Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisin vanhempi työtön ja asuisin vuokralla, ostaisin omakotitalon maaseudulta

Vierailija
21.02.2026 |

Sen pitäisi olla omalla tontilla, kunnan vesijohtoverkossa ja niin lähellä kuntakeskusta, ettei tarvittaisi autoa asioiden hoitoon. Tuollaisia mökkeröisiä löytyy todella halvalla esim. Kouvolan seudulla. Osa tosi nättejä ilman suuria remontin tarpeita. 

Kerros- tai rivitalo ei kannata, koska remonttien ajankohdista ei pysty itse päättämään. Omasta ok-talosta ei millään tule niin paljon kuluja kuin vuokrasta kaupungissa, jos hyväksyy matalan sisälämpötilan.

Onko huono idea?

Kommentit (214)

Vierailija
201/214 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne alle 30 000 euron talot ovat jaha-asutusalueella, vähintään 10 km päässä yhtään minkäänlaisista palveluista, ja peruskorjauksen tarpeessa.

Pienissäkin taajamissa myynnissä olevat pienetkin talot maksavat helposti 100 000 euroa, jos ovat asuttavassa kunnossa, eikä isompia remonttitarpeita ole. Pientä laittamista niissä on aina.

Tällä menolla missään alle 3000 asukkaan paikkakunnalla ei ole kohta enää terveyspalveluita, joita ikääntyessäsi todennäköisesti tulisit tarvitsemaan.

Laita Oikotielle hakusanaksi Kouvola, omakotitaloa ja hinta mx. 20 000 euroa. Sieltä löytyy taloja, jotka voivat olla alle kahden km etäisyydellä palveluista, asumiskelpoisia taloja suurin osa. Yhden etäisyys terveydenhuoltopalveluihin oli 1,4 km. Ne siis ovat kuntaliitoksen tuottamia "syrjäkyliä", entisen itsenäisen kunnan keskuksia. Ap

Vierailija
202/214 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen itse pienellä eläkkeellä pyytänyt joskus tukea lääkkeisiin maksuosoitukseen. En saanut. Törkeintä oli, että minulle perustelussa ilmoitettiin, että ensin pitää ostaa ne lääkkeet ja hakea sitten tukea. Niinkö? Millä ostan kun ei ole rahaa."

Tästä vielä, eikö sinulle kerrottu, että voit saada lainaksi rahaa lääkekuluja varten. Tällainen on olemassa, en tosin osaa neuvoa tarkemmin, kun en ole tukiasiantuntija, mutta tuollainen on kuitenkin olemassa. Sen jälkeen voit ostaa lääkkeet ja maksaa lainan takaisin toimeentulotuesta. Kyse ei siis ole pankkilainasta, vaan valtion lainasta sinulle. Se on tehty kuvaamasi tilannetta varten. 

Kaikki kela-korvaukset ovat aina menneet niin että ensin maksetaan itse, jonka jälkeen kela maksaa osan takaisin. Myös yksityisen terveydenhuollon suoramaksu toimii, vaikka asiakkaalle näyttäytyisi, että korvaus tulee automaattisesti. Firma hoitaa sen. Lääkekulujen etukäteisessä korvaamisessa olisi se huono puoli, että osa sitä hakevista käyttäisikin rahat päihteisiin ja pelaamiseen, jolloin he olisivat edelleen ilman lääkkeitään. 

Tämä jäi edeltävästä viestistäni sinulle puuttumaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne alle 30 000 euron talot ovat jaha-asutusalueella, vähintään 10 km päässä yhtään minkäänlaisista palveluista, ja peruskorjauksen tarpeessa.

Pienissäkin taajamissa myynnissä olevat pienetkin talot maksavat helposti 100 000 euroa, jos ovat asuttavassa kunnossa, eikä isompia remonttitarpeita ole. Pientä laittamista niissä on aina.

Tällä menolla missään alle 3000 asukkaan paikkakunnalla ei ole kohta enää terveyspalveluita, joita ikääntyessäsi todennäköisesti tulisit tarvitsemaan.

Laita Oikotielle hakusanaksi Kouvola, omakotitaloa ja hinta mx. 20 000 euroa. Sieltä löytyy taloja, jotka voivat olla alle kahden km etäisyydellä palveluista, asumiskelpoisia taloja suurin osa. Yhden etäisyys terveydenhuoltopalveluihin oli 1,4 km. Ne siis ovat kuntaliitoksen tuottamia "syrjäkyliä", entisen itsenäisen kunnan keskuksia. Ap

Sinä se olet tähän Kouvolaan nyt kovin ihastunut. Eihän me kaikki voida muuttaa Kouvolaan asumaan. :D Eikä kyllä ole haluakaan. Tuttavani asuu Kouvolassa rivarissa ja on kovin halukas muuttamaan sieltä hittoon, koska kertoi, että kaikkia palveluita ollaan karsimassa (kuten tietysti monilla muillakin paikkakunnilla). Mutta juu ei Kouvolaa!

Vierailija
204/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen itse pienellä eläkkeellä pyytänyt joskus tukea lääkkeisiin maksuosoitukseen. En saanut. Törkeintä oli, että minulle perustelussa ilmoitettiin, että ensin pitää ostaa ne lääkkeet ja hakea sitten tukea. Niinkö? Millä ostan kun ei ole rahaa."

Tästä vielä, eikö sinulle kerrottu, että voit saada lainaksi rahaa lääkekuluja varten. Tällainen on olemassa, en tosin osaa neuvoa tarkemmin, kun en ole tukiasiantuntija, mutta tuollainen on kuitenkin olemassa. Sen jälkeen voit ostaa lääkkeet ja maksaa lainan takaisin toimeentulotuesta. Kyse ei siis ole pankkilainasta, vaan valtion lainasta sinulle. Se on tehty kuvaamasi tilannetta varten. 

Kaikki kela-korvaukset ovat aina menneet niin että ensin maksetaan itse, jonka jälkeen kela maksaa osan takaisin. Myös yksityisen terveydenhuollon suoramaksu toimii, vaikka asiakkaalle näyttäytyisi, että korvaus tulee automaattisesti. Firma hoitaa sen. Lääkekulujen etukäteisess

Olen eri, mutta sanonpa vaan, että älä kirjoittele tällaisia ennenkuin olet perehtynyt asiaan. Lääkeluottoa ei voi saada, jos on oikeutettu toimeentulotukeen!

Vierailija
205/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kela-korvaukset ovat aina menneet niin että ensin maksetaan itse, jonka jälkeen kela maksaa osan takaisin. Myös yksityisen terveydenhuollon suoramaksu toimii, vaikka asiakkaalle näyttäytyisi, että korvaus tulee automaattisesti. Firma hoitaa sen. Lääkekulujen etukäteisess

Minäkin sanoisin tähän: On aivan höpöhöpöä, että kaikki kelakorvaukset maksetaan ensin itse. Phöh. Ei todellakaan makseta. Sinulla on kauhean vajavaiset tiedot, joten ihan oikeasti ei kannattaisi näitä "ohjeita" tänne kirjoitella, jos ei tiedä asioista. 

Vierailija
206/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sysipaska idea.

Miksi? Ap

Koska työttömällä ei ole varaa talon ja välttämättömän auton ostoon ja vanha murju ja vanha auto  syö loputkin pennoset. 

Lisäksi kauppa ja muut palvelut on kaukana eikä työllistyminen onnistu kun duunit on liian kaukana. 

Ja asumistuki on 0 euroa.

Kaupungissa pääsee aina kauppaan ja julkisilla työnhakuun.  Saa asumistukea.

Vierailija
207/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minäkin sanoisin tähän: On aivan höpöhöpöä, että kaikki kelakorvaukset maksetaan ensin itse. Phöh. Ei todellakaan makseta. Sinulla on kauhean vajavaiset tiedot, joten ihan oikeasti ei kannattaisi näitä "ohjeita" tänne kirjoitella, jos ei tiedä asioista. "

Jos olet tietävämpi, niin valista minua ja kerro muillekin mistä muusta ei tartte itse maksaa kuin se omavastuu, tietääkseni sellaisia ovat vain lääkkeet ja lääkärikäynnit (jotka jo mainitsin, JOS palvelunantaja on mukana suorakorvausjärjestelmässä)? Itse olen käyttänyt vain noita ja Kela-taksia, jolloin piti itse maksaa ensin kyyti ja sitten vasta pystyi hakemaan korvauksia Kelasta. Tästä on tosin aikaa, joten onko se muuttunut niin ettei tarvitse maksaa kuin omavastuu? Se olisi hyvä muutos näin kaukana päivystyspisteestä asuvalle. 

Siinä olet oikeassa, ettei lääkeluottoa voi saada, jos saa toimeentulotukea. Sitä en voinut mitenkään tietää, että sinä saat toimeentulotukea, moni vanhus ei sitä saa eikä ole ymmärtänyt tai halunnut hakea, vaikka olisi siihen oikeutettu. Sinä ilmeisesti olet kokenut tukiviidakon käyttäjä ja pystyt nokittelemaan meitä kokemattomia. Ystävällisyys netissä ei kuitenkaan maksaisi mitään. Paineita ei mielestäni kannata purkaa ilkeilemällä täysin tuntemattomiin täällä netissäkään. Ap

Vierailija
208/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä se olet tähän Kouvolaan nyt kovin ihastunut. Eihän me kaikki voida muuttaa Kouvolaan asumaan. :D Eikä kyllä ole haluakaan. Tuttavani asuu Kouvolassa rivarissa ja on kovin halukas muuttamaan sieltä hittoon, koska kertoi, että kaikkia palveluita ollaan karsimassa (kuten tietysti monilla muillakin paikkakunnilla). Mutta juu ei Kouvolaa!"

Kouvolasta puhutaan paljon pahaa,  joten ehkä joku kouvolalainen tykkääkin, jos vaihteeksi vähän mainostetaan. Minä vain satuin käymään läpi noita halpoja taloja sieltä, mutta varmaan muissakin kuntaliitoksen kokeneissa paikoissa on samanlaista. Laajoja alueita on liitetty toisiinsa ja pienistä kylistä tulee syrjäseutua, joissa kuitenkin on kauppoja ja palveluita vielä jäljellä. 

Omassa kotikunnassanikin on käsitelty näitä asioita. Terveyskeskuksia on lakkautettu, mutta tilalle on tullut liikkuvia palvelupisteitä eli palvelua voi saada muutamana päivänä viikossa. Kaikkia palveluja ei ennenkään ollut ihan lähellä kotia. 

Olen sitä mieltä, että erikoissairaanhoito tulisi keskittää isoihin yliopistosairaaloihin ja lopettaa täysin myös pienkirurgia aluesairaaloista. Perusterveydenhoito kuten tk-lääkäri, labrat ja neuvola sitten lähellä kotia. Aluesairaaloista voitaisiin tehdä vanhusten vuodeosastoja, näin vanhuksille olisi paikkoja lähellä omaisia. Nythän on ollut uutisointia, että vanhuksia viedään todella kauaksi omaisista, kun paikkoja ei ole. Ap

Vierailija
209/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minäkin sanoisin tähän: On aivan höpöhöpöä, että kaikki kelakorvaukset maksetaan ensin itse. Phöh. Ei todellakaan makseta. Sinulla on kauhean vajavaiset tiedot, joten ihan oikeasti ei kannattaisi näitä "ohjeita" tänne kirjoitella, jos ei tiedä asioista. "

Jos olet tietävämpi, niin valista minua ja kerro muillekin mistä muusta ei tartte itse maksaa kuin se omavastuu, tietääkseni sellaisia ovat vain lääkkeet ja lääkärikäynnit (jotka jo mainitsin, JOS palvelunantaja on mukana suorakorvausjärjestelmässä)? Itse olen käyttänyt vain noita ja Kela-taksia, jolloin piti itse maksaa ensin kyyti ja sitten vasta pystyi hakemaan korvauksia Kelasta. Tästä on tosin aikaa, joten onko se muuttunut niin ettei tarvitse maksaa kuin omavastuu? Se olisi hyvä muutos näin kaukana päivystyspisteestä asuvalle. 

Siinä olet oikeassa, ettei lääkeluottoa voi saada, jos saa toimeentulotukea. Sitä en voinut mitenkään tietää, ett

Lue vaikka Kelan sivuja, sieltä avautuu paljon näistä asioista. 

Kelataksissa maksetaan vain se omavastuuosuus. Taksifirma hakee Kelalta muun osuuden. 

En ole tämä, jolle lääkeluotosta kirjoitit, mutta hän kirjoitti jo omassa osuudessaan, että oli hakenut toimeentulotukea saadakseen maksusitoumuksen apteekkiin. Näin ollen on oletettavaa, että hän oli toimeentulotukiasiakas. 

Tarkoitin sitä, että kun ihminen hakee toimeentulotukea, hänen ei tarvitse ensin maksaa esim. sähkölaskuja, lääkelaskuja, sairaalalaskuja jne. Hän toimittaa ne laskut Kelaan, ne maksetaan sieltä tai korvataan asiakkaalle toimeentulotukena, jolloin asiakkaalla ei tarvitse olla sitä rahaa maksaakseen nämä. Eli tämän asiaa kysyneen kohdalla tuo menettely on ollut väärin; on oletettu, että hänen pitää ostaa ne lääkkeet ensin ja hakea sitten vasta tukea. Miten voi ostaa lääkkeitä, jos ei ole rahaa?

Lisäksi; kun lääkkeitä määrätään esim. akuuttiin tarpeeseen, se lääkekuuri pitää aloittaa heti. Ei siinä ehdi mitään lainoja kalastelemaan tai päätöksiä odottelemaan. Siksi juuri käytetään usein maksusitoumusta, jonka voi kirjoittaa esim. sosiaalitoimiston virkailija. 

Vierailija
210/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työtön pysty ostamaan saati ylläpitämään ok-taloa, vaikka olisi kuinka halpa. 

- varainsiirtovero

- kiinteistövero

- kävelevä komposti tarkastaja

- sähkön kalleus

- lämmitys, polttopuutkin maksaa

- ei asumistukea omistusasuntoon

Tuossa nyt ainakin muutama ensin mieleen tuleva este.

Vierailija
211/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

209:lle kiitos vastauksesta. Tuohan on kätevä systeemi. Kelan sivuilla olisi valtavasti luettavaa, perehdyn niihin sitä mukaa kun tulee ajankohtaiseksi kuten tämän keskustelun tiimoilta. Seuraan kyllä mediasta sosiaaliturvauutisointia kuten muutakin politiikkaa, sieltä olen bongannut tiedon lääkeluotosta, se kyllä ärsyttää, että uutisointi on useimmiten harhaanjohtavaa siltä osin, että annetaan ymmärtää jonkun katastrofin nyt uhkaavan, kun jotain tukea muutetaan. Tästäkin ketjusta ilmenee, että Suomen sosiaaliturva on aika kattava ja hyvä. Rahaton saa lääkkeensä, sähkönsä ja taksikyytinsä. En voinut suoraan sanoen uskoakaan, että se hoituu noin helposti ja vähällä byrokratialla. Ilmankos parlamentaarinen työryhmä äskettäin totesi, että sosiaaliturvaa ei ole tarvis räjäyttää kokonaan, vaan voidaan jatkaa samalla miminitoimeentulon tasolla vain tukien yhtenäistämistä kohti niin että byrokratian osuus sosiaalimenoista edelleen pienenisi. Ap

Vierailija
212/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työtön pysty ostamaan saati ylläpitämään ok-taloa, vaikka olisi kuinka halpa. 

- varainsiirtovero

- kiinteistövero

- kävelevä komposti tarkastaja

- sähkön kalleus

- lämmitys, polttopuutkin maksaa

- ei asumistukea omistusasuntoon

Tuossa nyt ainakin muutama ensin mieleen tuleva este.

Ostaminen on vaikeaa, ellei sitä summaa ole, mutta asumisen menoihin saa sosiaaliturvan tukia, vaikkei välttämättä asumistuen muodossa. Asia on jo käsitelty ketjussa, joten ei siitä sen enempää. Ap

Vierailija
213/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon ostamisessa ei ole mitään järkeä. omistusasunnon joutuu maksamaan itse. vuokralla taas voi asua ja elää kokonaan veronmaksajien siivellä tekemättä yhtään mitään.

Vierailija
214/214 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asunnon ostamisessa ei ole mitään järkeä. omistusasunnon joutuu maksamaan itse. vuokralla taas voi asua ja elää kokonaan veronmaksajien siivellä tekemättä yhtään mitään.

Kyllä tuossa varmaan perää on. Se talo maalta kannattaisi vuokrata, mutta se ei vain tullut mieleenkään, kun tätä ketjua aloitin. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan