Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (724)
"Käyttöoikeus ei tee tilistä puolison tiliä."
Se jäädytetään silti.
Meillä on niin että on yhteinen tili, muija parempi palkkanen. Hän hallinnoi kaikkea rahaliikennettä, hoitaa laskut ym ja kyttää joka helv... euron mitä oon ostanu, jos olen nostanut vaikka 40e pankkiautomaatilta käteistä hän vaatii siitä selitystä. Muutenki se kyttää niin että ei kuselle piäse ilman että se tietää mitä teen ja miksi, olen oman elämäni vanki.
Kumpikin laittaa yhteiselle taloustilille sen verran, että sieltä voidaan maksaa kaikki elämisen peruskustannukset: ruoka, vuokra, sähkö jne. Lopuilla omilla rahoillaan kumpikin tekee, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on niin että on yhteinen tili, muija parempi palkkanen. Hän hallinnoi kaikkea rahaliikennettä, hoitaa laskut ym ja kyttää joka helv... euron mitä oon ostanu, jos olen nostanut vaikka 40e pankkiautomaatilta käteistä hän vaatii siitä selitystä. Muutenki se kyttää niin että ei kuselle piäse ilman että se tietää mitä teen ja miksi, olen oman elämäni vanki.
Sinä voit avata oman pankkitilin ja siirtää palkanmaksun sinne. Ero on myös aina hyvä vaihtoehto.
Meillä on yhteiset rahat. Näin on ollut siitä lähtien kun muutimme yhteiseen opiskelijakämppään ja rahasta oli tiukkaa. Auttoi taloudenpidossa. Emme ole nähneet syytä muuttaa. On mielestäni antanut joustavuutta muuttuviin elämäntilanteisiin ja on tasannut tuloeroja. Yhteistä elämäähän tässä vietetään. Vaatii tietysti samankaltaisia kulutustottumuksia. Kaikki tulot menevät yheiselle tilille (nimellisesti vaimon) josta maksetaan kaikki menot. Emme ole tilivelvollisia toisillemme rahankäytöstä, mutta neuvottelemme isoista hankinnoista. Ylijäämää hillotaan yhteiselle säästötilille (nimellisesti minun). Kummallakin on myös arvo-osuustili, joiden arvot ovat 25 yhteisen vuoden aikana driftanneet erilleen, vaikka sama määrä rahaa on molempiin pistetty sisään. Avioehtoa ei ole, joten eipä sen väliä.
Vierailija kirjoitti:
Se jäädytetään silti.
Jos tili on "tai" tili, leskellä säilyy oikeus käyttää tiliä. Ellei ku*olinpesä vaadi tilin sulkemista.
Ja harvemmin esim omat lapset vaatii tilin sulkemista toiselta vanhemmaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jäädytetään silti.
Jos tili on "tai" tili, leskellä säilyy oikeus käyttää tiliä. Ellei ku*olinpesä vaadi tilin sulkemista.
Juu, mutta leski voi olla myös muu kuin lasten äiti tai isä, hyvinkin epämieluisa isä- tai äitipuoli.
Täysin yhteinen tili "ilman kyttäystä" toimii, jos kummankin haluttu elämäntapa on sellainen, että se mahdollistuu pariskunnan tulotasolla.
Suurin osa meistä kuitenkin joutuu vähän priorisoimaan, mitä rahoilla tekee: miten hienoja harrastusvälineitä ostetaan, miten usein käydään ulkona syömässä ja niin edelleen. Jos kulutushalut ovat isompia kuin tulot, niin sitten rahankäytöstä pitää sopia.
Vierailija kirjoitti:
Täysin yhteinen tili "ilman kyttäystä" toimii, jos kummankin haluttu elämäntapa on sellainen, että se mahdollistuu pariskunnan tulotasolla.
Suurin osa meistä kuitenkin joutuu vähän priorisoimaan, mitä rahoilla tekee: miten hienoja harrastusvälineitä ostetaan, miten usein käydään ulkona syömässä ja niin edelleen. Jos kulutushalut ovat isompia kuin tulot, niin sitten rahankäytöstä pitää sopia.
Jos raha polttaa reiän taskuun niin yhteinen tili ei ole silloin hyvä ratkaisu. Tuli mieleen vielä yksi yhteisen tilin hyvä puoli. Näin pystyy antamaan rahaa (avo/avio)puolisolle lahjaverovapaasti, jos itse on työelämässä ja puoliso opiskelee/ on työttömänä/ on lapsen kanssa kotona/ on muutoin pienituloinen. Tietysti myös rinnakkaisvisa omalta tililtä ajaa jokseenkin saman asian. Mutta ei täysin. Omalta tililtään (johon minulla on käyttöoikeus ja johon palkkani tulee) hän voi esimerkiksi tehdä tilisiirron toiselle tilille ja/tai AO-tilille. Jos minä siirtäisin omalta tililtäni hänen tililleen niin tämä katsottaisiin lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Se jäädytetään silti.
Lesken nimissä olevaa tiliä ei jäädytetä, vaikka vainajalla olisi ollut sille käyttöoikeus. Vainajan nimissä olevat jäädytetään, jos ei ole yhteinen tai-tili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jäädytetään silti.
Nyt puhuttiin omasta tilistä, johon puolisolla on käyttöoikeus. Se ei ole yhteinen tili, eikä siten voi olla mikään "tai" tili. Se on oma tili eikä sitä jäädytetä, jos puoliso kuolee.
Emme asu mieheni kanssa yhdessä emmekä ole naimisissa, mutta meidän rahat on käytännössä yhteiset. Käytännössä kuitenkin kummallakin on nykyään rahaa riittävästi itselläänkin. Joskus olen miehen asumiskuluja maksanut, kun hän oli hetken aikaa tuloton. Olisin valmis elättämään häntä täysin, ja hän myös minua, jos joskus sellainen tilanne tulisi.
Onnellisen parisuhteen perusteet teillä onneksi olkoon
Noinhan se on ollut halki vuosituhansien ja edelleen monessa muussa maassa mutta suomi tää on kummallinen paikka. Ja siis nimenomaan naisille. Kun ollaan aidosti rakastuneita niin noinhan se juuri pitäis mennä. Ollaan yhdessä ja kaikesta vastataan yhdessä.
Ei todellakaan ole. Kaikki laitetaan puoliksi.
Minulla viisinumeroinen nettotulo kuukaudesssa, vaimolla alle kaksi tonnia.
Kaikki kulut puoliksi, myös lasten kulut, Omistamassani asunnossa asutaan, vaimo maksaa minulle arvioidun vuokran mukaista puoliosuutta. Onhan se vähän korkea, kun ei tämä mikään vaatimaton asunto ole.
On alkanut kyllästyttää vaimon jatkuva valitus ja kitinä rahapulasta. Miksei tämä tasa-arvo nyt kelpaa, kun naiset sitä niin kovasti ovat ajaneet?
Vierailija kirjoitti:
Onnellisen parisuhteen perusteet teillä onneksi olkoon
Noinhan se on ollut halki vuosituhansien ja edelleen monessa muussa maassa mutta suomi tää on kummallinen paikka. Ja siis nimenomaan naisille. Kun ollaan aidosti rakastuneita niin noinhan se juuri pitäis mennä. Ollaan yhdessä ja kaikesta vastataan yhdessä.
Meillä ainakin yksi onnellisen parisuhteen syistä on nimenomaan se, että kummallakin on omaa rahaa, jonka käytöstä ei tarvitse tehdä tiliä puolisolle. Olemme olleet naimisissa yli 35 vuotta emmekä ole kertaakaan riidelleet rahasta.
Vierailija kirjoitti: Ei todellakaan ole. Kaikki laitetaan puoliksi. Minulla viisinumeroinen nettotulo kuukaudesssa, vaimolla alle kaksi tonnia. Kaikki kulut puoliksi, myös lasten kulut, Omistamassani asunnossa asutaan, vaimo maksaa minulle arvioidun vuokran mukaista puoliosuutta. Onhan se vähän korkea, kun ei tämä mikään vaatimaton asunto ole. On alkanut kyllästyttää vaimon jatkuva valitus ja kitinä rahapulasta. Miksei tämä tasa-arvo nyt kelpaa, kun naiset sitä niin kovasti ovat ajaneet?
Tarinasi oli sepite.
Täysin yhteiset rahat voi toimia, jos kummallakin puolisoista on täsmälleen samanlaidet käsitykset siitä, miten rahaa käytetään. Jos tässä on pieniäkin eroja, ainakin osittain omat rahat toimii suurella todennäköisyydellä paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat.
Aika monella tuntuu olevan. On omat tilit ja yhteinen taloustili ja monimutkaisia järjestelyjä, miltä tililtä mitäkin maksetaan.
Kannattaa puhua monimutkaisesta vasta sitten, kun se luotettava aviopuoliso on tyhjännyt sen teidän yhteisen tilin ja lentänyt neitsytsaarille.
Valitettavan useasti yhteinen tarkoittaa sitä että mies käy töissä ja nainen sitten käyttää nämä "yhteiset rahat", usein mm semmoisiin asioihin kuten kynsien laittaminen/hoito 6-8 krt/v, kampaajalla käynti 2-4 kertaa kk ja sitten kaiken maailman hajusteet ja meikit... sitten jos jotain jää niin sitten käydään vähän kahvioloissa ja shoppaamassa uusia kenkiä/laukkuja... ja sitten viikon päästä mäkätetään kun ei ole varaa mihinkään. Tämä on siis ihan oman kokemukseni pohkalta, loukkaamatta ketään erityisesti, kokemukset voivat olla jollain muulla erinlaisia.