Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa
Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.
Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.
Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".
No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
"Tavalliset sipsit ovat pääsääntöisesti gluteenittomia ja tekevät kyllä meillä päin juhlissa kauppansa. Dippiä en tarjoile, paitsi joskus maissilastujen kanssa salsaa (kummatkin gluteenittomia, vegaanisia, maidottomia). Yleensä laitan juustotarjottimen ja sille jonkin vähän paremman makuisen vegaanikorvikkeen, joka syödään loppuun aina. Gluteenittomat ja tavalliset voileipäkeksit. Jos tarjoilen hummusta, sekin menee aina loppuun. Viinirypäleitä tai muita helppoja hedelmiä.
Jos pitää olla enemmän tarjoiluja, teen usein perunasalaatin oliiviöljyyn. Jos haluan sitä säästyvän seuraavaan päivään, osa pitää jättää laittamatta tarjolle. Joskus olen kuutioinut tofua tai laittanut marinoituja papuja tarjolle kulhoon viereen. Samoin saatan viipaloida italialaistyyppistä makkaraa tarjolle.
Useimmiten juhlista ei jää juuri mitään tähteeksi, tai jää vain vähän ja sellaista, minkä ihan miel
Hienoa. En tiedä miksi tämän kerroit, mutta hyvä juttu silti.
Ap
Koska sinulta tuo ei oikein näytä sujuvan, anteeksi nyt vain.
Hyvä tapa välttää mieliharmia on myös jättää kyttäämättä, kuka syö tai ei syö mitäkin.
Jos syömärajoittunut kysyy että miksei hänelle ole omia ruokia, vastaisin että nämä ovat xxxxx:n juhlat, eivät sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ilmiön. Tein kaveriporukan nyyttäreihin suolaista piirakkaa. Yksi ilmoitti että pitää olla gluteenitonta. Se gluteeniton piirakkataikina oli työläs käsitellä, meinasi tarttua joka paikkaan ja olin ihan tuskastunut työpäivän jälkeen. No tämä gluteeniton itse toi nyyttäreihin vehnäjauholla leivotun suklaakakun. Tämän jälkeen en huomioi mitään itsekeksittyjä rajoitteita.
Söikö hän sitä kakkua? Vai toiko sen muita vieraita varten, ajatellen, että kun hänet huomioidaan, huomioi hänkin muut?
Söi tietenkin. Gluteenittomuutta ei vaadita suklaakakussa
Ihmettelen kyllä, miksi teki sen vehnästä, kun gluteenittomilla jauhoilla saa yhtä hyvää, yhtä helposti, eikä eroa edes huomaa
Sama tuli mieleen. Nimenomaan kakuissa eroa ei huomaa.
T. Gluteeniton, jonka kakkuja hämmästellään
Onneksi itselläni on ystävä, joka on vegaanina valmis ostamaan minulle kermaa kun tulen kylään, jotta saan mieleiseni kahvikokemuksen ja minä puolestani leivon vegaanista pullaa tms hänen kyläillessään. Arvostamme toisiamme ja haluamme toisillemme hyvää. Ja huom! Jos kahvikerma on jäänyt ostamatta, niin juon sujuvasti myös mustana.
Korkeakoulutettuja ovat nuo neljä pseudoerikoisruokailijaakin, en tosin ymmärrä miten se liittyy aiheeseen. Mutta ehkä sinä olet jotenkin parempi ihminen.
Ap
Hänen paremmuudestaan en tiedä, mutta sinusta saa kyllä todella kaunaisen ja pikkumaisen kuvan viestiesi perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP. Toivon että muut ja yritykset lähtisivät samaan suuntaan.
Valitettava totuus on että tilaisuuksiin ilmoitetaan allergioita ja ruokavalioita pitkät listat. Keittiö valmistaa tuotteet mutta yleensä niihin ei kukaan koske paitsi se yksi jolla on oikea vakava allergia. Suurta raaka-aineiden ja resurssien tuhlausta.
Nimimerkki ravintola-alalla
Minä taas tiedän tapauksen, missä henkilö oli itse järjestämässä tilaisuutta ja varmisteli useampaan kertaan ravintolalta, että pitkän listan ehdot täyttävä ateria pystytään tarjoamaan juhlissa ja hänelle vakuuteltiin, ettei ole mitään ongelmia. Silti hän päätyi tuon tilaisuuden juhlaillalliselta ambulanssilla sairaalaan anafylaktisen sokin takia, pitkä vaatimuslista kun sattui olemaan hänen omansa erinäisten allergioiden takia. Hän manasi sitä, kuinka hän joutui aina selvittelemään ruokatehtailtakin, mistä tietty ainesosa oli valmistettu, kun yksi mahdollisista vaihtoehdoista oli hänelle vaarallinen.
Itse vahdin mitä voin syödä. Nykyään on pähkinöitä aika monissa tuotteissa, joten tarkkana saa olla. En voi odottaa että muut huomioivat minun allergiani.
Itselläni on erikoistuokavalio allergian vuoksi. Jos siitä ei ole kysytty kutsun yhteydessä niin itse kysyn asiasta kutsujalta. Tähän asti ei ole koskaan ollut ongelmaa.
M60
Hämmästyttävää porukkaa ovat ap ja hänen lähipiirinsä. En uskaltaisi syödä mitään ap:n tarjoamaa, kun olen ketjun kautta päässyt hänen päänsä sisälke kurkistamaan.
Itselläni on maitoallergia ja en voi syödä gluteenia, vaikka keliakiaa ei ole todettu. Mistään en ole saanut anafylaksiaa, mutta muuten oireet ovat ikäviä ja kivuliaita, iho-oireiden paranemiseen menee lähes kk, suoli toipuu parissa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt yhtään keliaakikkoa, joka söisi gluteenia sisältävää ruokaa. Gluteenittomuus on täysin ehdoton ruokavaliomääräys, eikä siitä voi livetä, suolistonukan paraneminen kestää kuukausia. Ap liikkuu hyvin poikkeavien ihmisten keskuudessa.
T. Keliaakikko, joka pitää ap:ta puhtaasti ilkeilijänä
Ap ei maininnut keliakiaa lainkaan, joten miksi vedät herneet nenään?
Gluteeniton ruoka ei ole keliakiaa sairastavien yksinoikeus, suolistosairauksia on muitakin, mihin gluteenittomuus auttaa.
Tietenkin keliakiaa sairastavilla gluteenin välttäminen on ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma, tarjoan aina jotain vegaanista, koska se sopii kaikille pl. oikeat allergiat.
T. Laiska sekasyöjä
Mitä tarkoitat tolla pois lukien oikeat allergiat? Mites keliakia? En ole ikinä kohdannut näitä palstalla kuvailtuja -ton -ton ihmisiä, jotka syö välillä huvikseen gluteenitonta. Oudot ystäväpiirit teillä. Jos olisi tollaista, en käyttäisi kysyessäni sanaa ruokavalio vaan " ilmoita allergiat/ruokayliherkkyydet". Auttaisko toi?
Vakavan allergian kanssa elävät ihmiset eivät syö mitään buffet-juttuja. Niillä on omat eväät mukana. Muoti-allergiset ja omalla erikoisuuksilaan kikkailevat saavat syödä tai olla syömättä. Näin minäkin olen asian päättänyt ja sillä linjalla mennyt. Kummasti on vieraat viihtyneet paremmin, kun ei ole suuren porukan pitänyt tinkiä ruuan mausta siksi, että yksi joukossa on päättänyt olla vaivalloinen vieras. Ja ihme kyllä, ruoka on maistunut myös allergiselle ihan hyvin - ja näyttää olevan edelleen hengissä.
Kohteliaasti voi tiedustella ruoka-aineallergiat. Keliakiaa sairastavat osaavat kyllä tässä kohtaa kertoa gluteenittomasta ruokavaliostaan, samoin muut joille joku ruoka-aine aiheuttaa todellisia terveysongelmia.
Älä koskaan kysy erikoisruokavaliosta, niiden taustalla todennäköisemmin on trendi kuin oikea sairaus tai allergia. Nämä erikoisruokavaliolla olevat ovat niitä, jotka "juhlan kunniaksi" poikkeavat totutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vakavan allergian kanssa elävät ihmiset eivät syö mitään buffet-juttuja. Niillä on omat eväät mukana. Muoti-allergiset ja omalla erikoisuuksilaan kikkailevat saavat syödä tai olla syömättä. Näin minäkin olen asian päättänyt ja sillä linjalla mennyt. Kummasti on vieraat viihtyneet paremmin, kun ei ole suuren porukan pitänyt tinkiä ruuan mausta siksi, että yksi joukossa on päättänyt olla vaivalloinen vieras. Ja ihme kyllä, ruoka on maistunut myös allergiselle ihan hyvin - ja näyttää olevan edelleen hengissä.
Kai sä tajuat, ettei oikeasti allergiselle "maistu" allergeenit. Jos joku väittää olevansa pähkinä/kala tms allerginen ja silti syö , niin hän on valehtelija eikä allerginen.
Meidän juhlissa on käynyt tasan yksi todella vakavasti moniallerginen. En ole itsekään kutsuissa ruokavalioista kysellyt, enkä tehnyt tarjottavia edes laktoosittomina. Tuon yhden huomioin tarkasti.
Harmi vaan, että muu väki menee myös ottamaan moniallergiselle osoitettuja ruokia. Kontaminaation riski on suuri, ottimia meinataan sekoittaa ja lätkitään huoletta evästä omalle esim. maitotuotteita sisältävälle lautaselle.
Wannabe-allergikot tekevät haittaa oikeasti allergisille.
Ärsyttävimpiä erikoisruokavalioilijoita ovat he, jotka ovat aina kärkkäästi ilmoittamassa sen oman rajoitteensa, mutta kun tilanne on päällä, ei edes kosketa siihen hänelle erikseen hankittuun tarjottavaan, vaan syödään vain sitä tavallista. Hyvänä kakkosena ne, jotka syövät sen oman erikoisruokavaliojutun ja lisäksi tavallisia.
Ja nämä pilaavat sellaistenkin maineen, joilla on oikeita rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt yhtään keliaakikkoa, joka söisi gluteenia sisältävää ruokaa. Gluteenittomuus on täysin ehdoton ruokavaliomääräys, eikä siitä voi livetä, suolistonukan paraneminen kestää kuukausia. Ap liikkuu hyvin poikkeavien ihmisten keskuudessa.
T. Keliaakikko, joka pitää ap:ta puhtaasti ilkeilijänä
Ap ei maininnut keliakiaa lainkaan, joten miksi vedät herneet nenään?
Gluteeniton ruoka ei ole keliakiaa sairastavien yksinoikeus, suolistosairauksia on muitakin, mihin gluteenittomuus auttaa.
Tietenkin keliakiaa sairastavilla gluteenin välttäminen on ehdoton.
En tajua, miksi kukaan ulkopuolinen haluaa päättää toisen puolesta, mitkä oireet ovat tarpeeksi vaikeita, että ne tulisi huomioida. Näinhän ap tekee. Epäilen kyllä myös provoksi, kun kuulemma on erikseen joutunut hankkimaan gluteenittomia sipsejä.
T. Vielä yksi iho-oireiden takia gluteeniton, joka ei olisi työkykyinen ihottumaisena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ilmiön. Tein kaveriporukan nyyttäreihin suolaista piirakkaa. Yksi ilmoitti että pitää olla gluteenitonta. Se gluteeniton piirakkataikina oli työläs käsitellä, meinasi tarttua joka paikkaan ja olin ihan tuskastunut työpäivän jälkeen. No tämä gluteeniton itse toi nyyttäreihin vehnäjauholla leivotun suklaakakun. Tämän jälkeen en huomioi mitään itsekeksittyjä rajoitteita.
No onpa outo syy loukkaantua. Minä syön gluteenittomasti, mutta pystyn kyllä leipomaan ja tarjoamaan gluteenillisiakin tuotteita, kun en ole ruokavaliovihan myrkyttämä.
Söikö hän sitä itse tämä vehnäjauholla-leivotun-suklaakakun-gluteeniton-syöjä? Jos ei, niin sittenhän hän halusi tarjota muille heille mieluista suklaakakkua. Jos söi, niin sitten on hämärämpi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuo on törkeää. Joku aika sitten itselleen gluteenitonta erikoisruokaa tilannut työkaverini otti jälkiruokapöydästä ihan tavallista kakkua, koska se näytti paljon paremmalta sen varta vasten hänelle hankitun gluteenittoman pullan sijaan. Arvostus tuota työkaveria kohtaan päättyi siihen paikkaan.
Minustakin tuo on törkeää, enkä ikinä kyllä tekisi noin (lähinnä sen takia, että saan gluteenista ihan oikeita oireita). Mut kyllä mua harmittaa myös se, että gluteenittomalle ruokailijalle hankitaan se pulla, kun muille on kakkua. Pulla on about ainoa asia, joka on ihan mahdoton tehdä hyväksi gluteenittomana, kun taas kaikki kakut ja leivokset on gluteenittomana ihan yhtä herkullisia kuin vehnällä leivottuna, eron huomaa korkeintaan rakenteessa. Samaten muuten rajoituksettomana gluteenittomana syöjänä harmittaa, jos kaikki rajoitukset lykätään samaan tarjottavaan, ja sit se on jotain, mikä on maidoton, glut
Oletko ikinä tilannut pitopalvelulta mitään? Meinaatko tosissasi, että tavallinen kakku, gluteeniton kakku, maidoton kakku ja munaton kakku eivät maksa paljon enempää kuin pari kolme tavallista kakkua?
Ap
Jos pullassa sinun mielestäsi tärkeintä on rakenne niin parempi että ranskanleipää ja hilloa. Muna ja maito kuuluvat hyvään pullaan ja et nähtävästi osaa leipoa.