Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana ja ahdistaa Suomen tiukentuva holhoaminen lapsiperheistä

Vierailija
14.01.2026 |

Odotan ensimmäistä ja hyvin toivottua lastamme. Hämmentävä mutta uusi piirre itsessäni on se että huomaan yhä enemmän miten Suomessa on vallalla jonkinlainen omituinen ajatusmaailma, jossa yhteiskunta haluaa päättää perheiden asioista ja lapsen elämästä enenevissä määrin kaikissa lapsiperheitä koskevissa paikoissa. 

Pelkästään neuvolan tekemät kyselyt tuntuvat tosi tungettelevilta, yksityisasioita urkkivalta. Kysytään perheen ruokatottumuksia ja ravitsemusta jo ennen ensimmäistä ultraakaan ja perheen vanhempien alkoholi- ja tupakkakäytänteitä jopa vuosia ennen raskautta. Tuntuu että painopiste sen raskauden, sikiön ja äidin terveydestä on siirtynyt koko perhettä koskevaan Soveltuvuuden Arvioon, jossa mahdollisesti vastavalmistunut ja nuori terveydenhoitaja arvioi onko tämä perhe soveltuva vanhemmiksi.

Kaikkein irvokkainta on että käsittääkseni mitään oikeaa apua ei meinaa neuvolan kautta saada - neuvolapsykolegeille on kuukausien jonot (kaverilleni raskaus oli vaikea paikka henkisesti, saivat alkuraskaudesta lähetteen ja ensikäynnille pääsi vauvan syntymän jälkeen). Pariterapiaa ei parisuhdeongelmiin ole tarjolla vaan ohjataan seurakunnalle. Ravitsemusterapeutteja on, mutta heidänkään palveluita ei käsittääkseni helpolla saa.

Tänään Hesarissa opetusministeri tuo esille suuren huolensa siitä, että lapsia ei hakeudu riittävästi varhaiskasvatukseen. Siis siihen samaan varhaiskasvatukseen missä ryhmäkoot pursuavat yli äyräiden, taudit leviävät kuin kulovalkea, henkilökunnassa ei minkäänlaista pysyvyyttä ja lapsilla kaiken kaikkiaan on monesti turvatonta olla? Millä perusteella opetusministeri arvioi voivansa päättää perheen yli, mikä perheelle ja perheen lapsille on soveltuvin ratkaisu? Ja millä tavalla se edes kuuluu yhteiskunnalle, noin niinkuin oikeasti?

Tekstistä saa ehkä käsityksen että olen jonkinlainen yhteiskunnan rajapinnalla elävä ituhippi mutta olen aivan tavallinen työssäkäyvä ensisynnyttäjä, jolla on hyvät tukiverkot ja hyvä mies. 

Omat raskaushormonit tässä ehkä myötävaikuttaa mutta ketä tällainen "sinun lapsesi eivät ole sinun"-mentaliteetti oikeasti palvelee? Minulle sopisi neuvola jossa keskitytään pelkästään raskauden fyysiseen seurantaan ja kaikki muu höpötys jätettäisi sikseen. 

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole lapsia, mutta kasvoin huonossa perheessä, josta minut ja sisareni olisi pitänyt ottaa huostaan

Olen koko elämäni ajan toivonut, että olisi olemassa jotain vähän parempia keinoja tarkastella, että millaisia lasten vanhemmat ovat. Itse yritin lapsena kouluterveydenhoitajalle esim kertoa, että kotona ei ole ruokaa, ja hän vain naureskeli asialle ja sanoi, että on kai teillä nyt välipalaa kotona vaikkei ole ruoka heti odottamassa kun tulet koulusta.

Ymmärrän, että tämä on jokseenkin jopa epäreilua yliholhoamista hyviä rakastavia vanhempia kohtaan, joilla on talous, tukiverkot ja elämä hallinnassa. Enkä myöskään usko, että ihmisten seksielämä kuuluu neuvolalle. Mutta meitä on Suomessakin yllättävän paljon, jotka sitten aikuisena roikutaan Kelan terapiassa, psykiatrilla jne, koska lapsena meni moni asia pieleen. Mielestäni on jossain määrin oikein suunnata kontrollia ja varoja neuvolaan, koska on helpompaa ja halvempaa kasvattaa suhtkoht terveitä lapsia, kuin korjata hajalle menneitä aikuisia

Vierailija
42/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasuja ei tehdä pilvin pimein eikä huostaanottoja.  Kaikessa säästetään.  En usko tippaakaan tämän ketjun kirjoittajien väitteeseen, mutta Suomi on kyllä täynnä kaltoin kohdeltuja lapsia ja päihdeäitejä.  Katsokaa peiliin.

Ongelma on, että resursseja kohdennetaan väärin. Nyherretään nepsy-piirteiden tunnistamisen parissa ja tehdään ongemia normaaleista asioista ja samalla valtava määrä lapsia elää todella huonoissa perheissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sinun lapsesi eivät ole sinun"-mentaliteetti

Detta gäller precis allt i Finland. Det självklaraste är, dina pengar är inte dina pengar då stat och kommun tar över hälften av alla pengar och använder 60 % av pengarna i Finland.

Din fastighet är inte din fastighet. Reglerna är rigorösa och skatt betalas för ingenting.

Inte ens ditt vatten är ditt vatten. Du får endast fiska med statens tillstånd. Samma gäller din skog.

Din bil är inte din bil. Den skall besiktigas och vara försedd med allt möjligt som kostar men inte tillför något. Samma gäller alla andra registrerade saker, inklusive din hund.

Den som vill leva ett friare liv och själv bestämma mera, kan endast emigrera eller ställa sig utanför samhället.

Vierailija
44/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan kyselyihin vastataan ihanneperheen mallin mukaisesti, ei ne totuutta tarvitse.

Päivähoidosta/varhaiskasvatuksesta olen samaa mieltä. Meillä on 5v lapsen ryhmässä 14 lasta ja vain 1 aikuinen kerrallaan paikalla. Toinen on kyllä työvuorossa, mutta jossain toisessa ryhmässä. Päiväkodissa on puutetta leluista, paperista, värikynistä - ihan kaikesta! Lelupäivänä sinne ei voi ottaa mitää oikeasti lempilelua, jakamisperiaatteen vuoksi leluilla saa leikkiä kaikki ja kotiin tulee revitty pehmolelu ja rikottu auto. Pedagogisesti toki hyvä, että oppii pettymään pienestä pitäen.

Vierailija
45/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole lapsia, mutta kasvoin huonossa perheessä, josta minut ja sisareni olisi pitänyt ottaa huostaan

Olen koko elämäni ajan toivonut, että olisi olemassa jotain vähän parempia keinoja tarkastella, että millaisia lasten vanhemmat ovat. Itse yritin lapsena kouluterveydenhoitajalle esim kertoa, että kotona ei ole ruokaa, ja hän vain naureskeli asialle ja sanoi, että on kai teillä nyt välipalaa kotona vaikkei ole ruoka heti odottamassa kun tulet koulusta.

Ymmärrän, että tämä on jokseenkin jopa epäreilua yliholhoamista hyviä rakastavia vanhempia kohtaan, joilla on talous, tukiverkot ja elämä hallinnassa. Enkä myöskään usko, että ihmisten seksielämä kuuluu neuvolalle. Mutta meitä on Suomessakin yllättävän paljon, jotka sitten aikuisena roikutaan Kelan terapiassa, psykiatrilla jne, koska lapsena meni moni asia pieleen. Mielestäni on jossain määrin oikein suunnata kontrollia ja varoja neuvolaan, koska on helpompaa ja halvempaa kasvat

Lapsuus voi olla hyvä ja turvallinen, mutta kun aikuisena saat kuulla, että terapia auttaa, niin siellä kyllä opit tunteiden johtuvan vanhemmista. Niinpä sitä kehittää valemuistoja, jotta voi aina vedota lapsuuteen, kun ei halua ottaa vastuuta elämästään.

"Lapsuus oli tunnekylmä" - koska en saanut omaa huonetta!

Vierailija
46/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan Bäckmanilta 

"Lasten huostaanottoja arvostellut Johan Bäckman on vaatinut oman tyttärensä huostaanottoa maahanmuuttajaäidiltä."

Vierailija
47/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kyllähän se on jo huomattu ettei ne rikokset aina tapahdu niissä köyhimmissä perheissä.. Tulee mieleen esimerkiksi vuosia sitten tapahtunut lapsiin kohdistunut rikos Muuramelaisessa ekonomiperheessä, jossa varmaan ns ulkoiset puitteet oli kunnossa mutta talossa tapahtui hirveyksiä...

Sitten Auer case.. ja mitä muita näitä nyt on jossa vaikkapa perheen väsynyt äiti pimahtaa tai eron kokenut isä ajaa tiellä vastaantulevien kaistalle lapset kyydissään... Että kyllä se neuvolan "kyyläys" pitäisi kuulua kaikille perheille, eikä katsottaisi läpi sormien niitä jotka näyttää ulkoisesti olevan ihanne perheitä. 

Vierailija
48/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ei kuulu sinulle vaan yhteiskunnalle. Siksi yhteiskunta on asettanut sinut tarkkailuun ja rajoittaa yksilönvapauksiasi tästä eteenpäin.

Vierailija
49/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi ei kuulu sinulle vaan yhteiskunnalle. Siksi yhteiskunta on asettanut sinut tarkkailuun ja rajoittaa yksilönvapauksiasi tästä eteenpäin.

Onko sinulla kenties suunnitelmana hyväksikäyttää tai pahoinpidellä lastasi?

Vierailija
50/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen neuvolan yliholhoavana instanssina aivan samoin kuin aloittaja. Ja tämä on itse asiassa yksi syistä, miksi en halunnutkaan tehdä oman alani töitä valmistuttuani aikoinaan terveydenhoitajaksi. Ahdistuin noista kyselyistä ollessani itse äitiys- ja lastenneuvolan asiakas ja myös ollessani työharjoittelijana neuvolassa. Ihan kelvot vanhemmat saadaan helposti kokemaan huonommuuden tunteita, kun kaivelemalla kaivellaan pikkuvikoja esiin. Ei ole todellakaan haudanvakavaa, jos joskus vaikka jää lapselle aamuhampaanpesu tekemättä, eikä vanhempien terveyskään voi aina olla 100% priimaa, mutta jos asenne terveydenhoitajalla on syyllistävä, niin siellä ei todellakaan uskalla kukaan kertoa mitään mihin voisi apua oikeasti kaivata, koska aina on LASU ns. "pelotteena". Mieluummin tarvitsemansa avun hakee muualta. Useimmiten ne asiat eivät tosin sellaisia joihin edes tarvitsee mitään apuja, vaikka yli-innokas th saattaa asian sellaiseksi yrittää toimintaohjeinensa kääntää.

Vierailija
51/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotan toista lastani ja olen onnellinen siitä millainen neuvolajärjestelmä meillä on. Kyselyillä pyritään selvittämään jo etukäteen ketkä perheet mahdollisesti tulevat tarvitsemaan apua ja missä perheissä piilee joitakin ns. riskejä vastasyntyneelle vauvoille. Mielestäni yhteiskunnan kuuluukin kantaa vastuu tässä kohtaa. 

Meidän perheessä on kaikki hyvin ja siksi minä en jaksa stressata neuvolan kyselyistä tai sinun sanoittamastasi uteliaisuudesta. Vastaan niihin mielelläni ja ymmärrän niiden tarkoituksen.

Ensimmäistä lasta odottaessa sitä helposti ajattelee kaikesta jyrkästi, mutta ajatusmaailma kyllä kehittyy äitiyden myötä kun huomaa etteivät asiat oikeasti olekaan niin mustavalkoisia. 

N31

Vierailija
52/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämän sinusta kerätään tietoa. KAIKKI  mahdollinen kusinäytteitä myöten.  

Jos vaikka käy niin että jotain sattuu niin sinua vastaan on paljon näyttöä, esim. valtion, kelan, vakuutusyhtiön ym. käyttää.  Tiedonkeruu on Suomen erityispiirre.

Sinusta löytyy kaikki mahdollinen siitä lähtien kun äitisi on soittanut neuvolaan epäillessään odottavansa sinua aina siihen mihin kuoppaan perikunta sinut laskee/ ripottelee tuhkat. 

Vierailija
53/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varhaista puuttumista ja seurantaa.  Kumminkin vaikeuksien tullessa juokset hakemaan apua.  Käytä sitä jo nyt kun ei tarvitse maksaakaan.   Lapsellekin on hyvä saada käsitys että on muutakin kuin omat vanhemmat  pitämässä huolta.  Yleensä näissä on jonkinlainen ideologinen  tausta eristää lapsi  omaan kuplaan.   Koulun  nykyisin ymmärtää mutta että neuvolakin.

Vierailija
54/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvola ei ole pakollinen, menetät äitiyspakkauksen. Sikiön seurannan voi hoitaa yksityisellä.

On ihan varteenotettava vaihtoehto jos tämä on tämmöistä koko raskauden. Verenpaineen pystyy mittaamaan kotona, virtsan liuskatestejä saa apteekista ja painoa voi kotivaa'alla seurata. Sikiön sydänäänet ja sf-mitta + kohdunkaulan tilanne on periaatteessa ainoita jota ei voi kotoa seurata.

Labratkin saa yksityiseltä.

Vierailija
55/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten upea järjestelmä meillä Suomessa on.  Pitäisi olla kiitollinen kaikesta tuesta äitiyspakkauksineen, -rahoineen ja maksuttomine terveydenhoitoineen.  Ei kun palstalle ulisemaan.  Aina on jotakin vikaa, kun minä, minä, minä.

Vierailija
56/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat pillastuttaa neuvolan tädin kerro, että aiot kasvattaa vauvan pulloruokinnalla jolloin isä voi osallistua tasapuolisesti vauvan hoitoon kaikessa. 

Höpöhöpö. Ei neuvoloissa oikeasti tuollaisesta välitetä mitään. 

Minulla on alle vuoden ikäinen vauva ja myös teini-ikäisiä lapsia,enkä ole koskaan AP.n kuvaamaan neuvola toimintaan törmännyt. En edes,vaikka lapseni ovat kaikki olleet pulloruokinnalla (koska minulla ei tule maitoa tarpeeksi), olemme asuneet omituisen syrjässä tai mies on ollut reissu työssä. Edes kun odotin lasta yksin eron jälkeen, ei neuvola huolestunut. Ei edes, vaikka olen totaali yh.

Vierailija
57/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko elämän sinusta kerätään tietoa. KAIKKI  mahdollinen kusinäytteitä myöten.  

Jos vaikka käy niin että jotain sattuu niin sinua vastaan on paljon näyttöä, esim. valtion, kelan, vakuutusyhtiön ym. käyttää.  Tiedonkeruu on Suomen erityispiirre.

Sinusta löytyy kaikki mahdollinen siitä lähtien kun äitisi on soittanut neuvolaan epäillessään odottavansa sinua aina siihen mihin kuoppaan perikunta sinut laskee/ ripottelee tuhkat. 

Muuta kuule mettään.

Vierailija
58/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka odotusaikana kaikki olisikin ihanaa ja parisuhde kukoistaa, niin pikkulapsiaikana on suuri riski erota. Ja mitä se tekeekään kunnollisen kiltin perheenisän pääkopalle, kun ero tapahtuu ensimmäistä kertaa elämässä.. siinä voi olla ainekset isompaankin draamaan tai sitten ei. Ei voi tietää ja et voi tietää sairastutko vaikka synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Vierailija
59/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! Minä koin myös samalla tavalla odottaessani anokaistani. 

Meidän vanhempien hyvin intiimeistä asioista udeltiin ja myös taloustilannetta jouduimme selvittämään neuvolan tädille. 

Minua ahdisti joka kerta eikä ahdistus ole poistunut vaikka neuvolassa olemme käyneet nyt 5 vuotta. Syksyllä on viimeinen neuvola ja huokaisen helpotuksesta. 

Oletan ettei kouluterveydenhuolto kysele meiltä vanhemmilta seksielämästämme tai siitä paljonko opintolainaa on jäljellä. 

Neuvola on vauvavuoden jälkeen kerran vuodessa.  Sen kyllä kestää. 

Voimia ap. Et ole yksin ajatustesi kanssa.

Missä tuollaisia kysellään? Pohteen alueella ei ainakaan ole kyselty. Ehkä teistä on herännyt jokin huoli ja on siksi kyselty. Täällä vain nopsasn otetaan mitat ja jos on rokotuksia ne annetaan. Neuvolan täti ohimekken kysyy miten oot jaksanut. Siinä se. Puhu onkin ystävälleni, miten esikoisen kanssa oli ihan erilaista. Esikoinen on jo 14 vuotias, ja silloin juteltiin neuvolassa enemmän. Nyt käynnit on nopeita juttuja, vaikkei odotustiloissakaan näy ketään. 

Vierailija
60/100 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset vai venäläisetkö tämän trollausketjun takana?  Suomessa neuvola ei ole pakollinen.  Palvelut voi hankkia yksityiseltä puolelta, jos ei neuvola miellytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän