Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?

Vierailija
14.01.2026 |

Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.

Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.

Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%

Kommentit (708)

Vierailija
601/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei kannata alkaa myymään asuntoa, saatika tinkimään. Maailma on tänään kääntänyt sivua Trumpin toimesta, tämä uusi maailman rauha hallitus kyllä tuo paremmat ajat, ja etenkin turvallisemmat ja vakaammat myös suomeen, ehkä vuoden parin viiveellä. Sanoisin että nyt kannattaa pitää vikka tyhjillään osaketta vuosi pari, hintojen nousu tulee oleman jyrkkä kun maaliman tilanne tasottuu ja kaikki sodat sovitaan ja alkaa love & peace aikakausi, mutta ilman kulttuurivasemiston hippejä.

Asuntomarkkinat menevät vielä ainakin 5 vuotta alaspäin. Mitään jyrkkää kasvua ei tule enää ollenkaan. N. 10 vuoden päästä voi alkaa maltillinen nousu ja ehkä n. 15-17 vuoden päästä olemme lähellä sitä hintatasoa, jossa nyt ollaan, todennäköisempänä kuitenkin pidän tätå vasta 20 vuoden kuluttua.

Nyt vielä lasketellaan kun vapaa vuodet loppuu ja lainat menee maksuun.

Pakkomyyntejä tulossa.

Vierailija
602/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normikämpän hinnasta tingin 20 prossaa. Kiertopalkinnoksi muodostuneiden kämppien hinnasta 30 prossaa.

Minulla on nyt kaksi omistusasuntoa (molemmissa asun itse). Toinen ollut minulla vuodesta 1990 ja toinen vuodesta 2012. En näe mitään syytä luipua kummastakaan. Mukavat kämpät, vakavaraiset taloyhtiöt, isot korttelipihat.

Kun ostan kolmannen kämpän niin se tulee olemaan hupiostos. Ostan ihan huvikseni (koska halvalla saa) ja tingin rajusti. Hylkään suoralta kädeltä kaikki kohteet joissa ei ole tinkimisvaraa vähintään tuo 20 prossaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ollut pitkään myynnissä, ja pyyntihinta vastaa markkinatasoa, niin minun mielestäni voi tarjota vaikka 20 % alle pyyntihinnan. Se on sitten myyjästä kiinni, haluaako asunnosta eroon vai haluaako odottaa parempaa tarjousta.

Viimeeksi tarjosin juurikin -20% ja myyjä veti herneet nenään. Ei halunnut jatkaa kaupankäyntiä.

Ap

Eli ei antanut vastatarjousta? Sinä olisit voinut tarjota uudelleen ja enenemmän.

Vierailija
604/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on saanut viime aikoina kiinteistön välittäjiltä kolme erilaista näkemystä tinkaamisesta. Yksi kommentoi: "tarjoa sen verran ettei myyjä hermostu", toinen suositti tinkaamaan 13% ja kolmas kertoi välittävänsä kaikki saapuneet tarjoukset.

Myyjän täytyy olla totaalinen idoiitti jos haluaa mieluummin kuulla välittäjältä että puolen vuoden aikana ei ole tullut yhtään tarjousta sen sijaan että olisi saanut silloin tällöin -15% ja -20% tarjouksia joihin olisi voinut vielä heittää oman vastatarjouksen.

Ensimmäisen ehdon asettanut myyjä on totaalisen irrallaan reaalimaailmasta ja haluaakin pysyä omissa kosteissa päiväunissaan.

Jälkimmäisellä on edes realistinen käsitys siitä missä mennään vaikka ei pidäkään kuulemastaan.

Kokeneilla välittäjillä on hyvä käsitys siitä, mikä on kohtuullinen kauppahinta kustakin kohteesta sekä ostajan  myyjän kannalta kunakin ajajankohtana. Ehkäpä ensimmäisen välittäjän kohteen hinta on aikalailla kohdallaan. t

oinen välittäjä arvelee, että kohtuullinen hinta olisi miinus 13  Ja kolmas on lojaali myyjälle, eikä neuvo ostajaa hintatarjouksen suhteen. Toisaalta jos kohde on ylihinnoiteltu, (oska myyjä ei suostunut välittäjän ehdottamaan hintaan), välittäjä haluaa paljon tarjouksia, niitä reilusti tingittyjäkin, jotta myyjälle tulisi realistisempi kuva asunnon arvosta tässä kauppatilanteessa.

Vierailija
605/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun myy itse, näytöllä näkee ostajista kuinka kiinnostuneita ovat. Ja jos vielä yksityisnäyttö, ostajat usein keskustelussa paljastavat tilannettaan. Yksi pariskunta kertoi, että haluavat juuri siltä alueelta missä rivarimme oli ja että heillä on valmiiksi sovittu laina pankista ja siksi on laina sovittu jo kun menettivät yhdet kaupat sen vuoksi, että kaupat ehdittiin sopia ennen heidän lainasopimustaan. Ja ottivT yhteyttä heti samana päivänä kun laitoin ilmoituksen ja tulivat jo seuraavana päivänä katsomaan. Ja kolmas lapsi oli tulossa ja asuivat kaksiossa. Eli oli helppo päätellä että he todella haluavat nyt ostaa. Hintapyynti oli 179 000 ja suostuin 177 000 euroon.

Ja toinen tapaus. Pariskunta jututtaessa väitti ettei meidän talo ole heidän ykköskiinnostuskohteensa. Kuitenkin mittasivat tRkkaan ihan kaiken ja rouva suunnitteli huonekaluja. Istuivat pitkään eri huoneissa ja kommentoivat kotoisaksi ololen. Oli helppo huomata, että tämän haluavat. Tämän vuoksi kannattaa myydä itse. Ja kun myyt itse, osaat kertoa asioista paljon paremmin kuin välittäjä.

Vierailija
606/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu asuntonäyttöön, jos omistaja on paikalla kärkkymässä ja kuulustelemassa ostajaehdokkaita. 

Vierailija
607/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osallistu asuntonäyttöön, jos omistaja on paikalla kärkkymässä ja kuulustelemassa ostajaehdokkaita. 

Itse voisin osallistua, mutta trollaisin myyjää. 😆

Kertoisin olevani homo ja että minulla on stressiherkkä (haukkuva) koira. Ottaisin kaverin koiran (ärsyttävä pikkupiski) mukaan asuntonäytölle. Sanoisin että koira ahdistuu yksin ollessa ja haukkuu tuntikausia. Eihän naapurit ole koiranvihaajia? Onko asunnossa hyvä äänieristys? 

Vierailija
608/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon kuin sielu sietää.

Vierailija
609/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normikämpän hinnasta tingin 20 prossaa. Kiertopalkinnoksi muodostuneiden kämppien hinnasta 30 prossaa.

Minulla on nyt kaksi omistusasuntoa (molemmissa asun itse). Toinen ollut minulla vuodesta 1990 ja toinen vuodesta 2012. En näe mitään syytä luipua kummastakaan. Mukavat kämpät, vakavaraiset taloyhtiöt, isot korttelipihat.

Kun ostan kolmannen kämpän niin se tulee olemaan hupiostos. Ostan ihan huvikseni (koska halvalla saa) ja tingin rajusti. Hylkään suoralta kädeltä kaikki kohteet joissa ei ole tinkimisvaraa vähintään tuo 20 prossaa.

Olen kuullut, että on hupimyyjiä, jotka vain laittavat asunnon ylikorkealla hintapyynnöllä huvikseen nettiin myyntiin, mutta että joku tekee huvikseen tarjouksia asunnoista, niin en kyllä ymmärrä

Vierailija
610/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on hyvä hupiostos. Oma setäni sai perinnöksi kerrostaloasunnon Turun keskustasta (hyvä näköala puistoon, kirkkoon ja joen rantaan). Sedällä on jo kolme omaa asuntoa eikä hän tarvitse neljättä. Perinnöksi saatu kämppä myytiin alihinnalla sukulaiselle, joka halusi tehdä hupiostoksen. Ei meistä kukaan halua asua Turussa, mutta keskusta-asunto on hyvä bisnes. Kaupunki täynnä opiskelijoita (yliopisto) jotka etsivät vuokrakämppää keskustasta. 

Vierailija
611/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupiostos täällä. 20 000 euron hintainen kerrostalokämppä. Pidin vuokralla kunnes sain omani pois. Taloyhtiössä oli kallis remontti (LVIS-saneeraus) tulossa. Luovutin asunnon kunnalle. En jaksanut myydä itse enkä maksaa välittäjälle. Taloyhtiölaina tulevasta rempasta oli suurempi kuin asunnon käypä arvo. 🤣

Vierailija
612/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys äskeiseen. Tuo 20 000 euron hinnalla ostettu kämppä oli perheasunto (3h+k). Vuokralaisena oli lapsiperhe, joka lypsi Kelalta kaikki etuudet. Asumistuki, kotihoidontuki, toimerntulotuki, lapsilisät kahdesta alle kouluikäisestä kauhukakarasta. 

Vierailija
613/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myynyt ja st

Anut 5-6 asuntoa elämässäni. Koskaan en ole suttunut, jos tRjous ei ole mennyt läpi. Enkä suutu, jos tarjotaan alle pyynnin. Vauvalaisten utopista sekoilua. Tämä on bisnestä, siitä ei suututa.

Typerintä mitä voisin myyjänä kuvitella tekeväni on se että kieltäytyisin vastaanottamasta tarjouksia oli myynnissä sitten asunto, mökki tai vaikka sohva.

Haluan ehdottomasti tietää vaikkapa puolen vuoden jälkeen onko tilanne

A) kukaan ei ole jättänyt yhtään tarjousta

B) useita -50% - -60% tarjouksia on jätetty

C) muutama on tarjonnut noin -10%

Viimeistään 6kk jälkeen pitää vetää tämän tiedon perusteella johtopäätökset ja valita kolme täysin erilaista suunnitelmaa sille miten jatketaan.

Siis, jos olet itse myymässä, niin tiedät nämä tarjoukset. Ostajana et tiedä. 

Vierailija
614/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupiostos täällä. 20 000 euron hintainen kerrostalokämppä. Pidin vuokralla kunnes sain omani pois. Taloyhtiössä oli kallis remontti (LVIS-saneeraus) tulossa. Luovutin asunnon kunnalle. En jaksanut myydä itse enkä maksaa välittäjälle. Taloyhtiölaina tulevasta rempasta oli suurempi kuin asunnon käypä arvo. 🤣

Miten tuo kunnalle luovuttaminen käytännössä tapahtuu? Ottavatko vastaan mitä tahansa vai riippuuko kunnasta, että haluavatko ottaa luovutuksen vastaan?

Vierailija
615/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama! Ei tulisi mielenkään kertoa myyjälle tai välittäjälle mitään. Laki on nykyään se, että edes työhaastattelussa ei saa kysellä henkilökohtaisia asioista. Parisuhde, lapset, sairaudet, harrastukset, poliittinen mielipide, asumismuoto (asutko vuokralla vai omistusasunnossa), perhesuhteista (sukulaiset), seksuaalisuudesta (homo vai hetero), sukupuolesta (mies, nainen, muunsukupuolinen), uskonnosta, tulevaisuudensuunnitelmista (aiotko hankkia lapsia), taloudellisesta tilanteesta, yms.

Pankki saa kysyä asunnon ostajan tilanteesta, mutta asunnon välittäjällä ja myyjällä ei ole mitään oikeutta urkkia näitä tietoja. Pankin rahoituspäätös (asuntolaina myönnetty) on se ainoa paperi, mitä asunnon myyjä ja välittäjä saavat kysellä.  

Vierailija
616/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo kunnalle luovuttaminen käytännössä tapahtuu? Ottavatko vastaan mitä tahansa vai riippuuko kunnasta, että haluavatko ottaa luovutuksen vastaan?

Mikäs amatööri siellä huutelee? Selvitä itse perusasiat (miten asunnosta pääsee eroon laillisesti) ennen kuin rupeat edes haaveilemaan siitä sun ensimmäisestä asuntokaupastasi. Itsemurhayksiö jossain Vantaan lähiössä, missä puolet talon asukkaista on etnisiä. 

Vierailija
617/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan kuulustelee. On vain sattunut puheliaita ostajia. Itse ovat kertoneet.

Vierailija
618/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs amatööri siellä huutelee? Selvitä itse perusasiat (miten asunnosta pääsee eroon laillisesti) ennen kuin rupeat edes haaveilemaan siitä sun ensimmäisestä asuntokaupastasi. Itsemurhayksiö jossain Vantaan lähiössä, missä puolet talon asukkaista on etnisiä. 

Eli kuten arvelinkin. Luovutus tapahtui kuin tapahtuikin Porvoossa. Kumman agressiivisia keskustelijoita taas liikkeellä.

Vierailija
619/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voisin osallistua, mutta trollaisin myyjää. 😆

Kertoisin olevani homo ja että minulla on stressiherkkä (haukkuva) koira. Ottaisin kaverin koiran (ärsyttävä pikkupiski) mukaan asuntonäytölle. Sanoisin että koira ahdistuu yksin ollessa ja haukkuu tuntikausia. Eihän naapurit ole koiranvihaajia? Onko asunnossa hyvä äänieristys? 

Eihän näillä ole minulle myyjänä mitään merkitystä... vain se merkitsee mitä tarjoaisit ja mitä muita ehtoja haluat kauppaan... taidat asua vuokralla?

Vierailija
620/708 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan kuulustelee. On vain sattunut puheliaita ostajia. Itse ovat kertoneet.

Yleensä tilanteessa kuin tilanteessa osa ihmisistä on puheliaita, osa tuppisuita. Kumpikin ok, kunhan on peruskohtelias käytös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän