Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni ei kelpaa päiväkotiin eikä kouluun, päiväkodin lastenhoitajien ja opettajien mielestä

Vierailija
26.01.2026 |

Saan jatkuvasti kuulla päiväkodin (ja nyt esikoulun) opettajilta ja lastehoitajilta miten suuri rasite lapseni heille on. Lapseni ei kiusaa ketään eikä häiritse muita lapsia millään tavalla ja muut lapset pitävät hänestä. Mutta aikuisille hän on näköjään vain yksi iso rasite ja haitta, koska hän tarvitsee paljon aikuisen apua monessa asiassa ja kaipaa aikuisten seuraa. Hän on nepsy (autisti). Minkä minä sille voin, että hän on nepsy ja siksi tarvitsee normaalia enemmän aikuisten tukea ja auttamista? Minkä minä sille voin, että hän haluaa aikuisten seuraa ja viihtyy mieluummin aikuisten (lastenhoitajien ym.) kanssa kuin muiden lasten kanssa leikkimässä. Nyt saan sitten kuulla miten lapseni on kyllä koulukypsä ja tietenkin kouluun menossa syksyllä, mutta että kuulemma hänet pitää ennen sitä muuttaa ihan erilaiseksi ettei hän rasita sitten opettajia koulussa. Hän ei kuulemma saisi enää syksyllä koulun alkaessa tarvita aikuisten tukea (juuri yhtään) eikä saisi haluta viettää aikuisten kanssa aikaa vaan lasten. Mitään avustajaa hänelle ei tulla myöntämään, selvitin. Toimintaterapia ym. on, mutta ei ne häntä ei-nepsyksi muuta. Onko muilla kokemuksia siitä, että päiväkoti ja koulu sanoo suoraan, että lapsesi on rasite ja haitta? Ja tekee selväksi, että lapsi ei kelpaa sinne sellaisena kuin on?

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että nykyään joka toinen lapsi on joku erikoistapaus joka ei selviä edes päiväkodissa saatikka peruskoulussa? Ettei olisi vaan vapaankasvatuksen tuotoksia iso osa? 

Yhäkin näitä autisteja, kuten apn lapsi, on noin yksi prosentti lapsista. 

Älä jaksa. Nepsyt ovat kokonaisuus. Pelkkiä adhd-tapauksia on kouluikäisistä 20%.

Ei tietenkään ole nepsyt mikään kokonaisuus. Mitä tekemistä jonkun ADHD:lla on mun autismin kanssa? Ihan eri asioitam

Eikä ole 20 % kouluikäisistä ADHD. 

Vierailija
162/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa kaikilla lapsilla on yhtäläinen oikeus ja päivähoitoon sekä kouluun eikä henkilökunta sitä voi evätä. Miekestäni ap:n kuvaama henkilökunnan kommentointi on epäasiallista.

Kaikilla lapsilla on myös lainmukainen oikeus hänen tarvitsemaansa tukeen. Erityislapsen kohdalla on oleellisen tärkeää, että tuentarve määritetään  oikein, suunnitellaan tukitoimet ja niiden toteuttamistavat, toteutetaan sovitusti ja arvioidaan toteutuminen ja vaikuttavuus säännöllisesti. Kaikki kirjataan henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan.

Kannattaa tutustua perusopetuksen lainsäädäntöön sekä Kuntaliiton kouluille antamaan ohjeistukseen ( alla oleva linkki).

https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2025/oppimisen-ja-koulunkaynnin…

Välttämättä ammattilainen ja vanhempi eivät ole yhtä mieltä siitä, mitä tukea se lapsi tarvitsee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia halutaan vaan tukea ja kuri on unohdettu kokonaan.

Vierailija
164/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No ei muiden nepsyjen yleisyydellä ole väliä, kun puhutaan autistien tuen tarpeesta. 

Miks sä yrität väittää tietäväsi aspergerista enemmän, kuin minä aspergerina? 😃 Mene nyt sitten sinne mun lapsuuteen kertomaan kaikille, ettette te yhtään erota "Tuulia" muista lapsista, ei se oo mitenkään omituinen. "

Se, että sinulla on asperger ei tee sinustakaan asiantuntijaa. Kokemusasiantuntija sinusta enintään voisi tulla kurssin kautta. Sinulla on tasan sinun oma kokemuksesi. Toisillakin on omansa. Kaikkien oma kokemus on tasa-arvoinen. Sitten on erikseen asiantuntijat, joihin sinä et kuulu.

No kyllä se nyt hyvänen aika tekee musta asiantuntijan sen suhteen, että TIEDÄN, ettei aspergerit ole ihan niin kuin tavalliset lapset, ei edes erota niistä. 

Minulla oli hiljattain keuhkokuume. Menin lääkäriin joka teki tarvittavat tutkimukset, diagnosoi minut ja tunki antibiootit kouraan, ilman että minä tiesin yhtään mitä testejä kuuluu tehdä tai mitä lääkkeitä syödä. Olenko nyt keuhkojen tai tulehduksen asiantuntija? Vai tiedänkö vain miltä minun keuhkokuumeeni tuntui juuri minun kohdallani tällä hetkellä?

Vierailija
165/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ap tilanteen. Oma lapsi samantyyppinen lievä autisti. Päiväkodissa lastenhoitajat ja vaka opettajat eivät yhtään ymmärtäneet arkaa ja hiljaista, jolla oli toiminnan ohjauksen ongelmia. Koulussa sama juttu. Lapsi ei häirinnyt ikinä ketään, ei kiusannut eikä ollut ilkeä. Mutta häntä kiusasivat koulussa sekä lapset että opettajat. 

Minun neuvoni sinulle ap: hanki vertaistukea ja apua Autismiliitosta ja paikallisyhdistyksistä, toisilta vanhemmilta vastaavassa tilanteessa. Ja jos tarve, niin oikeudellista apua. Pidä kiinni lapsen oikeuksista, pidä kiinni lapsen ihmisarvosta äläkä anna koulun tai päiväkodin laiskojen aikuisten vääristää lapsesi elämää ja luistaa velvollisuuksistaan. Valitse tuleva koulu erittäin huolellisesti, vieraile paikalla, kysele muilta vanhemmilta joilla autistisia lapsia, mikä paras koulu. 

Äläkä missään nimessä anna kenenkään opettajan tulla kertomaan toistuvasti lapsellesi ja sinulle, kuinka huono hän on kaikessa. Opettajien tehtävänkuva on kannustaa, ei lytätä. Voimia! 

Vierailija
166/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Viljo-Petteri Uniikkilumihiutale on maailman keskipiste, ei tarvitse välittää säännöistä, opetella uusia asioita tai tehdä mitään epämieluisaa. Kaikkien muiden pitää sopeutua Viljo-Petterin uniikin persoonan ja tarpeiden ympärille tai muuten Viljo-Petterille tulee paha mieli. 

Vierailija
167/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä tiedät omasta aspergeristasi. Moni lapsi joka on saanut aspergerin diagnoosin todella on vaikea erottaa ns. normaaleista lapsista. Näin ei tietenkään aina ole. Joku kenellä on tuollainrn kokemus, voisi väittää niin koska se on hänen kokemuskensa. Siis samoin miten sinä nyt teet"

Näinhän se ennen oli, ettei autisteja itseään kuunneltu yhtään itseään koskevissa asioissa. Nykyään sentään tiedetään vähän paremmin (sinä toki et). 

Asperger-diagnoosi vaatii aivan välttämättä, että lapsi (tai aikuinen) poikkeaa tavallisista lapsista. 

Vierailija
168/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Viljo-Petteri Uniikkilumihiutale on maailman keskipiste, ei tarvitse välittää säännöistä, opetella uusia asioita tai tehdä mitään epämieluisaa. Kaikkien muiden pitää sopeutua Viljo-Petterin uniikin persoonan ja tarpeiden ympärille tai muuten Viljo-Petterille tulee paha mieli. 

Taitaa kirjoittaja olla joko suuria ikäluokkia tai heidän lapsensa. Ilmeisesti pitänyt selvitä pienestä pitäen itse, yksin. Joku tässä aiheessa triggeröi häntä niin pahasti, että sylkee myrkkyään palstalle. 

Normaali aikuinen ei ajattele noin lapsesta, jolla diagnoosi ja vaikeuksia toimia muiden mukana. Kysehän on päiväkoti-ikäisestä. 

Vierailija
169/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tiedoksi että tämä sivusto on täynnä huijausta ja tämä ap on joka puhe ketjussa melkein mukana. Hän vain viihdyttää itseään muitten kustannuksella. Älkää lähtekö hänen juttuihin mukaan. Sä oot todella sairas ihminen kun voit puhua tämmösistä asioista täällä että ihmiset lähtee mukaan ja ottaa tosissaan. Vakava ja oikea aihe ja sä viihdytät täällä sivustolla päivästä toiseen itseäsi. Ihmiset älkää käykö täällä huijaus sivustolla. Toi ap on täys trolli. Heitä on muitakin jotka huijaa täällä ja nauraa ihmisille. Olen pahoillani. Tää vauva. Fi on ihan huijausta ja pilalla! 

Vierailija
170/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kirjoittaja olla joko suuria ikäluokkia tai heidän lapsensa. Ilmeisesti pitänyt selvitä pienestä pitäen itse, yksin. Joku tässä aiheessa triggeröi häntä niin pahasti, että sylkee myrkkyään palstalle. 

Normaali aikuinen ei ajattele noin lapsesta, jolla diagnoosi ja vaikeuksia toimia muiden mukana. Kysehän on päiväkoti-ikäisestä. 

Päiväkoti-ikäinen lapsi on vain uhri eikä tee koskaan mitään tahallaan.

Vierailija
171/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sinä tiedät omasta aspergeristasi. Moni lapsi joka on saanut aspergerin diagnoosin todella on vaikea erottaa ns. normaaleista lapsista. Näin ei tietenkään aina ole. Joku kenellä on tuollainrn kokemus, voisi väittää niin koska se on hänen kokemuskensa. Siis samoin miten sinä nyt teet"

Näinhän se ennen oli, ettei autisteja itseään kuunneltu yhtään itseään koskevissa asioissa. Nykyään sentään tiedetään vähän paremmin (sinä toki et). 

Asperger-diagnoosi vaatii aivan välttämättä, että lapsi (tai aikuinen) poikkeaa tavallisista lapsista. 

Autisteja pitää kuunnella tietenkin itseään koskevissa asioissa, he tuntevat oman tilanteensa omalla kohdallaan parhaiten. Eivät sairautta yleisesti niin kun ko. sairauden asiantuntijat, joilla on laajempi kuva. Asperger diagnoosin saanut lapsi poikkeaa muista lapsista diagnoosin tekevän asiantuntijan silmissä, muutenhan ei diagnoosia voisi antaa. Mutta aina lapset eivät joka paikassa eroa huomattavasti muista lapsista, heillä voi olla asperger mutta pärjäävät vaikka itselleen sopivassa aharrastuksissa muiden joukossa erottumatta sen kummemin kuin ns. normaalitkaan 

Vierailija
172/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autisteja pitää kuunnella tietenkin itseään koskevissa asioissa, he tuntevat oman tilanteensa omalla kohdallaan parhaiten. Eivät sairautta yleisesti niin kun ko. sairauden asiantuntijat, joilla on laajempi kuva. Asperger diagnoosin saanut lapsi poikkeaa mu

Huomasithan, että mä vastasin alunperin viestiin, jossa väitettiin, ettei aspergereita/lieviä autisteja erota tavallisista lapsista muutoin kuin ehkä ovat vähän vähemmän sosiaalisia tms. Eli siinä ei sanottu, että joidenkin autistien kohdalla olis näin, vaan siinä esitettiin kaikkia aspergereja koskeva väite. 

Vierailija
173/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljenpojallani on lievä/keskivaikea autismi. Kerron nyt raadollisen rehellisesti, miten asiat menivät hänen kanssaan (Helsinki). Myöskään hänelle ei myönnetty avustajaa (ei budjettia/ei saatavilla) kouluun. Koulussa oli monia hirveitä tilanteita ekat kolme-neljä vuotta. Lapsi sai hirvittäviä raivokohtauksia ja toisaalta hänen kimppuunsa käytiin monella eri tavalla.

Lapsi on poikkeuksellisen älykäs, mikä hieman auttoi asiaa, koska ainakaan koulutyössä ei ollut mitään ongelmia. Lopulta luokkaan saatiin yhteinen avustaja, koska luokassa oli muitakin erityislapsia. Veljeni ja vaimonsa tekivät valtavasti töitä vääntäen rautalangasta miten muiden kanssa ollaan ja mitä ei vaan voi tehdä jne jne. Nykyään lapsi on kohtuullisen hyvin sopeutunut yläastelainen, jolla on ystäviä, harrastus, ja koulu sujuu hienosti. 

Minun lapseni, jolla todettiin vasta 10 vuotiaana lievä kehitysvamma, sai oman avustajan oikein hakemalla haettiin henkilökohtainen avustaja tämmöisessä moniammatillisessa porukassa. No ei mennyt kauaa kun oli taas palaveri, jossa opettaja taas kertoi kun on levoton jne ja kun ei se avustaja ehdi koko aikaa pojan kanssa olemaan kun on muitakin, siinä vaiheessa kysyin että onko minun lapseni avustaja automaatti jolle piti saada ikioma avustaja, mutta jolla ei sitten olekaan aikaa avustaa minun poikaani ? Vähän aikaa oli hiljaa ja alkoi selittelemään kun se on koko luokalle, minä sanoin että papereiden mukaan on vain minun pojalleni ei muille. No kohta vaihtoi poika koulua, avustaja taisi jäädä sinne vanhaan kouluun

Vierailija
174/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on asperger, vähän saman tyyppinen kuin aapeen lapsi. On nyt tokalla. Meillä on puhuttu koulun säännöistä ja tavoista saroja kertoja, koska yritän kasvattaa tätä nepsyäni koulun tavoille. On ihan turhaa yrittää hänelle selittää vaikka tätä että opettajia ei saa häiritä jatkuvalla puheella ja kuuluu olla muiden lasten kanssa välitunnilla. Ei tämä puhumiseni vaikuta mihinkään lapseen. 

Vierailija
175/175 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on asperger, vähän saman tyyppinen kuin aapeen lapsi. On nyt tokalla. Meillä on puhuttu koulun säännöistä ja tavoista saroja kertoja, koska yritän kasvattaa tätä nepsyäni koulun tavoille. On ihan turhaa yrittää hänelle selittää vaikka tätä että opettajia ei saa häiritä jatkuvalla puheella ja kuuluu olla muiden lasten kanssa välitunnilla. Ei tämä puhumiseni vaikuta mihinkään lapseen. 

Olen aina ihmetellyt sitä, miksei aspergereille selitetä käytössääntöjä niin että ne menevät ns. jakeluun. Asiat kerrotaan jotenkin kaunistellusti, jolloin pointti jää heiltä ymmärtämättä. Lapsi menee oikeasti rikki siitä, että hänen kaikki kaverisuhteensa menevät tappeluksi ja aikuiset joutuvat ajamaan höpöttäjän pois (jotta muillekin oppilaille tulee mahdollisuus kohdata ope). Huomattavasti vähemmän hän menee rikki siitä, kun hänelle kerrotaan miten muut kokevat jatkuvan höpöttämisen ( jatkuvasti höpöttävät ihmiset ovat muiden mielestä idiootteja, kun he eivät osaa antaa muille puheenvuoroa jne.).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi