Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (734)
Onko teillä yhteiset rahat ja tilit tyypeillä kuitenkin ok jos miehellä perinnöt ja vaikka metsätuotot ja osingot jää vaan omiin nimiin ja käyttöön?
Meillä on ollut yhteiset rahat nyt 32 vuotta. Toiminut hyvin koko ajan. Mutta tottakai se vaatii molemmilta ymmärryksen siitä, mikä toiselle on tärkeää. Minä ymmärrän että mies tykkää ostaa ja vaihtaa moottoripyörän osia, hän ymmärtää minun harrastukseni.
Hiukan särähtää korvaan ketjussa kommentit, että ei todellakaan haluta euroakaan käyttää puolison harrastukseen.
Harrastukset on ihmisille tärkeitä, niiden ansiosta hän on sellainen kun on.
Mutta tottakai kun on ollut aikoja että rahasta on tiukkaa, niin silloin molemmat tinkii omista menoistaan. Tinkisihän sitä silloinkin jos on erilliset rahat. Eli ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä yhteiset rahat ja tilit tyypeillä kuitenkin ok jos miehellä perinnöt ja vaikka metsätuotot ja osingot jää vaan omiin nimiin ja käyttöön?
EIhän ne silloin ole yhteisiet rahat -tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Mies osti perinnöllään moottoripyörän ja loput meni talon remonttiin. Minulle on tulossa reilusti suurempi perintö, rahaa ja huvila, ja yhteiseen käyttöön tulee.
En tunne ketään jolla olisi yhteiset rahat. Mitä sosialisteja te olette.
Paljon on rikkaita ja avokätisiä ihmisiä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies osti perinnöllään moottoripyörän ja loput meni talon remonttiin. Minulle on tulossa reilusti suurempi perintö, rahaa ja huvila, ja yhteiseen käyttöön tulee.
Niin no eihän ne silloin mene puolison omaan käyttöön.
En näe yhteisessä tilissä mitään muuta kuin potentiaalisia ongelmia, joten en ikinä sellaiseen suostuisi. Kaikista yksinkertaisin ja oikeudenmukaisin järjestely on, että molemmilla omat tilit ja rahat, josta sitten siirrellään vain yhteisiin menoihin kuuluva osuus taloustilille.
Taloustilistä tulee mieleen vain talouskaupan tili. Joskus sinne sellaisen sai, ostokset sai laittaa tilille ja se sitten käytiin maksamassa kerran kuukaudessa. Muuta hyötyä en näe.
Joo omat tilit ja yhteiselle tilille rahaa yhteisiin kuluihin.
Kiva kun kukaan ei kysele miksi ostin taas uuden merkkilaukun tms. Ja voi omille tileille rauhassa säästää isompiin omiin hankintoihin, kuten uusi maantiepyörä, ilman että rahat katoaakin tililtä miehen uuteen päältäajettavaan ruohonleikkuriin. Niin varakkaita ei olla että mitä vaan voi ostaa milloin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen jako, että kaikki lähes maksetaan puoliksi, kuten auto, asunto, sähkö, lomamatkat, päiväkotimaksut ja ruoka. Lisäksi minä maksan lasten menot kuten vaatteet ja harrastukset kokonaan itse, koska muuten niitä ei hankittaisi. Miehellä on parempi palkka kuin minulla. Olen yrittänyt ehdottaa että jos en joutuisi maksamaan päiväkotimaksuja, koska jos molemmilla olisi sama palkka kuin minulla, päiväkoti olisi ilmainen. Ei ole vielä suostunut. Myös esim pizzalla käynti harmittaa, koska ostamme 2 pizzaa, maksamme laskun puoliksi, ja mies syö oman pizzan yksin, ja minä jaan minun pizzan lasten kanssa.
Eihän tässä tapauksessa kyse ole mistään yhteisistä rahoista. Tässä puhutaan taloudellisesta väkivallasta.
Meillä on ollut tapaamisesta asti ihan kaikki yhteistä.
Tilit on ns. tai tilejä, jotka ovat kummankin verkkopankissa. Tilien käyttötarkoitus voi olla mikä vaan. Tilit voivat olla ns. toisen tai toisen, vaikka ovat juridisesti yhteiset.
Tästä on SUURI APU KUOLINTAPAUKSESSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat tulevat yhteiselle tilille. Minulle kilahtaa reilu neljä tonnia, miehelle reilu seitsemän. Ei ole riitaa rahankäytöstä kun rahat riittävät ja ylikin jää.
Onhan se tilanne teillä ihan eri mitä meillä, kun meidän yhteenlasketut tulot on nettona kolme tonnia kuukaudessa. Yhteisissä rahoissa tuntisin syyllisyyttä joka ostoksesta enkä voisi laittaa rahaa sijoituksiin. Omia rahojani voin käyttää miten lystään hyvillä mielin.
1000€, 1500€, 2000€? Minkä verran tienaat nettona? Minkä verran asumiskulut? Ei nuilla kyllä juhlita tai käytetä mielin määrin. Siis meillä omat tilit, kuitenkin talous yhteinen. En ymmärrä kommenttia syyllisyyden tunteminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahallako se sitoutuminen todella ostetaan? Jos suhteessa on kaksi aikuista, tasa-arvoista ihmistä niin kyllä sitoutuminen osoitetaan aivan muilla tavoin kuin kurkkimalla toisen tiliä tai käyttelemällä sitä omalla pankkikortillaan. Tai vaatimalla, että kaikki toisen tulot tulevat yhteiselle tilille, joissa jälleen niitä voidaan käytellä kuin omiaan.
Sitoutuminen "ostetaan"? Sinulle on ilmeisesti täysin vieras ajatus, etät kaksi ihmistä rakastaa toisinaan niin paljon että haluavat jakaa kaiken koko elämänsä ajan? Ei tuossa ole kyse mistään ostamisestä, ei kurkkimisesta, ei toisen vaitimisesta. Ei käytellä tahaa "kuin omiaan", koska elämä on yhteinen.
En ole tuo aiempi, mutta jakaa kaiken koko elämänsä ajan? Toivottavasti tarkoitit vain rahaa, koska muuten kuulostaa sairaalta suhteelta. Jaatteko ystävät? Vietättekö aina aikaa yhdessä? Jaatteko myös ystävien asiat toisillenne? Tällaisia suhteita kun näkee ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mies sanoi 2000-luvun alussa suunnilleen näin: "Voin maksaa kaikki arkiset kulut, jos avaat arvo-osuustilin ja laitat sinne 500e kuukaudessa hänen valitsemiin kohteisiin "
Olin, että joo, käy. Meidän arjen menot oli silloin noin 2 500e eli hyödyin kovasti.
No nyt vuosien aikana arkemme menot ovat nousseet pitkälle päälle 3 000 euron eikä minun ole tarvinnut nostaa säästämissummaani.
Tiedän, että kaikilla ei ole näin reilua miestä, mutta mikä parasta, niin nyt on 450 000e säästössä! Mä en käsitä miten mun mies tiesi mikä on parasta.
Kaikki nuoret aikuiset. Jos mitenkään pystytte säästään 500 kuussa, niin tehkää se. 25 vuoden päästä ette kadu!!!
Mihin säästät noita rahoja?
En mä ihan tarkkaan tiedä. Mies sanoi, että korkoa korolle on mullistava keksintö. Ja niin on ollut. Eikä 500e kuussa ole paljon. Aika moni keskituloinen perhe säästää sen verran.
No on mies sanonut niin, että pitää kerätä vähintään puoli miljoonaa ennen kuin kannattaa alkaa käyttämään. Mutta uskomattominta on se, että en mä ole säästänyt kuin jotain 150 000e. No on se paljon. Kieltämättä. Mutta aika on tehnyt mulle 300 000e!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan toinen ei ole tuhluri niin voi toimia.
Sitten pitää sopia, mikä on tuhlaamista ja mikä ei. Minulle Hesarin paperiversio, Kodin Kuvalehti, käsityölehti ja joku ruuanlaittoon keskittyvä lehti ei ole tuhlaamista, mutta mies on asiasta eri mieltä. Minun mielestä kalastustarvikkeita on ihan liikaa eikä niitä tarvitse ostaa joka vuosi. Itse en halua kuulla yhtään arvostelua tekemistäni hankinnoista ja sitä kyllä tulisi, jos rahat olisi yhteisiä.
Miksi tarvitsee tulla? Moni käsittää yhteiset rahat väärin. Ei sen tarvi olla kyttäämistä ja ostoksiin puuttumista.
Jos tienaa suunnilleen saman verran, niin yhteiset rahat ei ole kovin merkityksellistä. Sama vaikka ei ois. Mutta, jos on erikokoiset tulot, niin silloin kunnon parisuhteessa on yhteiset rahat.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tossa esimerkissä ole yhteiset rahat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tossa esimerkissä ole yhteiset rahat!
Niin eli sitten ihan kaikki tultava yhteiseksi vaikka vain toinen saisi perinnön tms.
Ei ole eikä ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan. Ihmisillä on päätösvalta omiin rahoihinsa. Toki niitä käytetään perheen hyväksi mutta se joka tienaa myös päättää mihin rahat käytetään.
Tulevan X anoppini tytär tarkisti tilini mitä voi ostaa. Oma tilinsä katosi jonnekin. . Maksoin asuntolainat ym. kulut tililtäni. Tämäkään Ei Riittänyt Tulevalle X anopille. Jaon jälkeen ostin uuden asunnon puiston reunalta. X muutti Anopin määräyksestä 70km.Päähän hesasta Murenevaan "taloon" Itse halusi kävelymatkan päähän työpaikasta. Ladani vaihtui myöhemmin Premium Mersuun Mutta en minä valita.