Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (734)
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo yhteinen tili ja rahat toimii jos toisella enemmän omia laskuja tai toimen tykkää ostaa laatua ja kalliimpaa ja toinen aina halvinta?
Ei ole mitään "omia laskuja". Kaikki laskut on samasta potista. Jos on joku iso hankinta niin yhdessä päätetään mitä ostetaan. Voi ostaa myös keskihintaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo yhteinen tili ja rahat toimii jos toisella enemmän omia laskuja tai toimen tykkää ostaa laatua ja kalliimpaa ja toinen aina halvinta?
Ei ole mitään "omia laskuja". Kaikki laskut on samasta potista. Jos on joku iso hankinta niin yhdessä päätetään mitä ostetaan. Voi ostaa myös keskihintaisen.
Sama lisää vielä, että jos toinen ehdottomasti haluaa sen kalleimman ja parhaimman tavaran, niin sitten hän voi sen ostaa. Tietenkin, jos rahaa on.
Aiemmin kun elettiin monesta syystä tiukemmin, niin tietysti puhuttiin kannattaako tavara X ostaa nyt ja onko siihen varaa, vai voiko sen siirtää myöhemmäksi. Se olisi tietysti ollut sama erillisissä rahoissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh mitään ei kyllä jäis säästöön jos kaikki menis yhdestä potista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin - jos toinen haluaa Guccin laukun ja toinen sanoo ettei käy yhteisistä rahoista, osta Marimekkoveska, niin siihen sitten vaan tossuna suostuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin - jos toinen haluaa Guccin laukun ja toinen sanoo ettei käy yhteisistä rahoista, osta Marimekkoveska, niin siihen sitten vaan tossuna suostuu?
Ei. Meillä ei kumpikaan ole mikään typerys.
Kummallakin on omat tilit. Minä hoidan talousasiat kuten melkein kaiken muunkin. Ei väliä miltä tililtä maksut menevät. Hoitelen kuitenkin niin että vaimon tilillä on enemmän rahaa kuin minulla, näin tyytyväisyys tältä osin taattu. ( Bruttutuloni kolme kertaa suuremmat kuin vaimolla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh mitään ei kyllä jäis säästöön jos kaikki menis yhdestä potista.
Jos sinulla on pakkomielle käyttää tili tyhjäksi aina ennen palkkapäivää, se on sinun ongelmasi.
Minun mielestä omissa rahoissa on se hyvä puoli, että itse saa suunnitella ja päättää mitä ostaa ja milloin, ei tarvitse kysellä toiselta onko hänellä juuri samaan aikaan omia suunnitelmia. Mies suunnittelee nyt uuden perämoottorin ja kaikuluotaimen hankkimista ja välillä puheessa vilahtelee uusi venekin. Itse en halua osallistua noihin kuluihin enkä myöskään halua sanoa, että minulla on omat suunnitelmat, joten lykkää perämoottorin ja kaikuluotaimen hankintaa syksyyn tai osta käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Meillä ei kumpikaan ole mikään typerys.
Ei tarvitse nyt tuohon merkkiin kiteytyä, otin vaan esimerkin jonka kaikki tajuaa....
Mutta siis, millä oikeudella toinen osapuoli päättää mitä toinen saa ostaa, mä en vain tajua - kyseessä ei kai ole alaikäiset sentään.
Tyyliin mä haluan savukalkkunaa mutta se on puolison mielestä liian kallista, kyllä meille riittää lauantaimakkara? Pitää vaan taipua toisen tahtoon ja piheilyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh mitään ei kyllä jäis säästöön jos kaikki menis yhdestä potista.Jos sinulla on pakkomielle käyttää tili tyhjäksi aina ennen palkkapäivää, se on sinun ongelmasi.
Miehellä se ongelma rahojen riittämiseen on ei minulla.
Emme ole koskaan riidelleet rahasta. Meillä on sekä omia että yhteisiä tilejä, joiden välillä siirrellään tarvittaessa rahaa. MInulla on käyttöoikeus miehen käyttötiliin ja meidän yhteisille tileille. Siirrän sekä miehen miehen palkasta että omastani osan yhteiselle laskunmaksutilille ja osan meidän yhteiselle säästötilille, jota käytetään mm. matkoihin ja jouluun. Kaikki on yhteistä, enkä edes tiedä, maksaako meistä jompikumpi enemmän jotain kuin toinen. Olemme olleet yhdessä noin 40 vuotta, joten tilanteet ja tulot ovat vaihdelleet.
Toinen haluaa ostaa guccin laukun toisen mielestä se on tuhlausta. Tone haluaa kalliimpaa ruokaa toinen ostaa halvinta einestä. Miten silloin toimitaan?
Muistan ikäni, kun työkaveri kertoi, että hänen ollessaan lapsen kanssa kotona hän halusi ostaa talveksi itselleen lämpimän ulkoilupuvun jota pystyi pitämään joka säällä. Puku oli kallis, joten hänen puolisonsa kielsi ostamasta sitä. Käsittämätöntä. Siinä vaiheessa, kun lapsi kävelee, ulkoilu on aikuiselle lähinnä seisoskelua, jon siinä pitää olla hyvät kamppeet.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole koskaan riidelleet rahasta. Meillä on sekä omia että yhteisiä tilejä, joiden välillä siirrellään tarvittaessa rahaa. MInulla on käyttöoikeus miehen käyttötiliin ja meidän yhteisille tileille. Siirrän sekä miehen miehen palkasta että omastani osan yhteiselle laskunmaksutilille ja osan meidän yhteiselle säästötilille, jota käytetään mm. matkoihin ja jouluun. Kaikki on yhteistä, enkä edes tiedä, maksaako meistä jompikumpi enemmän jotain kuin toinen. Olemme olleet yhdessä noin 40 vuotta, joten tilanteet ja tulot ovat vaihdelleet.
Onko miehellä käyttöoikeutta mihinkään tiliin?
Ja pakko sanoa että nyt pomppas, joulutili!
Meillä on sekä omat tilit että yksi yhteinen tili. Kumpikin siirtää yhteiselle tilille viikottain saman summan, josta ostetaan ruoat ja maksetaan talon kulut + muut yhteiset kulut. Omistamme talon puoliksi. Jos toinen haluaa hankkia itselleen jotain kallista tai ihan mitä tahansa niin maksaa sitten sen omalta henkilökohtaiselta tililtään ja se asia ei kuulu toiselle. EI ole ollut mitään ongelmaa.
Vaikka on yhteiset rahat, niin olisi hyvä , että varsinkin naisella olisi oma salatili jos jotain tapahtuu.
Tai sijoitustili, jos on siitä kiinnostunut. Aina kannattaa pitää myös käteistä kotona, itsellä on n. 300 sataa piilossa.
Toimii jos hyväksytään että toinen saa niitä rahoja sieltä käyttää mihin haluaa jos varaa on. Ettei sitten käy niin ettei se makitojen, lumilinkojen, design huonekalujen, merkkilaukkujen ja vaatteiden osto olekaan enää ok kun ne rahat tulee sinne yhteiselle tilille.
Kunhan toinen ei ole tuhluri niin voi toimia.
Totally get where youre coming from. Having fully shared finances with your partner can really strengthen the sense of teamwork and trust but it also means good communication is key. Its great to hear how others manage it and what works best for different couples! Start now https://www.beautyplus.com/object-remover/remove-text-from-image