Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (734)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kysellä?
Jos olen edellisenä päivänä käynyt tarkistamassa tilin saldon, siellä on 500 euroa. Seuraavana päivänä maksan kortilla 400 euron edestä, mutta en voikaan, kun mies on hetkeä aiemmin ostanut jotain 150 eurolla. Tosi hauska ylläri siinä kassalla. Sen lisäksi toisen pitää olla aina puhelimen tavoitettavissa, että voi tarkistaa asian.
Kai sulla siinä kortissa on myös credit? Maksat sitten sillä.
On credit, mutta miksi maksaisin luotolla, kun tilillä pitäisi olla riittävästi rahaa? Tuolla sinun tyylillä saa raha-asiat äkkiä sekaisin.
No kyllä tuossa sun esimerkissä on jotain pahasti pielessä!
Joku täällä viittasi, että on epäreilua jos on kouluttautunut, tienaa enemmän ja toinen sitten ei ja tienaa vähemmän, että ei ole oikein jos rahat yhteiset?? Siis oikeesti? Entäs jos molemmat on vaikka kauppatieteenmaistereita, toinen töissä pankissa ja toinen töissä valtiolla. Ja kaikkihan sen tietää missä saa parempaa palkkaa. Jos on niin tarkka oikeuksistaan ja rahoistaan, kannattaa sitten valita se puoliso jonka kanssa on tismalleen sama palkka. Ja ihan kaikki jakoon vaan pilkulleen. Onkohan näissä perheissä exelillä laadittu kotityötkin ja minuutilleen samat määrät tehdään? Ihan mahdoton ja kauhea ajatus! Kyllä se puoliso minusta valitaan niin, että sujuu nämä jutut ilman riitoja ja kauheeta säätöä.
Olen eri, mutta olin viimeksi mukana, kun mies kävi hakemassa uudet silmälasinsa liikkeestä. Niitä tosiaan soviteltiin ja viimeisteltiin "ikuisuus", joten ajan säästämiseksi kävin kassalla maksamassa lasit, kun alkoi olla kiire seuraavaan paikkaan.
Tästä aikaa muutama vuosi ja silloin lasit sai maksaa hakiessa. Nykyään samassa firmassa pitää vähintään puolet maksaa tilausvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä miten yhteiset rahat voi toimia. Luulisi sen olevan ihan järkyttävää kyttäämistä. Lisäksi järjestely on epäreilu paremmin koulutettua/tienaavaa kohtaan.
Se luottamus ja kunnioitus?Luottamusta ja kunnioitusta on vaikea osoittaa sellaista ihmistä kohtaan joka alkumetreiltä lähtien tuntuu olevan kiinnostuneempi rahoistasi kuin sinusta itsestäsi.
Kuka täyspäinen sellaisen kanssa jatkaa pidemmälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua yhteistä tiliä. Tapaamillani naisilla on kaikilla ollut haasteellista hallita talouttaan. Sillä ei ole ollut väliä minkälainen tulotaso. Jonkin ajan kuluessa heitä on alkanut ärsyttämään, että minulla on rahaa. On sijoituksia ja saan niistä säännöllistä kassavirtaa. En ole ökyrikas, mutta fiksu raha-asioissa ja haluan panostaa varallisuuden kasvattamiseen. Jossain vaiheessa heidän mieleensä hiipii ajatus, että koska ollaan yhdessä, niin heidän tulisi myös päästä nauttimaan rahoistani. He alkavat nähdä ne myös ominaan. Huomaan, että alan myös itse pitämään kumppania enemmän maailman vanhimman ammatin edustajana, jos yhdessä olemisen edellytyksenä on siitä maksaminen. Suhteella ei ole tulevaisuutta.
Tämäkään ei ole sukupuolikysymys. Itse en ole muunlaisia miehiä koskaan tavannutkaan kuin niitä jotka haluaisivat hyötyä rahoistani. Itse en ole edes se
Tulit paljastaneeksi miksi yhteiset rahat ovat hyvä asia. Rahan käyttämisen tapa paljastaa paljon asennoitumisesta moneen muuhun asiaan, ja ne kaikki ovat tärkeitä parisuhteen kannalta. Rahankäyttö on tapa nähdä tuo kaikki muu.
Tulit paljastaneeksi muutakin, mutta se ei ole tämän ketjun aihe.
Se lukemisen ymmärtämisen taito 😅. Eli mikäli minä HAKISIN ja jatkon voi lukea uudelleen. Voi taivas 😂
Oikeassa elämässä noin ei tapahdu. Silmälasit sovitetaan ja fiksataan niin, että ne sopii päähän, ei valu eikä paina mistään. Sen lisäksi lasit pitää usein maksaa jo tilausvaiheessa kokonaan. Itse hankin silmälasit viime syksynä, maksu piti tehdä kokonaan tilatessa, edellisellä kerralla maksaa piti puolet.
Vierailija kirjoitti:
Se lukemisen ymmärtämisen taito 😅. Eli mikäli minä HAKISIN ja jatkon voi lukea uudelleen. Voi taivas 😂
Oikeassa elämässä noin ei tapahdu. Silmälasit sovitetaan ja fiksataan niin, että ne sopii päähän, ei valu eikä paina mistään. Sen lisäksi lasit pitää usein maksaa jo tilausvaiheessa kokonaan. Itse hankin silmälasit viime syksynä, maksu piti tehdä kokonaan tilatessa, edellisellä kerralla maksaa piti puolet.
OT, mutta toi rillien maksu - aina maksanut vasta hakiessa, ketjukohtaista vai yksityisten tapa? Mä olen ostanut yksityiseltä ja Silmäasemalta ja tosiaan aina vasta hakiessa maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä miten yhteiset rahat voi toimia. Luulisi sen olevan ihan järkyttävää kyttäämistä. Lisäksi järjestely on epäreilu paremmin koulutettua/tienaavaa kohtaan.
Se luottamus ja kunnioitus?Luottamusta ja kunnioitusta on vaikea osoittaa sellaista ihmistä kohtaan joka alkumetreiltä lähtien tuntuu olevan kiinnostuneempi rahoistasi kuin sinusta itsestäsi.
Kuka täyspäinen sellaisen kanssa jatkaa pidemmälle?
Nimenomaan. Ei kukaan.
Toki joskus ne kaikkein pahimmat tyypit jaksavat teeskennellä niin pitkään että pääsevät hyötymään ennen kuin näyttävät todellisen luonteensa.
Tässä ketjussa kirjoittelee lähinnä sellaisia jotka eivät ole joutuneet sellaisen kohteeksi. Mutta kyllä meitä on. Ja minä en enää ikinä jaa rahojani kenenkään muun kuin lasteni kanssa. Ei kukaan ole koskaan myöskään minun menojani maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta toi rillien maksu - aina maksanut vasta hakiessa, ketjukohtaista vai yksityisten tapa? Mä olen ostanut yksityiseltä ja Silmäasemalta ja tosiaan aina vasta hakiessa maksettu.
Minä ostin viime syksynä Silmäasemalta ja tilatessa piti maksaa kokonaan. Lasit maksoi yli 800 euroa, joten voisiko siellä olla joku euromäärä rajana?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sulla on hätänä?! Etkö ymmärrä lukemaasi? Ihan oikeasta elämästä kirjoitin. Meidän perheessä on kolmella silmälasit. Pitäiskö haukata vähän happea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka täyspäinen sellaisen kanssa jatkaa pidemmälle?Nimenomaan. Ei kukaan.
Toki joskus ne kaikkein pahimmat tyypit jaksavat teeskennellä niin pitkään että pääsevät hyötymään ennen kuin näyttävät todellisen luonteensa.
Tässä ketjussa kirj
Ja tyhmimmät suostuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhteistä tiliä suljettu isäni kuoltua, ihan sai äiti jatkaa tilinkäyttöä. Siltä maksettiin samat menot kuin ennenkin. Perunkirjoituksessa sitten vainajan osuudeksi tuli puolet kuolinpäivän saldosta niin käyttö- kuin säästötililläkin.
Ja tulihan äidin eläke ihan normaalisti tilille ja parin kuukauden päästä lisäksi muutamansadan suuruinen leskeneläkekin.
Tätä rupesinkin miettimään, että taitaa olla kuoleman osuessa viisaampaa olla kuitenkin yhteinen tili. Eihän sille ole perustetta, että se suljetaan kokonaan, jos toinen kuolee.
Jos taas eri tilit ja yhteinen talous, niin saattaa olla oma tili tyhjä just tiettynä päivänä ja käykin hassusti. Sen kuun yhteiset rahat sitten onkin kokonaisuudessaan toisen tilillä ja tili menee tilttiin. Mitäs sitten
Meillä esim voisi tulla moinen ongelma, kun lähdetään reissuun. Yleensä on toisen tilille laitettu isompi summa raha, kun mies tykkää maksella ja olla perheen päänä. Mulla olsi sitten pari sataa tilillä, niin ei sillä pitkälle pötkittäisi, kun kaikki muu on jäädytetty.
Ehkä näin ei kannattaisi sitten tehdä. Rahaahan voi helposti siirtää vaikka joka päivä reissun ajan pankkisovelluksilla. Onko miehellä ja sinulla käytössä useampi kuin yksi kortti? Ongelmaa voi tulla jos kortti ei jostain syystä toimi tai varastetaan.
meillä on. toisella tulot, toisella sesonkityö. toimii jos molemmilla sama linja kuluttamisessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin viime syksynä Silmäasemalta ja tilatessa piti maksaa kokonaan. Lasit maksoi yli 800 euroa, joten voisiko siellä olla joku euromäärä rajana?
Mä ostin vuosi sitten ja yli tonnin oli, maksu noudettaessa. Eli ei mitään kaavaa tuossakaan.
Meillä oli entisen puolison kanssa. Vain yhteinen tili, ei omia.
Vuosia tulot olivat niukat ja tasapainossa. Ei syitä riidellä.
Myöhemmin aloin tienata huomattavasti enemmän. Ei kai siinäkään olisi ollut syytä riidellä, mutta kävi miehen itsetunnon päälle. Hänelle tuli tunne, että tuhlasi rahojani ja eli siivellä. Ja näinhän se olikin, vaikka minä en asiasta välittänyt tai maininnut. Kun mies jäi työttömäksi asia (häpeä?) eskaloitui väkivaltaan eikä mies osannut hakea apua. 25v yhteistaloutta päättyi eroon.
Vaikka syy ei ollut rahassa, vaan miehen itsetunnossa, en enää lähtisi yhteistalouteen. Omilla rahoilla voi tehdä niiden rajoissa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot ostokset maksetaan puoliksi, samoin tietyt laskut.
Kiinnostaisi, miten nämä puolitetaan? Jos ostatte huonekaluliikkeestä kalliin sohvan, miten se maksetaan että menee puoliksi? Miten laskut puolitetaan?
Ööö, sohvan hinta jaetaan kahdella? Ehkä mä en ymmärrä kysymystä...
Meneekö molemmat kassalle, toinen maksaa puolet ja sen jälkeen puolet? Vai toinen siirtää toisen tilille puolikkaan, kun on ensin laskettu paljonko se on?
En IKINÄ jaksaisi tällaista. Mieluummin olisin sinkkuna.
Kahdella jakaminen on helppo laskutoimitus. Sohva kannattaa maksaa luottokortilla, kuten taas Askon ja Sotkan omistaneen Indoor Groupin konkurssissa opittiin (luottokorttiyhtiöltä voi periä takaisin rahojaan, jollei saa tilattua tuotetta. Sohvia harvemmin on suoraan liikkeessä kotiin kannettavana). Toinen maksaa kortillaan ja toinen siirtää sopimuksen mukaan oman osuutensa toiselle. Ei todellakaan ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sulla on hätänä?! Etkö ymmärrä lukemaasi? Ihan oikeasta elämästä kirjoitin. Meidän perheessä on kolmella silmälasit. Pitäiskö haukata vähän happea?
Katsos kun me muut emme elä hänen mielestään oikeaa elämää 😂
On ollut jo 55 v ja on edelleen, ellei toinen dementoidu ja ala tuhlata. Meillä on samat elämänarvot ja ei ole koskaan rahasta riidelty. Muista asiousta kyllä välillä🤨
Yhteiset rahat paljastavat onko arvomaailma yhteinen. Rahan käyttö toisen arvojen vastaiseen toimintaan aiheuttaa ne riidat.
Esimerkiksi tupakka, alkoholi, pelaaminen yletön shoppailu, OF...
Alussa voisi olla hyväkin, niin paljastuu totuus toisesta. Toki ääritapauksissa on varmaan joku piilotili.
Niinhän aiempi jo kirjoitti, hieman eri sanoin. Silmälasit maksetaan vasta hakiessa.