Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana ja ahdistaa Suomen tiukentuva holhoaminen lapsiperheistä

Vierailija
14.01.2026 |

Odotan ensimmäistä ja hyvin toivottua lastamme. Hämmentävä mutta uusi piirre itsessäni on se että huomaan yhä enemmän miten Suomessa on vallalla jonkinlainen omituinen ajatusmaailma, jossa yhteiskunta haluaa päättää perheiden asioista ja lapsen elämästä enenevissä määrin kaikissa lapsiperheitä koskevissa paikoissa. 

Pelkästään neuvolan tekemät kyselyt tuntuvat tosi tungettelevilta, yksityisasioita urkkivalta. Kysytään perheen ruokatottumuksia ja ravitsemusta jo ennen ensimmäistä ultraakaan ja perheen vanhempien alkoholi- ja tupakkakäytänteitä jopa vuosia ennen raskautta. Tuntuu että painopiste sen raskauden, sikiön ja äidin terveydestä on siirtynyt koko perhettä koskevaan Soveltuvuuden Arvioon, jossa mahdollisesti vastavalmistunut ja nuori terveydenhoitaja arvioi onko tämä perhe soveltuva vanhemmiksi.

Kaikkein irvokkainta on että käsittääkseni mitään oikeaa apua ei meinaa neuvolan kautta saada - neuvolapsykolegeille on kuukausien jonot (kaverilleni raskaus oli vaikea paikka henkisesti, saivat alkuraskaudesta lähetteen ja ensikäynnille pääsi vauvan syntymän jälkeen). Pariterapiaa ei parisuhdeongelmiin ole tarjolla vaan ohjataan seurakunnalle. Ravitsemusterapeutteja on, mutta heidänkään palveluita ei käsittääkseni helpolla saa.

Tänään Hesarissa opetusministeri tuo esille suuren huolensa siitä, että lapsia ei hakeudu riittävästi varhaiskasvatukseen. Siis siihen samaan varhaiskasvatukseen missä ryhmäkoot pursuavat yli äyräiden, taudit leviävät kuin kulovalkea, henkilökunnassa ei minkäänlaista pysyvyyttä ja lapsilla kaiken kaikkiaan on monesti turvatonta olla? Millä perusteella opetusministeri arvioi voivansa päättää perheen yli, mikä perheelle ja perheen lapsille on soveltuvin ratkaisu? Ja millä tavalla se edes kuuluu yhteiskunnalle, noin niinkuin oikeasti?

Tekstistä saa ehkä käsityksen että olen jonkinlainen yhteiskunnan rajapinnalla elävä ituhippi mutta olen aivan tavallinen työssäkäyvä ensisynnyttäjä, jolla on hyvät tukiverkot ja hyvä mies. 

Omat raskaushormonit tässä ehkä myötävaikuttaa mutta ketä tällainen "sinun lapsesi eivät ole sinun"-mentaliteetti oikeasti palvelee? Minulle sopisi neuvola jossa keskitytään pelkästään raskauden fyysiseen seurantaan ja kaikki muu höpötys jätettäisi sikseen. 

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, että kyselyt koetaan tunkeiluna ja ahdistavina. 

Ehkä sulle sitten minimi resursseilla pyörittelyssä synnytyssairaalassa alkaa muistua mieleen tämä holhous, kun pääset yksin synnyttämään lapsesi lähes ilman apuja, resurssipulan takia tietenkin. 

Mutta ei siinä mitään, upotetaan neuvolakin, eihän tässä mitään yhteiskunnan apuja tarvita, kun hyvinvointi valtiota puretaan oikein urakalla. 

Vierailija
62/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua synnyttää Suomessa, koska täällä lapsestani halutaan tehdä monisukupuolista, sosiaalisen median lammasta, joka asiasta pöyristyvää ja metelöivää suvaitsevaista kasvissyöjää, jo ennen kuin lapsi syntynyt!!! :(((

Päiväkodit ja koulut huolestuttavat, kun opetus ei enää ole saman tasoista kuin aiemmin. Tallinnaa olemme miettineet vaihtoehdoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten upea järjestelmä meillä Suomessa on.  Pitäisi olla kiitollinen kaikesta tuesta äitiyspakkauksineen, -rahoineen ja maksuttomine terveydenhoitoineen.  Ei kun palstalle ulisemaan.  Aina on jotakin vikaa, kun minä, minä, minä.

Oletko koskaan nähnyt tätä systeemiä sisältäpäin? Hehkutat melkoisen mätää järjestelmää juuri niin kuin oikein lammaskansalaista on opetettu hokemaan..

Ap. Teetä sikiödiagnostiikka yksityipuolella. 

Lue edellinen lause uudelleen ja usko. 

Älä käytä julkisen puolen seulontoja.

Vierailija
64/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti tämä tuli sulle yllätyksenä? Voi vttu nyt.

Vierailija
65/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs sitten jaoit sitä pilluas.

Vierailija
66/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa varhaiskasvatuksen ja koulun piirissä olevista lapsista tulee älykkäämpiä, ovat menneet Suomen ohi vuosia sitten. Mutta siellä ei olekaan roppakaupalla muualta tulijoita jotka hidastaa kaikkien muiden lasten kehitystä ja oppimista ja uhkailee toisia lapsia, varastaa näiltä vaatteet ja kengät päältä.

Suomen kouluissa ala-asteilla on jopa huumemyyjälapsia, nuorin kiinni jäänyt huumemyyjä oli 11-vuotias, sellaisia ei Virossa ainakaan ole, joten sinne vaan. 👍 Eikä katujengejä suvaita eikä hyysätä.

Vierailija
67/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua synnyttää Suomessa, koska täällä lapsestani halutaan tehdä monisukupuolista, sosiaalisen median lammasta, joka asiasta pöyristyvää ja metelöivää suvaitsevaista kasvissyöjää, jo ennen kuin lapsi syntynyt!!! :(((

Päiväkodit ja koulut huolestuttavat, kun opetus ei enää ole saman tasoista kuin aiemmin. Tallinnaa olemme miettineet vaihtoehdoksi.

0/5

Vierailija
68/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ilmeisesti tuo raskaus mikä saa kaisissa aikaan tuon minäminäminäminä eikä kukaan muu asenteen.

Vaikka sinä itse pidät itseäsi parhaimpana ja viisaimpana ja vaikka vanhempasi sinulle valehtelee samaa niin se ei todellakaan tee sinusta viisainta niin kannattaisi kuunnella ammattilaisia jotka tietää mistä puhuu

Minä (aloittaja) teen tuota samaa ohjausta elintavoista ihan työni puolesta. Jännästi sitä vaan huomaa siinä toisessa roolissa että kaikki neuvolan tekemät asiat eivät ole ihan asiallisia. Vai onko sinun mielestäsi esim pariskunnan seksielämä neuvolalle kuuluva asia? Sitä kun kysytään ihan kirjaimellisesti neuvolakäynnillä, pakollisessa kyselyssä vauvan syntymän jälkeen.

Yhtään mikään neuvolan kysely ei ole "pakollinen". Neuvola ei ole vähimmässäkään määrin "pakollinen". Toki saatoit tarkoittaa sitä, että neuvolan on pakko antaa sinulle tuo kysely vastattavaksi, mutta sinulla ei ole minkäänlaista pakkoa vastata yhtään mihinkään.

Tätä se on se idioluutio. Vain vähäjärkiset lisääntyy.

Vierailija
69/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostan että oman ajatteluni taustat kumpuavat lapsuuden väkivalta- ja kaltoinkohtelukokemuksista. Pidän sitä todella tarpeellisena, että yhteiskunta tsekkaa lapsien kasvuolosuhteita, lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta, vaan itsenäisiä, omia persooniaan omine tarpeineen kuitenkin niin, että kaikki lapset ansaitsevat rakkautta, turvaa ja huolenpitoa. Monesti juuri ne lapsilleen vaaralliset, kaltoinkohtelevat, päihdeongelmaiset ja väkivaltaiset vanhemmat suhtautuvat yhteiskuntaan, neuvolaan, lastensuojeluun ja muihin instansseihin niin, että ne kyttäävät ja yrittävät omia lapset. Meidän perheen asiat ei kuulu muille, tämä on se motto mitä monissa ongelmaperheissä toistellaan, tätä minullekin toisteltiin. Sossuä*mien ei tarvitse puuttua, muidenkaan ei tarvitse kytätä, ei kuulu muille, meidän perheen asiat on meidän perheen asioita eikä kuulu muille mitä minä omille lapsilleni teen. Näillä ajatuksilla isäni minua ja sisaruksiani kasvatti. Hakeudun itse lastensuojelun avun piiriin teini-ikäisenä, koska kotona ei ollut enää turvallista olla, se oli yhtä helvettiä koko lapsuuteni ja nuoruuteni.

Ymmärrän että et välttämättä ole samaa kastia isäni kanssa ja tiedän tosiaan, että omat kokemukseni vaikuttavat vahvasti siihen, kuinka tähän asiaan suhtaudun, mutta toivoisin sinun tulevana vanhempana ymmärtävän, että lapsesi ei ole myöskään sinun omaisuuttasi. Sinulla on paljon vastuita ja velvollisuuksia lastasi kohtaan ja koska olet päättänyt saattaa lapsen tähän maailmaan, sinun tulee tarjota lapsellesi kaikki se turva ja rakkaus ja tuki, mitä lapsesi tarvitsee. Olen äiti itsekin, joten olen tätä mieltä myös vanhempana.

En kokenut neuvolaa kyttäävänä ja turhana istituutiona enkä kyselyitä tungettelevana, vaan olin niistä todella kiitollinen. Toivottavasti kukaan lapsi ei joutuisi kokemaan mitään sellaista, mitä minä olen joutunut oman vanhempani taholta kokemaan ja toivottavasti yhteiskunnallamme olisi riittävästi resursseja auttaa kaikkia niitä lapsia, jotka apua tarvitsevat. Kerroin rehellisesti ja suoraan neuvolassa omista kokemuksistani ja alkuun pelkäsin paljon, että entä jos toistan samoja virheitä. Sain lähetteen neuvolapsykologille ja niistä käynneistä oli paljon apua. En kokenut, että minua kytätään, vaan otin asian niin, että perheemme tilannetta kartoitetaan ja sen kartoituksen avulla minun ja lapseni on mahdollista saada mahdollisimman varhaisessa vaiheessa apua ja tukea. Eikä siitä mitään pahaa tapahtunut, vaikka olin rehellinen, oli helpottavaa kun pystyin puhumaan peloistani ja muista suoraan sen sijaan, että olisin piilotellut asioita.

Vierailija
70/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuli fiksu ja asiallinen teksti. Itse äitinä olen huomannut ihan saman. Kaikki miyä kirjoitit pitää paikkansa. Lasuja tehdään aivan pilvin pimein täysin normaaleista asioista. Esim. että jompi kumpi vanhempi on väsynyt. Neuvolassa saatetaan jopa taloudellisesta tilanteesta kantaa huolta.

Todella ahdistavaa ilmapiiri täällä Suomessa. Auta armias jos oikeasti tarvitset neuvoa tai apua niin sitä ei sitten millään saa.

Kunhan ne pääsee kirjaa ja seuraa.

Hyvä esimerkki tuo taloudellinen tilanne. Mitä neuvola oikeasti voi asialle tehdä jos perheessä on tiukka talous? Sosiaalitoimi kun ei minkään neuvolan pyynnöstä voi rahoja enemmän jaella tai työnantaja nostaa palkka sen takia että neuvolalla on "huoli". 

Ei neuvola voi tavallaan tehdä mitään, mutta voi ehkä neuvoa perhettä ottamaan yhteyttä esim. Kelaan (kaikille ei ole välttämättä tuttu laitos) ja neuvoa hakemaan jotain yleistä tukea esim. asumistukea tms,  tai vinkata, että perhe voi olla oikeuttu saamaan jotain tiettyä rahallista tukea esim. vauvan vammaisuuden johdosta tms. Voi myös ohjata ottamaan yhteyttä velkaneuvontaan tms. Ei nämä asiat ole kaikille perheille itsestään selvyyksiä.

Vierailija
71/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rysyläisten ketju, missä jankataan olemattomia asioita. Neuvola EI OLE Suomessa tuota.

Vain joku vainoharhainen kaksoiskansalainen voi kuvitella noin, kuten Bäckman.

Vierailija
72/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos et vastaa kyselyyn niin kyllähän se kirjataan sinne käyntitietoihin ja herättää ihmetystä ja epäilyksiä, että et siinäkään voita mitään. 

Vierailija
73/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa kysellään kaikki mikä vaikuttaa vauvaan. Alkoholin kulutus ja ruokavalio nyt kuuluu siihen kategoriaan. Seksistä kysytään lähinnä kai sen takia jälkitarkastuksessa sen takia, että kysytään onko paikat palautuneet ja tarvitaanko ehkäisyä. 

Suurin osa aborteista tehdään Suomessa pikkulasten äideille, koska ehkäisy ei ole kunnossa raskauden jälkeen. Mun mielestä ihan fiksua kysyä asiaa, jos sillä tulee ehkäistyä abortteja. 

Tervetuloa äitiyteen, raskaus aikana ja äitinä sun asiat ei enää kuulu pelkästään sulle. Lapsen etu ajaa vanhempien mielipahan edelle. 

Kuulostaa aika vainoharhaiselta nää sun jutut. 

Meiltä vanhemmilta kysyttiin kyllä seksielämästä lapsen 3v neuvolassa. Olimme että mitä helvettiä. Mies sanoi että emme kommentoi,  on yksityisasia. 

Vierailija
74/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin totuudenmukaisesti siihen alkoholikyselyyn VUOTTA raskautta edeltävästä alkoholinkäytöstä ja mihin h.vettiin jouduinkaan. Ehkä ne ovat alkaneet jo uskoa etten ole juoppo kun en ole plussattuani yllätysraskauden (!) juonut sen jälkeen pisaraakaan ja lapsi on päiväkoti-iässä. 

Vierailija
75/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos et vastaa kyselyyn niin kyllähän se kirjataan sinne käyntitietoihin ja herättää ihmetystä ja epäilyksiä, että et siinäkään voita mitään. 

Suomi ei ole mikään fasistivaltio, kuten Venäjä. Tämä tiedoksi palstan epätoivoisille trolleille.

Vierailija
76/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! Minä koin myös samalla tavalla odottaessani anokaistani. 

Meidän vanhempien hyvin intiimeistä asioista udeltiin ja myös taloustilannetta jouduimme selvittämään neuvolan tädille. 

Minua ahdisti joka kerta eikä ahdistus ole poistunut vaikka neuvolassa olemme käyneet nyt 5 vuotta. Syksyllä on viimeinen neuvola ja huokaisen helpotuksesta. 

Oletan ettei kouluterveydenhuolto kysele meiltä vanhemmilta seksielämästämme tai siitä paljonko opintolainaa on jäljellä. 

Neuvola on vauvavuoden jälkeen kerran vuodessa.  Sen kyllä kestää. 

Voimia ap. Et ole yksin ajatustesi kanssa.

Missä tuollaisia kysellään? Pohteen alueella ei ainakaan ole kyselty. Ehkä teistä on herännyt jokin huoli ja on siksi kyselty. Täällä vain nopsasn otetaan mitat ja jos on rokotuksia ne annetaan. Neuvolan täti ohimekken kysyy miten oot

Ai huoli seksielämästämme? 

Mitään muuta ongelmaa ei ole ilmennyt koko neuvolassa käynnin aikana,  kuin anemiani joka on ollut vaikeaa saada tasapainoon. Kerro mikä huoli täytyy olla että aletaan töyspäisiltä ja päihteettömiltä vanhemmilta udella seksi asioista?

Vierailija
77/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kyselyt pakollisia ole. Jätä vastaamatta.

Vierailija
78/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omaishoitajana vanhukselle. Sama kyttäys jatkuu täällä omaishoidossa. Mitään tarvittavia apuja ei oikeasti ole tarjolla. 

Esim oli pakko suostua siihen, että hyvinvointialue saa lukea kaikki kantakirjaukset. Käytämme yksityislääkäriä aika paljon apuna. 

Ja sitten vaativat lähettämään vanhuksen kaikki veropaperit (verokortti, esitäytetty veroilmoitus ja verotuspäätös) sinne. Esitäytetty veroilmoitus ja verotuspäätös on tulleet viime vuoden keväällä. Uusia ei ole vielä tullut. Eli ne ovat vuotta 2024 käsitteleviä. Sanoin, että turha lähettää, kun maksamme jo korkeinta hintaa palvelusta. Ei kiinnostanut. 

Vierailija
79/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jollekin naiselle (kokenut esim. kontrolointia, väkivaltaa...) voi olla helpompi / matalampi kynnys kertoa näistä asioista (mahdollisista ongelmakohdista) kirjallisesti kuin avata suunsa neuvolassa.  Keskustelukin voi sitten käynnistyä helpommin näiden papereiden perusteella, kuin ilman niitä.

Vierailija
80/128 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kyselyssä kysellään seksielämästä. Täyttänyt ko. lomakkeen kolme kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi