Jos olisin vanhempi työtön ja asuisin vuokralla, ostaisin omakotitalon maaseudulta
Sen pitäisi olla omalla tontilla, kunnan vesijohtoverkossa ja niin lähellä kuntakeskusta, ettei tarvittaisi autoa asioiden hoitoon. Tuollaisia mökkeröisiä löytyy todella halvalla esim. Kouvolan seudulla. Osa tosi nättejä ilman suuria remontin tarpeita.
Kerros- tai rivitalo ei kannata, koska remonttien ajankohdista ei pysty itse päättämään. Omasta ok-talosta ei millään tule niin paljon kuluja kuin vuokrasta kaupungissa, jos hyväksyy matalan sisälämpötilan.
Onko huono idea?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhempi työtön ja asun stadissa. 15m2 yksiö ja matkaa manskulle 200m. Vuokra 550e. Teen säännöllistä keikkatyötä keskimäärin noin 2000-2600e/kk nettotuloilla.
Juu, en lähde millään johkin landemökkiin itsetuhoilemaan, vaan käyn mieluummin hevi -ja rock keikoilla viikoittain.
- sotealan 55 vuotias "setä"
Pidä huivistas kiinni, setä.
Työtön vai töissä? On alettu ottaa jo iltapäivällä...
Suomen systeemissä keikkatyöläinen on "työtön", koska työsopimusta ja näinollen työsuhdetta ei ole. Eli olen virallisesti työtön ja täytän kelan lappua kuukausittain siltä varalta, jos ei keikkaa olisikaan. (lue: lomieni aikana)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhempi työtön ja asun stadissa. 15m2 yksiö ja matkaa manskulle 200m. Vuokra 550e. Teen säännöllistä keikkatyötä keskimäärin noin 2000-2600e/kk nettotuloilla.
Juu, en lähde millään johkin landemökkiin itsetuhoilemaan, vaan käyn mieluummin hevi -ja rock keikoilla viikoittain.
Tuohon mahtuu sänky, tv-taso ja wc. Onko sulla jääkaappia, keittiötä, kun ei kuitenkaan?
On. Keittonurkkaus ja jääkaappi löytyy. Kalusteisiin lisään pöydän ja nojatuolin plus pari jakkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko papparainen työtön vai töissä, vai både och eli jakomielitautinen..
...boodeoch, eli työssäkäyvä työtön työnhakija, koska mulla ei ole työsopimusta tai suhdetta keikkaduunarina. Näin se Suomen systeemeissä menee.
Ei huono idea, kunhan on puulämmitysmahdollisuus, sopivan pieni.
Ei sitä asumistukea aina tarvitse. Esimerkiksi naapurissa asui lievästi vammainen, mutta kuitenkin omat asiansa hoitamaan pystyvä nainen joka peri kotitalonsa ja jäi asumaan vielä 20 vuodeksi äitinsä kuoltua - siihen aikaan kun hän oli nuori, laitettiin helposti eläkkeelle, tänä päivänä varmasti pystyisi ja laitettaisiin johonkin ainakin osa-aikaiseen työhön jos jotain avustavaa toimistotyötä löytyisi. Älyllisesti hän oli enemmänkin heikkolahjainen kuin vammainen, mutta hänellä oli fyysisiä vammoja. Hän vammautui synnytyksessä kuulemma ja äitinsä ei pystynyt enää koskaan saamaan lisää lapsia. Varmasti sai pienintä eläkettä, kun ei koskaan ollut töissä, mutta ei hän mitään tukia tarvinnut. Viljeli omia porkkanoitaan ja piti pientä kasvimaata., hän jaksoi tehdä sitä mutta muistan että tarvitsi paljon lepoa välillä. Raha-asioissa auttoi hänen luottoystävänsä, sitä miten luotettava ystävä oli en osaa sanoa, mutta kun pärjäsi niin hyvin niin varmaan oli luotettava. Sitten kun ei enää jaksanut, möi talon ja muutti vuokralle esteettömään asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Et saisi asumistukea ollenkaan, mutta joutuisit ostohinnan päälle maksamaan varainsiirtoveron sekä toistuvasti kiinteistöveron, jätehuoltomaksut, tienhoitomaksut ja pakostakin myös sähköstä ja lämmityksestä aika tavalla etenkin talviaikaan.
Jep. RAHAT EI RIITTÄISI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon mahtuu sänky, tv-taso ja wc. Onko sulla jääkaappia, keittiötä, kun ei kuitenkaan?
2000-2600€ nettotuloilla työtä tekevä työtön?
Tuo on oksymoroni.
...ihan tuikitavallinen keikkaduunarin malli tehdä työtä. Jos ei keikkaa jossain jaksossa irtoiskaan, niin kelan korvaukset lähtee pyörimään. Hulluahan se on, mutta virallisesti olen työtön.
Tutustu joskus työkkärin ja kelan -"malleihin. Keikkatyöläistä ei pidetä minään, vaan itsekin olen velvoitettu hakemaan 4 kpl vakituista tai määrä-aikaista työtä per kuukausi. Eikö ole kummallista? Oikeasti ilman mitään työtä olevia on satoja tuhansia. Satsaisivat paukkunsa heihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän pieni asunto sulla.
Stadikämpäksi ihan hyvän kokoinen. Pienissä asunnoissa on halvempi vastike/vuokra ja ite kun asuin stadissa, en paljon kotona kökkinyt, kun tekemistä oli niin paljon kodin ulkopuolella. Ihan luksusta hakea alakerran leipomosta tuoreet croissantit ja käydä salilla joka päivä.
No nyt asun maalla ja teen töitä täältä käsin, kiitos työnantajani. Nyt luksusta on tila ja rauha. Kaikessa on puolensa.
"Kerros- tai rivitalo ei kannata, koska remonttien ajankohdista ei pysty itse päättämään. " Vanhan omakotitalon omistajana kerron sulle salaisuuden: omakotitalo ei ole immuuni remonteille ja asiat eivät todellakaan tule niin, että nyt minä päätän, että remonttia ei tule. Enpä usko, että kovinkaan moneen taloyhtiöön tehdään turhia remontteja. Toki ap varmaan ajattelee, että esim. pistesyöpymien vuoksi vuotavien kupariputkien aiheuttama remontti on turha, koska hän ei itse voi päättää ajankohdasta. Kun taloyhtiö pidetään kunnossa, se on osakkaiden etu. Omakotitalon voit toki jättää rapistumaan, koska haluat itse päättää remonttien ajankohdasta. Mieti sitten, että miten se sinun etusi toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saisi asumistukea ollenkaan, mutta joutuisit ostohinnan päälle maksamaan varainsiirtoveron sekä toistuvasti kiinteistöveron, jätehuoltomaksut, tienhoitomaksut ja pakostakin myös sähköstä ja lämmityksestä aika tavalla etenkin talviaikaan.
No ei ne vuokratkaan ilmaisia ole. Mutta suurin ongelma lienee se, että syrjäkyliltä ei ole enää paluuta työelämään eikä oikein sivistyksenkään pariin...
Kirjasto löytyy pienestäkin kylästä, sieltä voi tilata minkä tahansa kirjan, myös yliopiston kirjastosta eurolla. Työelämä olisi tuossa skenaariossa takana jo muutenkin, kun ikää on. Ap
Siellä pienellä paikkakunnalla joutuu maksamaan melkein jokaisesta kirjasta, ja siitä kertyy ISO summa. Kaupungissa saa lukea ilmaiseksi. Olen itse maalta kotoisin, ja minulla ei olisi varaa harrastaa siellä lukemista, täällä kaupungissa on.
Vierailija kirjoitti:
Tein tuon! Mummon mökki maalla keskellä ei mitään. Minulle sopii häiriötön elämä. Kaupunki eläminen out. Sen kokeilin jo. 10km. Km. Kauppaan ja muihin peruspalveluihin. Autolla pääsee. Talon ostin käteisellä. Ei montaa tonnia maksanut. Kaikki asumiskulut n. 200e/kk talvella pahimpaan aikaan (tammi-helmi). Kesällä jokunen kymppi. Autosta kulut 14e/kk vakuutus ja itse korjaan jos korjattavaa on. Eipä ole juuri ollut. Siinäpä nuo nuo. Lumityöt ainoo haitta mutta senkin otan liikunnasta. Liikkuvainen kun olen. Polttopuusavotat myös. Ilman puitakin pärjäisi. Tuli vain n. 50e/kk lisää kuukausisähköön keskitalvella. Tuli kokeiluun töissä ollessani. En ehtinyt oikein tulia pidellä. Ainakaan aamuisin.
Autosta kulut 14 e/kk vakuutus... Unohdat ajoneuvoveron sekä sen, että myös ne huoltoon käytettävät osat maksavat. Kai sinä kuitenkin teet määräaikaishuollon kerran vuoteen? Vai jätätkö senkin tekemättä?
Eläkkeellä vasta tämä kuvio. Vuokra-asuminen on halvempaa siihen asti, jos on yksinasuva työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä huivistas kiinni, setä.
Työtön vai töissä? On alettu ottaa jo iltapäivällä...
Suomen systeemissä keikkatyöläinen on "työtön", koska työsopimusta ja näinollen työsuhdetta ei ole. Eli olen virallisesti työtön ja täytän kelan lappua kuukausittain siltä varalta, jos ei keikkaa olisikaan. (lue: lomieni aikana)
Olen keikkatyöläinen ja kyllä minulla ihan työsopimus on allekirjoitettuna. Itse asiassa teen keikkaa kahdelle työnantajalle ja molempiin on työsopimukset allekirjoitettu.
Toki minut luetaan "työttömäksi" ja joudun hakemaan 4 kokoaikaista työtä/kk vaikka useimmiten teen keikkatöitä 40 tuntia viikossa.
Emme kaipaa yhtään työtöntä lisää meidän kuntaamme. Työikäiset ja työssäkäyvät, tervetuloa.
t, kunnanhallituksen jäsen kainuulaisesta kunnasta
Itse täytän aina vuorokohtaisen tuntilapun vuoron lopuksi. Se menee esihenkilön kuittaamana palkanmaksuun. Mitään varsinaista työsopimusta ei ole.
- tuo setä 55v
Ihan ok idea, kunhan tarpeeksi pieni mökki ja tosiaan sen verran hyvä sijainti, että pärjää ilman autoa.
Ei minusta huono idea aloittajalta, ja itsekin vähän samansuuntaista joskus mietin.
Jos omakotitalo on hyvin rakennettu ja siitä pitää huolta, kyllä aika pitkälle pärjää ihan normaalilla kunnossapidolla: tyhjentää rännit, nuohouttaa savupiiput, korjailee hilseilleet maalipinnat ja niin edelleen.
Uskokaa tai älkää - tuhannet ja tuhannet ihmiset maalla edelleen elävät omissa taloissaan varsin yksinkertaisissa olosuhteissa ilman kaupungin tai ison taajaman viihdykkeitä ja palveluja. Ja voivat ihan hyvin :)
En kyllä enään vanhana lähtisi johonkin kauas terveydenhoitojen ja kauppojen läheltä.Olemme tehneet aivan toisin päin.Maalta kaupunkiin.Tosin emme ole olleet koskaan työttömänä.
Se nyt on ihan sama mihin työttömyys mut jättää kuolemaan.
62vee
Tein tuon! Mummon mökki maalla keskellä ei mitään. Minulle sopii häiriötön elämä. Kaupunki eläminen out. Sen kokeilin jo. 10km. Km. Kauppaan ja muihin peruspalveluihin. Autolla pääsee. Talon ostin käteisellä. Ei montaa tonnia maksanut. Kaikki asumiskulut n. 200e/kk talvella pahimpaan aikaan (tammi-helmi). Kesällä jokunen kymppi. Autosta kulut 14e/kk vakuutus ja itse korjaan jos korjattavaa on. Eipä ole juuri ollut. Siinäpä nuo nuo. Lumityöt ainoo haitta mutta senkin otan liikunnasta. Liikkuvainen kun olen. Polttopuusavotat myös. Ilman puitakin pärjäisi. Tuli vain n. 50e/kk lisää kuukausisähköön keskitalvella. Tuli kokeiluun töissä ollessani. En ehtinyt oikein tulia pidellä. Ainakaan aamuisin.