Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisin vanhempi työtön ja asuisin vuokralla, ostaisin omakotitalon maaseudulta

Vierailija
21.02.2026 |

Sen pitäisi olla omalla tontilla, kunnan vesijohtoverkossa ja niin lähellä kuntakeskusta, ettei tarvittaisi autoa asioiden hoitoon. Tuollaisia mökkeröisiä löytyy todella halvalla esim. Kouvolan seudulla. Osa tosi nättejä ilman suuria remontin tarpeita. 

Kerros- tai rivitalo ei kannata, koska remonttien ajankohdista ei pysty itse päättämään. Omasta ok-talosta ei millään tule niin paljon kuluja kuin vuokrasta kaupungissa, jos hyväksyy matalan sisälämpötilan.

Onko huono idea?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Aatulta sudenpesän hinta nix markkoja kourallinen ja vaitiolovelvollisuus .

Vierailija
62/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saisi asumistukea ollenkaan, mutta joutuisit ostohinnan päälle maksamaan varainsiirtoveron sekä toistuvasti kiinteistöveron, jätehuoltomaksut, tienhoitomaksut ja pakostakin myös sähköstä ja lämmityksestä aika tavalla etenkin talviaikaan.

Mulla noi kulut on 150e kuussa yhteensä ja asuntolaina 169e. Helppo maksaa vaikka työttömänä 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan koko ajan enemmän korpeen. Jos on terveyttä ja elinpäiviä, pitäisi vielä tehdä työtä n 17 vuotta eli varmaan käytännössä ehtii nousta n 20 vuoden päähän. 

En minä enää sitten jaksa enkä pysty hoitamaan mitään taloa ja puutarhaa. Nyt viisikymppisenä näin monisairaana olisi tässä ja nyt minulle se hetki, kun näitä mukavia mieleisiä asioita juuri ja juuri jaksaisin tehdä. 

Elämä valuu hukkaan työssä rasittuen ja epäilen, realistisesti, etten edes elä eläkepäiviini asti. Mutta korkeintaan osa-aikaeläkkeelle voisin päästä.

Sitä ei kannata hakea, koska pitäisi olla sitten varaa ylläpitää (yksin) kaksi asuntoa enkä pystyisi siihen nytkään täydellä palkalla.

Aina puhutaan unelmien toteuttamisesta ja elämänarvoista, mutta ei se pienituloiselle niin helppoa ole. Olen akateeminen mutta sehän ei takaa kaikilla aloilla tuloja. 

Mummonmökkielämä puutarhoineen olisi niin minua kuin mikään mutta omaa työtäni ei voi tehdä etänä.

Vierailija
64/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea, mutta suurin osa ihmisistä ei viitsi ja jaksa sitä touhua mitä elämäntapa vaatii. Halutaan vaan lojua ja katsoa jotain ruutua. Itse nautin lämmittämisestä ja puutarhan hoidosta. Lumityötkin on kivaa, rakastan vuodenaikoja. Omavaraisuuskin on eri tavalla mahdollista kun voi laittaa perunaa ja sipulia maahan. Ihanaa kun on talo jossa on tilaa hengittää. Jos on kissa tai vaikka koira niin vielä parempi. Yhteisöllisyys, naapurisuhteet ja vaikka vapaaehtoistyö on eri tavalla mahdollista pienemmillä paikkakunnilla. Kaupungin yksiössä sitä vasta masentuukin. Ainoa huono puoli on se, ettei yllättäviin menoihin voi varautua kuin säästämällä, ja kyllähän niitä tulee. Meillä viimeksi vuoti katto. Ilman autoa olis myös vaikeeta mutta onnistuis kyllä, pyörään kärry ja talvella ahkiolla vetää kaupasta ostokset. Sellaisessa älämäntavassa pysyy kunto ja terveys hyvänä, niin mielen kuin kehonkin terveys. Mutta harva haluaa nähdä MITÄÄN vaivaa. Eijjjaksa ei kiinnosta ei viiitti. No, jokainen tekee oman elämänsä. Näitä taloja voi myös vuokrata jolloin saa asumistukea.

Vierailija
65/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin Aatulta sudenpesän hinta nix markkoja kourallinen ja vaitiolovelvollisuus .

Olen käynyt Sudenpesässä. Se on Puolan maaseudulla ja todella vaikuttava paikka. Suosittelen vahvasti, mutta sinne ei tehdä ryhmämatkoja eikä sitä mainosteta. Omalla autolla vain käytännössä pääsee. Ap

Vierailija
66/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäät siihen kustannuksiin pakollisen auton ja se auto tarvii olla koko ajan kunnossa.

Aloituksen ideassa autoa ei tarvita, kuntakeskuksen pitää olla niin lähellä, että sinne pääsee ilman autoa. Auto romahduttaa tuossa elämäntilanteessa olevan talouden. Ap

Jos sinulle tarjotaan vaikka naspuripitäjästä 50km päästä töitä, auto on oltava.  Jos et ota työtä vastaan. karenssi paukkuu.

Tuollaisissa paikoissa yleensä ei ole julkista liikennettä niin, että työssäkulku onnistuisi.

En ole perillä näistä asioista, joten kysyin tekoälyltä. Ketään ei voida velvoittaa omistamaan autoa, joten jos julkista liikennettä työpaikalle ei ole, ei voida määrätä karenssia. Ap

Vierailija
67/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin suosittelen tätä. Tosin aina ei tarvitse vuokrata tai ostaa; 50+ työttömät saattavat periä myös jotain vanhemmiltaan, jotka ovat jo muuttaneet palvelutaloon tai kaupunkeihin esteettömiin krs-taloihin. Itse muutin perheen kesämökille, jossa on iso tontti hedelmäpuineen ja kasvimaineen. Työllistyminen on ollut tuskaa ja vaikeaa jo vuosikymmenen - pelkkää pätkää ja työttömyyskausia. Muutin tänne, otin riskin - ja kaiken huipuksi alle vuodessa onnistuin löytämään täältä työtä. 
Maaseutu pursuaa autioituvia tupia ja rintamamiestaloja, joita 50+ väen isovanhemmat ovat noin 1945 sodan päätyttyä rakentaneet. Nyt ne seisovat tyhjillään. Upeat talot ja tontit, kesät talvet. Toivoisin, että maaseutu täyttyisi taas. Kun asennoituu luovasti ja avoimesti, jotakin työtä löytyy varmasti - sitäpaitsi omassa tontissakin sitä työtä riittää, tai vanhassa talossa. Pitää pään kunnossa kun on jotakin tekemistä. Kuluni ovat noin 300-400 e

Hyvä kommentti. En ole laskenut mitä maksaisi asua omassa talossani vuoden ympäri, mutta olen aika varma, että voisi olla max. tuota luokkaa. Ap

Vierailija
68/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tuntuu olevan samankaltaisia haaveita ja myös toteutuneita unelmia tällä saralla. Hienoa ja kannatettavaa omasta mielestäni. Liikuntaa ja mielekästä tekemistä, ekologisuutta myös. Ap

Vierailija
69/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa että sulla olisi tulolähteitä tai apu. Autokin ehkä tai joku koppimopo. Muilla ei ole. Lisäksi osa ei pysty matkustamaan kauas sairaalaan.

Vierailija
70/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sittenhän sinun pitäisi mennä töihin.

vuokralla voit asua ja elää sossuntuilla vaikka loppuelämäsi. hautauksenkin maksaa kela.

Vierailija
71/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi? Siis eläkeikää varten omakotitalon ja vielä maalta? Miten sä ajattelit pystyä pitämään siitä huolta?

Vierailija
72/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha työtön? En haluaisi vanhana asua kaukana terveydenhuollosta.

Vierailija
73/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tosi? Siis eläkeikää varten omakotitalon ja vielä maalta? Miten sä ajattelit pystyä pitämään siitä huolta?

Aika moni eläkeläinen asuu maalla ok-talossa. Eläkkeelle jäädään tällä hetkellä 65-vuotiaana, ja suurin osa on varsin hyvässä kunnossa eikä ole mitään ongelmaa pitää talosta huolta. Minun isä muutti maalle kun oli 62-vuotias ja asui loppuun asti, lähes 90-vuotiaaksi, omassa mökissään. Käveli reppu selässä kauppaan, piti perunamaata pihassa ja onki rannasta ahvenia särpimeksi, viimeisinä vuosina kävi kerran viikossa taksilla kaupassa kun ei enää jaksanut kävellä. 

Vierailija
74/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asumistuki poistuu kokonaisuudessaan ensi vuosikymmenen aikana, niin ei tarvitse tällaistakaan miettiä.

Vierailija
75/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu mitään.

Vierailija
76/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tarkoittaa että sulla olisi tulolähteitä tai apu. Autokin ehkä tai joku koppimopo. Muilla ei ole. Lisäksi osa ei pysty matkustamaan kauas sairaalaan.

Aloituksesta lainaus:  "... niin lähellä kuntakeskusta, ettei tarvittaisi autoa asioiden hoitoon."

Vierailija
77/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi asumistuki poistuu kokonaisuudessaan ensi vuosikymmenen aikana, niin ei tarvitse tällaistakaan miettiä.

Jos asumistukea tarvitsee, niin mökin voi yleensä vuokratakin. Mutta ei kaikki ikääntyvät työttömät ole niin köyhiä, monella työttömällä on nytkin oma asunto, jonka on ehtinyt hankkia aiemmin töissä ollessaan. 

Vierailija
78/78 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan työtön pitäisi olla? - Itse ainakin noin 50 vuotiaana haluan päästä vielä töihin 

Minäkin halusin 50-vuotiaana töihin. Vuodet vieri enkä päässytkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän