Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (731)
"Eiköhän riitoja ole enemmän just niissä omat rahat -pareissa. Varsinkin, jos toinen on sellanen euron tarkkuudella ihminen. Yhteiset rahat on hyvä mm. siksi, että raha-asioita tarvii käsitellä tosi harvoin."
Kai rahankäytöstä joutuu keskustelemaan, jos rahat ovat yhteisellä tilillä. Etnekin jos toinen tekee jotain suurempia ostoksia keskustelematta etukäteen. Meillä on aina ollut omat tilit ja sovittu mitkä laskut kumpikin maksaa (näma siis suunnilleen samansuuruiset), yhdessä omistetun asunnon vastikkeet ja yhteisen auton verot, vakuutukset ja huollot maksetaan yhdessä, bensaa maksellaan enemmänkin kulutuksen mukaan eli jos toinen menee omissa asioissaan jonnekin kauemmaksi, hän myös tankkaa auton. Isot ostokset (kodin kalustus, matkat jne.) maksetaan puoliksi ja niistä keskustellaan erikseen, koska toki molemmat sopivat yhdessä minne matkustetaan, miten asutaan matkalla, millainen sohva, matto tms. ostetaan. Ruoat maksetaan yleensä vuorotellen, nekin varmaan menevät suunnilleen puoliksi vuoden aikana. Lopulla itse ansaitulla rahalla kumpikin sa tehdä mitä haluaa, kummallakin kulutus on aika vähäistä ja molemmat sijoittavat. Ei ole koskaan rahariitoja (eikä muitakaan).
Meillä on yhteiset rahat. Käyttötilit ovat yhteiskäytössä ja palkkani menee suoraan yhteiskäyttötilille. Säästötilit ovat omat, mutta niillä on sama määrä. Olemme kuitenkin varautuneet edunvalvonnan tai kuoleman varalle siten, että kummallakin on myös oma henkilökohtainen tili ja pankki/luottokortti. Näin ei tule suurempaa haittaa, mikäli yhteisen käyttötilin rinnakkaiskortti suljetaaan ja yhteisen tilin käyttö loppuu.
Toinen säästäjä, toinen kuluttaja. Yhteinen tili. Vaikea yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?
Eli kun toinen haluaa tyhjentää koko tilin, että saa uuden moottoripyörän, sua ei haittaa?
Onpa sulla itsekäs puoliso, ehkäpä meillä yhteistilien pitäjillä ei ole ja juuri siksi tämä toimii :)
Eli hän ei kuitenkaan tee ihan mitä haluaa yhteisillä rahoilla? Ja jos tekisi, olisi itsekäs. Niimpä.
Se kirjoitetaan NiiNpä. Ja ei, puolisoni ei halua moottoripyörää. Anna sinä omasi ostaa jos niin kovin toivoo. On ihan normaalia neuvotella isommista hankinnoista, teillä ei osata puhua asioista?
Ketjusta näkee hyvin, että suurituloisen on helppo olla suurpiirteinen ja sanoa, että se maksaa joka ehtii, kun rahaa tulee enemmän mitä sitä ehtii kuluttaa. Kun tulot on pienet, joka eurosta täytyy pitää kiinni että saa jotain säästöön.
Onpa täällä epäluuloista parisuhdematskua.
Olen ollu naimisissa yli 40 vuotta ja aina ollut yhteinen tili. 80 luvulla kun muutimme yhteen niin oli pakko yhdistää rahat että riitti elämiseen. Yhtään ei jäänyt ylim kummallekaan.En ole vaatinut, eikä mieskään, omaa tiliä sen takia että KUN tulee ero niin on omat rahat.
Mies on ostanut auton yhteiseen käyttöön mutta oman mp:n, jolla teemme edelleen retkiä.
Minä olen voinut ostaa kaiken tarvitsemani. Kaikki on YHTEISTÄ.
Kun sitoutuu avioliittoon niin tämmöinen onnistuu.
Jonku alati vaihtuvan hunsvontin kanssa tämä ei tietenkään onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä epäluuloista parisuhdematskua.
Olen ollu naimisissa yli 40 vuotta ja aina ollut yhteinen tili. 80 luvulla kun muutimme yhteen niin oli pakko yhdistää rahat että riitti elämiseen. Yhtään ei jäänyt ylim kummallekaan.En ole vaatinut, eikä mieskään, omaa tiliä sen takia että KUN tulee ero niin on omat rahat.
Mies on ostanut auton yhteiseen käyttöön mutta oman mp:n, jolla teemme edelleen retkiä.
Minä olen voinut ostaa kaiken tarvitsemani. Kaikki on YHTEISTÄ.
Kun sitoutuu avioliittoon niin tämmöinen onnistuu.
Jonku alati vaihtuvan hunsvontin kanssa tämä ei tietenkään onnistu.
Vaikka on yhteinen tili, monista jo tässä ketjussa mainituista syistä kummallakin pitäisi olla myös oma tili. Ei se ole aina hunsvotin syy, jos yhdellä ainoalla tilillä olevat rahat eivät olekaan käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kuin vasemmistolla. Minun rahat minun ja puolison rahat yhteisiä.
Onnittelen. Välitäthän myös osanottoni puolisollesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha tämä keskustelu on kuin yhteiset Geburstagswünsche ausgefallen -tyyliin kaikki tyylillä meillä toimii! tai meillä toimii näin. Ihanaa, että monilla toimii yhteisillä rahoilla ilman riitoja! https://geburtstagswünsche.io/
Eiköhän riitoja ole enemmän just niissä omat rahat -pareissa. Varsinkin, jos toinen on sellanen euron tarkkuudella ihminen. Yhteiset rahat on hyvä mm. siksi, että raha-asioita tarvii käsitellä tosi harvoin.
Selitätkö logiikkaasi hieman enemmän? Aidosti kiinnostaa minkälaisella ajatuskuviolla päätyy tuollaiseen loppupäätelmään.
Samaa ihmettelen. Mitä tästäkin ketjusta on lukenut niin yhteistileille siirrellään, yhdessä lasketaan mitä siirretään, miksi ja miten jotain han
Nehän tässä siirtelee, joilla on omat rahat ja se paljon puhuttu taloustili. Ja mitä minä olen ketjua (kokonaan) lukenut, ei yhteisissä rahoissa ole monella mitään ongelmaa.
Se ongelma on teidän päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha tämä keskustelu on kuin yhteiset Geburstagswünsche ausgefallen -tyyliin kaikki tyylillä meillä toimii! tai meillä toimii näin. Ihanaa, että monilla toimii yhteisillä rahoilla ilman riitoja! https://geburtstagswünsche.io/
Eiköhän riitoja ole enemmän just niissä omat rahat -pareissa. Varsinkin, jos toinen on sellanen euron tarkkuudella ihminen. Yhteiset rahat on hyvä mm. siksi, että raha-asioita tarvii käsitellä tosi harvoin.
Siis höh, kun on omat tilit ja rahat niin toinen pihinä ei puutu koko ajan mitä ostan. Jos olisi yhteisellä tilillä olisi koko ajan laskemassa.
Kannattaisi valita parempi puoliso. Vai saitko vain hankalan tapauksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa.
Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?
Eli kun toinen haluaa tyhjentää koko tilin, että saa uuden moottoripyörän, sua ei haittaa?
Olen jo parikin kertaa sanonut että mies otti moottoripyörää varten lainan, jota makselee hiljalleen pois. Niistä yhteisistä rahoista. Ja kyllä, on ok. Miksi hän ei olisi saanut ostaa haluamaansa asiaa? Miksi mulla olisi jotain sitä vastaan, tai sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta näkee hyvin, että suurituloisen on helppo olla suurpiirteinen ja sanoa, että se maksaa joka ehtii, kun rahaa tulee enemmän mitä sitä ehtii kuluttaa. Kun tulot on pienet, joka eurosta täytyy pitää kiinni että saa jotain säästöön.
Me ollaan sitten vissiin harvinaisuus, kun meillä on aina maksanut se joka ehtii. Tai jolla on rahaa. Vaikka ollaan vuosikausia edetty todella tiukasti, koska tulot on olleet pienet ja vain toinen töissä, on ollut sairaala- ja lääkekuluja ym. Molemmilla on järki päässä, jos on huono rahatilanne niin ei tuhlailla mihinkään ylimääräiseen. Koskaan ei olla laskettu että paljonko nyt minä olen maksanut ja paljonko puoliso, koska yhteinen potti se on pienikin potti.
Me ei olla koskaan puoliteltu mitään. Kymmeniä vuosia yhdessä. Tällä hetkellä miehellä on sen verran isot työmatkakulut, että minä maksan asumisen kokonaan. Eikä siinä ole mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman viestin olen tänne kirjoittanut, juuri tuolla sävyllä. Yhtä asiaa täytyy nyt vissiin korostaa. Vaikka nyt eläkeiän kynnykselle taloustilanne on erittäin hyvä ja toisella meistä (minulla) erittäin hyvät tulos, ei tilanne aina ole näin.
Ollaan oltu yhdessä ihan nuoresta asti ja siihen aikaan oltiin totaalisen persaukisia. Etenkin -90 luvun laman keskellä oltiin todella kovilla. Hyvä kun ruokaan rahat riitti. Siinä vaiheessa ei voinut ajatella "minun rahoja", vaan jos jommallakummalla sattui rahaa olemaan se osti ruokaa tai maksoi laskut. Ei tuossa tilanteessa voi ajatella, millä osuudella kumpikin osallistuu ja mitä jää säästöön. Kaikki tarvittiin perheen perustarpeisiin.
Tuo tausta on varmaan yksi syy siihen, että edelleen ajatellaan että on vain yhteisiä rahoja, vaikka tuloero on iso. Kun on yhdessä selvitty kovista ajoista, miksi nyt hyvinä aikoina pitäisi siirtyä minun-sinun -ajatteluun. Ihan vieras ajatus meille.
Vain yhteinen tili on TODELLA typerä riski ottaa.. Kaikilla pitäisi olla oma tili, jonne oma palkka menee, Sitten yhteisiä menoja varten voi olla myös yhteinen tili, jonne molemmat laittavat rahaa sovitun mukaan ja tätä tiliä käytetään VAIN yhteisiin menoihin. Jos omiin menoihin tarvitsee sieltä rahaa niin siitä LAINASTA sovitaan puolison kanssa.
Jokaisesta palkasta kaikkien kannattaisi ensin laittaa rahaa omiin sijoituksiin, sitten maksaa laskut ja sitten siirtää yhteiselle tilille sovittu summa, ja lopuilla voikin tehdä mitä lystää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman viestin olen tänne kirjoittanut, juuri tuolla sävyllä. Yhtä asiaa täytyy nyt vissiin korostaa. Vaikka nyt eläkeiän kynnykselle taloustilanne on erittäin hyvä ja toisella meistä (minulla) erittäin hyvät tulos, ei tilanne aina ole näin.
Ollaan oltu yhdessä ihan nuoresta asti ja siihen aikaan oltiin totaalisen persaukisia. Etenkin -90 luvun laman keskellä oltiin todella kovilla. Hyvä kun ruokaan rahat riitti. Siinä vaiheessa ei voinut ajatella "minun rahoja", vaan jos jommallakummalla sattui rahaa olemaan se osti ruokaa tai maksoi laskut. Ei tuossa tilanteessa voi ajatella, millä osuudella kumpikin osallistuu ja
Juuri näin! Kun on 15 vuotta elänyt todella tiukilla, joutunut kaupassa laskemaan euroja yhteisilläkin rahoilla ja miettimään mitä laskuja edes on mahdollista maksaa, osaa arvostaa sitä että yhdessä siitäkin selvittiin.
On tosi outo ajatus, että yhteiset rahat toimii vain jos rahaa on paljon. Sehän on päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vain yhteinen tili on TODELLA typerä riski ottaa.. Kaikilla pitäisi olla oma tili, jonne oma palkka menee, Sitten yhteisiä menoja varten voi olla myös yhteinen tili, jonne molemmat laittavat rahaa sovitun mukaan ja tätä tiliä käytetään VAIN yhteisiin menoihin. Jos omiin menoihin tarvitsee sieltä rahaa niin siitä LAINASTA sovitaan puolison kanssa.
Jokaisesta palkasta kaikkien kannattaisi ensin laittaa rahaa omiin sijoituksiin, sitten maksaa laskut ja sitten siirtää yhteiselle tilille sovittu summa, ja lopuilla voikin tehdä mitä lystää.
Onneksi kaikki saavat kuitenkin tehdä aivan kuten omalla kohdallaan parhaaksi näkevät. Sun mielipiteesi on vain yksin sinun pieni mielipiteesi, vaikka kuinka mesoaisit 😂
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä, koska yhteiset tilit toimivat oikein hyvin? Rahoja ei tarvitse siirrellä tileiltä toisille, eikä varsinkaan kysellä puolisolta rahaa lainaan. Meillä laskut menevät suoratoistoina yhteiseltä tililtä ja kaikki ylimääräinen jää säästöön. Näistä kertyneiden säästöjen käytöstä keskustellaan yhdessä. Viimeksi käytimme huomattavan summan asuntolainan ylimääräiseen lyhennykseen.
Kai teillä yhteisen rahan ihmisillä on kuitenkin omat sijoitukset?
Sain itse kymmenisen vuotta sitten perinnön, oma-aloitteisesti maksoin siitä minun ja puolison unelmamatkan, lopun laitoin sijoitukseen. Ei puoliso olisi odottanutkaan, että olisin enempää laittanut yhteiseen kulutukseen. hän oli kovin iloinen ja kiitollinen tuosta matkasta, josta meillä on edelleen upeita muistoja. Nyt sijoitukset (ja kuukausisijoittaminen) on tuottanut hyvin ja eläkevuosiksi meillä on turvaa molempien sijoituksista.