Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?

Vierailija
14.01.2026 |

Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.

Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.

Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%

Kommentit (708)

Vierailija
561/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vinkki asunnon ostajille. Ei kannata ryhtyä uudestaan hieromaan kauppoja sellaisen myyjän kanssa, joka hylkäsi sinun ensimmäisen ostotarjouksesi. Kun myyjä ensin kieltäytyy (mahdollisesti vielä uhoaa, vittuilee, haistattelee) ja sitten myöhemmin katuu niin se on voivoi. Sitä saa mitä tilaa. Ostajan ei kannata tyrkyttää rahojaan tuollaiselle myyjälle. Ensimmäinen ostotarjous hylättiin, joten toista ei enää tule. Tämä periaate takaa sen, että katuva myyjä jää nuolemaan näppejään. Hän ei saa lypsettyä rahoja sinulta. Sinä tarjosit rahojasi aktiivisesti (teit ostotarjouksen) mutta myyjä hylkäsi sen. Homma selvä. Myyjälle ei raha kelvannut sillä kertaa, joten ei varmasti kelpaa jatkossakaan. Myyjä voi etsiä uuden ostajan. Jos sellaista ei löydy niin se on voivoi. 

ja, jos löytää juuri sellainen asunnon, minkä haluaa, ei kannata tinkiä. Voi jäädä

Miten vaikeaa voi olla ymmärtää, ettei ostajan koskaan kannata maksaa asunnosta/talosta enempää kuin juuri sen kyseessä olevan asunnon arvo hänelle on. Näitä "kohde on juuri se minkä ehdottomasti haluan" eli "once in lifetime" tyyppisiä asunnon-/talonostotilanteita ei tule tavalliselle perheelle juuri koskaan. Tavallisen perheen omat ja (pankista) lainatut rahat eivät riitä kuin tavallisiin perusasuntoihin, joita on yhä enemmän ja enemmän myytävistä asunnoista/taloista. Ei voi elää kuin miljonääri, jos ei ole miljonääri.

Vierailija
562/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tehnyt kahta ostotarjousta samasta asunnosta samalle myyjälle. Olisi hölmöä tuhlata aikaa (ja rahaa) myyjiin, jotka jahkailevat tai vänkäävät vastaan. Ensinmäinen tarjoukseni on aina 20 prosenttia alle myyjän hintapyynnön (julkinen hintapyyntö) ja jos myyjä hylkää tarjoukseni niin kaupanteko loppuu heti. En tee korkeampaa tarjousta. En tee edes alempaa tarjousta, vaikka myyjä tulisi myöhemmin katumapäälle ja soittelisi perään. 

Jos asunto vaihtaa omistajaa, tilanne muuttuu. Uusi omistaja voi olla halukas myymään. Minä voin olla halukas ostamaan jos mielenkiintoni herää uudestaan. Harvoin herää, koska ensimmäinen ostotarjoukseni hylättiin ja hylkäyksen jälkeen en enää ole kiinnostunut. Sama juttu pätee myös ihmissuhteissa. Jos olen lähestynyt kiinnostavaa tyyppiä ja saanut pakit, en lähesty uudestaan. 

Aivan aivan. Sä olet van

Liberaali vassari halveksii konservatiivisesti eläviä miehiä ja samassa tekstissä halveksii äitejä. 

Veikkaan ettet koskaan lähetä äidillesi äitienpäiväkorttia ja syljet äitiäsi päin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:
Aivan aivan. Sä olet vanha peräkamarinpoika, joka luulee olevansa rikas ja haluttu naisten parissa. Todellisuudessa asut äitisi helmoisaa kunnan vuokra-asunnossa ja syöt äitisi sinulle keittämää velliä aamulla, päivällä ja illalla. Sitten kun äitisii kupsahtaa, menet aivan sekaisin, kun saat sen kymppitonnin perinnön. Todennäköisesti joudut silloinkin pettymään, kun et saa edes huo*ilta.

Että sellaiset incel-miehen itkupotkuraivarit sieltä. Kerrotko vielä, miksi sinulla menee niin pahasti tunteisiin muiden ihmisten asuntokaupat? Oletko itse jäänyt työttömäksi, rahattomaksi ja ilman perintöä? Katkeruutesi kertoo, että et koskaan tule pääsemään asuntomarkkinoille mukaan. Et myyjänä etkä ostaja. Jumitat koko vuokra-asunnossa ja yrität helpottaa oloasi sillä, että trollaat vauvapalstalla. Jatka vain! Sinun itkupotkuraivarisi toimivat meille muille tärkeänä muistutuksena siitä, että aina kannattaa tinkiä. Jos myyjä vetää herneet nenään, niin sitten on myyjällä itsellään vikaa päässä. Kun ei normaalia kaupanhierontaa kestä. 

Vierailija
564/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovinismi ja naisviha on pohjimmiltaan vihaa omaa äitiään kohtaan ja äitimaata kohtaan, isänmaata kohtaan. Hyvin epääidinmaallista toimintaa ja arvomaailmaa.

Vierailija
565/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin aion asua omassa talossa hautaan saakka, jos vain suinkin mahdollista. Kenenkään on ihan turhaa yrittää ostaa tätä pois.

OK, boomer. Oletko täysin varma, että sinulla on vähintään satatuhatta euroa (100 000 e) säästöjä? Tuo on se rahamäärä, mikä helposti kuluu viidessä vuodessa kun joudut laitoshoitoon. Hyvä jos edes saat ympärivuorokautista hoitoa niin halvalla, että vuosikustannus (kokonaiskustannukset: laitospaikka, ruokailut, sairaanhoitokulut, hammashoito) olisi vain 20 000e/vuosi. 

Mutta älä huoli. Kun kerrot kotiosoitteesi niin minä laitan sen muistiin. Olen asuntosijoittaja ja haluan välttää huonoja kohteita. Juuri niitä kerrostalokämppiä ja omakotitaloja, missä asuu jääräpäinen vanha ukko. Jääräpää ei myy, vaikka tietää että myymättä jättäminen tulee aiheuttamaan perikunnalle (tai yhteiskunnalle) suuret kulut. 

Laitoshoidon maksut perustuvat tuloihin, ei omaisuuteen. Kannattaa ottaa asioista selvää eikä louskuttaa ja kirjoitella aivan palturia. Perintöä ei myöskään ole pakko ottaa vastaan mikäli ei halua. 

Vierailija
566/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs vihainen sairaanhoitaja siellä taas huutelee? Asunto menee pakkomyyntiin, jos laitoshoidossa oleva vihainen ukko ei maksa kaikkia laskujaan. Turha kuvitella, että pienestä eläkkeestä voi maksaa laitoshoidon maksut JA sairaanhoidon maksut. 

terveisin,
kolme vuotta sairaanhoitoalalla töissä

Vierailija
567/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karu totuus on se, että myyjät ja välittäjät kuvittelevat olevansa uniikkeja lumihiutaleita.--------- Hyvä, älkää sitten  myykö. Oma on tappionne, kun ette pääse asunnosta eroon.

Sori vaan, mutta tuo toistuva jankutus kyllä antaa sen kuvan, että ostajaehdokkaat ovat hyvinkin happamia. Jostain syystä heitä sapettaa niin kauheasti, kun eivät saa jotain tiettyä asuntoa, että jaksavat seurata sen myyntiä vaikka vuosikausia, eivätkä kykene pääsemään pettymyksestään eroon. Tässä ketjussa jo monta esimerkkiä. 

Itse olen ainakin seurannut kohdetta sen takia, että voin myös tarkastella omaa arviointikykyäni: jos kohde menee heti minulta hylätyn tarjouksen jälkeen kaupaksi, voin miettiä, että tulipa arvioitua tilanne pieleen (toki hinnan peruste on itselläni aina tarkka laskelma ja asunnon käytöstä riippuen myös tunnesyyt) tai sitten jos asunto roikkuu pitkään myynnissä ja hinta laskee, voin todeta, että oma arvioini osui ehkä paremmin oikeaan kuin myyjän. Jätän näissä tilanteissa aina myyjälle edistämisvastuun: hän tietää minun aiemman tarjoukseni ja ottanee yhteyttä, jos toteaa jossain vaiheessa sen ajankohtaiseksi. Katkeruutta tähän ei itselläni liity, vaan enemmänkin omien laskelmien ja tarjouksien arviointia, jotta säästän jatkossa vaivaa itseltäni ja myyjiltä. 

Vierailija
568/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan pyynnistä. Yleisesti 0-20% voi olla realistinen tinkivara...sehän toki riippuu pyyntihinnasta. Joskushan asunto voi olla hinnoiteltu ihan kohdalleen...riippuu monesta tekijästä. 

Itse tingin asunnosta 10%, pystyin perustelemaan tinkaamiseni alueen muiden vastaavien asuntojen hinnoilla yms.  

Kannattaa muistaa ostajana että kiinteistönvälittäjän kommentit siinä välissä voi jättää ihan omaan arvoonsa..hän saa provisionsa myyntihinnasta ja on täysin myyjän puolella (tottakai).

Vierailija
569/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut erästä asuntoa jo pari kuukautta, asunto on ollut vuokrattuna ensin maaliskuuhun -26 mutta nyt jo vapaa eli vuokralainen lähtenyt sijoitusasunnosta, pari kuukautta vielä jos ei ole mennyt niin menen ja tinkaan 10 prosenttia pyynnistä, rahat on heti käteen antaa niin luulisin asunnon nappaavani.

Olen huomannut saman asunnon ja aion tarjota siitä 10% yli pyyntihinnan niin saan sen varmasti itselleni

Vierailija
570/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:
Aivan aivan. Sä olet vanha peräkamarinpoika, joka luulee olevansa rikas ja haluttu naisten parissa. Todellisuudessa asut äitisi helmoisaa kunnan vuokra-asunnossa ja syöt äitisi sinulle keittämää velliä aamulla, päivällä ja illalla. Sitten kun äitisii kupsahtaa, menet aivan sekaisin, kun saat sen kymppitonnin perinnön. Todennäköisesti joudut silloinkin pettymään, kun et saa edes huo*ilta.

Että sellaiset incel-miehen itkupotkuraivarit sieltä. Kerrotko vielä, miksi sinulla menee niin pahasti tunteisiin muiden ihmisten asuntokaupat? Oletko itse jäänyt työttömäksi, rahattomaksi ja ilman perintöä? Katkeruutesi kertoo, että et koskaan tule pääsemään asuntomarkkinoille mukaan. Et myyjänä etkä ostaja. Jumitat koko vuokra-asunnossa ja yrität helpottaa oloasi sillä, että trollaat vauvapalstalla. Jatka vain! Sinun itkupotkuraivarisi toimivat meille muille tärkeänä muis

Ei tarvitse ostaa yhtään asuntoa eikä taloa. Yksi tullut jo perintönä ja vielä 2 sekä yksi mökki tulossa. Töitä ei tarvitse rahan vuoksi tehdä ja puolison kanssa parisuhde voi hyvin, lapsi asuu jo omillaan. Mites sulla menee?

Vierailija
571/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liberaali vassari halveksii konservatiivisesti eläviä miehiä ja samassa tekstissä halveksii äitejä. 

Veikkaan ettet koskaan lähetä äidillesi äitienpäiväkorttia ja syljet äitiäsi päin. "

Sun ei kannata veikata voiton toivossa. Kaikki väärin. Vai olilos vielä joku kaikki tai ei mitään veikkaus.. 

Vierailija
572/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut erästä asuntoa jo pari kuukautta, asunto on ollut vuokrattuna ensin maaliskuuhun -26 mutta nyt jo vapaa eli vuokralainen lähtenyt sijoitusasunnosta, pari kuukautta vielä jos ei ole mennyt niin menen ja tinkaan 10 prosenttia pyynnistä, rahat on heti käteen antaa niin luulisin asunnon nappaavani.

Olen huomannut saman asunnon ja aion tarjota siitä 10% yli pyyntihinnan niin saan sen varmasti itselleni

Osta se, on vaan neliöhinnaltaan kallis muihin asuntoihin verrattuna, vieressä on uusikin kerrostalo eikä hintaero ole iso, minä katson toista kohdetta sitten, ylihintaa en maksa.

Vierailija
573/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut seurannassa vastaavanlainen tapaus. Kyselin siitä kerran ja vastaus oli, että asuntosijoittaja on ostanut asunnin kalliilla hinnalla kalliina aikana. Hänellä on lähes 100 asuntoa, eikä halua tehdä kirjanapitoon arvonalennuksia. Miten voi olla lähes 100 asuntoa? Siten, että ostaa uusista taloista, joissa on pieni myyntihinta mutta iso yhtiölaina 

Eli vuokralla lyhentää niitä yhtiölainoja. Nyt kun yksiöiden vuokrat ovat alentuneet, ei sijoittaja saa maksettua vuokralla vastikkeita. Mutta asunnon kauppahinnan pitäisi tuoda hänelle sijoituksesta voittoa.

Vuokralaisia tulee ja menee, mutta sijoittaja hautoo pääomatavoitettaan.

Vierailija
574/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut seurannassa vastaavanlainen tapaus. Kyselin siitä kerran ja vastaus oli, että asuntosijoittaja on ostanut asunnin kalliilla hinnalla kalliina aikana. Hänellä on lähes 100 asuntoa, eikä halua tehdä kirjanapitoon arvonalennuksia. Miten voi olla lähes 100 asuntoa? Siten, että ostaa uusista taloista, joissa on pieni myyntihinta mutta iso yhtiölaina 

Eli vuokralla lyhentää niitä yhtiölainoja. Nyt kun yksiöiden vuokrat ovat alentuneet, ei sijoittaja saa maksettua vuokralla vastikkeita. Mutta asunnon kauppahinnan pitäisi tuoda hänelle sijoituksesta voittoa

Näitä velkavipuelviksiä on aivan liikaa. Jos taloyhtiössä tapahtuu joku vahinko, niin näillä saattaa olla 25-30% osuus taloyhtiössä ja muut maksavat kun näillä jää vastikkeet piikkiin. Ei ole kohta harvinaista, että uudehko taloyhtiö on konkurssi(ssa)/kypsä. Eli rakennusvaiheen rahoittajapankit joutuvat kantamaan tappiot.

Vierailija
575/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan pohdi, mikä on soveliasta. Tingin aina vähintään 20 prosenttia. Jos kyseessä on arvokohde (ns. miljoona-asunto) niin tingin aina vähintään 30 prosenttia. Myyjäosapuolen ja välittäjän reaktio kertoo, ovatko he valmiita hieromaan kauppoja vai ei.

Terveisin,
business-alan ammattilainen, valmistunut vuonna 1997

Ihan oikeesti? Jos olet itse myymässä 100 000 euron asuntoa, niin laitat myynti-ilmoitukseen hinnaksi 150 000 euroa?

Nuo tinkimistään ostaessa esiintuovat ja asuntojen hintojen laskua hehkuttavat ovat niitä, joiden mielestä MUIDEN asuntojen hintojen kuuluu olla halpoja, mutta OMAN asunnon hinnasta ei voi tinkiä, vaan myydessä kuuluu saada päinvastoin voittoa... 😁

Eli kun asuntoni arvo on 490.000e, laitan sen myyntiin 580.000e :D Ei asuntokauppa toimi näin. Jos haluan saada asuntoni myydyksi, voin laittaa pyyntihinnaksi korkeintaan 520.000e ja siitä sitten tullaan alaspäin, ja saatan hyväksyä 470.000e tarjouksen.

Vierailija
576/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä tavis kehuu sillä, että saa perinnöksi asunnon. Rikas kehuu sillä, että hän sai synnyinlahjaksi parin miljoonan euron pesämunan. 

Vierailija
577/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

osto housut jalkaan ja tarjoilemaan yhtiö velan suuruista joistain kiinteistöistä ei sitäkään. suomessa paljon purku kuntoisia taloja mummot ja papat eivät tajua  remontteja pihdattu nyt pankkikaan ei enää lainoita. kuusen alle joutuvat maksavat hyvässä lykyssä vielä talon purkamisesta. jää velkaa kun kuusen alle joutuvat. MIKSEI YLE TEE OHJELMAA TODELLISUUDESTA. isännöitsijät ohjelma todella pas... muutama minä minä kehuu itseään ja pällistelee pihan sammaloitumista.minä minä haluan päteä isännöitsijänä kun missään muualla en pärjää minä minä.

Vierailija
578/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vinkki asunnon ostajille. Ei kannata ryhtyä uudestaan hieromaan kauppoja sellaisen myyjän kanssa, joka hylkäsi sinun ensimmäisen ostotarjouksesi. Kun myyjä ensin kieltäytyy (mahdollisesti vielä uhoaa, vittuilee, haistattelee) ja sitten myöhemmin katuu niin se on voivoi. Sitä saa mitä tilaa. Ostajan ei kannata tyrkyttää rahojaan tuollaiselle myyjälle. Ensimmäinen ostotarjous hylättiin, joten toista ei enää tule. Tämä periaate takaa sen, että katuva myyjä jää nuolemaan näppejään. Hän ei saa lypsettyä rahoja sinulta. Sinä tarjosit rahojasi aktiivisesti (teit ostotarjouksen) mutta myyjä hylkäsi sen. Homma selvä. Myyjälle ei raha kelvannut sillä kertaa, joten ei varmasti kelpaa jatkossakaan. Myyjä voi etsiä uuden ostajan. Jos sellaista ei löydy niin se on voivoi. 

Ei kannata antaa mennä tunteisiin. Jos asunto kiinnostaa, niin aina voi tehdä uuden tarjouksen. Muuten voi jäädä saamatta juuri se asunto, jonka haluaisi.

Vierailija
579/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju. Olen myymässä kämppää. Nyt tiedän, että haluamaani hintaan pitää laittaa 20 % ylimääräistä, koska se näyttää olevan usealle lähtötilanne.

Liian korkea pyyntö johtaa vain siihen, että en edes lue ilmoitusta. Asunnosta on saatava 10 - 18 % tuotto riippuen sijainnista ja tulevaisuuden näkymistä. Muuten en osta. Ja periferiasta en osta ollenkaan - tai ehkä jollain 50 % tuotolla. Lahjoitan sitten kunnalle kun vuokralaisia ei enää löydy tai talo on siinä kunnossa, että sinne ei voi majoittaa ketään - edes sossun maksamia sieluja. Vaaditulla tuottotasollahan ei ole vuosiin saanut mitään. 90-lvun alussa taas tuotot oli yli 20 %. 

Melko paljon kiinnostaa lukeeko joku vauvapalstalla kiinteistömogulia larppaava spede ilmoitustani vai ei :-)

Moni muukin ajattelee samalla tavalla. Jos hintapyyntö on vallitsevaan hintatasoon näden liian korkea, se karsii potentiaalisia ostajia hyvin tehokkaasti. On suorastaan tyhmää leipoa hintaan liikaa extraa, jos haluaa oikeasti myydä.

Vierailija
580/708 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummalinen tämä suomeen kehitetty asunto kupla (as tuki) osa syyllisenä  KÄYTETYSTÄ TAVARASTA VITONENKIN PIISAA. ensin valtio tukee rakentamista ja nyt hyvienkin purkamista HEI HALOO. SUORRASTAAN VIT... AIKOINAAN MAKSAMANI VEROT. MENNEET TÄYSIN HUKKAAN.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi