Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (731)

Vierailija
561/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla oma tili sekä yhteinen ns. taloustili, johon molemmat laitetaan kuukausittain sama summa. Ylimääräisiä menoja, kuten hiljattain makkarin uudet huonekalut, maksetaan sen mukaan, kummalla sattuu olemaan paremmin varaa. Kumpikin käyttää omiin menoihinsa sen minkä haluaa eikä ole vielä ikinä tarvinnut raha-asioista riidellä, yhdessä ollaan oltu jo yli 20 vuotta.

Vierailija
562/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on taloudellista väkivaltaa jos vaatii puolisoaan kustantamaan itselleen haluamiaan asioita kun itsellä ei rahkeet siihen riittäisi. "Etkö sinä rakasta minua ja halua minun parastani? Mehän olemme yksikkö."  

Nähdäkseni niistä täällä kirjoittaneista, joilla on yhteiset rahat, ei ole sanallakaakaan viitannut vaatimiseen. Eihän vaatiminen liity tähän kuvioon mitenkään.

No ei, mies tienaa nettona tuplat itseeni nähden ja hänen toiveestaan meillä on yhteiset rahat. Suostuin, koska olen itsekin suurituloinen eikä ole pelkoa että oma palkka ei riittäisi omaan kulutukseen. Perintöjä ei olla kumpikaan saamassa mitenkään merkittäviä määriä. Miehen mielestä näin on parempi, ei jaksa säätää sitä mitä kukakin maksaa ja minkä verran. On ollut kyllä kätevää ja hyvä noin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan tilanteessa vaarallisinta on tämä: Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. 

Jos se on ja-tili, se sulkeutuu kun toinen kuolee. Myös edunvalvontaan joutuminen aiheuttaa vaikeuksia.

Jos se on tai-tili, kaikki tilillä olevat rahat voivat olla mennyttä yhdessä hujauksessa. Vaikka itse ei olisi sössinyt, monista eri syistä voi käydä niin, että rahat eivät ole käytettävissä. Pankin järjestelmässä voi olla ongelmia, tai joku rosvo pääsee tiliin käsiksi. Ensin mainitussa voidaan pärjätä käteisellä siihen saakka, että pankki toimii taas, mutta jos rahat on viety, niitä voi olla vaikeaa tai mahdotonta saada takaisin.

Vierailija
564/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skenaarioitahan on monenlaisia - vaikka niinkin että isäntä hoitaa kaiken perheen rahaliikenteen ja lähettelee siinä sivussa avustuksia jollekin ihanalla thaikkutytölle joka vain odottaa prinssinsä avioeroa... 

Vierailija
565/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skenaarioitahan on monenlaisia - vaikka niinkin että isäntä hoitaa kaiken perheen rahaliikenteen ja lähettelee siinä sivussa avustuksia jollekin ihanalla thaikkutytölle joka vain odottaa prinssinsä avioeroa... 

Missä maailmassa sinä antaisit ukkosi "hoitaa kaiken rahaliikenteen"? 

Vierailija
566/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää, en tietenkään missään. Meillä on ainoastaan ja vain omat tilit, rahat ja säästöt. Mutta onhan näitä joilla toinen osapuoli hoitaa kaiken kun toinen on jotenkin niin toistaitoinen tai ehkä alistettu ettei tiedä raha-asioista tuon taivaallista. Toinen pelaa tai "sijoittelee" johonkin huijauksiin, onko aivan tuntematonta asiaa? 

Vierailija
567/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää, en tietenkään missään. Meillä on ainoastaan ja vain omat tilit, rahat ja säästöt. Mutta onhan näitä joilla toinen osapuoli hoitaa kaiken kun toinen on jotenkin niin toistaitoinen tai ehkä alistettu ettei tiedä raha-asioista tuon taivaallista. Toinen pelaa tai "sijoittelee" johonkin huijauksiin, onko aivan tuntematonta asiaa? 

Sellaisella ihmisellä ei ole mitään hukattavaa rahaa joka ei osaa edes huolehtia omista raha-asioistaan. Onko aivan tuntematonta asiaa? 

Vierailija
568/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, yhteisen tilin, siis sellaisen tilin johon molemmilla on yksikseen käyttöoikeus, ongelmaksi tulee toisen puolison kuolema varsinkin ns. uusperheissä, joissa on "ei yhteisiä" lapsia. Asian selvittely näiden "ulkopuolisten" kuolinpesän osakkaiden ja lesken välillä ei mene aina kuin strömsössä ja saattaa vaatia huomattavasti aikaa ja hermojen menetystä pankkien kanssa asioidessa kun mikään ei kelpaa ja kuolinpesän asiaa ei pystytä hoitamaan suoraan omassa paikkallisessa konttorissa, vaan kaikki hoidetaan pääkonttorilla ja puhelimitse, jos yleensä saat sieltä jonkun vastaamaan tuntien jonottamisen jälkeen. Jonottamiselta välttyy jos jättää soittopyynnön ja kulkee puhelin taskussa joka hetki. Tiedän tämän omakohtaisesta kokemuksesta (3 kuolintapausta kahden vuoden ja eri kahden uusioperheen sisällä). Tälläisessä tapauksessa kuolinpesän osakkaiden tulee ryhtyä välittömiin toimenpiteisiin, jotta vältytään sitten jatkossa isolta selvittelyltä pesänjaon yhteydessä. Perunkirjoitus ei tuota ongelmia, vaan lopullinen pesänjako. Eli missä on ja mihin on yhteisellä tilillä olleet varat käytetty kuoleman jälkeen. Usein asia menee lakimiesten hoidettavaksi ja sinne katoaa loputkin varat kuolinpesästä. 

Vierailija
569/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä metsät olleet jo paljon ennen minua. Tilakaupassa mukana tulleita ja lainarahalla ne itse maksanut. Minusta on itsestään selvä että metsän tuotot myös kuuluvat hänelle. Tosin minä en myöskään osallistu metsätöihin enkä uuden metsän istuttaamiseen puukauppojen jälkeen. Eli sen rahat kuka omistaa ja tekee työt. 

Silti olen kuitenkin hyötyä saanut esim. asumismukavuutena kun noilla rahoilla on mm. maalämpöpumppu ostettu. 

Vierailija
570/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on taloudellista väkivaltaa jos vaatii puolisoaan kustantamaan itselleen haluamiaan asioita kun itsellä ei rahkeet siihen riittäisi. "Etkö sinä rakasta minua ja halua minun parastani? Mehän olemme yksikkö."  

Nähdäkseni niistä täällä kirjoittaneista, joilla on yhteiset rahat, ei ole sanallakaakaan viitannut vaatimiseen. Eihän vaatiminen liity tähän kuvioon mitenkään.

No ei, mies tienaa nettona tuplat itseeni nähden ja hänen toiveestaan meillä on yhteiset rahat. Suostuin, koska olen itsekin suurituloinen eikä ole pelkoa että oma palkka ei riittäisi omaan kulutukseen. Perintöjä ei olla kumpikaan saamassa mitenkään merkittäviä määriä. Miehen mielestä näin on parempi, ei jaksa säätää sitä mitä kukakin maksaa ja minkä verr

Meillä on omat tilit ja omat rahat, mutta koskaan ei ole säädetty ja väännetty siitä mitä kumpikin maksaa. Ne maksamiset on tulleet ihan luonnostaan niin, että koska minä olen se, joka käy yleensä ruokakaupassa maksan ruuat/hygieniajutut ym ym mitä nyt päivittäistavarakaupoissa myydään. Mies maksaa sähköt, veden ja jätemaksun ja jos vaikka pyykkikone hajoaa, mies ostaa sen. Miehellä menee noihin tietenkin vähemmän kuussa, kuin minulla ruokakauppaan, mutta se korjaantuu sitten noilla joillakin kalliimmilla ostoilla.

Auto on miehen ja maksaa sen menot ja minä jos sillä ajelen ostan siihen polttoainetta. 

Ennen kun ostettiin puita talon lämmitykseen ne maksettiin puoliksi, mutta ei se nyt ollut vaiva eikä mikään käydä kerran vuodessa siirtämässä rahaa miehen tilille  ja nykyään sekin on historiaa.

Rahat siirtyy nykyään niin helposti vaikka siirrolla, että ei ole kyllä mikään vaiva siirtää rahaa toisen tilille jos tarve on, mutta meillä ei oikeastaan ole koskaan, nyt kun niitä puitakaan ei enää osteta. 

Yhdessä 40 vuotta. 

Vierailija
571/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollut yhteiset tilit ja rahat 42 vuotta. Eikä mitään ongelmia ole ollut. Päinvastoin, pelkkiä hyviä puolia. 

Ei varmaan ainakaan sillä joka tienaa  viisi kertaa vähemmän, kuin puolisonsa :D

Vierailija
572/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on se perinteinen malli:

On yhteiset rahat ja sitten on vaimon rahat.

Meillä mies antaa myös ihmisten näin ymmärtää, vaikka oikeasti meillä on niin, että molemmilla omat tilit ja maksut puoliksi. 

Mutta onhan se mukava esittää rahamiestä ja antaa ymmärtää, että vaimo muka  voi tuhlata omat rahansa kuten tykkää. 

Minun rahat menee perheen ruokalaskuun joka on 6 henkisessä perheessä ihan kiitettävä sekä  auton ylläpitoon ja polttoaineisiin jota kuluu työn puolesta paljon. 

Lisäksi maksan kaikki lasten/nuorten harrastukset ja vaatteet ja ym kulut. Mies saattaa joskus ostaa jollekin kengät. 

Mies siis maksaa asumiskulut.

Toki ne "vaimon rahat on vaimon rahoja" pitää tavallaan paikkansa, koska minunhan ne rahat on, mutta ne menee perheen kuluihin. Myös sen miehen ruokkimiseen :DDDDDDDDDDDD

Vierailija
573/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan joskus avioliiton alkuvuosina kirjoitellut jotain samanhenkisiä vastauksia tänne kuin tämän aloituksen ap. Nykyisin meillä on avioehto ja täysin omat rahat. Yhteiseen talouteen sijoittaa kumpikin tasan saman verran joka kuukausi. Taustalla on tässä se, että vaikka kaikessa piti olla 100% luottamus, on mieheni sitten kuitenkin rillutellut vähän poikien lomalla ja tehnyt kaikenlaista sellaista, mistä ei olla yhdessä sovittu. Luottamusta ja hyvää uskoa oli omalla puolella, toisella oli sormet ristissä selän takana koko ajan. Ongelmiahan tässä aiheutti esim. se, että jos minä sain lahjaksi rahaa, oli mieheni jo ennen minua suunnitellut kuinka minun syntymäpäivälahjani käytetään. Nykyisin suosittelen kaikille, että kannattaa olla tarkmepi ja pitää raha-asiat erillään. Kaikki eivät eroa (mekään emme (vielä)), mutta vaaleanpunaiset lasit tulee kyllä useinmiten riisuttua ennen pitkää. 

Vierailija
574/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan yhteiset  rahat. Ensin elettiin joka toinen vuosi  yhden  palkalla.. Ei ole kumpikaan tuhlailevaa tyyppiä  . Ei ollut enää silloin  asuntovelkaa.  On sitten hankittu  esim, kesämökki  osiittain   velalla ja säästöillä.  Myös on hankittu  pari  sijoitusasuntoa ja  isompi paritalo itselle. Nyt on  eletty muutamavuosi vain miehen palkalla.. Minun palkka on jäänyt ihan    nostamatta sinne  säästöön. Nyt ollaan moemmat eläkkeellä ja lapset pois kotoa omine lapsineen. Miniän  kanssa  olen hankkinut heile meleisen  perheasunnon joka on kyllä minun  nimissäni. Ei koksaan rahasta riitaa

Vierailija
575/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

Aika monella tuntuu olevan. On omat tilit ja yhteinen taloustili ja monimutkaisia järjestelyjä, miltä tililtä mitäkin maksetaan. 

No, mun mielestä omat tilit ja yhteinen taloustili ei kuulosta kauhean monimutkaiselta, varsinkin kun melkein kaiken saa e-laskuiksi ja ne kulut, joita ei e-laskuksi saa on muutenkin monesti henkilökohtaisia satunnaisia ostoksia.

Sinkkuna mulla oli muutenkin erillinen laskutili menojen ja tulojen seuraamisen helpottamiseksi, joten ei tämä tilanne siitä poikkea. Molemmilla menee puolet käteenjäävistä tuloista taloustilille ja puolet jää oman harkinnan mukaiseen käyttöön. Ei mulle tuota ongelmia maksaa omaa puhelinlaskua, salikorttia, vaateostoksia ja illanviettoa kavereiden kanssa omista rahoistani. Koen myös, ettei nuo kulut kuulu mun miehelle.

Vierailija
576/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen varmaan joskus avioliiton alkuvuosina kirjoitellut jotain samanhenkisiä vastauksia tänne kuin tämän aloituksen ap. Nykyisin meillä on avioehto ja täysin omat rahat. Yhteiseen talouteen sijoittaa kumpikin tasan saman verran joka kuukausi. Taustalla on tässä se, että vaikka kaikessa piti olla 100% luottamus, on mieheni sitten kuitenkin rillutellut vähän poikien lomalla ja tehnyt kaikenlaista sellaista, mistä ei olla yhdessä sovittu. Luottamusta ja hyvää uskoa oli omalla puolella, toisella oli sormet ristissä selän takana koko ajan. Ongelmiahan tässä aiheutti esim. se, että jos minä sain lahjaksi rahaa, oli mieheni jo ennen minua suunnitellut kuinka minun syntymäpäivälahjani käytetään. Nykyisin suosittelen kaikille, että kannattaa olla tarkmepi ja pitää raha-asiat erillään. Kaikki eivät eroa (mekään emme (vielä)), mutta vaaleanpunaiset lasit tulee kyllä useinmiten riisuttua ennen pitkää. 

Eihän sinun ongelmasi ollut yhteiset rahat vaan ihminen, kenen kanssa ei olisi pitänyt olla edes yhteistä asuntoa. Millainen ihminen käyttää toisen synttärirahat?

Minun mieheni saa kyllä rillutella ja niin saan itsekin, se ei ole meillä yhteisestä hyvästä pois. Käytin itse esimerkiksi yhteisistä rahoista 6000 € leikkaukseen yksityisellä lääkäriasemalla eikä mieheni nikotellut yhtään. En kysynyt lupaa.  Mieheni antoi lapsilleen joululahjaksi 6000 € vastaavasti ja se oli ihan ok. 

Turha tässä on huudella mikä on oikea tapa kun ei ole kahta samanlaista tilannetta.  

Vierailija
577/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?

Eli kun toinen haluaa tyhjentää koko tilin, että saa uuden moottoripyörän, sua ei haittaa? 

Vierailija
578/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Eli kun toinen haluaa tyhjentää koko tilin, että saa uuden moottoripyörän, sua ei haittaa? 

Onpa sulla itsekäs puoliso, ehkäpä meillä yhteistilien pitäjillä ei ole ja juuri siksi tämä toimii :) 

Vierailija
579/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla itsekäs puoliso, ehkäpä meillä yhteistilien pitäjillä ei ole ja juuri siksi tämä toimii :) 

Eli hän ei kuitenkaan tee ihan mitä haluaa yhteisillä rahoilla? Ja jos tekisi, olisi itsekäs. Niimpä.

Vierailija
580/731 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole itsekästä puolisoa. Molemmilla meistä on rahaa, joiden käytöstä saa itse päättää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi