Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka itse toimisitte tässä tilanteessa?

Vierailija
03.07.2024 |

Meillä on yhteinen mökki, minulla ja kahdella veljelläni. Toinen veljistä on sinkku, hän ei kauheasti vietä aikaa mökillä. Toinen veljistä viettää vaimonsa, kahden lapsen ja kahden koiran kanssa mökillä aikaa. Myös minä vietän aikaa mökillä puolisoni ja lapsemme kanssa. 

Minun ja toisen veljeni jälkeen mökki on siistissä kunnossa, meillä ei ole keskenämme mitään ongelmia. Mutta tämän toisen veljen ja hänen vaimonsa kanssa on. Heidän jälkeen mökki on siinä kunnossa, että siellä pitää ihan ensimmäisenä alkaa siivoamaan. Eikä todellakaan ole että vähän lakastaan lattioita vaan aivan todella paljon siivota. Laitan tähän muutamia esimerkkejä:

- ikkunat ovat täynnä pienten lasten tahmaisia kädenjälkiä

- toinen lapsista oli kirjoittanut seinään oman nimensä (tätä ei edes yritetty ottaa pois) ja toinen lapsista leikannut kuistilla olevaa verhoa :o 

- koirat ovat olleet yhteiselle sohvalla ja joka on täynnä koirankarvoja ja HIEKKAA

- jos jokin on mennyt rikki, siitä ei kerrota muille, esim. viimeksi ruohonleikkuri

Toista veljeäni tämä ei kauheasti edes häiritse. Hän ajattelee, että hyvä, että pikkuveljellämme menee tällä hetkellä elämässä hyvin. Aina näin ei ole ollut, hänellä on elämä ollut toisinaan hyvin raskasta. Ymmärrän ajatuksen ja itsekin ajattelen, etten halua olla "niuhottaja" ja tämän takia olen siivonnut heidän jälkiään. Mutta ei tunnu kivalta aloittaa lomailua siivoomalla. Kaikenlisäksi olen itse hieman koirille allerginen, mutta ymmärrän, että eihän he voi koiriaan kotiinkaan jättää. Ja allergiani ei ole niin paha, että pärjään kyllä asian kanssa. 

Miten itse toimisitte? Olen kerran asiasta sanonut kauniisti, että "täältä komerosta löytyy siivoustavarat" ja siihen veljeni ja hänen vaimonsa sanoi, että joo, okei, selvä. Mutta kuitenkin tilanne on tämä... ja kyllä, myös meidän taaperolta tulee sormenjälkiä pitkin ikkunoita, mutta lähtiessämme laitan pari painallusta ikkunanpesuainetta ja tsadaam.. alle 2minuuttia ja on todella siisti ikkuna jälleen! 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain jotain ajatusta?

Vierailija
2/13 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin perheineni asunnon yhtä siivottomaan kuntoon, kun tietäisin tämän perheen olevan tulossa seuraavana. Siihen sisältyy se riski, että he vaan jatkavat sotkemista entistä pahempaan kuntoon.

Eikö se ole täysin itsestään selvä asia, että laskutetaan aiheuttajalta ylimääräiset kulut, kuten verho, ruohonleikkuri, seinänpuhdistus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua jättää likaiseen kuntoon, koska kyse on meidän mökistä. Haluan, että siellä on perussiistiä.

Vierailija
4/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset siivoussäännöt ja tarkastuslista sille., että voi itse tarkastaa, että tulihan kaukki tehtyä  

Vierailija
5/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mökin pitäisi olla siisti. Onko mahdollista myydä oma osuus pois ja hankkia oma tontti, oma mökki. Tai sitten sille tontille oma ja muilla ei sinne asiaa, jos on iso tontti. Mitä vaihtoehtoja on. Jos on sama mökki, miten siisteyden saa.

Vierailija
6/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain jotain ajatusta?

Suvun yhteisomistusmökit eivät useinkaan toimi, koska asumistyylejä (siisteyskäsityksiä) on valitettavan monenlaisia. Veljesi asuu mökissä tyyliin omistan tämän yksin. 

Vierailija
7/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee sinäkin toinen lapsi ja katso miten paljon ehdit tsupsutella ikkunanpesuaineita mökkiviikonlopun jälkeen:D

Ei kun oikeasti, sopikaa tietyt siivoushommat mitkä lähtiessä on tehtävä. Meilä on alkeellinen korpimökki, ja sieltä on lakaistava roskat lattialta, tietysti tiskattava ja pyyhittävä tasot, sauna laitettava kuntoon. Nämä tietysti ovat käytännön sanelemia minimejä; sisään tulee roskaa polttopuista, ruoanmuruja saa olla myyrille, vettä ei hyttysille. Ikkunat meillä sotkee porot turvalla ulkopuolelta. 

Vierailija
8/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei saa olla myyrille:)

Vierailija
9/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin veljet ulos siitä mökistä.

Vierailija
10/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki palaisi mystisesti. Ei mökkiä-ei ongelmia :)

Vierailija
11/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sovitaanko yhteisistä käytännöistä siitä kuinka siistiin kuntoon mökki jätetään lähtiessä?" Sitten lista jossa luetellaan eksplisiittisesti kaikki ikkunoita myöten. Jos on erilaiset siisteyskäsitykset niin ei ole itsestäänselvää, että he huomaavat samat jutut kuin sinä. 

Jos yhteisymmärrystä ei synny tai he eivät siivoa lupauksista huolimatta, niin sille on vaikea tehdä mitään. Mökki on yhtä paljon heidänkin ja siistimpi siisteyskäsitys ei ole automaattisesti oikeampi. Esimerkiksi minun isä pyyhkäisee sormella oven päältä että onko pölyä, äiti imuroi lattiat joka päivä ja pesee katon ja seinät kahdesti vuodessa, mutta minä en silti koe että minun imurointi kerran viikossa olisi jotenkin väärin. 

Ehkä voisit keskustella voiko hän tehdä vastaavasti enemmän jollain muulla alueella, vaikka ostaa polttopuut? 

Vierailija
12/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No istutte yhteisen pöydän ääreen ja kerrot veljellesi nuo samat asiat mistä aloituksessa kirjoitit, lähtiessä mökki pitää jättää samaan kuntoon kuin sinne tullessa ja jos jotain menee rikki, pitää siitä ilmoittaa muille ja hoitaa asia kuntoon. Parempi puhua asia suoraan selväksi, kun hienovarainen vihjailu ei auta. Asiat voi esittää kauniisti vaikka asia olisikin vähä ikävä. 

Vierailija
13/13 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuisin kuin sinkku-veljesi, näkisin kokonaishyvän. Sinulle vähän rennompi asenne on ilmeisesti hankala toteuttaa, kun ne sormenjäljet valtaavat näkökentän.