Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?

Veikkaan että jos jompikumpi ostaa vaikka 30000 euron moottoripyörän niillä yhteisillä rahoilla kun toinen ei edes uskalla pyörän kyytiin, muuttuu ääni kellossa. 

Meillä mies osti 10 000 euron moottoripyörän lainalla. Oli aivan ok. Minä en kyydissä istu.

Mies maksaa tätä lainaa teidän yhteisista rahoista?

Niin, kun kaikki rahat on koko suhteen ajan olleet yhteisiä, ni

Eli mies on varakas ja sinä tyhjätasku. Totta kai sulle käy, että rahat ovat yhteisiä. 

Vierailija
82/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehen rahat on meidän molempien yhteisisä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili ja yhteiset rahat. Ollaan säästäväisiä molemmat.

Vierailija
84/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että salaisuus riitelemättömyyteen on se, että sitä rahaa on aina molemmilla ollut riittävästi. 

Meillä se on ollut avoimuus. Kaikesta on aina puhuttu. Ja on siis yhteiset rahat ollut aivan alusta alkaen, ja suurin osa suhteestamme on eletty todella tiukilla. Minä olen ollut sairauslomilla, mies opiskellut vuosikausia vielä aikuisenakin. On jouduttu valitsemaan mitä laskuja maksetaan, mitä jätetään maksamatta. Tingitty kaikesta. 

Mutta, aina ollaan puhuttu. Myös nykyään, kun taloudellinen tilanne on vihdoin hyvä.

Vierailija
85/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teknisesti on omat tilit, mutta kummallakin on käyttöoikeudet kaikkeen. Laskuja maksetaan sieltä missä on ja hyvin on toiminut jo 16 vuotta. 

Annas kun arvaan aina kun laskuja maksetaan niin se sattuu olemaan miehen tili missä on enemmän rahaa ja mistä ne laskut maksetaan?

Vierailija
86/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan selvä asia, jos on perhettä. Ei tarvi kiistellä rahoista. Mutta pitää olla sitte sopimus, miten rahaa käytetään. Meillä on lapset jo aikuisia, mutta edelleen yhteiset rahat, mutta kuitenki eri tilit. Joku kukkahattutäti tulee nyt tähän vinkumaan, mutta kyllä: mies käy minun pankkikortilla kaupassa tai tankkaamassa autoa. Lisäys tähän, että toimii myös toisinpäin. 

Toisen pankkikortin käyttäminen on rikos.

Vierailija
87/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se perhe ikään kuin tarkoittaa. On aika kummallista ikään kuin tilapäinen vuokralla asuva olisi toinen, jonka kanssa on perheen perustanut.

Tietenkin välillä voi toinen olla vaikka sairaana tai työttömänä, silloin toinen otta enemmän vastuuta taloudesta.

Vierailija
88/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

Järkevää ja avioehtokin pitäisi olla automaatio ja siitä luopuminen erillinen prosessi ei toisinpäin.  Yhteinen tili on monella vain siksi, koska lahja-vero. Et voi tarvittaessa tai halutessasi siirtää rahaa puolisollesi loputtomasti.

Vierailija
89/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän arvo-osuustili edes voi olla yhteinen eli onko teillä yhteistilityypeillä kuitenkin sijoitustilit molemmilla sitten erikseen? 

Vierailija
90/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mielenkään, että puoliso osallistuisi minun moottoripyörälainaan. 

En minäkään varsinaisesti osallistu. Itse hän kaikesta huolehtii. Mutta rahat on yhteisiä.

Vierailija
91/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset rahat toimii vain jos kumpikin on suht samanlaisia rahankäyttäjiä. Meillä on omat tilit ja omat rahat. Toki yhteinen taloustili löytyy josta menee yhteiset ja lasten kulut. Mun mies osti just 800 maksavan harrastusvehkeen omista rahoistaan. En ikimaailmassa suostuisi moiseen ostokseen yhteisestä kassasta. Eikä hän varmaan haluaisi maksaa mun ja kavereiden kylpyläviikonlopusta. 

Juuri näin. Meillä mies on impulsiivinen ja saattaa ostella kaikkea. Itse taas järkevä rahan käyttäjä. Eri tilit on ja mies tienaa enemmän, mutta tuhlaakin sitten. En välitä niin kauan, kun käyttää omia rahojaan ja yhteiset laskut tulee maksetuksi.

Vierailija
92/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se perhe ikään kuin tarkoittaa. On aika kummallista ikään kuin tilapäinen vuokralla asuva olisi toinen, jonka kanssa on perheen perustanut.

Tietenkin välillä voi toinen olla vaikka sairaana tai työttömänä, silloin toinen otta enemmän vastuuta taloudesta.

Ei silti pitäisi olla pakko olla yhteistä tiliä. Joo ei pakko, mutta jos lahjaveroa ei olisi kuten joku edellä sanoi. 

Vierailija
93/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti molemmilla on myös omat tilit johon toisella ei ole asiaa. 

Tällaiseen salaisuussuhteeseen en alkaisi ikinä. Kuin toinen olisi joku vihollinen? Huh. Sopii joillekin nuoruusajan kämppiksille. Ei parisuhteeseen. 

Teillä menee perinnötkin puoliksi?

Vierailija
94/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mies on varakas ja sinä tyhjätasku. Totta kai sulle käy, että rahat ovat yhteisiä. 

Sulla varmaan noin, mutta meidän kohdalla väärin meni taas. Mulla on enemmän varallisuutta. Ja palkassa mies on vasta pari vuotta sitten mennyt mun ohi. Parilla satasella, mutta silti. Mutta katsos, kun näillä asioilla ei ole merkitystä. Me eletään, asutaan, ollaan YHDESSÄ. Kaikessa.

Vierailija
95/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Veikkaan että jos jompikumpi ostaa vaikka 30000 euron moottoripyörän niillä yhteisillä rahoilla kun toinen ei edes uskalla pyörän kyytiin, muuttuu ääni kellossa. 

Meillä mies osti 10 000 euron moottoripyörän lainalla. Oli aivan ok. Minä en kyydissä istu.

Olennaistahan on nyt se, maksetaanko se niistä yhteisistä rahoista? Ja jos maksetaan niin onko reilua, jos vaimon harrastus on vaikkapa runonlausunta? 

Vierailija
96/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teknisesti on omat tilit, mutta kummallakin on käyttöoikeudet kaikkeen. Laskuja maksetaan sieltä missä on ja hyvin on toiminut jo 16 vuotta. 

Annas kun arvaan aina kun laskuja maksetaan niin se sattuu olemaan miehen tili missä on enemmän rahaa ja mistä ne laskut maksetaan?

Miksi ihmeessä luulet, että kaikissa parisuhteissa toimitaan kuten omassasi???

Vierailija
97/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mielenkään, että puoliso osallistuisi minun moottoripyörälainaan. 

En minäkään varsinaisesti osallistu. Itse hän kaikesta huolehtii. Mutta rahat on yhteisiä.

Anna mä arvaan. Mies on taas varakkaampi? 

Vierailija
98/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa tätä lainaa teidän yhteisista rahoista?

Niin, kun kaikki rahat on koko suhteen ajan olleet yhteisiä, ni

Mitä sä ostit itsellesi kymppitonnilla? 

Aivan hullu tilanne. 

Vierailija
99/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän säästöt ja sijoitukset sitten menee? 

Vierailija
100/150 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teidän säästöt ja sijoitukset sitten menee? 

Miehen säästöt ja sijoitukset on myös minun. Minulla ei ole säästöjä eikä sijoituksia. Kaikki on yhteistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme