Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?
Mitä tehdään tilanteessa, jossa toinen haluaa sijoittaa huomattavan summan kuukaudessa (vaikka 500€) ja toinen käyttää sen elintason nostoon/ matkusteluun tms?
Meillä siis yhteiset rahat nuoresta asti ja tämä vaatii kyllä samat päämäärät elämältä ja ei toimisi, jos toinen laittaa isot rahat omaan harrastukseen ja toinen haluaa sijoittaa osakkeisiin tai vaikka lähteä kalliille matkalle. Parisuhteita on erilaisia kuten ihmisiä muutenkin. Meillä raha ei ole itseisarvo vaan väline, jota käytämme yhteisen elämämme järjestämiseen parhaalla mahdollisella tavalla ja puoliso on tässäkin tuki ja kumppani, ei vihollinen, jonka teoilta pitäisi suojautua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat.
En tunne ketään tuollaista, enkä ole koskaan tuntenut. Minun vanhemmillakin oli omat tilit, vaikka olivat yhdessä kunnes kuolema erotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan selvä asia, jos on perhettä. Ei tarvi kiistellä rahoista. Mutta pitää olla sitte sopimus, miten rahaa käytetään. Meillä on lapset jo aikuisia, mutta edelleen yhteiset rahat, mutta kuitenki eri tilit. Joku kukkahattutäti tulee nyt tähän vinkumaan, mutta kyllä: mies käy minun pankkikortilla kaupassa tai tankkaamassa autoa.
Miksi se mies käy sinun kortilla tankkaamassa ja ruokakaupassa vaikka sillä on omakin tili ja kortti?
Taitaa säästää omat rahansa ja kun on tarpeeksi tilillä, lähtee kävelemään.
Ikävää, että Sinulla on noin hirveän huonoja kokemuksia parisuhteista. Kun ei koskaan voi luottaa siihen, ettei toinen lähde kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat.
En tunne ketään tuollaista, enkä ole koskaan tuntenut. Minun vanhemmillakin oli omat tilit, vaikka olivat yhdessä kunnes kuolema erotti.
Omat tilit, yhteiset rahat meillä, aviossa 35v. Yhteinen talous, kumpikaan ei ole koskaan halunnut tehdä älyttömiä ostoksia, joihin taloudessamme ei ole varaa/jotka eivät palvele yhteistä hyväämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
Mitä tehdään tilanteessa, jossa toinen haluaa sijoittaa huomattavan summan kuukaudessa (vaikka 500€) ja toinen käyttää sen elintason nostoon/ matkusteluun tms?
Olen eri, mutta itse säästän. Mies ei. Minun säästöjä käytetään mm. matkusteluun, tai jos hänen tai minun autoon tulee isompi remppa, tai jos aikuisia lapsia pitää avustaa. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä raha tulee ja menee yhteisen tilin kautta. Helppoa. Ei ole koskaan ollut tarvetta eritellä tuloja ja menoja, normaalissa avioliitossa kun ollaan.
Tienataanko näissä perheissä suunnilleen saman verran, vai miksi tuo on mahdollista? ja onko rahankäyttö myös suunnilleen samanlaista?
Meillä kyllä tienataan kyllä suunnilleen saman verran, mutta rahan käyttö on niin erilaista, ettei tulisi mitään, jos olisi yhteiset rahat.
Siitä se tappelu ainakin tulisi.
Nyt kun on omat rahat kummallakin, ei tarvii rahasta riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat tilit, yhteiset rahat meillä, aviossa 35v. Yhteinen talous, kumpikaan ei ole koskaan halunnut tehdä älyttömiä ostoksia, joihin taloudessamme ei ole varaa/jotka eivät palvele yhteistä hyväämme.
Tämä. Siksi isommista hankinnoista keskustellaan.
Jos toinen kuolee, niin tili menee lukkoon sen siliän ja kaikki rahulit jäävät sinne pantiksi. Siinä voi arki ikävästi häriintyä.
Meillä on aina ollut yhteiset tilit ja yhteiset rahat siitä saakka kun saman katon alle muutettiin. Lähes kaikista rahallisista hankinnoista keskustellaan aina; asunnot, autot, kodinkoneet jne., ja toisen mielipidettä saatetaan kysyä vaikkapa vaatehankinnoista ym. vähäpätöisestä asiasta. Ei tosin rahan takia, vaan lähinnä sopivuudesta ja laadusta. Kumpikin voi ostaa tavaroita ja palveluksia mitä katsoo tarvitsevansa.
Yhteiset rahat mutta omissa pinoissa, valvottavuuden takia.
On helpompi hahmottaa kuukauden budjetti kun pitää rahat erillään ja on yhteinen "taloustili" joka ladataan etukäteen.
Jos kuun puolivälissä katsoo taloustiliä niin siellä pitäisi olla karkeasti puolet jäljellä niin tietää että ollaan budjetissa. Jos kaikki rahat olisivat yhdessä läjässä tuota olisi huomattavasti hankalampi valvoa.
Yhteiset vakio käyttörahat on siis samassa pinossa.
Muut rahat ovat erillään ihan samasta syystä, tiedän mitä käytän, joten osaan mielessä laskea katsomatta paljonko omilla tileillä milloinkin on rahaa. Jos summa eroaa oletetusta niin jokin on vialla.
Jos puoliso sitten tarvitsee rahaa niin sitä siirretään, siinä mielessä yhteiset rahat, mutta silloinkin kumpikin on tietoisia paljonko sitä siirtyy ja voi tarvittaessa stopata, ettei käy niin, että joku iso hankinta aiheuttaa vahingossa ongelmia.
"Jos toinen kuolee, niin tili menee lukkoon sen siliän ja kaikki rahulit jäävät sinne pantiksi. Siinä voi arki ikävästi häriintyä."
Ei mene, vaan yhteisiä tilejä/varoja voi käyttää normaaliin elämään.
Meillä on tämä toinen perinteinen malli, eli omat rahat, mutta yhteinen talous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan selvä asia, jos on perhettä. Ei tarvi kiistellä rahoista. Mutta pitää olla sitte sopimus, miten rahaa käytetään. Meillä on lapset jo aikuisia, mutta edelleen yhteiset rahat, mutta kuitenki eri tilit. Joku kukkahattutäti tulee nyt tähän vinkumaan, mutta kyllä: mies käy minun pankkikortilla kaupassa tai tankkaamassa autoa.
Miksi se mies käy sinun kortilla tankkaamassa ja ruokakaupassa vaikka sillä on omakin tili ja kortti?
Taitaa säästää omat rahansa ja kun on tarpeeksi tilillä, lähtee kävelemään.
Ikävää, että Sinulla on noin hirveän huonoja kokemuksia parisuhteista. Kun ei koskaan voi luottaa siihen, ettei toinen lähde kävelemään.
Nyt ei oikein osunut. Minulla ei ole kyseistä kokemusta, mutta tiedän ihmisiä joilla on.
Toinen on jemmannut omat rahaa ja elänyt toisen rahoilla. Sitten kun on erottu, toisella on ollut muhkeat säästöt ja toinen on saanut katua karvaasti, että luotti.
Vierailija kirjoitti:
No, mun mielestä se on kahden aikuisen tasavertainen liitto. Kumpikin kantaa ns. oman kortensa kekoon omista rahoistaan.
Tavallaan turha tätä on täällä jatkuvasti vääntää, toisille sopii yks systeemi ja toisille toinen - toivottavasti vaan mielipide raha-asioiden hoidosta on yhteneväinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja puolisollani on aina ollut eri tilit, eikä ole ollut tarvetta riidellä rahasta. Yhteiset menot maksetaan suurinpiirtein puoliksi.
Minulla menee enemmän rahaa vaatteisiin ja kenkiin ja mies puolestaan käyttää rahojaan veikkauksiin ja urheiluun. Kumpikin ostaa omillaan mitä ostaa, ei kuulu toiselle.
Näin meilläkin, suurinpiirtein sovittu mitä kukakin maksaa, onneksi ollaan molemmat vähän suurpiirteisiä, ei niitä pahemmin laskeskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun mielestä se on kahden aikuisen tasavertainen liitto. Kumpikin kantaa ns. oman kortensa kekoon omista rahoistaan.
No ne yhteiset rahathan muodostuu yleensä molempien palkoista. Niistä tulee se keko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että jos jompikumpi ostaa vaikka 30000 euron moottoripyörän niillä yhteisillä rahoilla kun toinen ei edes uskalla pyörän kyytiin, muuttuu ääni kellossa.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kuin meillä on.
Jos akka haluaa jotakin, niin se onnistuu ainoastaan jalkoja levittämällä.
Kakkoseen ottamisesta meillä akka saa jopa kokonaisen pullon shamppoota.
Tytärpuolen kohdalla toki taspuolisuuden nimissä samat säänöt.
Ne ovat viimeisen kuukauden aikana olleet todella tuhlaavaisella tuulella, ettei tässä kohta enää vanhan setämiehen kunto kestä. Mulkkukin on ihan ruvella ainaisesta jyystämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti molemmilla on myös omat tilit johon toisella ei ole asiaa.
Tällaiseen salaisuussuhteeseen en alkaisi ikinä. Kuin toinen olisi joku vihollinen? Huh. Sopii joillekin nuoruusajan kämppiksille. Ei parisuhteeseen.
Mikä ihmeen salaisuussuhde? Mun rahat, jotka olen vanhemmilta ja isovanhemmilta perinyt, ja itse tienannut, on minun. Puolison rahat on hänen. Meillä ei ole käyttöoikeutta toisen tileihin, miksi ihmeessä olisi? Ei se tarkoita että ne rahat mitään salaisia olisi, tarkkoja summia ei toki tiedetä eikä ne puolin ja toisin niin kiinnostakaan.
Sinä taas olet todella mustavalkoinen ajattelumaailmaltasi 😀 Ensinnäkään emme ole eroamassa. Toisekseen, mulla on omaisuutta.
Jos sinä ostat perjantaina irtokarkkipussin, onko se kaikki mitä sulla elämässäsi on? Arvatenkin ei.