittanut yhteiseen kulutukseen. hän oli kovin iloinen ja kiitollinen tuosta matkasta, josta meillä on edelleen upeita muistoja. Nyt sijoitukset (ja kuukausisijoittaminen) on tuottanut hyvin ja eläkevuosiks
Meillä mies sai perintöä rahana aika paljon, kun isänsä kuoli. Papalla oli yli miljoona markkaa tilillä. Sitä oli jakamassa muutama perillinen. Metsät jäi silloin jakamatta ja pellot. Yhtään en ollut miehen rahojen perään, en edes tiedä mihin ne käytti. Hieno auto ainakin pihaan ilmestyi.
Myöhemmin, kun miehen äitikin kuoli meni pellot myyntiin ja metsät jaettiin perillisten kesken. Taas tuli miehelle aikamoiset summat rahaa ja metsää. En ole kertaakaan kysynyt mihin mies on rahat laittanut, tai mitä hän niillä on tehnyt, ei kuulu minulle. Miehen rahoja ja omaisuutta.
Kun oma äitini kuoli oli järjestetty jo etukäteen niin, että omaisuus (asunto) oli siirretty isän nimiin ja perittiin vain äidin tilillä olleet rahat joita ei ollut paljoa. Isän kuollessa tilillä oli paljon rahaa, mutta koska perijöitä oli toistakymmentä , jäi summa vaatimattomaksi. Mies oli heti haukkana tiukkaamassa, että paljon perintöä tuli ja mihin ne aion käyttää. Hänellä oli siihen kohdekin jo mietittynä :D
En enää muista mihin yhteiseen hyvään ne olisi pitänyt laittaa.
Siinä mielessä joo. että kritisoi välillä, mitä ostan omilla rahoilla. Se on kuulemma neuvomista. Vähentynyt kyllä jonkin verran ja lähiaikoina tuntunut että voisin itse vähän neuvoa kin valittelee että rahat menee eikä tiedä minne. Muuten ei yhteiset rahat eli ei yhteistä pankkitiliä kumpikin maksaa omat menonsa paitsi tietty ruokakuluja jaetaan.
Mies pitää kaikki rahat ja maksaa laskut Kaupassakäynt eniten hänen vastuullaan. Saan minä silti rahaa aina omiin ostoin kun tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meitä miehiä ei kiinnosta naisen, koulutus, ammatti eikä tulotaso."
Just tämä! "Miksi naisia kiinnostaa vaan miehen rahat" :D "Me miehet ei välitetä, vaikka naisella ei ole ammattia tai töitä".
Ja toisaalta joka päivä saa lukea, miten ukko valittaa, kun nainen ei tíenaa tarpeeksi ja miten akka vaan kuluttaa ja on taakka.'
Pitikös sitä sitten sortua niihin tekoitisseihin ja törröhuuliin ja unontaa tarkistaa, että elättääkö se edes itseään :DDD
Niin makaa, kuin petaa. Pitäisiköhän miesten alkaa miettimään sitä kumppania valitessa, että onko sillä koulutus ja paljonko se tienaa.
Vois olla viisaampi miettiä sitä, eikä kuolata sitä muhkeata rintavarustusta.
Turha valittaa, itsehän olette sen puolison valinneet.
Kannattaa ehdottomasti avata kummallekin oma tili, johon puolisolla ei ole käyttöoikeutta. Sille tilille sitten sen verran rahaa, että pärjää muutaman kuukauden. Nimittäin, kun toinen teistä kuolee, hänen tilinsä jäädytetään, myös yhteiset tilit. Silloin et pysty maksamaan vuokraa, yhtiövastiketta, laskuja etkä ruokakaupassa. Paitsi, jos sinulla on oma tili, jolta maksat ne.
Kannattaa tehdä tuo heti eikä odotella mitään ns. huonompaa päivää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti avata kummallekin oma tili, johon puolisolla ei ole käyttöoikeutta. Sille tilille sitten sen verran rahaa, että pärjää muutaman kuukauden. Nimittäin, kun toinen teistä kuolee, hänen tilinsä jäädytetään, myös yhteiset tilit. Silloin et pysty maksamaan vuokraa, yhtiövastiketta, laskuja etkä ruokakaupassa. Paitsi, jos sinulla on oma tili, jolta maksat ne.
Ei puolisolle käyttöoikeutta, ettei se kuolemansa jälkeen tule rahaa hakemaan?
Laitoin tuonne äsken väärää tietoa. On meillä omat tilit. Pankkikorttia minulla ei. Ole . Eikä meille paljoa jää kun kaikki normi elämän kulutus asiat on hoidettu. Näin on tehty aina ja nyt jo lapset on aikuisiau. Ei syödä ulkona.. Ei olla ikinä oltu teatterissa tai konsertissa. Eikä ne meitä kiinnostaa. Tuo telkkari riittää hyvin. Ei käydä risteilyillä,eikä ulkomailla. Eikä harrasteta mitään. Kävelyllä käydään ja minä kesällä uimassa. Mukavaa arkea eletään
Itselleni olisi vaikea kuvitella yhteiset rahat. Meillä on avioehto ja siihen vedoten kummallakin on omat rahat ja toisen rahoihin ei tietenkään ole mitään oikeutta. Tilisiirtoja sen sijaan harjoitetaan puolin ja toisin ja kumpaakaan ei hyväksikäytetä tietenkään. Hyvä sopu saa raha-asiat sujumaan. Toinen tulee aina toisen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset jäädyttävät kuolleen henkilön tilit. Siksi kannattaa olla yhteisten tilien lisäksi oma tili, johon puolisolla ei ole käyttöoikeutta.
Kuulin tämän eräältä hiljattain leskeksi jääneeltä.
Meillä on mieheni kanssa yhteinen tili. Ollut jo yli 20 vuotta. Ikinä ei olla rahasta tapeltu.
Kumpikin ostaa mitä haluaa ja isommat ostokset jutellaan yhdessä, mutta ikinä ei olla toista kielletty ostamasta mitään.
Lisäksi molemmilla on omat säästötilit sekä sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset jäädyttävät kuolleen henkilön tilit. Siksi kannattaa olla yhteisten tilien lisäksi oma tili, johon puolisolla ei ole käyttöoikeutta.
Kuulin tämän eräältä hiljattain leskeksi jääneeltä.
Käyttöoikeus ei tee tilistä puolison tiliä.
Yhteiselle tilille laitetaan tarvittava määrä rahaa ja loput menee omille tileille ja sijoitetaan. Minä ainakin säästän uutta omaa autoa varten.
Jokainen varmasti muistaa Timo T.A. Mikkosen ja Ilkka Koiviston, jotka otti ja lähti nuoremman mukaan ja jätti entisen puolison tulottomaksi. Timo antoi entisen vaimonsa kanssa lehteen pusipusihaastattelun vaikka itse tiesi, että lähtee seuraavana päivänä pois. Vaimo sai lukea uutisen lehdestä.