Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (734)
Vierailija kirjoitti:
Kun kehutte yhteisestä tilistä niin se on. Tilillä on tietysti molempien nimet, sekä lauseke TAI, mikä tarkoittaa, että kumpi tahansa on oikeutettu nostamaan rahaa. Mutt, mutta kun tulee erimielisyyksiä, niin tämä TAI tarkoittaa sitä, että se toinen ilkeyttään menee ja nostaa tilin tyhjäksi.
Minulle kävi säästötilien kanssa niin, ettö ilkimys nosti kaikki rahat minun tietämättäni KAIKILTA tileiltä. Rahaa oli todella paljon sästötileillä.
Samoin hän sulki minun osuuteni yhteisestä tilistä, minne myös minun palkkani meni.
Säästötileillä pitää käyttää nimien kohdalla JS sanaa, joka pakottaa molemmat hyväksymään nostot.
Minä jäin tyhjille, vitsi, että kismitti. Ei voinut kukaan tehdä mitään.
Siis JA sanaa, että yhdessä nostetaan säästötileiltä. Tässä uudessa, hyvässä avioliitossa meillä molemmilla on tietysti omat tilit. Molemmilla on oma talo ja molemmissa asutaan vaihdellen, mutta molemmat suorittavat kaikki kustannukset omassa talossaan itse. Näin se meillä on parempi, ei ole sanomista tullut. Minä tuppaudun maksumieheksi ja kiirehdin monessa remppa- asiassa.
Amerikassa ihmiset, jotka elävät kädestä suuhun, maksavat yleensä pankkikortilla ja käteisellä, mutta muuten käytäntö on jo turvallisuussyistäkin se, että kaikki maksetaan luottokortilla. Ei ole kuitenkaan järkevää pitää luottokorttivelkaa, koska niissä korot ovat suuret. Lasku siis kannattaa maksaa kokonaisuudessaan pois laskun erääntyessä. Näin pidetään yllä myös hyvää credit scorea, joka on hyvin tärkeä asia ihmiselle. Luottokorttien käytöstä saa nykyään aika huimia etuja, kun osaa käyttää niitä fiksusti omat edut mielessä. Luottorajatkin ovat tästä syystä usein hyvin korkeat niille, jotka ovat korttien valveutuneita käyttäjiä. Tämä on pelkkää matematiikkaa, josta luottokorttien käyttäjät voivat saada hyötyä itselleen.
Ei kaikki saa perintöä. Säästöö toki voi kaikki
Tällä palstalla se on kuitenkin mies, joka perii maatilat, metsät, sijoittaa ja säästää. Usein vielä puolisolta salaa, ettei tämä vain pääse kaikkea tuhlaamaan merkkilaukkuihin. Naisen osa on maksaa omat ja lasten kulut, ja mies voi käyttää rahansa kalliisiin harrastuksiin.
Oli yhteiset rahat, parisuhteessa, josta lapset. Jos vielä ryhtyisi parisuhteeseen, omat rahat. Sen verran kitkerä oli oppi yhteisistä rahoista eron hetkellä (mies jätti työpaikalta löytyneen naisen vuoksi minut ja 2 pientä lasta).
Vierailija kirjoitti:
Oli yhteiset rahat, parisuhteessa, josta lapset. Jos vielä ryhtyisi parisuhteeseen, omat rahat. Sen verran kitkerä oli oppi yhteisistä rahoista eron hetkellä (mies jätti työpaikalta löytyneen naisen vuoksi minut ja 2 pientä lasta). Miten niiden yhteisten rahojen kävi? Veikö mies kaiken vaikka rahat olivat yhteisiä?
Yhteinen tili toimii niin kauan, kun kummallekaan ei satu mitään. Jos toinen kuolee, elossa oleva ei pääse käyttämään yhteistä tiliä ennen kuin perunkirjoitus on tehty ja kuolinpesäasiat houdettu. Siis ihan tällaisen käytännön asian kannalta myös henkilökohtaiset tilit on perusteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä yhteiset rahat ja tilit tyypeillä kuitenkin ok jos miehellä perinnöt ja vaikka metsätuotot ja osingot jää vaan omiin nimiin ja käyttöön?
Miehellä aina perinnöt, maat ja mannut, sijoitukset ja tuotot? Naisella ei perintöjä, ei mitään?
Ei kaikki saa perintöä. Säästöö toki voi kaikki.
Ei kaikki miehetkään saa perintöä. Tiedoksesi.
Meillä on, mutta tästä saattaa tulla kohta ongelmia. Miehen kotimaassa ei ole kattavaa sosiaaliturvaa, joten hänen vanhempansa mahdolliset vanhainkotikulut tullaan perimään mieheltä, koska vanhemmat köyhiä eläkeläisiä. Tähän voi mennä useita satoja kuussa, jopa 500e tai yli.
Yhteisen taloutemme perusteella mieheni maksuvara on parempi, eli minä sitten välillisesti maksan niitä maksuja myös, ja hoidan varmaan omat vanhemmat siinä sivussa, kun Suomessahan hoitoon ei edes pääse.
Eivätkö kaikki ole ymmärtänyt, että suhteessa voi olla ns. yhteiset rahat vaikka olisi omat tilit?
Haha tämä keskustelu on kuin yhteiset Geburstagswünsche ausgefallen -tyyliin kaikki tyylillä meillä toimii! tai meillä toimii näin. Ihanaa, että monilla toimii yhteisillä rahoilla ilman riitoja! https://geburtstagswünsche.io/
Meillä on se perinteinen malli:
On yhteiset rahat ja sitten on vaimon rahat.
Tällä hetkellä en ole parisuhteessa, mutta aiemmissa suhteissa on ollut aina omat rahat kummallakin. Lapsia on yhdestä suhteesta, koskaan en ole ollut naimisissa. Luulen, että mikään suhteista ei ole ollut niin vakavalla pohjalla, ettäkö oltaisiin oletettu olevamme yhdessä koko loppuelämämme. Jos olisin suhteessa, jossa molemmat olisivat varmoja haluavansa olla suhteessa pitkään, olisi asia varmasti toisin.
En ehkä ole niin parisuhdeihminen, tykkään omasta rauhasta ja kontrollista.
N28
Vierailija kirjoitti:
Haha tämä keskustelu on kuin yhteiset Geburstagswünsche ausgefallen -tyyliin kaikki tyylillä meillä toimii! tai meillä toimii näin. Ihanaa, että monilla toimii yhteisillä rahoilla ilman riitoja! https://geburtstagswünsche.io/
Eiköhän riitoja ole enemmän just niissä omat rahat -pareissa. Varsinkin, jos toinen on sellanen euron tarkkuudella ihminen. Yhteiset rahat on hyvä mm. siksi, että raha-asioita tarvii käsitellä tosi harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän riitoja ole enemmän just niissä omat rahat -pareissa. Varsinkin, jos toinen on sellanen euron tarkkuudella ihminen. Yhteiset rahat on hyvä mm. siksi, että raha-asioita tarvii käsitellä tosi harvoin.
Selitätkö logiikkaasi hieman enemmän? Aidosti kiinnostaa minkälaisella ajatuskuviolla päätyy tuollaiseen loppupäätelmään.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen tili toimii niin kauan, kun kummallekaan ei satu mitään. Jos toinen kuolee, elossa oleva ei pääse käyttämään yhteistä tiliä ennen kuin perunkirjoitus on tehty ja kuolinpesäasiat houdettu. Siis ihan tällaisen käytännön asian kannalta myös henkilökohtaiset tilit on perusteltuja.
Paitsi jos se on TAI-tili. Yhteinen säästötili voi olla JA-tili, mutta mutta kummallakin pitäisi olla vähintään oma hätävaratili silti varalta, että jotain kamalaa tapahtuu. Ehkä toisen pankkitunnukset kaapataan ja silloin niillä päästään kaikille tileille, joille niillä tunnuksilla on käyttöoikeus vaikka rahastonhoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä riitoja muka tulis? Ei meillä ainakaan kertaakaan. Kumpikin käyttää vapaasti omia rahojaan ja sopimuksen mukaan maksetaan mahdolliset yhteiset kulut.
Jos mä jotenkin joutuisin yhteisrahasuhteeseen, riitelisin varmaan koko ajan😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitätkö logiikkaasi hieman enemmän? Aidosti kiinnostaa minkälaisella ajatuskuviolla päätyy tuollaiseen loppupäätelmään.
Samaa ihmettelen. Mitä tästäkin ketjusta on lukenut niin yhteistileille siirrellään, yhdessä lasketaan mitä siirretään, miksi ja miten jotain hankitaan ja kenen luvalla. Jatkuvastihan niitä asioita tunnutaan käsiteltävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis höh, kun on omat tilit ja rahat niin toinen pihinä ei puutu koko ajan mitä ostan. Jos olisi yhteisellä tilillä olisi koko ajan laskemassa.
Kyllä miehellä on käyttöoikedet esim laskunmaksutiin ja "joulutiliin" sekä tietysti omaan säästötiliinsä. Minä pistän laskut maksuun, koska olen luonteeltani jämpti. Ja minulla tosiaan lukee yhteisen säästötilin tiedoissa, että "loma- ja joulutili". Pistän tilille tietyn summan kuukausittain sekä esim. veronpalautukset ja satunnaiset palkkiot.
Minä en ymmärrä tätä. Mitä ihmeen laskuja te laitatte maksuun koko ajan? Meillä kaikki säännölliset elämään liittyvät kulut on suoraveloituksessa yhteiseltä tililtä, eräpäivien mukaan menevät sieltä automaattisesti maksuun. Minulla on kummilapsi Planilla, se menee omalta tililtäni suoravelotuksena, samoin puhelin/nettiliittymä (minä maksan molempien kotinetin nyt, mies maksaa suoratoistot, joita on pari).
Jos ostamme jotain, maksamme kortilla, samsung walletilla tai Mobilepaylla.
Ei meillä ole mitään laskuja, joita toisen pitäisi hallinnoida, eikä etenkään toisen rahoja.
Ei kaikki saa perintöä. Säästöö toki voi kaikki.