Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni ei kelpaa päiväkotiin eikä kouluun, päiväkodin lastenhoitajien ja opettajien mielestä

Vierailija
26.01.2026 |

Saan jatkuvasti kuulla päiväkodin (ja nyt esikoulun) opettajilta ja lastehoitajilta miten suuri rasite lapseni heille on. Lapseni ei kiusaa ketään eikä häiritse muita lapsia millään tavalla ja muut lapset pitävät hänestä. Mutta aikuisille hän on näköjään vain yksi iso rasite ja haitta, koska hän tarvitsee paljon aikuisen apua monessa asiassa ja kaipaa aikuisten seuraa. Hän on nepsy (autisti). Minkä minä sille voin, että hän on nepsy ja siksi tarvitsee normaalia enemmän aikuisten tukea ja auttamista? Minkä minä sille voin, että hän haluaa aikuisten seuraa ja viihtyy mieluummin aikuisten (lastenhoitajien ym.) kanssa kuin muiden lasten kanssa leikkimässä. Nyt saan sitten kuulla miten lapseni on kyllä koulukypsä ja tietenkin kouluun menossa syksyllä, mutta että kuulemma hänet pitää ennen sitä muuttaa ihan erilaiseksi ettei hän rasita sitten opettajia koulussa. Hän ei kuulemma saisi enää syksyllä koulun alkaessa tarvita aikuisten tukea (juuri yhtään) eikä saisi haluta viettää aikuisten kanssa aikaa vaan lasten. Mitään avustajaa hänelle ei tulla myöntämään, selvitin. Toimintaterapia ym. on, mutta ei ne häntä ei-nepsyksi muuta. Onko muilla kokemuksia siitä, että päiväkoti ja koulu sanoo suoraan, että lapsesi on rasite ja haitta? Ja tekee selväksi, että lapsi ei kelpaa sinne sellaisena kuin on?

Kommentit (245)

Vierailija
201/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko hei rasistit mennä juttujenne kanssa pois sotkemasta tätä ketjua. 

Totuus ei ole rasismia 

Vierailija
202/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus ei ole rasismia 

Ihan sama mutta älkää sotkeko tätä ketjua. 

Maahanmuuttajat ei liity apn lapsen tilanteeseen mitenkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi auttaa mitenkään - ei mitenkään - vieraille pitää riittää rahaa pyöräilyyn.

Harmi!

Aikuisten pyöräilykurssin 130000 euron hinta pöyristyttää Vantaalla

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011132677.html

Vierailija
204/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus ei ole rasismia 

Höpö höpö 

Todellakin liitty

Näitä elättejä on jo niin paljon ettei omille riitä varat

Vierailija
205/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
206/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus ei ole rasismia 

Höpö höpö 

Todellakin liitty

Näitä elättejä on jo niin paljon ettei omille riitä varat

Joo joo, totta kai, perusta sille oma ketju, älä tule sotkemaan tätä. 

Vierailija
207/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi sitten kävelykurssin rahat kaivettava jostakin. 

Tätä jo joku ehdottikin HS kommenteissa kun pyöräilykurssista uutisoitiin HS.

Vierailija
208/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi sitten kävelykurssin rahat kaivettava jostakin. 

Tätä jo joku ehdottikin HS kommenteissa kun pyöräilykurssista uutisoitiin HS.

Ihan oikeasti menettekö vaikka siihen "pakkomielteenomaiset aasinsillat maahanmuuttoon" -sivustolle noiden juttujenne kanssa, ennen kuin tää ketju poistetaan niiden vuoksi. Please? 

Vierailija
209/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huomasithan, että mä vastasin alunperin viestiin, jossa väitettiin, ettei aspergereita/lieviä autisteja erota tavallisista lapsista muutoin kuin ehkä ovat vähän vähemmän sosiaalisia tms. Eli siinä ei sanottu, että joidenkin autistien kohdalla olis näin, vaan siinä esitettiin kaikkia aspergereja koskeva väite."

Huomasithan, että väitit itse tietäväsi enemmän aspergerista kun muut, vain koska sinulla on se?

Vierailija
210/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Huomasithan, että mä vastasin alunperin viestiin, jossa väitettiin, ettei aspergereita/lieviä autisteja erota tavallisista lapsista muutoin kuin ehkä ovat vähän vähemmän sosiaalisia tms. Eli siinä ei sanottu, että joidenkin autistien kohdalla olis näin, vaan siinä esitettiin kaikkia aspergereja koskeva väite."

Huomasithan, että väitit itse tietäväsi enemmän aspergerista kun muut, vain koska sinulla on se?

Ja väitteeni pitää paikkaansa. Sanoin jo sem yhteydessä, ettei tietoni autismista perustu pelkästään omaan autismiini, vaan minulla on siitä muutakin tietoa. 

Vierailija
211/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan muu kuin autisti ei voi tietää miltä autismi tuntuu. 

Vierailija
212/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveitä kirjoituksia täällä!

Minä olen 48v autistinen nainen joka sai diagnoosin vasta pari vuotta sitten. 

Koko elämä on ollut yhtä h lvettiä. 

Koko ajan pelottaa, sosiaaliset tilanteet kauhistuttaa, muutokset saa romahtamaan. 

Nuorena minua yritettiin sosiaalitoimen avulla sopeuttaa väkisin yhteiskuntaan. Päädyin mielisairaalaan.

Työelämää takana pari vuotta. Työkyvyttömyys eläkkeellä nyt 14v.

Jos olisi tuettu, ymmärretty voimavarat, olisin työelämässä. 

Että haukkukaa vain. Saadaan lisää työkyvyttömiä ihmisiä tähän maahan

Vierailija
213/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka päättää kenellä on oikeus autismidiagnoosiin ja kenellä ei? Kysehän on oireyhtymästä, eli rajatapaukset ovat vähintäänkin tulkinnanvaraisia.

Vierailija
214/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ilmeisesti yritetään kertoa sinulle sitä, miten asiat ovat. Yritetään tsempata ehkä harjoittelemaan asioita lisää kotona ja kertovat siitä, millaisia haasteita koulussa tulee todennäköisesti olemaan. Jos lapsesi on liian suuri rasite luokan opettajalle / luokalle, niin hänelle saatetaan hankkia avustaja, tai heivata pienryhmään, mutta ensin kokeillaan, että menisikö normaalien mukana.

Vierailija
215/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka päättää kenellä on oikeus autismidiagnoosiin ja kenellä ei? Kysehän on oireyhtymästä, eli rajatapaukset ovat vähintäänkin tulkinnanvaraisia.

Lääkäri. 

Vierailija
216/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oireyhtymä ei tuota tarkoita

Vierailija
217/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluja lakkautetaan ja päiväkoteja kohta suljetaan. Yhteiskuntaa kuritetaan oikeiston toimesta. Ei ole mitään erityisiä resursseja ap:n lapsen kaltaiselle tapaukselle. Koulussa pitää käydä ja niihin sääntöihin sopeutua. Vapaa-ajalla sitten voi käydä toimintaterapiassa ja purkaa kuormitusta. 

Vierailija
218/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi käynyt tutkimuksissa? 

Aloituksessa lukee, että lapsi on autisti, eli selvästi on käynyt. 

Vaan jos olisi autismi diagnoosi niin ei olisi menossa normisti kouluun ja esikoulussa todettu koulukypsäksi. Erityisluokalle olisi menossa ja apua saisi ja avustajankin tarvittaessa. ei saa kun ei ole tarvetta eikä sitä diagnoosia. taitaa äiti vaan olla päättänyt itse diagnoosin. hänelle on annettu ohjeet rohkaista lasta omatoimiseksi ja leikkimään muiden lasten kanssa. Ilmeisesti kyseessä normi lapsi jonka äiti haluaa pitää vauvana

Vierailija
219/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri. 

Kai lääkärilläkin joku pomo on? En suostu uskomaan että ihan kenet vaan voi diagnosoida, kun diagnoosista kuitenkin koituu usein merkittävät kustannukset veronmaksajille.

Vierailija
220/245 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ota tuohon ap:n kysymykseen kantaa, mutta noin ylipäätään ihmettelen, että miten ihmeessä Suomessa on niin paljon erilaisilla neurokirjon diagnooseille lapsia? Annetaanko meillä diagnoosi liian helposti? Sotketaanko neurokirjot ja jotkin psykiatriset diagnoosit keskenään? Vai mikä ihme tämä oikein on? Tuntuu, että kohta on puolet ikäluokista neurokirjolaisia. En ymmärrä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan