Jos olisin vanhempi työtön ja asuisin vuokralla, ostaisin omakotitalon maaseudulta
Sen pitäisi olla omalla tontilla, kunnan vesijohtoverkossa ja niin lähellä kuntakeskusta, ettei tarvittaisi autoa asioiden hoitoon. Tuollaisia mökkeröisiä löytyy todella halvalla esim. Kouvolan seudulla. Osa tosi nättejä ilman suuria remontin tarpeita.
Kerros- tai rivitalo ei kannata, koska remonttien ajankohdista ei pysty itse päättämään. Omasta ok-talosta ei millään tule niin paljon kuluja kuin vuokrasta kaupungissa, jos hyväksyy matalan sisälämpötilan.
Onko huono idea?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan työtön pitäisi olla? - Itse ainakin noin 50 vuotiaana haluan päästä vielä töihin ja tähän yhtälöön mahtuu huonosti sem että ostasiin halvan omakotitalon; ne kun tuppaa sijaistemaan paikoissa, joissa työllistyminen on vaikeaa. Muuten toki ihan hauska idea. Omavaraisuudessa ja omantalon laitossa on jotain kaunista. Siti monesti huokaan, että onneksi asun ja eläm vuorkalla koska jos en saa töitä "riittävän" läheltä niin sitten on taas lähdettävä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun muuttaisin töitteni perässä,.
Ajatus tässä skenaariossa on, ettei töitä enää saa kuitenkaan. Olet oikeassa siinä että uudelleen työllistyminen ja tuollainen mökki ovat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja todennäköisimmin, koska halpa hinta tarkoittaa, että muutkin ovat sieltä häipyneet pois töiden perään. Ap
Työllistyminen on totta kai itselleni tärkeää mutta vaikka itse one yksin eläjä tai ehkä juuri siksi, että olen yksin eläjä pohdiskelen myös mm- sosiaalista turvaverkkoa. Se nytkin aika ohut mutta kuinka ohueksi ja olemattomaksi se kävisi jos muuttaisin haaveena, että voisin elelllä omassa talossani....
"Ihan uteliaisuudesta, minkä ikäisenä uskot, että voisit aloittaa "talollsiena" "
Tämä on vain ajatusleikkiä eli elämäntilanteeni on ihan toisenlainen, ajattelin vain mitä voisin hyvinkin tehdä ikäisenäni (58) työttömänä. Mulla on talo tai kaksikin ja joskus haaveilen tee - se - itse -elämästä järven rannalla korvessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhempi työtön ja asun stadissa. 15m2 yksiö ja matkaa manskulle 200m. Vuokra 550e. Teen säännöllistä keikkatyötä keskimäärin noin 2000-2600e/kk nettotuloilla.
Juu, en lähde millään johkin landemökkiin itsetuhoilemaan, vaan käyn mieluummin hevi -ja rock keikoilla viikoittain.
- sotealan 55 vuotias "setä"
Järkyttävän pieni asunto sulla.
Aivan riittävä ja etenkin halpa. Loistavat julkisen yhteydet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhempi työtön ja asun stadissa. 15m2 yksiö ja matkaa manskulle 200m. Vuokra 550e. Teen säännöllistä keikkatyötä keskimäärin noin 2000-2600e/kk nettotuloilla.
Juu, en lähde millään johkin landemökkiin itsetuhoilemaan, vaan käyn mieluummin hevi -ja rock keikoilla viikoittain.
Pidä huivistas kiinni, setä.
...oon aikaa sitten luopunut jo viimeisistä hiuksistanikin.
"Työllistyminen on totta kai itselleni tärkeää mutta vaikka itse one yksin eläjä tai ehkä juuri siksi, että olen yksin eläjä pohdiskelen myös mm- sosiaalista turvaverkkoa. Se nytkin aika ohut mutta kuinka ohueksi ja olemattomaksi se kävisi jos muuttaisin haaveena, että voisin elelllä omassa talossani.... "
Hyvä pohdinnan aihe, paljon riippuu naapureista. Itselläni on aina ollut tosi hyviä naapureita sekä maalla että kaupungissa eli on ollut tuuria. Apua on voinut pyytää ja myös antaa, viimeksi tänään, sillä heräsimme siihen kun naapuri oli ajanut ojaan ja vedimme hänet sieltä pois. Ap
Jos on suunnitelmana lopullisesti syrjätyä ja loppuelämä olla työttömänä, niin silloin ihan hyvä idea. Tuollahan se nimittäin sinetöityy.
Vierailija kirjoitti:
Jos on suunnitelmana lopullisesti syrjätyä ja loppuelämä olla työttömänä, niin silloin ihan hyvä idea. Tuollahan se nimittäin sinetöityy.
Etkö aio koskaan jäädä eläkkeelle :) Ap
Mikäs siinä, jos haluaa/haluat ap tehdä itse kaiken. Mietin samaa joskus itsekin.
Tulin siihen tulokseen, että olen ikäni asunut "vuokrakasarmeissa" (pl. nyt, kun perintöasunto). Ei se niin kivaa aina ollut, mutta helpolla sinänsä pääsi. Ei tarvinnut huolehtia juuri mistään (kunhan vaan oli kiltisti ja kunnioitti hiljaisuutta klo. 22-7).
Se okt-asunto: ei mulla ollut/ole ketään, jolta olisi voinut kysyä neuvoa, jos tulee joku ongelma. Olen aika huono kysymään neuvoa muilta ihmisiltä, varsinkin naapureilta. Kaupungissa olisi kyllä okt/rmt-taloja ajoittain myytävänä, mutta kalliita (tontti?) ja remontin tarpeessa. En ole remppaukko, niin päätin jättää koko "haihattelun".
Toki ymmärrän ja kunnioitan niitä, jotka sille tielle lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä, jos haluaa/haluat ap tehdä itse kaiken. Mietin samaa joskus itsekin.
Tulin siihen tulokseen, että olen ikäni asunut "vuokrakasarmeissa" (pl. nyt, kun perintöasunto). Ei se niin kivaa aina ollut, mutta helpolla sinänsä pääsi. Ei tarvinnut huolehtia juuri mistään (kunhan vaan oli kiltisti ja kunnioitti hiljaisuutta klo. 22-7).
Se okt-asunto: ei mulla ollut/ole ketään, jolta olisi voinut kysyä neuvoa, jos tulee joku ongelma. Olen aika huono kysymään neuvoa muilta ihmisiltä, varsinkin naapureilta. Kaupungissa olisi kyllä okt/rmt-taloja ajoittain myytävänä, mutta kalliita (tontti?) ja remontin tarpeessa. En ole remppaukko, niin päätin jättää koko "haihattelun".
Toki ymmärrän ja kunnioitan niitä, jotka sille tielle lähtee.
Nykyisin voi katsoa ihan kaikkeen neuvoa You Tubesta tai kysyä tekoälyltä. Ja kun olen haaveillut omassa talossani asumisesta, niin tiedän kaikki naapurit, joten ei tarvitsisi aloittaa nollasta kuten pitäisi, jos ostaisi aivan vieraalta paikkakunnalta talon. Isoin riski siinä mielestäni olisi se, jos naapurit ovat ongelmaista porukkaa ja sitten se, jos paljastuisikin jokin isompi rakennevaurio talosta niin ettei siinä voisikaan asua.
Mutta olen sellainen tyyppi, joka tykkää tehdä asioita itse (vaikka en olekaan kaikessa taitava) ja pidän fyysisistä töistä. Viihdyn myös yksin erinomaisesti ja maalla myös, vaikka olenkin kaupunkilaista sukua ties kuinka monennessa sukupolvessa. Ehkä siksi maalla asumisessa onkin niin paljon eräänlaista kultapölyä ja eksotiikkaa. Haluaisin esim. osata korjata traktoria, mutta sitä en kyllä ikinä opi. En ole yhtään teknisesti lahjakas. Tielle on omalta taloltani sen verran matkaa, että pitäisi olla joku vempele, mihin lumilingon voi kiinnittää. Joku tuunattu mönkkäri, minkä avulla voisi myös raahata polttopuita omasta metsästä. (Tämä ei kuulu aloituksen skenaarioon.) Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko muuten maaseudulta kotoisin?
Mietin mistä johtuu, että jotkut pitävät maaseutua jotenkin erityisen ankeana asuin paikkana, itsetuhoisena, syrjäytymisen sinettinä tms. Kun itselläni ei ole koskaan tuollaista käsitystä ollut ja mietin voiko se johtua jotenkin siitä, että on asunut alun perin maaseudulla ja kaivannut sieltä pois.
Mä taas olen kaivannut maalle ja käsitykseni on ollu jopa idyllinen, koska harrastuksiani on ollut parasta harjoittaa maaseudulla. (Olen asunut pääasiallisesti maalla noin 25 vuotta eli idealismia ei enää ole mukana.) Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saisi asumistukea ollenkaan, mutta joutuisit ostohinnan päälle maksamaan varainsiirtoveron sekä toistuvasti kiinteistöveron, jätehuoltomaksut, tienhoitomaksut ja pakostakin myös sähköstä ja lämmityksestä aika tavalla etenkin talviaikaan.
Kiinteistöverosta, jätehuollosta, sähköstä ei millään tule yhtä isoa summaa kuukausitasolla kuin vuokra-asunnon vuokrasta. Tosin en tullut ajatelleeksi asumistukea. Tienhoitomaksua ei tule, jos talo on yleisen tien varrella, sen voisi lisätä talon vaatimuksiin, ettei ole paljon lumitöitä.
Pieni perintö tai säästö tietysti pitäisi olla, että olisi varaa ostaa se talo. Lainaa ei saa ilman työtä eikä tuollainen talo käy vakuudeksi. Ap
On myös mahdollista mennä omakotitaloon vuokralle, osa tutuista tekee näin ja silloin saa asumistuet ym. Syrjästä vuokrataan halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Et saisi asumistukea ollenkaan, mutta joutuisit ostohinnan päälle maksamaan varainsiirtoveron sekä toistuvasti kiinteistöveron, jätehuoltomaksut, tienhoitomaksut ja pakostakin myös sähköstä ja lämmityksestä aika tavalla etenkin talviaikaan.
Eikös tuo kuulu ihan normaaliin elämään.
Tietyntyyppiselle ihmiselle oikein hyvä idea!
"On myös mahdollista mennä omakotitaloon vuokralle, osa tutuista tekee näin ja silloin saa asumistuet ym. Syrjästä vuokrataan halvemmalla."
Tuohan olisi loistava idea! Paljon parempi kuin aloituksen idea - en tosiaan tullut lainkaan ajatelleeksi asumistukea. Tuossa mallissa vuokranantaja varmaankin takaisi tiettyjä mukavuuksia kuten sisävessan ja ilmalämpöpumpun rikkoutumisen ym. muut kiinteistönhuoltoon liittyvät riskit. Ehkä hän voisi auttaa myös lumitöissä, jos asuu lähellä. Tälläisiä mökkeröisiähän voi olla tähteenä vaikkapa silloin, jos kaksi sukupolvea on asunut tilalla ja vanhemmat kuolevat, jolloin talo jää tyhjilleen. Ap
Vierailija kirjoitti:
No jokaisella on vapaus valita miten ja missä asuu. Ei kait kukaan sinuakaan ole pakottamassa muuttamaan maalle. Monille esimerkiksi puutarhatöistä kiinnostuneelle se taas on unelma, kuten minullekin että saisi kasvattaa osan omasta ruoastaan mm ja asua luonnon keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jokaisella on vapaus valita miten ja missä asuu. Ei kait kukaan sinuakaan ole pakottamassa muuttamaan maalle. Monille esimerkiksi puutarhatöistä kiinnostuneelle se taas on unelma, kuten minullekin että saisi kasvattaa osan omasta ruoastaan mm ja asua luonnon keskellä.
Näinpä. Itseänikin viehättää maalla asumisessa luonto ja tekeminen eli juuri ne asiat, jotka kenties toisenlaiselle ihmiselle ovat tylsyyden huippu. Pidän myös kaupungissa asumisesta, mutta keikoilla käyminen ei kiinnosta, sitä tuli tehtyä nuorempana riittävästi. Käyn kyllä joskus, mutta silloin bändi on yleensä sellainen, missä ei tarvitse tuntea itseään kaikkein vanhimmaksi koko yleisöstä. Olisi melko painajainen käydä viikoittain keikalla missä muut ovat täysin toisella levelillä ikänsä puolesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne vuokratkaan ilmaisia ole. Mutta suurin ongelma lienee se, että syrjäkyliltä ei ole enää paluuta työelämään eikä oikein sivistyksenkään pariin...
Kirjasto löytyy pienestäkin kylästä, sieltä voi tilata minkä tahansa kirjan, myös yliopiston kirjastosta eurolla. Työelämä olisi tuossa skenaariossa takana jo muutenkin, kun ikää on. Ap
Pieni oikaisu. Ei löydy enää kirjastoja kuin ehkä se yksi jos on kyse maalaiskunnasta. Kirjastoautot ovat korvanneet sivukirjastot jo vuosia. Kirjastoautoon voi tilata haluamansa kirjan kyllä. Kiinteistöverot on aika kohtuullisia vanhoissa paikoissa, ne menee verotusarvon mukaan, esim meidän mökillä verotusarvo on 615e / neliö ja siitä 70% pois koska on sata vuotta vanha rakennus, 50 neliöö talo, tekee noin kymppitonnin, ulkosauna, puuliiteri ja autotalli pari tonnia, tontti niin koko roskan käypä arvo on noin 15 tonnia ja vero oli viime vuonna vähän yli satasen. Rakennusten ikä näyttää olevan aika tärkeä kiinteistöveron peruste.
Paras hankinta olisi pieni tila tai palsta jolla olisi omaa puustoa, metsää polttopuiksi. Jos vaan sellaisen jostain löytää. Just tänään kaadoin pari kuivasta naapurin puolelta ja luvalla, niillä lämmittää lopputalven.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön vai töissä? On alettu ottaa jo iltapäivällä...