Uskallanko lähteä vaihdattamaan talvirenkaat, kun tiet ovat jäistä sohjoa?
Miten on? Otanko riskin? Tarvitsen ne hemmetin talvirenkaat nyt vihdoin ja viimein jo. En pystynyt aiemmin hoitamaan asiaa, koska ei ollut rahaa mihinkään ylimääräiseen enkä ole ajanut autoa kolmeen viikkoon säiden takia, kun kesärenkaat alla.
Kommentit (21)
Ei nyt ole sohjoa. Sohjo on märkää irtonaista tavaraa.
No et voi lähteä, onhan se nyt täysin selvä asia, että kesärenkaat eivät pidä tuolla yhtään.
Riippuu aika paljon, millainen matka sinne vaihtopaikkaan on. 30-40 km/h rajoitusalueilla voisin ajella pari kilometriä, maantielle en lähtisi.
Toisaalta, jos rahat olisivat totaalisen loppu, tuo ei olisi ensimmäinen asia, mihin käyttäisin rahaa.
Et lähde. Siinä vaarannat muutkin ihmiset, et pelkästään itseäsi.
Millainen matka?
Itse voisin ehkä tohon lähimpään rengasliikkeeseen ajaa todella hiljaa. Matkaa sinne noin vajaa 2km ja tiet suurimmaksi osaksi pikkuteitä. Yksi lyhyt pätkä isompaa tietä jossa 50km/h rajoitus, ajaisin ehkä 30km/h siinä.
Vaihtaisin itse tai tilaisin jonkun vaihtamaan. Täällä ainakin on jotkut nuoret mainostaneet autonhoitopalveluita edullisesti.
Minä ajoin juuri eilen. Mutta matkaa multa lähimpään paikkaan oli vain 1,5 km, rauhallisella lähiöalueella, eikä ole esim. isoja mäkiä reitillä joihin voisi ylämäkeen juuttua tai alamäessä jäädä liukumaan jarrut pohjassakin liukkaalla. Varasin ajan vieläpä illalle klo 19 jolloin ei ole ruuhkaa. Ihan hyvin meni kesärenkailla pöristely.
Mä muistan aina kun joskus kyselin nuorena ekan auton kanssa isältäni tällaista, ja häntä ihan nauratti koko kysymys, koska kuulemma ennen 1970-lukua ei ollut edes mitään talvirenkaita olemassa ja niin sitä ajeltiin ympäri vuoden ongelmitta. Liukkailla vaan vältettiin mäkisiä reittejä ja pidettiin enemmän etäisyyttä ja mentiin hiljaa. Hän vakuutti että kyllä pärjää kesärenkailla yhden matkan. Ja totta se on. Toki asia on nykyään vähän eri kun silloin kaikilla oli kesärenkaat, nyt sen yhden kesärengassankarin jarrutusmatka on paljon pidempi kuin muilla jos letkassa ajetaan. Mutta silti rauhallisen reitin voi mielestäni ajaa.
Et todellakaan voi, lyhyelläkin matkalla voit menettää auton hallinnan ja tien laidassa kulkeva viaton kävelijä menettää henkensä.
Joko järjestät renkaiden vaihdon omassa pihassa, kuljet tämän talven julkisilla tai pysyt kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajoin juuri eilen. Mutta matkaa multa lähimpään paikkaan oli vain 1,5 km, rauhallisella lähiöalueella, eikä ole esim. isoja mäkiä reitillä joihin voisi ylämäkeen juuttua tai alamäessä jäädä liukumaan jarrut pohjassakin liukkaalla. Varasin ajan vieläpä illalle klo 19 jolloin ei ole ruuhkaa. Ihan hyvin meni kesärenkailla pöristely.
Mä muistan aina kun joskus kyselin nuorena ekan auton kanssa isältäni tällaista, ja häntä ihan nauratti koko kysymys, koska kuulemma ennen 1970-lukua ei ollut edes mitään talvirenkaita olemassa ja niin sitä ajeltiin ympäri vuoden ongelmitta. Liukkailla vaan vältettiin mäkisiä reittejä ja pidettiin enemmän etäisyyttä ja mentiin hiljaa. Hän vakuutti että kyllä pärjää kesärenkailla yhden matkan. Ja totta se on. Toki asia on nykyään vähän eri kun silloin kaikilla oli kesärenkaat, nyt sen yhden kesärengassankarin jarrutusmatka on paljon pidempi kuin muilla jos letkassa ajetaan. Mutta silti rauhallisen reitin voi mielestäni ajaa.
Kyse ei ole mielipiteestä, vaan laista.
Ei ennen 70-lukua ollut lasten turvaistuimiakaan, ihan syystä ne ovat silti nykyään pakollisia. Kjten myös talvirenkaat näillä keleillä, ne eivät ole vapaaehtoiset matkan pituudesta riippuen syystä että ovat muille tienkäyttäjille vaaralliset ja turvallisempi vaihtoehto on olemassa vahinkojem ehkäisemiseksi.
Ei voi. Koska se on yksinkertaisesti kiellettyä eikä sinulla ole oikeutta päättää riskinottamisesta säännöstä poikkeamiseksi muiden tienkäyttäjien puolesta.
Uskallat. Mutta mene ihan lähimpään liikkeeseen jossa noita tehdään, vältä turhaa ajoa. Varaa aika johonkin muuhun aikaan kuin aamun tai illan ruuhka-aikaan, jotta voit ajaa todella hiljaa tukkimatta liikennettä täysin.
Toinen vaihtoehto on toki liikkuva rengaspalvelu, itse olen käyttänyt sellaista kun rengas hajosi, mutta tekee ne talvirenkaan vaihtojakin. Näitä on ainakin pk-seudulla, mutta myös Falck yms. hinauspalveluita tarjoavat tekevät myös. Maksaa toki selvästi enemmän kuin niin että itse ajaa palveluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen 70-lukua ollut lasten turvaistuimiakaan, ihan syystä ne ovat silti nykyään pakollisia. Kjten myös talvirenkaat näillä keleillä, ne eivät ole vapaaehtoiset matkan pituudesta riippuen syystä että ovat muille tienkäyttäjille vaaralliset ja turvallisempi vaihtoehto on olemassa vahinkojem ehkäisemiseksi.
Niin on siinäkin kyse laista, että punaisia päin ei saa kävellä vaikka missään ei olisi yhtään autoa, mutta eipä sitäkään viitsi noudattaa. Itse ajattelen, että poikkeustilanteessa voi omaa järkeä käyttää. Mutta toki se laitonta on, ja sakot voi saada jos jää kiinni.
Voit saada sakot jos ajat kesärenkailla talvikelissä, jos tiellä lunta tai jäätä, kesärenkaat laittomat. Pahimmassa tapauksessa autovakuutuksesi ei korvaa mitään onnettomuustilanteessa.
Kyse ei ole uskaltamisesta, vaan rikot lakia jo. Ajattele muita autoilijoita jos oma turvallisuus ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on siinäkin kyse laista, että punaisia päin ei saa kävellä vaikka missään ei olisi yhtään autoa, mutta eipä sitäkään viitsi noudattaa. Itse ajattelen, että poikkeustilanteessa voi omaa järkeä käyttää. Mutta toki se laitonta on, ja sakot voi saada jos jää kiinni.
Itseasiassa jos käy huonosti, saa syytteen kuolemantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Punaisia päin kävellessä todennäköisesti typeryyttäsi pääset vain omasta hengestäsi. Autolla liikkuessa taas todennäköisesti se jalankulkija, johon törmäät kun jarruttaessa ennen suojatietä ei tapahdukaan mitään. Tekoa pidetään tällöin tahallaan aiheutettuna, toisin kuin punaisia päin kävellessä vaikka siinä seurauksena auto suistuisikin tieltä.
Kyse on MUIDEN turvallisuudesta. Ei siitä, että uskallatko ottaa riskin sakkojen saamisesta.
Pyydät nyt jonkun luoksesi vaihtamaan ne renkaat. Ei voi eikä saa lähteä enää kesärenkailla liikenteeseen. Varmasti löytyy jostain joku palvelu että saat ne hoidettua. Esim. Facebookissa voi myös kysellä tai Googlen avulla. Kesärenkaat eivät pidä enää yhtään ja seuraukset voivat olla suuret jos jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Voit saada sakot jos ajat kesärenkailla talvikelissä, jos tiellä lunta tai jäätä, kesärenkaat laittomat. Pahimmassa tapauksessa autovakuutuksesi ei korvaa mitään onnettomuustilanteessa.
Jos poliisit pysäyttävät näillä keleillä ja on kesärenkaat alla, niin matkan teko loppuu kyllä siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan voi, lyhyelläkin matkalla voit menettää auton hallinnan ja tien laidassa kulkeva viaton kävelijä menettää henkensä.
Joko järjestät renkaiden vaihdon omassa pihassa, kuljet tämän talven julkisilla tai pysyt kotona.
Voi vee mitä settiä! Siis yleisemminkin aina kun jostain tällaisesta tulee puhe. Kyllä on pelokasta ja säikkyä porukkaa tämä herkkä ja helposti järkyttyvä Av-sakki.
Ei tuolla ulkoilmassa mitään suurta hätää ole, muutama sentti lunta on maahan yöllä leijaillut. Miksi nyt muka ei pärjäisi kesärenkain, vaikka säännöllisemminkin jos vain laki sallisi? Ja vielä, jos kyse on muutamasta vaivaisesta kilometristä, kuten jotkut olivat tuossa yllä tietävinään, ja kun yleisemmin ainakin aina kun tästä aiheesta joka alkutalvi kirjoitellaan, kysyjällä on aina huoli nimenomaan enintään 10 kilometrin reissusta: eräänäkin talvena joku panikoi samaa asiaa ja hänen olisi pitänyt ajella Stadin keskustasta Viikkiin. Ei-pääkaupunkiseutulaisena jouduin turvautumaan Googleen ja katsomaan Viikin sijainnin (nimi oli kyllä entuudestaan ihan tuttu) - ja kas! - se oli noin 10 km päässä Töölöstä: sellaista matkaa ei siis liukkauden pelkääjä ollut uskaltaa ajaa kaupunkiympäristössä tai enintään kokoomatieolosuhteissa, uupumatta, perinpohjin väsymättä ja järkyttymättä. Ja tietysti palstalle kertyi silloinkin heti runsaasti näitä kuolemalla ja tuonelalla ja viikatemiehellä pelottelijoita kuten nytkin, tuossa edellä.
Miten ihmiset voivat olla noin heikkoa tekoa?
Itse olen samanlaisessa elämäntilanteessa ajellut kursailematta kesärenkailla, jos siis kitkarenkaisiin ei ole ollut varaa ja vanhat ovat olleet ihan sököinä tai auto on vaihtunut juuri samana vuonna ja vielä ei sopivan kokoisia kitkarenkaita ole hankittukaan. Tosin "polliisia pelekään" kyllä, mutta en muuta.
Kaikille avuttomille liukkauskammoisille kerron tässä nyt yhden oleellisen asian mikä auttaa valtavasti tiellä pysymiseksi: siinä kaasussa on katsokaas muitakin asentoja kuin kokonaan ylhäällä ja kokonaan lattiassa. Kun sitä noudattaa ja yleistä elämänkokemusta (vai eikö teillä ole tätä jälkimmäistä lainkaan?) niin ihan helppoa on ajella kesärenkain tällaisessakin säässä.
Tilaat jonkun tutun tai liikkuvan palvelun pihaan. Täällä ainakin -9.