Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana ja ahdistaa Suomen tiukentuva holhoaminen lapsiperheistä

Vierailija
14.01.2026 |

Odotan ensimmäistä ja hyvin toivottua lastamme. Hämmentävä mutta uusi piirre itsessäni on se että huomaan yhä enemmän miten Suomessa on vallalla jonkinlainen omituinen ajatusmaailma, jossa yhteiskunta haluaa päättää perheiden asioista ja lapsen elämästä enenevissä määrin kaikissa lapsiperheitä koskevissa paikoissa. 

Pelkästään neuvolan tekemät kyselyt tuntuvat tosi tungettelevilta, yksityisasioita urkkivalta. Kysytään perheen ruokatottumuksia ja ravitsemusta jo ennen ensimmäistä ultraakaan ja perheen vanhempien alkoholi- ja tupakkakäytänteitä jopa vuosia ennen raskautta. Tuntuu että painopiste sen raskauden, sikiön ja äidin terveydestä on siirtynyt koko perhettä koskevaan Soveltuvuuden Arvioon, jossa mahdollisesti vastavalmistunut ja nuori terveydenhoitaja arvioi onko tämä perhe soveltuva vanhemmiksi.

Kaikkein irvokkainta on että käsittääkseni mitään oikeaa apua ei meinaa neuvolan kautta saada - neuvolapsykolegeille on kuukausien jonot (kaverilleni raskaus oli vaikea paikka henkisesti, saivat alkuraskaudesta lähetteen ja ensikäynnille pääsi vauvan syntymän jälkeen). Pariterapiaa ei parisuhdeongelmiin ole tarjolla vaan ohjataan seurakunnalle. Ravitsemusterapeutteja on, mutta heidänkään palveluita ei käsittääkseni helpolla saa.

Tänään Hesarissa opetusministeri tuo esille suuren huolensa siitä, että lapsia ei hakeudu riittävästi varhaiskasvatukseen. Siis siihen samaan varhaiskasvatukseen missä ryhmäkoot pursuavat yli äyräiden, taudit leviävät kuin kulovalkea, henkilökunnassa ei minkäänlaista pysyvyyttä ja lapsilla kaiken kaikkiaan on monesti turvatonta olla? Millä perusteella opetusministeri arvioi voivansa päättää perheen yli, mikä perheelle ja perheen lapsille on soveltuvin ratkaisu? Ja millä tavalla se edes kuuluu yhteiskunnalle, noin niinkuin oikeasti?

Tekstistä saa ehkä käsityksen että olen jonkinlainen yhteiskunnan rajapinnalla elävä ituhippi mutta olen aivan tavallinen työssäkäyvä ensisynnyttäjä, jolla on hyvät tukiverkot ja hyvä mies. 

Omat raskaushormonit tässä ehkä myötävaikuttaa mutta ketä tällainen "sinun lapsesi eivät ole sinun"-mentaliteetti oikeasti palvelee? Minulle sopisi neuvola jossa keskitytään pelkästään raskauden fyysiseen seurantaan ja kaikki muu höpötys jätettäisi sikseen. 

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa, että sama venäläinen trolli levittää myös misogyniaa, fasismia, ilmastonmuutosdenialismia, EU-vastaisuutta ja rokotevastaisuutta.

Vierailija
2/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ilmeisesti tuo raskaus mikä saa kaisissa aikaan tuon minäminäminäminä eikä kukaan muu asenteen.

Vaikka sinä itse pidät itseäsi parhaimpana ja viisaimpana ja vaikka vanhempasi sinulle valehtelee samaa niin se ei todellakaan tee sinusta viisainta niin kannattaisi kuunnella ammattilaisia jotka tietää mistä puhuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomatkaa, että sama venäläinen trolli levittää myös misogyniaa, fasismia, ilmastonmuutosdenialismia, EU-vastaisuutta ja rokotevastaisuutta.

Täh? Minulla ei ole mitään venäjää vastaan vaan aivan avoimesti Venäjä-vastainen olen ja olen aina ollut. Lahjoitan säännöllisesti rahaa Ukrainan armeijalle. Kritisoin sitä että neuvolan painopiste on siirtymässä pois siitä raskauden ja lapsen kasvun seurannasta. Ja se kritiikki on ihan validi.

Vierailija
4/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ilmeisesti tuo raskaus mikä saa kaisissa aikaan tuon minäminäminäminä eikä kukaan muu asenteen.

Vaikka sinä itse pidät itseäsi parhaimpana ja viisaimpana ja vaikka vanhempasi sinulle valehtelee samaa niin se ei todellakaan tee sinusta viisainta niin kannattaisi kuunnella ammattilaisia jotka tietää mistä puhuu

Minä (aloittaja) teen tuota samaa ohjausta elintavoista ihan työni puolesta. Jännästi sitä vaan huomaa siinä toisessa roolissa että kaikki neuvolan tekemät asiat eivät ole ihan asiallisia. Vai onko sinun mielestäsi esim pariskunnan seksielämä neuvolalle kuuluva asia? Sitä kun kysytään ihan kirjaimellisesti neuvolakäynnillä, pakollisessa kyselyssä vauvan syntymän jälkeen.

Vierailija
5/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli fiksu ja asiallinen teksti. Itse äitinä olen huomannut ihan saman. Kaikki miyä kirjoitit pitää paikkansa. Lasuja tehdään aivan pilvin pimein täysin normaaleista asioista. Esim. että jompi kumpi vanhempi on väsynyt. Neuvolassa saatetaan jopa taloudellisesta tilanteesta kantaa huolta.

Todella ahdistavaa ilmapiiri täällä Suomessa. Auta armias jos oikeasti tarvitset neuvoa tai apua niin sitä ei sitten millään saa.

Kunhan ne pääsee kirjaa ja seuraa.

Vierailija
6/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan sinulle sattunut huono(ja) neuvolantätejä? Minusta meistä tunnuttiin välittävän ihan aidosti ja osaamistakin löytyi.

Vierailija
7/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat pillastuttaa neuvolan tädin kerro, että aiot kasvattaa vauvan pulloruokinnalla jolloin isä voi osallistua tasapuolisesti vauvan hoitoon kaikessa. 

Vierailija
8/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan sinulle sattunut huono(ja) neuvolantätejä? Minusta meistä tunnuttiin välittävän ihan aidosti ja osaamistakin löytyi.

Se voi olla että minulla on vain huonoja kokemuksia. Tällä hetkellä koen neuvolakäynnit vain stressaavina.

Vierailija
9/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä lasta tule kukaan väkisin varhaiskasvatukseen hakemaan tai muutkaan tahot pakottamaan agendaansa.

Yhteiskunnalla saa olla ihanteensa, mutta ei niitä kukaan pakota noudattamaan. Jos et anna itsestäsi täysin epävakaata ja lapsen kehitykselle vaarantavaa kuvaa niin mitään ei tule tapahtumaan. Huoli pois ja piutpaut moisille. Ootkohan jotenki epävarma omista periaatteista vai mikä tässä on ongelma? Esikoulu kuuluu pakolliseen oppivelvollisuuteen, että kyllä on aikaa vielä miettiä asioita ihan rauhassa. 

Vierailija
10/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sinä Stasin ak ka valehtele!

Vierailija
11/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumihiutaleita hiljalleen, sataa maahan lumivalkoiseen

Vierailija
12/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöljimmistä päiväkodistakin mennään "tutustumaan" hoitolapsen "kasvuympäristöön" eli hoitaja tai ope kutsuu itsensä sen hoitolapsen  kotiin , koska pk:n johtajan mielestä loistoidea.

Muka jotain kasvatuskumppanuutta... 

Vierailija
13/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Minä koin myös samalla tavalla odottaessani anokaistani. 

Meidän vanhempien hyvin intiimeistä asioista udeltiin ja myös taloustilannetta jouduimme selvittämään neuvolan tädille. 

Minua ahdisti joka kerta eikä ahdistus ole poistunut vaikka neuvolassa olemme käyneet nyt 5 vuotta. Syksyllä on viimeinen neuvola ja huokaisen helpotuksesta. 

Oletan ettei kouluterveydenhuolto kysele meiltä vanhemmilta seksielämästämme tai siitä paljonko opintolainaa on jäljellä. 

Neuvola on vauvavuoden jälkeen kerran vuodessa.  Sen kyllä kestää. 

Voimia ap. Et ole yksin ajatustesi kanssa.

Vierailija
14/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nuo neuvolan kyselyt ole vain lisääntyneet entisestään lähivuosina?    (joten me monia vuosia sitten lapsen saaneet emme taida tietää nykytilannetta).

Vierailija
15/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuli fiksu ja asiallinen teksti. Itse äitinä olen huomannut ihan saman. Kaikki miyä kirjoitit pitää paikkansa. Lasuja tehdään aivan pilvin pimein täysin normaaleista asioista. Esim. että jompi kumpi vanhempi on väsynyt. Neuvolassa saatetaan jopa taloudellisesta tilanteesta kantaa huolta.

Todella ahdistavaa ilmapiiri täällä Suomessa. Auta armias jos oikeasti tarvitset neuvoa tai apua niin sitä ei sitten millään saa.

Hyvä esimerkki tuo taloudellinen tilanne. Mitä neuvola oikeasti voi asialle tehdä jos perheessä on tiukka talous? Sosiaalitoimi kun ei minkään neuvolan pyynnöstä voi rahoja enemmän jaella tai työnantaja nostaa palkka sen takia että neuvolalla on "huoli". 

Vierailija
16/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä asiaa Ap kirjoittaa ! Hyvä että joku avaa keskustelun tästä hössötyksestä.

Vierailija
17/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja mainitsi, että hänellä on hyvä mies, mutta pari lausetta ylempänä valitti, kun parisuhdeterapiaa parisuhteen ongelmien hoitoon ei ollut riittävän helposti tarjolla??????????

Vierailija
18/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ihan aiheellisia nuo neuvolakyselyt. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1db3b773-3b0c-4d66-ab64-d25b67b7abac

Vierailija
19/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja mainitsi, että hänellä on hyvä mies, mutta pari lausetta ylempänä valitti, kun parisuhdeterapiaa parisuhteen ongelmien hoitoon ei ollut riittävän helposti tarjolla??????????

Vierailija
20/53 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseehän ne televisiota ja leivänpaahdinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan