Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat toimii vain jos kumpikin on suht samanlaisia rahankäyttäjiä. Meillä on omat tilit ja omat rahat. Toki yhteinen taloustili löytyy josta menee yhteiset ja lasten kulut. Mun mies osti just 800 maksavan harrastusvehkeen omista rahoistaan. En ikimaailmassa suostuisi moiseen ostokseen yhteisestä kassasta. Eikä hän varmaan haluaisi maksaa mun ja kavereiden kylpyläviikonlopusta. 

Vierailija
22/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?

No voilla hyvin erilaiset kulutustottumukset. Toisella voi olla kallis harrastus ja miksi toinen sitä rahoittaisi yhteiseltä tililtä? Sen takia yhteinen taloustili, josta maksetaan yhteiset menot ja lopuilla rahoilla tekee mitä haluaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

Aika monella tuntuu olevan. On omat tilit ja yhteinen taloustili ja monimutkaisia järjestelyjä, miltä tililtä mitäkin maksetaan. 

No siinä kyllä mitään monimutkaista ollut kun meillä oli exän kanssa tili mihin laitettiin rahaa talolainaa, lämmitystä yms. varten. Sieltä tililtä siis maksettiin kaikki asumiseen liittyvät kulut. Kumpikin sitten osti ruokaa ja maksoi omat laskut. En ymmärrä mitä monimutkaista tuossa muka oli. 

Vierailija
24/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

No ei varmasti ole. Esim minun vanhemmilla ei ollut ja olen vasta vanhemmiten tajunnut, että  joillakin aviopareilla on yhteiset rahat. Mitä ihmettä?

En koskaan olisi voinut suostua sellaiseen, että minulla ja miehellä on yhteiset rahat. Ihan jo senkin takia, että en halua kenenkään käyttävän minun rahoja, ja se on kyllä ollutkin meidän perheen pelastus vielä silloin, kun mies oli nuorempi, eikä hänellä ollut mitään tajua rahankäytöstä.

Oltais kyllä oltu kusessa jatkuvasti.

Nykyään mies osaa käyttää rahaa, mutta kauan siihen meni, ennen kuin joku järki tuohon tuli. 

Meillä on omat rahat ja mies ei tiedä minun raha-asioita, enkä minä miehen, eikä kiinnosta. 

Kyllä edelleen epäilen, että suurimalla osalla parejakin on omatkin rahat. Ehkä useammalla on myös sitten toisena yhteinen tili jonne osa rahoista siirretään ja sillä maksetaan ruokia ja laskuja. Silti molemmilla on myös omat tilit johon toisella ei ole asiaa. 

Vierailija
25/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset rahat toimii vain jos kumpikin on suht samanlaisia rahankäyttäjiä. Meillä on omat tilit ja omat rahat. Toki yhteinen taloustili löytyy josta menee yhteiset ja lasten kulut. Mun mies osti just 800 maksavan harrastusvehkeen omista rahoistaan. En ikimaailmassa suostuisi moiseen ostokseen yhteisestä kassasta. Eikä hän varmaan haluaisi maksaa mun ja kavereiden kylpyläviikonlopusta. 

Mun mies harrastaa moottoripyöriä ja on tehnyt useammankin tuollaisen ostoksen ihan yhteisistä rahoista. Mitä sitten? Tehkööt, kun varaa kerran on. Itse olen tänä vuonna käyttänyt useita satoja euroja viherkasveihin 😀 

Me ollaan oma yksikkömme, eletään yhdessä yhteistä elämää, joten rahat on yhteisiä. Ja tottakai rahalla pitää tehdä jotain kivaakin, eikä maksaa pelkkiä laskuja 😀

Vierailija
26/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

No voilla hyvin erilaiset kulutustottumukset. Toisella voi olla kallis harrastus ja miksi toinen sitä rahoittaisi yhteiseltä tililtä? Sen takia yhteinen taloustili, josta maksetaan yhteiset menot ja lopuilla rahoilla tekee mitä haluaa. 

Samoista rahoistahan se kuitenkin on pois, maksaa sen miltä tililtä vaan 😂

Vierailija
27/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin mies kuluttaa ihan tolkuttomasti enemmän, kuin minä. Eikä tienaa yhtään sen enempää. 

Auto on aivan liian kallis ja  samoin moottoripyörä. Harrastus vie älyttömästi rahaa ja jos minä en maksaisi ruokia, mies oli varmaan kuollut nälkään. 

Ei meillä ainakaan yhtestili onnistuisi mitenkään. 

Mulla ei mene omiin menoihin juuri mitään. 150e vuodessa kansalaisopiston kausikortiin ja muutama kymppi villalankoihin. Siinäpä se onkin. Ai niin ja uimahalliin parisataa. 

Jos minulla menee omiin menoihin vuodessa 400e niin miehellä tuo saattaa mennä parissa päivässä.

pakko olla omat tilit. 

Vierailija
28/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti molemmilla on myös omat tilit johon toisella ei ole asiaa. 

Tällaiseen salaisuussuhteeseen en alkaisi ikinä. Kuin toinen olisi joku vihollinen? Huh. Sopii joillekin nuoruusajan kämppiksille. Ei parisuhteeseen. 

Vierailija
29/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella tuntuu olevan. On omat tilit ja yhteinen taloustili ja monimutkaisia järjestelyjä, miltä tililtä mitäkin maksetaan. 

No siinä kyllä mitään monimutkaista ollut kun meillä oli exän kanssa tili mihin laitettiin rahaa talolainaa, lämmitystä yms. varten. Sieltä tililtä siis maksettiin kaikki asumiseen liittyvät kulut. Kumpikin sitten osti ruokaa ja maksoi omat laskut. En ymmärrä mitä monimutkaista tuossa muka oli. 

Näyttää olevan monen mielestä liian vaikeaa :D

Ainoa mistä pystyvät selviäämään on se, että on vain yksi tili jonne rahaa tulee ja josta sitä käytetään. 

Onkohan noilla ihmisillä edes mitään säästötilejä vai meneekö sitten jo liian vaikeaksi?

Mulla on kolme tiliä (joita yksikään ei ole aviopuolison  kanssa yhteinen) eikä ole yhtään hankalaa. 

Vierailija
30/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut parisuhteissa joissa on ollut yhteiset rahat. Olen vaan todennut että mulle se ei sovi. Olen itse tosi tarkka rahankäyttäjä ja myös todella turvallisuushakuinen raha-asioissa. Jostain syystä en ole koskaan päätynyt samanlaisten miesten kanssa yhteen ja lopputuloksena on se että mies törsää kalliisiin harrastuksiinsa ja itse... no, koen rahoittavani miehen kalliita harrastuksia. Tälläkin hetkellä olen parisuhteessa jossa tienaan vähemmän mutta silti mulla tuntuu olevan aina kuitenkin enemmän rahaa ja mun odotetaan maksavan enemmän yhteisiä kuluja. 

Vierailija
31/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti molemmilla on myös omat tilit johon toisella ei ole asiaa. 

Tällaiseen salaisuussuhteeseen en alkaisi ikinä. Kuin toinen olisi joku vihollinen? Huh. Sopii joillekin nuoruusajan kämppiksille. Ei parisuhteeseen. 

Meillä ei ole edes tullut mieleen, että toisella pitäisi olla pääsy toisen omaan tiliin. Minkä ihmeen takia, kun on kuitenkin yhteinen taloustili??

Vierailija
32/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat rahat, muttei koskaan ole tarvinnut rahasta riidellä. Yhteinenkin tili on, mutta sitä ei käytetä oikeastaan muuhun kuin asuntolainan maksuun. Se maksaa, jolla on rahaa eikä ole laskettu meneekö kulut tasan vai ei 

Vierailija
33/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdään tilanteessa, jossa toinen haluaa sijoittaa huomattavan summan kuukaudessa (vaikka 500€) ja toinen käyttää sen elintason nostoon/ matkusteluun tms? 

Vierailija
34/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies harrastaa moottoripyöriä ja on tehnyt useammankin tuollaisen ostoksen ihan yhteisistä rahoista. Mitä sitten? Tehkööt, kun varaa kerran on. Itse olen tänä vuonna käyttänyt useita satoja euroja viherkasveihin 😀 

Me ollaan oma yksikkömme, eletään yhdessä yhteistä elämää, joten rahat on yhteisiä. Ja tottakai rahalla pitää tehdä jotain kivaakin, eikä maksaa pelkkiä laskuja 😀

Voi että, kylläpäs teillä on niin samanlaista tuo rahan käyttö. Mies ostaa 20 000 moottoripyörän ja sinä törsäät muutamia satasia viherkasveihin.

Sitten jos tuo yhteiselämä päättyy ja omaisuutta aletaan jakamaan niin mies omistaa kaikkea kallista ja saa ne mukaansa lähtiessään ja sinä saat ne viherkasvit, jos vielä ovat hengissä. 

Miten ihmiset voi olla noin sinisilmäisiä. 

Vierailija
35/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pakollisten menojen tili mihin kumpikin laittaa sovitun summan kuukaudessa suhteutettuna palkkaan. Se mitä vaimoni tekee palkkansa lopuilla ei minulle juurikaan kuulu.

Vierailija
36/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan selvä asia, jos on perhettä. Ei tarvi kiistellä rahoista. Mutta pitää olla sitte sopimus, miten rahaa käytetään. Meillä on lapset jo aikuisia, mutta edelleen yhteiset rahat, mutta kuitenki eri tilit. Joku kukkahattutäti tulee nyt tähän vinkumaan, mutta kyllä: mies käy minun pankkikortilla kaupassa tai tankkaamassa autoa. 

Miksi se mies käy sinun kortilla tankkaamassa  ja ruokakaupassa vaikka sillä on omakin tili ja kortti?

Taitaa säästää omat rahansa ja kun on tarpeeksi tilillä, lähtee kävelemään. 

Vierailija
37/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdään tilanteessa, jossa toinen haluaa sijoittaa huomattavan summan kuukaudessa (vaikka 500€) ja toinen käyttää sen elintason nostoon/ matkusteluun tms? 

Silloin tehdään sekä että. Tietenkin.

Vierailija
38/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako toinen ostaa yhteisillä rahoilla esim kalliin auton, jota toinen ei halua ostaa? 

Vierailija
39/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä yhteiset rahat. Minä säästän ja sijoitan. Mies on muuten tarkka mutta antaa vanhempiensa käyttää itseään taloudellisesti hyväksi. Minun rahani eivät siihen suuntaan valu. 

Vierailija
40/116 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin tehdään sekä että. Tietenkin.

Mutta jos rahat ei riitä molempiin?

Ja jos se toinen nimenomaan aktiivisesti EI halua sijoittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan