Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?

Veikkaan että jos jompikumpi ostaa vaikka 30000 euron moottoripyörän niillä yhteisillä rahoilla kun toinen ei edes uskalla pyörän kyytiin, muuttuu ääni kellossa. 

Meillä mies osti 10 000 euron moottoripyörän lainalla. Oli aivan ok. Minä en kyydissä istu.

Olennaistahan on nyt se, maksetaanko se niistä yhteisistä rahoista? Ja jos maksetaan niin onko reilua, jos vaimon harrastus on vaikkapa runonlausunta? 

Kuten sanottu, niin maksetaan yhteisistä rahoista. Ei meillä ole muita, kuin yhteisiä rahoja 😀 tottakai se on reilua, miksei olisi? On niistä rahoista maksettu minun autonikin, joka tosin jäi alle 10 000 €, mutta paremman saisin ostaa heti jos haluaisin. Tietenkin.

Vierailija
102/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mielenkään, että puoliso osallistuisi minun moottoripyörälainaan. 

En minäkään varsinaisesti osallistu. Itse hän kaikesta huolehtii. Mutta rahat on yhteisiä.

Anna mä arvaan. Mies on taas varakkaampi? 

Ei vieläkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teidän säästöt ja sijoitukset sitten menee? 

Minä säästän. Mies ei. Mun säästöt käytetään yhteisiin tarpeisiin ja matkoihin ja lapsiin.

Vierailija
104/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies otti lainaa ja osti mopon. Nainen osti oman auton yhteisistä rahoista. Kyllä taas apinaa koijataan. 

Vierailija
105/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bulgariassa ravintolassa tarjoilia  ojensi laskun minulle. Annoin sen miehelleni.

Tarjoilia pahoitteli ja sanoi etta bulgariassa nainen maksaa aina miehensa lompakolla.

Vierailija
106/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä haluaisi täysin yhteisiä rahoja. Mieluummin yhteinen taloustili ja sitten molemmilla omat tilit. Saatan kuluttaa rahaa ihan hemmetisti enkä sitä pystyisi tekemään sitä täysin yhteiseltä tililtä. 

Vierailija
107/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että, kylläpäs teillä on niin samanlaista tuo rahan käyttö. Mies ostaa 20 000 moottoripyörän ja sinä törsäät muutamia satasia viherkasveihin.

Sitten jos tuo yhteiselämä päättyy ja omaisuutta aletaan jakamaan niin mies omistaa kaikkea kallista ja saa ne mukaansa lähtiessään ja sinä saat ne viherkasvit, jos vielä ovat hengissä. 

Miten ihmiset voi olla noin sinisilmäisiä. 

Sinä taas olet todella mustavalkoinen ajattelumaailmaltasi 😀 Ensinnäkään emme ole eroamassa. Toisekseen, mulla on omaisuutta. 

Jos sinä ostat perjantaina irtokarkkipussin, onko se kaikki mitä sulla elämässäsi on? Arvatenkin ei.

Pitäähän sen sun omaisuudenkin sitten olla yhteistä.

Vierailija
108/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bulgariassa ravintolassa tarjoilia  ojensi laskun minulle. Annoin sen miehelleni.

Tarjoilia pahoitteli ja sanoi etta bulgariassa nainen maksaa aina miehensa lompakolla.

Miten nämä tilanteet eroaa toisistaan? Molemmat loisina miehen pussilla. 

Vierailija
109/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne rahq riidat tulee vain ja ainoastaan siinä vaiheessa kun nainen haluaa käyttää enemmän omia rahojaan itseensä ja yksin päättää että miehen on maksettava enemmän. Ei laskut katso sitä kuinka paljon tienaa tai kumpaa sukupuolta se maksaja on. Laskut kuuluu mennä puoliski kun puoliksi se lasku muodostetaankin

Ei minulle kuulu millään tavalla miehen puhelinlaskut, suoratoistopalvelu, lääkärikulut tai harrastusmaksut. Miehen menoja, mies maksaa.

Vierailija
110/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen säästöt ja sijoitukset on myös minun. Minulla ei ole säästöjä eikä sijoituksia. Kaikki on yhteistä. 

Ei ne kyllä ole.

Vierailija
111/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies otti lainaa ja osti mopon. Nainen osti oman auton yhteisistä rahoista. Kyllä taas apinaa koijataan. 

Se auto oli yhtä lailla lainalla, ja maksettiin samoista rahoista. Vasta nyt rahatilanne on sen verran hyvä, että voisi vaikka sen auton käteisellä ostaa. 

Meillä on oikeasti kaikki yhteistä. Mun palkka kun tienasin enemmän, miehen palkka nyt kun hän tienaa enemmän. Koskaan ei olla kytätty rahoja tai rahankäyttöä, ei ole tarpeen koska yhdessä tätä elämää eletään. Eletty näin jo yli 30 vuotta, eikä vieläkään riidellä rahasta! Sille en voi mitään, jos ei sitä joku muka ymmärrä 😂 

Nyt lähden saunaan, tuon rakkaan mieheni kanssa Illanjatkoja!

Vierailija
112/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

Järkevää ja avioehtokin pitäisi olla automaatio ja siitä luopuminen erillinen prosessi ei toisinpäin.  Yhteinen tili on monella vain siksi, koska lahja-vero. Et voi tarvittaessa tai halutessasi siirtää rahaa puolisollesi loputtomasti.

Meillä oli aikoinaan miehen kanssa yhteisenä laskunmaksutilinä mun nimissäni ollut tili. Sieltä meni asuntolaina, autolaina sekä kaikki muutkin laskut tuli ne sitten kumman nimellä tahansa. Käyttöoikeudet molemmilla ja kumpikin siirsi joka kuukausi sille tilille rahaa.. Mun äitiys- ja vanhempainvapaiden aikana mies siirsi enemmän. Koskaan ei verottaja ollut kiinnostunut miten me keskenämme raha-asiat hoidetaan.

Vierailija
113/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain yksi yhteinen käyttötili (tai no on molemmmilla merkityksettömät vanhat käyttötilit sinkkuajoilta) ja sitten myöskin yhteiset sijoitukset personal bankerin hoidossa. 

Nettotulot miehelle jotain 13 000 per kk ja vaimolla 6 000 per kk niin ei ole ollut koskaan ongelmaa tilin saldon suhteen, varsinkaan kun asunto on maksettu ja auton kulut menee työnantajalta.

Vierailija
114/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne rahq riidat tulee vain ja ainoastaan siinä vaiheessa kun nainen haluaa käyttää enemmän omia rahojaan itseensä ja yksin päättää että miehen on maksettava enemmän. Ei laskut katso sitä kuinka paljon tienaa tai kumpaa sukupuolta se maksaja on. Laskut kuuluu mennä puoliski kun puoliksi se lasku muodostetaankin

Ei minulle kuulu millään tavalla miehen puhelinlaskut, suoratoistopalvelu, lääkärikulut tai harrastusmaksut. Miehen menoja, mies maksaa.

Näin eri tavalla sitä voi ajatella. Mä maksoin viimeksi miehen silmälasit, mun puhelinlaskuni on hänen nimissään ja hän maksaa sen, jne. No problem 😊

Vierailija
115/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki yhteistä, vaikka minun ansiotuloni ovat vähäiset. Kaikki tuloni menevät yhteisen loma-asunnon kuluihin. Perintöni ovat menneet yhteiseen "kassaan". Kaikki menee sinne ja sieltä otetaan kun tarvitaan. 

Vierailija
116/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

Sekä omat että miehen vanhemmat ovat syntyneet 1920-30-luvuilla. Heillä kaikilla on ollut vain omat pankkitilit eikä yhteistä. Ihan pitkät avioliitot oli kummallakin parilla, toisella 55 vuotta, toisella liki 60 vuotta.

Vierailija
117/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaisessa suhteessa toimitaan kun toinen perii jotain mistä puoliso rajattu ulos? 

Vierailija
118/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen säästöt ja sijoitukset on myös minun. Minulla ei ole säästöjä eikä sijoituksia. Kaikki on yhteistä. 

Ei ne kyllä ole.

Jossakin päin maailmaa ne jäävät perinnöksi. Kaikki pankkitilit voivat olla yhteisiä, säästötilitkin. 

Vierailija
119/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sijoituksien tuottoja käytettäessä toimitaan? Entä jos rahankäyttötavat eroaa kovin? Toinen ostelee autoja ja metsäkoneita ja toinen ristikkolehden?

Vierailija
120/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin eri tavalla sitä voi ajatella. Mä maksoin viimeksi miehen silmälasit, mun puhelinlaskuni on hänen nimissään ja hän maksaa sen, jne. No problem 😊

Minä en kehtaisi maksattaa miehellä liki tonnin silmälasejani, kun mies itse käyttää muutaman euron halpislaseja. Omat rahat on minulle niin tärkeä asia, että siitä en luovu. En halua selitellä enkä kysellä onko meillä nyt rahaa siihen tai tähän. Moni ketjuun kirjoittanut on niin hyvätuloinen ja varakas, että voi ostaa purjeveneen eikä puoliso edes huomaa sitä tilin saldossa. Me ei olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän