Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (150)

Vierailija
61/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 vuotta naimisissa, molemmilla omat rahat, kolme lasta kasvatettu aikuisiksi tänä aikana eikä yhtään riitaa käyty rahasta. Yhteiset menot toki jaetaan reilusti. Minusta täysin yhteiset rahat olisi orjuuteen verrattavissa. En ikinä suostuisi siihen. Jo yli 100 vuotta sitten syntyneellä anopillani oli omat rahat.

Vierailija
62/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina ollut yhteiset tilit ja yhteiset rahat siitä saakka kun saman katon alle muutettiin. Lähes kaikista rahallisista hankinnoista keskustellaan aina; asunnot, autot, kodinkoneet jne., ja toisen mielipidettä saatetaan kysyä vaikkapa vaatehankinnoista ym. vähäpätöisestä asiasta. Ei tosin rahan takia, vaan lähinnä sopivuudesta ja laadusta. Kumpikin voi ostaa tavaroita ja palveluksia mitä katsoo tarvitsevansa. 

Tää on muuten aika jännää, että miksi toisilla on tuollainen malli selvä heti alusta asti ja esim meillä ei ole koskaan edes ollut puhetta, että meillä olisi yhteiset rahat.

Ei siis kummankaan mieleen ole tullut tuollainen malli.

En edes tiedä, onko mies edes tietoinen, että noinkin jotkut toimii. 

Omilla vanhemmillani oli omat rahat ja omat tilit, enkä ole ikinä edes ajatellut, että rahat pitäisi olla yhteisiä. 

Luulen, ettei mieskään kyllä suostuisi moiseen. Enkä kyllä haluaisi itsekään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen viimeinen lause, arvasin! Se on jännä miten yhteiset rahat ja yhteiset tilit kelpaa, kun mies on suurempituloisempi. 

Ollaan avoliitossa, minä tienaan enemmän ja menot jaetaan. Ei mitenkään eurolleen tasan, mutta suunnilleen sinne päin. Minulla on säästöjä ja ne on minun, miehellä taas ei. Jos tulee isoja yhteisiä hankintoja, laitetaan puoliksi. En tietenkään maksa omista säästöistä myös miehen osuutta remonteista. Ja rahasta ei tarvitse riidellä. Olen ollut myös pienituloinen ja silloinkin menot jaettiin. 

Vierailija
64/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat on yhteisiä, mutta tili on ehdottomasti molemmilla oma. Yhdessä 22 vuotta, ei riidellä rahasta tai oikeastaan muustakaan 

Vierailija
65/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti molemmilla on myös omat tilit johon toisella ei ole asiaa. 

Tällaiseen salaisuussuhteeseen en alkaisi ikinä. Kuin toinen olisi joku vihollinen? Huh. Sopii joillekin nuoruusajan kämppiksille. Ei parisuhteeseen. 

Mikä ihmeen salaisuussuhde? Mun rahat, jotka olen vanhemmilta ja isovanhemmilta perinyt, ja itse tienannut, on minun. Puolison rahat on hänen. Meillä ei ole käyttöoikeutta toisen tileihin, miksi ihmeessä olisi? Ei se tarkoita että ne rahat mitään salaisia olisi, tarkkoja summia ei toki tiedetä eikä ne puolin ja toisin niin kiinnostakaan.

Ainakin itselle tulisi sellainen olo, että jos tiliin on pakko päästä, että toiseen ei luota tai haluaa päästä kyttäämään. Miksi ihmeessä pitäisi olla pääsy aikuisen ihmisen tilille?

Vierailija
66/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vain yksi yhteinen tili ei ole hyvä asia. Meillä on molemmilla omat tilit ja sovitellaan yhdessä maksut, että saadaan ne hoidettua ajallaan.   Tietysti silloin kun kumpikin on elossa, niin ok. Mutta entä sitten kun toinen menehtyy. Olen sivusta seurannut erästä pariskuntaa joilla oli vain yksi yhteinen pankkitili, niin pankki sulki tilin ja leski ei saanut ihan helpolla nostaa sieltä omia rahojakaan. Kannattaa tarkistaa omasta pankista.

Vierailija
67/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

No, mun mielestä se on kahden aikuisen tasavertainen liitto. Kumpikin kantaa ns. oman kortensa kekoon omista rahoistaan. 

No ne yhteiset rahathan muodostuu yleensä molempien palkoista. Niistä tulee se keko.

Mulla ei ole tuloja, ja meillä ei ole yhteisiä menoja kuin periaatteessa joku sähkölasku. Talo on puolison, hän maksaa sen kulut omasta pussistaan, mä pääsääntöisesti päivittäisostokset. Lomahommelit puoliksi, muuten kumpikin omat maksunsa ja laskunsa omistaan. 

Vierailija
68/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 25 vuotta oltu yhdessä, yhteiset kulut maksettu yhdessä, loput on omaa rahaa. On lapsia, lainaa, asuntoja ym perhe-elämään kuuluvia juttuja.

Koskaan ei ole tarvinnut riidellä rahasta.

Uskon että salaisuus riitelemättömyyteen on se, että sitä rahaa on aina molemmilla ollut riittävästi. Lisäksi suhtautuminen ostoksiin on meillä enemmän positiivinen. Viimeksi vaimo osti etelänmatkan, tokaisin että "sehän on kiva, sä kun tykkäät käydä siinä ja siinä paikassa, menetkö samaan paikkaan ku viimeksi vai onko ihan uus kohde?". Arvelen että joku olisi voinut kommentoida "millä hemmetin rahalla, eikö parempaan olisi voinut käyttää? Etkä mulle sanonut mitään!"

Tokihan se hermoja kiristäisi jos joutuisi jokaisen euron perään kyttäämään että mihin se kuluu. M43

Vierailija
69/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset rahat toimii vain jos kumpikin on suht samanlaisia rahankäyttäjiä. Meillä on omat tilit ja omat rahat. Toki yhteinen taloustili löytyy josta menee yhteiset ja lasten kulut. Mun mies osti just 800 maksavan harrastusvehkeen omista rahoistaan. En ikimaailmassa suostuisi moiseen ostokseen yhteisestä kassasta. Eikä hän varmaan haluaisi maksaa mun ja kavereiden kylpyläviikonlopusta. 

Juuri näin. Mieheni osti muutama vuosi sitten 36 000 euroa maksavan harrastusvehkeen. Se ei hetkauttanut minua mitenkään, koska hän maksoi sen omilla rahoillaan. Jos meillä olisi ollut yhteiset rahat, olisi tuosta voinut hyvinkin tulla riitaa tai epäreiluuden tunne.

Vierailija
70/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme menneet yhteen aikuisina ihmisinä. Ei tullut mieleenkään lopettaa omaa tiliä. Rahat kuitenkin on yhteisiä. Mitään ei siirrellä mihinkään. Loppukuusta toki voi yhteiselle säästötilille siirtää se, kumpi kokee olevansa varoissaan. Tähän malliin olen oppinut jo lapsuuskodissa. En muista vanhempieni ikinä riidelleen rahasta.

Vierailija
71/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?

Veikkaan että jos jompikumpi ostaa vaikka 30000 euron moottoripyörän niillä yhteisillä rahoilla kun toinen ei edes uskalla pyörän kyytiin, muuttuu ääni kellossa. 

Meillä mies osti 10 000 euron moottoripyörän lainalla. Oli aivan ok. Minä en kyydissä istu.

Vierailija
72/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto 12v, yhteinen taloustili ja autopuskuri, kiinteistö omistetaan 30/70, auto 50/50. Toinen omistaa lisäksi mökin. Molemmat laittavat 40% tuloistaan yhteiselle tilille josta lyhennetään lainat, maksetaan asumisen kulut, ruokamenot ja lasten hankinnat, loput jäävät omille tileille jotka saa kuluttaa tai sijoittaa miten parhaaksi näkee. Ei ole koskaan riidelty rahasta, lisäksi on tehty testamentit.

Meillä on merkittävät tuloerot eikä kyllä tuntuisi reilulta että pienituloinen saisi hassata isotuloisen varat tuosta vaan, ilmoitusluontoisesti. Sen pitäisi mielestäni riittää, että elämme samaa elintasoa. Lapsillehan se varallisuus toki perinnöksi lopulta menee joka tapauksessa.

Vierailija
73/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

Niinpä! Näissä asioissa sen kuuluu mennä niin että on yhteiset rahat ja naisen rahat kun kyllähän jokaisella naisella kuuluu olla omaa rahaa vaikka miehillä ei saa olla omaa rahaa. Eihän miehille kuulu sallia onia rahoja kun ne tuhlaa ne kuitenkin johonkin turhuuteen eikä naiseen tai asiaan mitä nainen haluaa

Vierailija
74/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Veikkaan että jos jompikumpi ostaa vaikka 30000 euron moottoripyörän niillä yhteisillä rahoilla kun toinen ei edes uskalla pyörän kyytiin, muuttuu ääni kellossa. 

Meillä mies osti 10 000 euron moottoripyörän lainalla. Oli aivan ok. Minä en kyydissä istu.

Mies maksaa tätä lainaa teidän yhteisista rahoista?

Vierailija
75/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne rahq riidat tulee vain ja ainoastaan siinä vaiheessa kun nainen haluaa käyttää enemmän omia rahojaan itseensä ja yksin päättää että miehen on maksettava enemmän. Ei laskut katso sitä kuinka paljon tienaa tai kumpaa sukupuolta se maksaja on. Laskut kuuluu mennä puoliski kun puoliksi se lasku muodostetaankin

Vierailija
76/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisesti on omat tilit, mutta kummallakin on käyttöoikeudet kaikkeen. Laskuja maksetaan sieltä missä on ja hyvin on toiminut jo 16 vuotta. 

Vierailija
77/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pienet tulot, ja oli pitkä aika ettei tuloja ollut ollenkaan. Puolisolla on ollut sen verran hyvät tulot, ja ne ovat riittäneet hyvään elämään. 

Vierailija
78/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun kaikki rahat on koko suhteen ajan olleet yhteisiä, niin kyllä. Tietenkin. Mistäs muustakaan, ei ole mitään muita rahoja 😀

Vierailija
79/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eri tilit, mutta käyttöoikeus puolin ja toisin. Nettipankissa näkyvät molemmat. Puolison rahoista maksetaan laskut ja minun rahoistani talousmenot ja bensaa. Molemmat tienaa yhtä paljon. Talousrahat ovat käteiskukkaroissa joka viikolle. Olemme pienituloisia. 30 vuotta oltu yhdessä. Kumpikaan ei juo, polta tai bailaa. Muutenkin talous on hyvin hallussa. Tosin säästöjä saisi olla enemmän. Rahasysteemi on toimiva, koska koko tilanne näkyy molemmille ja kummankin on vastattava menoista yhdessä ja erikseen.

Vierailija
80/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun kaikki rahat on koko suhteen ajan olleet yhteisiä, ni

Ei tulisi mielenkään, että puoliso osallistuisi minun moottoripyörälainaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä